Laatst vroeg ik me af of je eigenlijk verzekerd bent via je WA als je met iemand anders zijn/haar hond loopt en daar gebeurt wat mee. Dus stel, je biedt aan om de buurman zijn hond uit te laten, die rukt zich los oid en wordt aangereden. Is dat schade aan derden en keert je verzekeraar dan de schade uit aan de buurman ? Weet iemand van jullie dat ?
Dank, Nora
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verzekerd als je iemand anders zijn/haar hond uitlaat ?
Moderator: moderatorteam
- Dusty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller - Aantal honden: 2
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Valt volgens mij, indien opgenomen in de verzekering, er zijn WA-verzekeringen die honden uitsluiten, onder de verzekering van de houder. Zelfde geldt volgens mij voor kinderen, meen ik mij te herinneren uit de les.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
-
~Suzanne~
- Zeer actief
De eigenaar / houder is wettelijk aansprakelijk en normaliter dekt diens Aansprakelijkheidsverzekering dat. Het is SOMS mogelijk dat een verzekering schade door huisdieren of kinderen uitsluit van de dekking, maar dat is dan tegen premiekorting en dus een keus voor mensen die geen huisdieren / kinderen hebben. Let wel: als zo'n uitsluiting van kracht is, moet de eigenaar/houder altijd nog zelf uit eigen zak de schade betalen. De verzekering mag dan in zo'n geval niet uitkeren; dat verandert niets aan de wettelijke aansprakelijkheid.
Echter, het KAN zo zijn dat de "uitlater" aansprakelijk is. Doorgaans is die dat indien de uitlater dat beroepsmatig, tegen vergoeding doet. Als je gewoon omdat de buur vandaag ff niet kan als vriendendienst diens hond uitlaat, blijft normaliter de aansrpakelijkheid bij de eigenaar.
Paar afwijkende voorbeelden:
als eigenaar aangeeft "altijd aangelijnd houden" en de uitlater laat 'm los.. dan heb je als "uitlater" een probleem
en dekt waarschijnlijk de verzekering van de uitlater het niet (had je maar naar eigenaar moeten luisteren). Uitlater mag dan zelf uit eigen zak betalen.
Het is dus altijd als je dieren hebt/ermee bezig bent altijd verstandig om na te gaan hoe je verzekering in elkaar steekt!
Suzanne
Echter, het KAN zo zijn dat de "uitlater" aansprakelijk is. Doorgaans is die dat indien de uitlater dat beroepsmatig, tegen vergoeding doet. Als je gewoon omdat de buur vandaag ff niet kan als vriendendienst diens hond uitlaat, blijft normaliter de aansrpakelijkheid bij de eigenaar.
Paar afwijkende voorbeelden:
als eigenaar aangeeft "altijd aangelijnd houden" en de uitlater laat 'm los.. dan heb je als "uitlater" een probleem
Het is dus altijd als je dieren hebt/ermee bezig bent altijd verstandig om na te gaan hoe je verzekering in elkaar steekt!
Suzanne
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Nee, dat vind ik niet.
Verzekering oplichten door te liegen vind ik NOOIT een goed idee!
En het is strafbaar.
Kom op, zo moeilijk is het niet. Gewoon allemaal even je eigen verzekering nakijken en als je de hond van iemand anders uitlaat je aan diens "regels" houden.. moet het goedkomen.
En krijg je toch een incidentje is het in 999 van de 1000 gevallen "gewoon" op 1 van beide polissen gedekt.
Suzanne
Verzekering oplichten door te liegen vind ik NOOIT een goed idee!
En het is strafbaar.
Kom op, zo moeilijk is het niet. Gewoon allemaal even je eigen verzekering nakijken en als je de hond van iemand anders uitlaat je aan diens "regels" houden.. moet het goedkomen.
En krijg je toch een incidentje is het in 999 van de 1000 gevallen "gewoon" op 1 van beide polissen gedekt.
Suzanne