Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen met de hond; plan van aanpak
Moderator: moderatorteam
- Does
- Zeer actief
Fietsen met de hond; plan van aanpak
Ik zit er al een tijdje aan te denken om Winx te leren om mee te lopen/rennen naast de fiets. Hebben jullie tips en advies hoe dit het beste aangeleerd kan worden? Zowel voor bazin als hond
?
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
-
Pientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler
Markiesje - Aantal honden: 1
Re: Fietsen met de hond; plan van aanpak
Tip voor de baas: de hond goed uitlaten voor het fietsen, anders gaat de hond gewoon plots zitten poepen, en dan moet je flink in de rem knijpen :N:Does schreef:Ik zit er al een tijdje aan te denken om Winx te leren om mee te lopen/rennen naast de fiets. Hebben jullie tips en advies hoe dit het beste aangeleerd kan worden? Zowel voor bazin als hond?
- Does
- Zeer actief
- Ragyo
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb het op dezelfde manier gedaan, hoewel ik wel begonnen ben met langzaam fietsen voor hij de commando's echt kende. hij snapte het heel snel. de commando's gebruik ik nu zelden meer, hij houdt de fiets heel goed in de gaten en beweegt eigenlijk vloeiend mee. ik heb wel nog commando 'drrraf' voor als hij in zn enthousiasme gaat galopperen.samantha! schreef:Ik heb met Macho eerst een paar keer met de fiets tussen ons in gelopen.
Dus ik aan de linkerkant van de fiets en Macho aan de rechterkant.
Toen ben ik gelijk de commando's rechts, links en stoppen gaan leren.
Toen dat goed ging ben ik gewoon rustig gaan fietsen.
We fietsen nu zo'n 3 keer per week.
en idd of van tevoren uitlaten, of telkens hetzelfde stukje langs de fietsroute gebruiken om uit te laten. ik stop op weg naar mijn vriend altijd bij dezelfde uitlaatstrook en dat weet Ragyo precies, hij loopt het stuk daarvoor en daarna dan ook goed mee. ik heb ooit op wisselende stroken onderweg gestopt maar dan ging hij bij elk stukje gras dat in het vizier kwam gelijk langzamer lopen, dat was niet de bedoeling.
- Does
- Zeer actief
-
Sylvia 1980
- Actief
- Contacteer:
Ik heb bij Yaro en Luca gewoon de fiets gepakt en ben op een rustig stukje gaan fietsen. Ging vrij snel heel goed. Nu kunnen ze makkelijk met 2en aan de fiets lopen. Yaro altijd aan de binnenkant en Luca aan de buitenkant. Ik gebruik als ik ze apart neem wel de springer en een tuigje. Met Fahim is het er eigenlijk nog steeds niet van gekomen, hij loopt zich altijd helemaal leeg op de wandelingen. Wel heeft hij een keer los in het bos langs San op de mountainbike meegerent maar das toch anders als aan de lijn.
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik ook hoor, ik ben met fietsen begonnen zodra hij rustig meeliep aan de rechterkant.Ragyo schreef:ik heb het op dezelfde manier gedaan, hoewel ik wel begonnen ben met langzaam fietsen voor hij de commando's echt kende. hij snapte het heel snel. de commando's gebruik ik nu zelden meer, hij houdt de fiets heel goed in de gaten en beweegt eigenlijk vloeiend mee. ik heb wel nog commando 'drrraf' voor als hij in zn enthousiasme gaat galopperen.samantha! schreef:Ik heb met Macho eerst een paar keer met de fiets tussen ons in gelopen.
Dus ik aan de linkerkant van de fiets en Macho aan de rechterkant.
Toen ben ik gelijk de commando's rechts, links en stoppen gaan leren.
Toen dat goed ging ben ik gewoon rustig gaan fietsen.
We fietsen nu zo'n 3 keer per week.
en idd of van tevoren uitlaten, of telkens hetzelfde stukje langs de fietsroute gebruiken om uit te laten. ik stop op weg naar mijn vriend altijd bij dezelfde uitlaatstrook en dat weet Ragyo precies, hij loopt het stuk daarvoor en daarna dan ook goed mee. ik heb ooit op wisselende stroken onderweg gestopt maar dan ging hij bij elk stukje gras dat in het vizier kwam gelijk langzamer lopen, dat was niet de bedoeling.
Ik gebruik de commando's nu ook eigenlijk nooit, hij let gewoon goed op de fiets inderdaad.
Ik gebruik geen springer, heb de riem gewoon in me hand.
- Ragyo
- Zeer actief
- Contacteer:
ik gebruik de springer tegenwoordig ook niet meer, maar dat is vooral omdat die wel erg weinig mogelijkheden gaf als er een loslopende hond op Ragyo af kwam terwijl die aan de springer zat. nu heb ik dat maar eens in de zoveel maanden, maar leuk is anders. 1x werd hij echt aangevallen en heb ik die hond een schop verkocht.
als hij aan de riem (aan een tuigje) zit heb ik meer mogelijkheden om hem even snel ergens heen te manouvreren terwijl ik mezelf of de fiets ertussen plant.
dat vind ik ook wel iets om rekening mee te houden, dat je mensen met honden even waarschuwt als je ze achterop fietst. zeker als hun hond aan de flex zit. je hebt hier veel uitlaatstroken langs het fietspad en echt ruimte om uit te wijken is er dan niet.
en het zou ook aardig zijn als mensen die jou wel zien aankomen, ook bedenken dat je geen stuiterende lab aan een 8 meter flexlijn bovenop jouw hond of in je spaken wil
maar goed dat zijn natuurlijk incidenten, verder vind ik het hardstikke praktisch dat Ragyo naast de fiets kan, en hij vindt het ook wel lekker want fietsen is meer zijn tempo dan mijn wandelsnelheid
als hij aan de riem (aan een tuigje) zit heb ik meer mogelijkheden om hem even snel ergens heen te manouvreren terwijl ik mezelf of de fiets ertussen plant.
dat vind ik ook wel iets om rekening mee te houden, dat je mensen met honden even waarschuwt als je ze achterop fietst. zeker als hun hond aan de flex zit. je hebt hier veel uitlaatstroken langs het fietspad en echt ruimte om uit te wijken is er dan niet.
en het zou ook aardig zijn als mensen die jou wel zien aankomen, ook bedenken dat je geen stuiterende lab aan een 8 meter flexlijn bovenop jouw hond of in je spaken wil
maar goed dat zijn natuurlijk incidenten, verder vind ik het hardstikke praktisch dat Ragyo naast de fiets kan, en hij vindt het ook wel lekker want fietsen is meer zijn tempo dan mijn wandelsnelheid
-
doggy
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Hier gewoon vanaf een maand of 8 begonnen met hele kleine stukjes, paar honderd meter, even lopen tussendoor en weer terug, ging eigenlijk als vanzelf. Het comando ""ho"" voor afremmen en ''wachten'' voor stoppen kende hij al wel.
Inmiddels met 14 maanden doe ik nog nooit langer dan 3 tot hooguit 4 km en dan ook met een wandelpauze tussendoor.
Ik heb speciaal een vouwfietsje aangeschaft, kun je lekker langzaam op fietsen en ik zet het zadel laag, zo kan ik altijd snel met de benen aan de grond en afstappen en ben ik dicht bij mijn hond.
Ook gebruik ik de flexriem, het zal vast onverantwoord zijn maar voor ons werkt het. Ten eerste dwing ik mezelf de flex normaal in de losse stand te houden zodat Spike beslist niet kan gaan hangen en trekken en hem zo leer netjes de fiets te volgen. Bovendien maakt ie heel soms toch een noodstop vanwege zeer lekkere luchtjes of zo en dan heb ik gelukkig nog 8 meter om te stoppen........
Inmiddels met 14 maanden doe ik nog nooit langer dan 3 tot hooguit 4 km en dan ook met een wandelpauze tussendoor.
Ik heb speciaal een vouwfietsje aangeschaft, kun je lekker langzaam op fietsen en ik zet het zadel laag, zo kan ik altijd snel met de benen aan de grond en afstappen en ben ik dicht bij mijn hond.
Ook gebruik ik de flexriem, het zal vast onverantwoord zijn maar voor ons werkt het. Ten eerste dwing ik mezelf de flex normaal in de losse stand te houden zodat Spike beslist niet kan gaan hangen en trekken en hem zo leer netjes de fiets te volgen. Bovendien maakt ie heel soms toch een noodstop vanwege zeer lekkere luchtjes of zo en dan heb ik gelukkig nog 8 meter om te stoppen........
- Niek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011 - Aantal honden: 2
-
doggy