Borstvergrotingen, neuscorrecties en liposuctie zijn slechts een aantal van de vele ingrepen waarmee mensen tegenwoordig hun uiterlijk veranderen. Wat ooit begon met het verhelpen van lichamelijke verminkingen (de functionele plastische chirurgie) is uitgegroeid tot een menselijke obsessie met ijdelheid. Deze menselijke ijdelheid eist nu nieuwe slachtoffers: de huisdieren. Baasjes besluiten steeds vaker om de schoonheidsfoutjes bij hun huisdier (voornamelijk honden) weg te laten werken.
De ingrepen die mogelijk zijn variëren van facelifts en neuscorrecties tot testikel implantaten bij gecastreerde dieren (naast het al lang bekende couperen van oren en staart). Voor de facelift en neuscorrectie valt nog wat te zeggen. Honden met huidplooien kunnen vervelende infecties ontwikkelen in die plooien en hangende oogleden kunnen de ogen gaan irriteren. Een neuscorrectie kan ervoor zorgen dat honden met een korte neus beter adem kunnen halen. De testikel implantaten daarentegen zijn puur esthetische ingrepen en een goed voorbeeld van de vermenselijking van dieren. De dieren zouden zich namelijk minder mannelijk voelen na een castratie.
Toch ligt de oorzaak van dit probleem ook gedeeltelijk bij de rasstandaarden die vaak zo extreem zijn dat het gewenste uiterlijk schadelijk is voor de hond. Eigenaren kunnen dit probleem de wereld uit helpen door te kiezen voor een gezonde hond, en niet voor één die zo goed mogelijk aan de rasstandaard voldoet.
In deze esthetische vorm van plastische chirurgie bij dieren schuilt echter ook gevaar. Ten eerste is het onder narcose brengen van dieren altijd risicovol. Als het dier gezond is, is dit risico echter vrij klein. Maar er is nog een ander gevaar: het verdoezelen van genetische 'fouten'. Als een hond bijvoorbeeld geopereerd is aan een slecht gebit, kun je dit daarna nauwelijks zien. Stel dat die hond op een hondenshow uitgeroepen wordt tot 'best in show' en de hond hierdoor vaker wordt gebruikt om te fokken. Dan bestaat er een kans dat het slechte gebit wordt doorgegeven aan het nageslacht. Op deze manier kan de gezondheid van het ras (nog meer) verslechteren.
In Nederland zijn (esthetische) ingrepen bij dieren verboden door de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Artikel 40, lid 1 luidt als volgt: ¨het is verboden om een of meer lichamelijke ingrepen bij een dier te verrichten, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden verwijderd of beschadigd.¨ Het is echter niet verboden om een dier te houden dat buiten Nederland een dergelijke ingreep heeft ondergaan. Voor het couperen van oren en staarten bij honden bijvoorbeeld, wijkt men geregeld uit naar Frankrijk of Spanje, waar dit nog wel mag. Het is niet ondenkbaar dat men dit ook gaat doen voor andere esthetische ingrepen.
De vraag is hoever dierenartsen en hondeneigenaren gaan ten koste van het dier. Is het ethisch verantwoord om dieren te modelleren naar onze wensen? Is het reëel om deze ingrepen te zien als een traktatie voor je huisdier omdat je zelf zo tevreden bent met botox injecties? In Brazilië en de VS vinden ze van wel. Daar wordt volop aan huisdieren gesleuteld. In die landen lopen veel gecastreerde reuen te pronken met siliconen balletjes.
Bron: A.Klunder / DN
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cosmetische chirurgie bij honden........
Moderator: moderatorteam
-
doggy
Cosmetische chirurgie bij honden........
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
amy heeft een "cosmetische" operatie aan haar oren ondergaan, om puur medische redenen!, haar oren lagen dagelijks open door haar verkeerde oorstand, het was of een stukje kraakbeen weghalen of couperen ik heb dus voor het 1ste gekozen
(na een jaar kwakelen en andere dingen proberen)
op medische gronden ben ik het er dus wel mee eens, maar zomaar voor de lol nep ballen plaatsen hoort ook niet in mijn rijtje thuis
op medische gronden ben ik het er dus wel mee eens, maar zomaar voor de lol nep ballen plaatsen hoort ook niet in mijn rijtje thuis

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Mijn vorige DA (werkt nog in hetzelfde gebouw maar is overgenomen en nu heb ik hem nog niet gehad) zei dat hij dat bij een vorige werkgever wel vaak had moeten doen (correctie oren van bijv. herders) en die werden dan kampioen. En hij vond dat eigenlijk onterecht want die honden waren eigenlijk niet zoals de natuur ze heeft gemaakt dus eigenlijk mogen ze dan geen kampioen worden vond hij. Dus hij is daar ook weer weg gegaan.
Ik zou het als het iets medisch is wel goed vinden maar niet voor de lol. Maar dat vind ik ook zo voor mensen.
Ik zou het als het iets medisch is wel goed vinden maar niet voor de lol. Maar dat vind ik ook zo voor mensen.
- kobus08
- Zeer actief
-
doggy
Kampioen waarin , als ik vragen mag???Sonnie1983 schreef:Mijn vorige DA (werkt nog in hetzelfde gebouw maar is overgenomen en nu heb ik hem nog niet gehad) zei dat hij dat bij een vorige werkgever wel vaak had moeten doen (correctie oren van bijv. herders) en die werden dan kampioen. En hij vond dat eigenlijk onterecht want die honden waren eigenlijk niet zoals de natuur ze heeft gemaakt dus eigenlijk mogen ze dan geen kampioen worden vond hij. Dus hij is daar ook weer weg gegaan.
Honden met ge-coupeerde oren mogen toch niet mee doen aan shows??
Of bedoel je met speuren ofzo??
-
Neeltje
Dat werd tot 'n paar jaar geleden toch ook al gedaan door staartamputatie en gecoupeerde oren?
Heel vroeger was het nodig i.v.m. het werk dat ze deden, alhoewel ik dat van die oren dan niet kan rijmen, maar totdat het verboden was, was het toch voornamelijk om het uiterlijk te doen. Dus plastische chirurgie.
Heel vroeger was het nodig i.v.m. het werk dat ze deden, alhoewel ik dat van die oren dan niet kan rijmen, maar totdat het verboden was, was het toch voornamelijk om het uiterlijk te doen. Dus plastische chirurgie.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
dat bedoel ik eigenlijk ja sorry.lor1_1984 schreef:Ik denk niet dat Sonnie couperen bedoelt, maar eerder een foute oorstand corrigeren.doggy schreef:Kampioen waarin , als ik vragen mag???Sonnie1983 schreef:Mijn vorige DA (werkt nog in hetzelfde gebouw maar is overgenomen en nu heb ik hem nog niet gehad) zei dat hij dat bij een vorige werkgever wel vaak had moeten doen (correctie oren van bijv. herders) en die werden dan kampioen. En hij vond dat eigenlijk onterecht want die honden waren eigenlijk niet zoals de natuur ze heeft gemaakt dus eigenlijk mogen ze dan geen kampioen worden vond hij. Dus hij is daar ook weer weg gegaan.
Honden met ge-coupeerde oren mogen toch niet mee doen aan shows??
Of bedoel je met speuren ofzo??
Hier mag je idd niet mee showen, maar het gebeurt nog wel.
De Staff van mijn moeder heeft zoveel littekenweefsel dat het gelijk opvalt, met diskwalificatie als gevolg.
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Dingo heeft een bloedoor gehad. De DA vertelde dat sommige puur om het uiterlijk het oor laten opereren. Het oor moet dan helemaal door-regen worden met hechtingen. Medisch gezien maakte het niets uit, puur voor het oog.
Nou, je begrijpt, we hebben het lekker laten zitten, dan maar een flodderoor.
Nou, je begrijpt, we hebben het lekker laten zitten, dan maar een flodderoor.

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer: