Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

veel vragen over de nieuwe pup bij onze 2 shi-tzu's

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Minouche
Vaste gebruiker

veel vragen over de nieuwe pup bij onze 2 shi-tzu's

Ongelezen bericht door Minouche »

Hallo allemaal :smile:

Wij hebben 2 shih-tzu's, Mitch, reu, 4 jaar en Luca reu 3 jaar.
Beiden zijn gecastreerd.
Mitch is als pup 3x gebeten door grote honden, en heeft bij de trimster een schaar in zijn oog gehad, veel nare ervaringen dus.( dierenarts vervelende onderzoeken etc)
Resultaat ( heel veel training, heel veel aandacht besteed aan dit probleem, maar helaas valt hij altijd uit naar andere honden en met name naar grote honden)
Dus Mitch is "beschadigd" zeg maar.
Luca copieert Mitch in dit gedrag, dus beiden moeten aangelijnd wanneer er andere honden lopen.
Luca is eigenlijk eerder angstig dan boos.
Loslopen op het strand en in bossen gaat perfect, behalve als een andere hond teveel aan mitch snuft, dan waarschuwt hij.
Nu hebben we 4 tot 5 dagen per week de pup van onze dochter in huis, een "gedeelde" hond dus.
Het is een bastaard pup, ouders beiden bastaard, met herder in de achtergrond.
De ouders bewaakten een huis met bouwterrein.
Nu heb ik veel vragen over " hoe doe ik het goed"
En jullie hebben zoveel ervaring, ik hoop dat ik hier mijn vragen kan stellen.
Luca en Mitch zijn op dit moment niet bijzonder geinteresseerd in de pup ( hij heet Dribbel). Het is een hele wilde pup, hij stuitert door het huis, is heel vriendelijk en heel emotioneel.
Mijn eerste vraag is:
De pup blijft naar mitch en luca toegaan en ze uitdagen/staart happen/keffen ed.
Mitch valt uit naar hem, stoot zijn tanden af en gromt, luca blaft en gromt het meest, valt niet zo direct uit. Luca is eerder wat angstig.
Ik laat ze het zelf uitvechten zeg maar, blijf wel opletten en altijd in de buurt.
Laat ze niet alleen met elkaar, maar bench de pup in een aparte ruimte omdat hij in zijn eigen huis ook alleen is in huis in de bench als mijn dochter even weg moet of zo.
Wat kunnen jullie mij voor tips/ervaringen/advies geven?
En mag ik met meer vragen komen?
Alvast hardstikke bedant :smile:
Het trotse vrouwtje van Mitch en Luca
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

natuurlijk mag je hier al je vragen stellen! Dat is hartstikke goed juist! Dus vraag maar raak!

Ik denk dat het goed is dat je de honden NOOIT alleen laat met de pup! Ook niet om enkel even naar het toilet te gaan ofzo. Dus hou dat goed in de gaten.
Verder denk ik dat het logisch is dat jouw hondjes waarschuwen en van zich af bijten. Zolang dit is om te waarschuwen en het niet gepaard gaat met agressie, zou ik het ook gewoon laten gebeuren.
Dat de pup ondanks dat toch terug blijft komen en uit gaat dagen, is best wel puppyeigen. Over een tijdje gaat hij waarschijnlijk wel snappen dat hij ze met rust moet laten, maar nu wil hij gewoon nog ZO graag spelen!

De bench is een prima afzonderingsmethode voor de pup. Ook als hij erg druk is en je honden blijft bestieren, mag je hem daarin zetten om hem een timeout te geven (niet om te straffen!). Zorg er voor dat hij zich ook in zijn bench kan terugtrekken als hij daar zelf behoefte aan heeft.
Ik zou dan ook de andere honden niet toelaten in de bench.
RIP Cena :roos:
    Brindlecardi
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik heb werkelijk nog nooit gehoort van een emotionele hond :mrgreen: maar dat even terzijde.

Ik denk dat het een pup redelijk moeilijk bij te brengen is om de andere honden met rust te laten, ik denk sowieso niet dat je als doel moet hebben dat ze gezellig met z'n 3tjes met een speeltje vredig spelen met z'n allen, dat lijkt me onhaalbaar. Wel kan je proberen te trainen om de pup jouw honden te laten negeren, maar makkelijk zal dat niet zijn. Hoevaak heb je ongeveer de pup te logeren?

gr Aimée
    Minouche
    Vaste gebruiker

Dankjewel voor jullie reacties. :smile:

De pup is soms 4 soms 5 dagen aaneensluitend per week bij ons, de overige dagen (weekend/roostervrije dagen etc) is hij bij mijn dochter.
    Omdat we graag willen dat de honden goed met elkaar in 1 ruimte kunnen zijn, ( we zien mijn dochter/schoonzoon minstens 2x per week altijd) is het denk ik heel belangrijk dat ze nu al veel leren.
    Het zou jammer zijn als we ieder de hond/honden thuis zouden moeten laten als we bij elkaar op bezoek gaan.
    Maar zowiezo heb ik iets meer dan de helft van de tijd de zorg voor dribbel.
    Dus wil ik graag heel veel tijd investeren in het begeleidende stukje zeg maar.
    Met emotioneel bedoel ik dat hij jankt van blijdschap, jankt als hij boos is.
    bv, ik bench hem elke dag van 11 tot half 1 en van half 4 tot 5.
    Dat doet mijn dochter dan ook.
    Dat zijn de vaste tijden, zodat de bench overdag ook normaal wordt.
    Hij staat apart boven in een rustige kamer, omdat hij bij mijn dochter ook zonder mijn hondjes er omheenlopend gebenched wordt ( die zijn dan immers bij mij die dagen), lijkt dat me het beste.
    Hij gilt minder dan 5 minuten en is wakker en blij als ik hem eruit haal, maar jankt dan heel erg.
    Ook jankt hij heel erg als hij honger heeft en eet de eerste minuut al jankend.
    Als ik even een paar minuten weg moet bench ik hem in de reisbench in de woonkamer.
    Ook dat gaat goed.
    Als ik heel eerlijk ben, ben ik een beetje ongerust, hij is zo druk en zo aan het uitdagen dat Mitch en Luca zij aan zij hem op zijn donder geven zeg maar.
    Kan het gebeuren dat ze hem echt gaan bijten?
    Wat ik weet is dat volwassen honden een pup bijna nooit zullen aanvallen.
    Wat ze hem nu laten zien is denk ik, dat hij zijn plaats in dit kleine roedeltje gaat leren.
    Mitch en Luca hebben in hun relatie allebij een duidelijke plaats. Mitch is een goedmoedige vriend voor Luca, maar als Luca te ver gaat dan geeft hij hem op zijn donder.
    Mitch eet altijd eerst, luca wacht bij zijn eigen bak tot Mitch klaar is, eet dan uit mitch zijn bak de 3 brokjes die voor hem zijn overgelaten en dan pas gaat hij zelf eten.
    Buiten beschermd Mitch Luca. let op hem, wacht op hem etc.
    Dit is vanzelf zo gegroeid, hebben we niet getraind.
    Dus zodra Luca door dribbel gebeten wordt springt Mitch erbij en corrigeert mee met luca.
    Ik geef Dribbel in een andere ruimte eten, en voer Mitch en Luca als Dribbel in de bench is.
    Vandaar mijn oproep, ik ga op mijn gevoel af, maar doe ik het goed.
    Ze "moeten" niet een dikke vriendschap sluiten, het zou heel leuk zijn als dat gebeurt maar waar we naar streven is dat ze elkaar kennen, verdragen en een voor hun de beste rangorde ontwikkelen.
    Alle adviezen zijn welkom :denken:
    Maeve
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
    Aantal honden: 3
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk dat ik het ook zo als jou zou doen. Ze kunnen het meestal heel goed zelf oplossen. Het enige moment waar ik in zou grijpen is wanneer het jou hondjes zou kunnen schaden. Bijvoorbeeld toen Nilo een pup was, kon hij ook enorm uitdagen. Toen hadden we voor een dag een Duitse Herder te logeren en de hond is heel geduldig, onderdanig plus het feit dat ze niet op haar terrein was. Dit alles bij elkaar maakte het dat Nilo niet op hield, de Herder enorm gestressd werd waardoor Nilo nog feller werd etc. Toen heb ik ze af en toe gescheiden als Nilo te fel werd. Ook omdat hij toen nog jonger was en ze meestal ontzettend veel geduld hebben met pups. Nu is hij bijna 8 maand en diezelfde Duitse Herder corrigeert hem nu wel en Nilo is ook veel minder fel naar haar toe.
    Minouche
    Vaste gebruiker

Ik doe mijn best, de conflicten zijn er, Mitch wil af en toe op schoot, dan ga ik met hem zitten en negeer dribbel.
    Zolang dribbel gewoon vlak langs mitch en luca loopt is er niks aan de hand, maar zodra hij ze uitdaagt of in staarten hapt wordt hij gecorrigeerd.
    Ik geef mitch en luca ook wat extra aandacht, en ook een extra beloningkje, ( dan maar iets minder voer, want ze moeten niet te dik worden)
    Zo probeer ik wat af de hele dag :denken:
    En ik hoop hier nog veel te leren. :wink:
    alm@
    moderator
    Mijn ras(sen): Langhaar teckel
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou het ze thuis lekker onderling laten uitzoeken, dat regelt zich wel. Waar ik wél heel voorzichtig mee zou zijn is het uitvalsgedrag van je 2 eigen honden. Ik zou je eigen honden en de hond van je dochter apart uitlaten om te voorkomen dat de pup het uitvalsgedrag gaat overnemen.
    Afbeelding
    Minouche
    Vaste gebruiker

Ja, ik laat de pup nu nog in de tuin, hij is net 7 weken.
    En later ga ik apart met hem naar buiten, want wat ik bij mijn eigen honden nu heb, dat wil ik voor hem niet.
    Ook al omdat hij bij zijn eigenlijke baasje (mijn dochter) ook alleen uitgaat, gaat hij dat bij mij ook.
    Hij eet alleen , slaapt alleen, en wandelt straks niet tegelijk met onze honden.
    Tenzij het een gezamelijk uitje is van dochter/schoonzoon/man en ik met de honden naar het strand of zo.
    Wel wil ik een kleine bench in de kamer hebben, zodat ik hem veilig kan "wegzetten" mocht er iets zijn waardoor ik even niet kan opletten

Wat ik wel merk is dat Mitch wat meer op mij gericht is, vaker naar me toe komt en me vragend aankijkt.
    Ik train met dribbel in de tuin en beneden, we wonen in een dijkhuis en de tuin is 1 verdieping lager.
    Ik probeer, zeker de eerste tijd dribbel niet super veel aandacht te geven waar Mitch en Luca bij zijn. maar geef dribbel bij elke uitlaatbeurt, en dat is nu nog elk half uur als hij wakker is, extra aandacht.
    yvonne dl
    Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

Dus de opvoeding komt eigenlijk op jou neer als ik het goed begrijp?
    Maar ik wil je toch wat vragen:
    Misschien heb ik er overheen gelezen hoor,maar waarom neemt je dochter een pup en zorg jij er 5 dagen voor?
    Niet om te oordelen hoor,maar gewoon en vraagje. :denken: :roll:
    Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
    want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

dit zo lezende Minouche, denk ik dat je goed bezig bent. :ok: Je hebt in de gaten wat de pup en je eigen honden nodig hebben.

Dat Mitch wat vaker naar je toe komt is logisch. Hij is bang zijn plekkie kwijt te raken. Dat is ook de reden waarom hij af en toe snauwt naar Dribbel. Allemaal prima! Heel logisch hondengedrag.
    Voorlopig zullen ze ook niet zo snel Dribbel iets aan willen doen. Het is gewoon ter correctie. Ze willen Dribbel leren dat hij onderaan de roedel staat.
      Dazzlie
      Actief

Ongelezen bericht door Dazzlie »

Minouche schreef:Wat ik weet is dat volwassen honden een pup bijna nooit zullen aanvallen.
      Dit is niet waar hoor, het wordt vaak gezegd en gedacht, maar het gebeurt wel gewoon. Er zijn zat pupjes die gebeten zijn door volwassen honden. Maar je blijft er goed bij, en je zet hem apart als je even weg bent. Misschien scheelt het als de pup helemaal geaccepteerd is in de roedel. :wink:
      Minouche
      Vaste gebruiker

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's :smile:

eerst maar even de vraag beantwoorden over waarom mijn dochter en schoonzoon een pup hebben en ik gedeeltelijk opvoed/verzorg.
      Ze wonen op een klein boerderijtje, werken beiden, dochter 4 dagen, schoonzoon continu dienst.
      Ze willen graag 2 honden.
      En ook is het de bedoeling dat de hond waakhond wordt, omdat ze nogal stil wonen en de continu dienst, dan werkt men ook snachts, dan is ze alleen in hun grote huis.
      De beslissing..... nemen we een pup of volwassen hond was er.
      Een volwassen hond kan al alleen blijven een paar uur per dag, is zindelijk, is getraind etc.
      Op zo'n manier kun je ook een hond nemen zeg maar.
      Met de continu dienst was dat een goed plan geweest.
      Maar een puppy en dan samen opvoeden was ook een optie, en... op die manier is het meer zeker dat mijn 2 shih's eraan kunnen wennen.
      In goed overleg met ons is het een pup geworden, ik vindt het heerlijk om weer een puppy in huis te hebben.
      Eigenlijk zou ik er zelf ook weer 1 bij willen, dus het is nu voor mij gelijk
      "oefenen". Nu is het zo dat ik mee opvoed/verzorg, over een jaar of 1 1/2, of 2 is dribbel aldoor thuis.
      Dan is hij snachts binnen en mag overdag wanneer hij wil naar buiten, ze hebben een enorme tuin.
      En we zien elkaar zowiezo 2 dagen per week, dus dat zou het hondje dan ook meekrijgen, en onze honden ook
      Minouche
      Vaste gebruiker

dit zo lezende Minouche, denk ik dat je goed bezig bent. Je hebt in de gaten wat de pup en je eigen honden nodig hebben.

Dankjewel Sanne :smile:

Mischien ben ik wat overbezorgd, het is een kostbaar bezit en ik zou het heel erg vinden als het niet zou lukken.
      Mijn dochter is zo blij met dribbel en heeft hem al zoveel geleerd met heel veel liefde en aandacht.
      Ik weet dat er honden zijn die pupjes bijten
      Er woont hier dichrbij een vrouw met Rothweiler, de hond moet gemuilkorfd en aangelijnd lopen van de gemeente hier omdat hij 3x een hond heeft gebeten, alle drie de honden gingen op hun rug liggen toen hij aan kwam lopen en hij beet de buik gewoon stuk.
      Ik verwacht niet zulk gedrag van mijn shih's, ze zijn sociaal, lief, en redelijk gehoorzaam.
      Bovendien wordt Dribbel minstens 3x zo zwaar als onze jongens.
      Maar ik blijf er goed in de buurt voorlopig.

Het is een heel druk pupje.
      Hij bijt ook heel erg in handen, broekspijpen en tafel etc.
      Hoe hebben jullie dat opgelost??
      Dazzlie
      Actief

Ongelezen bericht door Dazzlie »

Minouche schreef:Het is een heel druk pupje.
      Hij bijt ook heel erg in handen, broekspijpen en tafel etc.
      Hoe hebben jullie dat opgelost??
      Iedere keer weer afleiden en iets geven waar hij wel in mag bijten.
      Dazzle heeft dat ook heel veel gedaan de eerste maanden, soms dacht ik echt dat het nooit minder zou worden. :roll:
      We hebben hem speeltjes gegeven waar hij in mocht bijten, ballen, en best veel kluifjes. (van gedroogde huid) Iedere keer als hij weer ergens in wilde bijten, 'ruilde' ik het voor iets anders, of deed snel iets anders met hem.
      Pffff, ik was er in het begin drukker mee als met een baby....
      Minouche
      Vaste gebruiker

Ja huh, het is HEEL vermoeiend :smile:
      Maar ze zijn zo grappig en lief.
      Hij bijt in iedereen die binnenkomt, broekspijpen, handen, schoenen.
      Er komen hier vaak mensen op bezoek en ook een kind.
      Op dit moment mag hij van mij niet teveel aandacht krijgen van het bezoek, elke tuin beurt gaat het kind dan mee, en na de plas mag ze op de grond zitten met hem, maar zodra hij bijt moet ze weer rechtop van mij, mischien dat hij ook leert dat hij dan niet leuk is en geen aandacht krijgt als hij bijt.
      Vanmorgen hem ik op lage toon UH gezegd toen hij weer begon, speeltjes aanbieden werkt meestal niet, mischien dat dat werkt.
      Luca is inmiddels best bang van het wilde boefje, staart gaat naar beneden en hij hapt naar hem en blaft.
      Dribbel gooit zijn kont tegen Luca's kont, en dat pikt hij niet.
      Ik herinner me van Luca als pup, dat hij dat ook bij mitch deed.
      Staarten van mitch en luca vindt hij geweldig, Luca gromt nu naar hem als hij zijn neus in zijn staart stopt.
      En ik geloof dat hij het al een beetje snapt, een heel klein beetje want 2 minuten later doet hij het weer :smile:

Ik heb nog een vraagje over het voer.
      hij mag 4x per dag 25 gram plus halve beschuit omdat hij door een grote lintworm aan de diarree was, hij heeft daarvoor 5 dagen worm kuur gehad.
      Nu moet hij elke 4 uur eten met daarna een lange pauze van 8 uur, maar als we dat doen dan voeren we een bepaald moment snachts.
      Ik begon gister half 9, half 1, half 5, en heb de laatste uitgesteld tot bijna 9 uur.
      Maar om 6 uur vanmorgen is hij gaan gillen tot bijna 8 uur.
      Hij sliep eerder in de bench van half 11 tot half 6, plasje weer even terug tot half 7 zodat er gedouched kon worden, dat ging goed, maar het terug zetten nu dat pikte hij vanmorgen niet, en pas nadat hij 8 uur gegeten had werd hij rustiger.( heb hem wel laten gillen en eruit gehaald toen hij even stil was)
      Tussendoor, bij het plassen en trainen krijgt hij klein puppy brokje als beloning.
      Hij is een pond gegroeid vanaf vorige week, dus zijn voer met 5 gram per keer verhoogd zoals de arts gezegd had.
      Hoe deden jullie dat?
      Gewoon 4 vaste voermomenten overdag en vaste benchtijden snachts lijkt mij het beste.
      mischien 4 uur en 1 kwartier zodat hij s'avonds 1 uur later de laatste heeft?
      Mitch en Luca waren zoveel makkelijker daarin, die aten wanneer ze kregen en eigenlijk heb ik nooit zo gedaan als de arts bij dribbel zeg, met 8 uur als langste pauze.
      ik begon toen om 8 uur en laatste was 9 uur.
      bench/slaaptijd was toen11 tot 5 (man staat dan op) en daarna nog slapen tot 8 uur.
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Ik zou inderdaad een vast ritme aanhouden voorlopig, zowel met eten als met slapen. Zelfde tijd naar bed (de pup dan) en zelfde tijd eruit.
      Het kan zijn dat hij 's morgens inderdaad honger heeft en daarom stampei maakt. Hij moet echter wel leren dat hij pas eten krijgt, als jullie dat willen. Ik denk dat hij dat met een paar dagen echt wel door heeft.

Wat ik me afvraag: ik las ergens dat het beessie nu 7 weken is. Ook lees ik dat jullie aan het 'trainen' zijn. Wat moet ik zien onder trainen?
      En hoelang hebben jullie hem al?
        crutz
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
        Aantal honden: 7
        Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

waarom laat je de pup nu niet al uit, juist hem nu alleen in de tuin laten en pas op latere leeftijd uit gaan laten kan het gedrag wat je andere honden ook hebben creeëren....
        Minouche
        Vaste gebruiker

SannePP schreef:Ik zou inderdaad een vast ritme aanhouden voorlopig, zowel met eten als met slapen. Zelfde tijd naar bed (de pup dan) en zelfde tijd eruit.
        Het kan zijn dat hij 's morgens inderdaad honger heeft en daarom stampei maakt. Hij moet echter wel leren dat hij pas eten krijgt, als jullie dat willen. Ik denk dat hij dat met een paar dagen echt wel door heeft.

Wat ik me afvraag: ik las ergens dat het beessie nu 7 weken is. Ook lees ik dat jullie aan het 'trainen' zijn. Wat moet ik zien onder trainen?
        En hoelang hebben jullie hem al?

Hij is met 5 weken bij mijn dochter gekomen, de eigenaar van de vader en moeder had gejokt.
        Hij komt uit Polen.
        De dierenarts hier schatte hem op 5 weken.
        Dus al 2 weken bij zowel mij als mijn dochter, dit is zijn eerste aaneensluitende periode van 3 dagen bij mij.
        Met trainen bedoel ik, het belonen van plassen en poepen in de tuin, hij zit als we zit zeggen, hij volgt als we volg zeggen.
        Alles door beloning van goed gedrag en negeren van negatief gedrag, het is een zeer slim hondje
        Minouche
        Vaste gebruiker

crutz schreef:waarom laat je de pup nu niet al uit, juist hem nu alleen in de tuin laten en pas op latere leeftijd uit gaan laten kan het gedrag wat je andere honden ook hebben creeëren....

Hij gaat nog niet buiten de tuin omdat hij nog te jong is, de dierenarts wil hem a.s donderdag pas zijn eerste enting geven.

Mijn 2 honden hebben geen uitval gedrag gekregen doordat ze de eerste 2 weken bij mij in de tuin zijn uitgelaten, maar doordat mijn 5 maanden oude oudste aangevallen is door een grote herder, en nog 2x hetzelfde in een periode daarna, combineer dat met de schaar in zijn oog bij de trimster en de pijnlijke dierenarts bezoeken en het trauma is compleet, handen... met name van vreemde mensen vindt hij eng, grote honden, valt hij naar uit, 2 jaar heb ik met professionele hulp daaraan gewerkt, met veel belonen van "niet uitvallen" tot boos worden als hij het doet.
        Het is er niet uit te krijgen, dus is wat wij doen... er rekening mee houden dwz, niet los uitlaten, maar aan de lange lijn, en de mensen hier weten dat ze hun hond ook aan moeten lijnen als we langslopen, daar heb ik ze vriendelijk om gevraagd.
        Geen enkele hond valt uit doordat hij de eerste weken ( dierenarts zei, NIET buiten de tuin laten na de eerste prik ook nog niet, na de tweede prik, heel voorzichtig beginnen) in de tuin zindelijk wordt gemaakt.

Zo ook nu Dribbel, kerngezond volgens de dierenarts, mag in geen geval buiten de tuin uitgelaten worden nog, ook niet na zijn eerste prik as donderdag, pas na de tweede prik heel voorzichtig op straat, na de derde is alles ok.
        Hij mag mischien volgende week naar puppy cursus, mits daar de hondjes ook al de eerste enting of meerdere hebben gehad
        Minouche
        Vaste gebruiker

Ik vindt het een heel leuk forum :smile:
        En ook ben ik blij met de reacties en advies van jullie
        Mijn 2 shih's waren heel makkelijk als pup, en ook best rustig.
        omdat het al 4 jaar geleden is dat ik cursussen gelopen heb met mijn honden en 8 jaar geleden meegelopen en geleerd heb met vriendinnen en
        hun pups ( in totaal 2 jaar destijds)Ook destijds zorgde ik in deeltijd voor hun pups omdat ze werkten.
        Ben ik heel nieuwsgierig hoe het nu is, of er interessante ontwikkelingen /adviezen/veranderingen zijn betreffende het goed verzorgen en opvoeden van een pupje.

Ik bedoel het niet zo als het mischien lijkt, maar ik kom hier niet voor kritiek.
        Ik deel graag mijn ervaringen en leer graag van die van anderen.
        :wink:
        crutz
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
        Aantal honden: 7
        Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Minouche schreef:
        crutz schreef:waarom laat je de pup nu niet al uit, juist hem nu alleen in de tuin laten en pas op latere leeftijd uit gaan laten kan het gedrag wat je andere honden ook hebben creeëren....

Hij gaat nog niet buiten de tuin omdat hij nog te jong is, de dierenarts wil hem a.s donderdag pas zijn eerste enting geven.

Mijn 2 honden hebben geen uitval gedrag gekregen doordat ze de eerste 2 weken bij mij in de tuin zijn uitgelaten, maar doordat mijn 5 maanden oude oudste aangevallen is door een grote herder, en nog 2x hetzelfde in een periode daarna, combineer dat met de schaar in zijn oog bij de trimster en de pijnlijke dierenarts bezoeken en het trauma is compleet, handen... met name van vreemde mensen vindt hij eng, grote honden, valt hij naar uit, 2 jaar heb ik met professionele hulp daaraan gewerkt, met veel belonen van "niet uitvallen" tot boos worden als hij het doet.
        Het is er niet uit te krijgen, dus is wat wij doen... er rekening mee houden dwz, niet los uitlaten, maar aan de lange lijn, en de mensen hier weten dat ze hun hond ook aan moeten lijnen als we langslopen, daar heb ik ze vriendelijk om gevraagd.
        Geen enkele hond valt uit doordat hij de eerste weken ( dierenarts zei, NIET buiten de tuin laten na de eerste prik ook nog niet, na de tweede prik, heel voorzichtig beginnen) in de tuin zindelijk wordt gemaakt.

Zo ook nu Dribbel, kerngezond volgens de dierenarts, mag in geen geval buiten de tuin uitgelaten worden nog, ook niet na zijn eerste prik as donderdag, pas na de tweede prik heel voorzichtig op straat, na de derde is alles ok.
        Hij mag mischien volgende week naar puppy cursus, mits daar de hondjes ook al de eerste enting of meerdere hebben gehad
        zo zie je maar weer dat je een DA gewoon moet laten voor wat hij is, iemand waar je met een zieke hond naar toe gaat en niet voor gedrags zaken....

de puppen hier gaan in het nest (lekker samen) al op 5 wk mee naar de club, gewoon lekker indrukken opdoen....dan zijn ze ook nog niet geent, want ent pas met 6,5 wk....

en denk wel degelijk dat het de eerste 2 wk in de tuin houden en daarna voorzichtig beginnen met buiten laten gevolgen heeft gehad voor het sociale gedrag....
        Minouche
        Vaste gebruiker

zo zie je maar weer dat je een DA gewoon moet laten voor wat hij is, iemand waar je met een zieke hond naar toe gaat en niet voor gedrags zaken....

de puppen hier gaan in het nest (lekker samen) al op 5 wk mee naar de club, gewoon lekker indrukken opdoen....dan zijn ze ook nog niet geent, want ent pas met 6,5 wk....

en denk wel degelijk dat het de eerste 2 wk in de tuin houden en daarna voorzichtig beginnen met buiten laten gevolgen heeft gehad voor het sociale gedrag....

Ieder heeft daarover natuurlijk zijn eigen mening.
        En ieder heeft daarin ook zijn eigen verantwoordelijkheid.
        Indrukken, met andere honden, andere mensen, kinderen, autorijden etc
        krijgt Dribbel voldoende.
        Puppycursus straks met pups van verschillende leeftijden en de volwassen hond van de trainster erbij, dat is ook wat hij binnenkort krijgt.
        Dus ik maak me niet zo ongerust daarover.
        Maar wij verschillen daarin van mening, dat is duidelijk. :ok:
        Dingo
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Maar als ze nog jong zijn, leren ze het meest :wink: en heb je er later voordeel mee :ok:
        AfbeeldingAfbeelding
        Who finds a faithful friend, finds a treasure.
        Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”