Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ballen gooien

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ballen gooien

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik gooi met Macho regelmatig een balletje.
Hij vindt het geweldig en doet alles voor dat ding.
Af en toe gooi ik zonder reden, maar ook vaak als beloning als hij bijvoorbeeld netjes komt.
Nu krijg ik regelmatig te horen dat het enorm slecht is voor de gewrichten.
Ook op bijvoorbeeld het labjesforum zeggen ze al snel dat het echt een ramp is voor de gewrichten.
Ik ken dus mensen die nooit met een bal gooien, en die honden mogen ook niet even met Macho meespelen want dat is een ramp voor de gewrichten.
Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind dat het moet kunnen, als het maar met mate gaat.
Dus ik gooi regelmatig ballen, en bijvoorbeeld bij behendigheid beloon ik met de bal.
Ik denk dat het ook wel een beetje rasafhankelijk is, labjes zijn natuurlijk best gevoelig kwa gewrichten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Vind dit wel een lastig punt.
Gooi ook wel ballen, maar probeer ook een beetje met mate.
Bijagility gebruik ik het ook, omdat het daar ook gewoon de best werkende beloning is.
Weet dat het slecht voor de gewrichten kan zijn, maar dan zou je nog wel meer dingen moeten laten als bijvoorbeeld inderdaad het spelen met andere honden.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Hier een halve lab. :mrgreen:
En wij gooien ons suf met de bal voor haar. :19:
Maar ja wij zijn sowieso voor beter en leuk kort leven dan een saai lang leven.
En als je eenmaal zie wat voor een plezier Lola met een bal heeft is voor ons de keuze niet moeilijk. :ok:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

tot ze volgroeid zijn gooi ik niet met ballen ;). daarna met mate. ze spelen wel veel hier met elkaar.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

M@ri@nne schreef:Hier een halve lab. :mrgreen:
En wij gooien ons suf met de bal voor haar. :19:
Maar ja wij zijn sowieso voor beter en leuk kort leven dan een saai lang leven.
En als je eenmaal zie wat voor een plezier Lola met een bal heeft is voor ons de keuze niet moeilijk. :ok:
Hier net zo.
Elke dag wordt er hier met de bal gegooid. Chello en Hera vinden het prachtig en vooral Hera heeft er alles voor over om elke dag even te mogen apporteren.
Als ik bij alles stil moet gaan staan of het slecht voor ze is dan kan ik maar beter alleen maar suffe rondjes door het park lopen.
samantha!
Zeer actief

Macho heeft er inderdaad ook zoveel plezier in.
Ik probeer het ook zoveel mogelijk te beperken.
Maar ik wil hem wel gewoon laten doen wat hij geweldig vind.
En bij bijvoorbeeld behendigheid kijkt Macho niet eens naar eten.
Die ziet alleen maar dat parcours en die bal die aan het eind komt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Voor de honden die dat leuk vinden gooi ik regelmatig een bal, ik ben voor een leuk happy leven :wink:
En zelfs krakkemikkerige door vind het geweldig en voor die tijd dat ik haar nog heb mag ze al het plezier van de wereld hebben :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik speel ook met een balletje ook met Ita.
Als is het meer in het water dan op het droge, dus dat kan schelen natuurlijk.

Maar ik hoor zo vreselijk veel over "niet goed voor de gewrichten" dat ik het een beetje eng begin te vinden.
Een hond van een vrij groot ras zou het eerste jaar niet met andere honden mogen spelen, want dat is niet goed voor zijn gewrichten :N:
Hij mag dus eigenlijk geen hond meer zijn. :roll:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Tot een jaar heb ik Dingo de trap op en af getild, speciaal voor zijn gewrichten. Ook met wilde spelletjes e.d opgelet, welke lekker pup laten zijn tuurlijk. Nu word er heerlijk gebald, maar ook weer met mate, dingo gaat gewoon door, die kent zijn grens niet.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
samantha!
Zeer actief

Ik heb het trouwens wel over volwassen honden.
In zijn 1e jaar heb ik Macho vooral gek gemaakt op een bal, en af en toe mocht hij zoeken.
Maar echt gooien heb ik toen niet gedaan.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hier wordt lekker gebald hoor mét de werpstok. Ze vinden het helemaal geweldig :ok:
Afbeelding
Catootje
Actief

Ongelezen bericht door Catootje »

Ook hier wordt met mate met een tennisbal gegooid. Helaas moet ik het echt doseren, anders loopt Jazz de volgende dag behoorlijk kreupel. Maar ze vindt het helemaal gewéldig, dus af en toe is het feest.
Afbeelding
Groetjes uit Papendrecht van Carin, Jazz en Yunishka.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Hier wordt wel met de bal gespeeld. Een tijdje geleden heb ik wat te lang met haar met de bal gespeeld en vlak daarna liep ze niet goed. Dat was dus echt mijn fout.
Meestal speel ik met haar in de tuin. Ik zorg er (sinds ik deze tip heb gekregen) dan voor dat de bal vlak voor of in de struiken terecht komt, zodat ze af moet remmen. De gewrichten worden op die manier niet extra belast bij een snelle stop. Lumi remt geleidelijker af.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tja, liever lol in het leven dan allerlei beperkingen opleggen hoor :19:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

samantha! schreef:
Maar ik wil hem wel gewoon laten doen wat hij geweldig vind.
Hier ben ik het zo mee eens. :wink: Je moet met een hond dingen doen die je hond leuk vindt (en die jezelf leuk vindt natuurlijk.)

Jack zou natuurlijk helemaal niet achter een bal aan mogen, want hij maakt soms afgrijselijke schuivers als zijn bek de bak pakt en de rest van lijf nog effe door rent. Maar hij vindt het *leuk*. Die kop als ik de bal ga gooien, hele grote ogen en bijna trillend van opwinding...

Nou heeft Jack de neiging om die bal gewoon voorbij te stormen en dan kan ik de bal gaan halen, want het gaat om het rennen, niet echt om het 'vangen' en al helemaal niet om het apporteren, dus na drie of vier keer gooien is het altijd wel klaar, maar ik ga hem die tien minuten per dag met de bal echt niet ontnemen omdat het zo rot is voor zijn poten, net zo min als 1 x per dag over een hekje springen. Die hond weet niks van gewrichten, die vindt sommige dingen gewoon leuk om te doen. Met een jonge hond moet je natuurlijk een beetje opletten, maar daarna heb ik het niet zo op beperken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Ballen gooien

Ongelezen bericht door Marjoleine »

samantha! schreef:Ik denk dat het ook wel een beetje rasafhankelijk is, labjes zijn natuurlijk best gevoelig kwa gewrichten.
Natuurlijk. :roll:
Daarom zijn alle labjes zeker ook zo goed op gewicht? :smile:

Ik vind dat honden sociaal moeten kunnen leven en lol moeten kunnen hebben.
En van leven ga je dood, dat is nou eenmaal zo.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

De tip die ik over ballengooien kreeg van mijn dierenarts is het niet te doen voor een hond 9 maanden is. Volgens haar is er een botje in de voorpoten, ik dacht in de elleboog, dat voor die leeftijd nog niet volgroeid is, of uitgehard of zo, en wat makkelijk kan afbreken. Dat zou dan kunnen leiden tot een mogelijke vage kreupelheid in de voorpoten die af en toe optreed (het afgebroken stukje bot zou tot problemen kunnen leiden dacht ik).
Dit zou met een operatie doorgaans te verhelpen zijn maar daar zit ik dan weer niet op te wachten.
Dit is wat ik me er zo'n beetje over herinner. Oh, het afremmen bij de bal zou het grote probleem hiervoor zijn had ik begrepen. Wat ik zelf met de hond doe voor 9 maanden is alleen op enkele meters, zodat de hond niet echt vaart krijgt en daardoor ook niet zo abrupt in de remmen hoeft.
Groetjes,
Marjan
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Murphy schreef:Volgens haar is er een botje in de voorpoten, ik dacht in de elleboog, dat voor die leeftijd nog niet volgroeid is, of uitgehard of zo, en wat makkelijk kan afbreken.
ED, is de verzamelnaam daarvoor.
Maar als die aanleg niet aanwezig is, gebeurt het ook niet, net als bij HD zeg maar.

Natuurlijk is uren ballen gooien en abrupt remmen niet goed voor onvolgroeide honden.
Maar TS had het niet over opgroeiende honden:
Ik heb het trouwens wel over volwassen honden.

Afbeelding

samantha!
Zeer actief

Marjoleine schreef:
samantha! schreef:Ik denk dat het ook wel een beetje rasafhankelijk is, labjes zijn natuurlijk best gevoelig kwa gewrichten.
Natuurlijk. :roll:
Daarom zijn alle labjes zeker ook zo goed op gewicht? :smile:

Ik vind dat honden sociaal moeten kunnen leven en lol moeten kunnen hebben.
En van leven ga je dood, dat is nou eenmaal zo.
De mijne wel hoor :mrgreen:
Maar ik hoor ook vaak dat labjes goed op gewicht zijn en niet overbelast worden, maar toch iets aan de gewrichten mankeren.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:De mijne wel hoor :mrgreen:
Maar ik hoor ook vaak dat labjes goed op gewicht zijn en niet overbelast worden, maar toch iets aan de gewrichten mankeren.
Dat geloof ik wel hoor ;)

Alleen: als er zoveel labjes gewrichtsproblemen hebben (wat inderdaad waar is, trouwens), dan denk ik: maak je niet druk over ballen gooien maar doe iets aan de manier van fokken.
Want het gaat namelijk wel over erfelijke gewrichtsproblemen.
Maar in plaats daarvan is het gros te zwaar.
Dat is minimaal onlogisch te noemen.

Maar goed, we gaan nu zwaar OT geloof ik :mrgreen:

Afbeelding

samantha!
Zeer actief

Marjoleine schreef:
samantha! schreef:De mijne wel hoor :mrgreen:
Dat geloof ik wel hoor ;)

Alleen: als er zoveel labjes gewrichtsproblemen hebben (wat inderdaad waar is, trouwens), dan denk ik: maak je niet druk over ballen gooien maar doe iets aan de manier van fokken.
Want het gaat namelijk wel over erfelijke gewrichtsproblemen.
Maar in plaats daarvan is het gros te zwaar.
Dat is minimaal onlogisch te noemen.

Maar goed, we gaan nu zwaar OT geloof ik :mrgreen:
Ik geef je helemaal gelijk :ok:
En dat de meeste te zwaar zijn is ook gewoon zo.
Maar dat zien sommige nu eenmaal graag.
Laatst gewijzigd door samantha! op 27 sep 2008 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor zover mij werd aangeraden....
Met een hond nog in de groei niet teveel met ballen spelen en zeker niet met zogenaamde effectballen. Wel lekker laten spelen natuurlijk :wink:
En als je met een bal gooit, dan zo ´rechtuit´ mogelijk.

Let ook vooral erg op met tennisballen... die zijn, als je veel gooit, megaslcht voor de tanden. Er komt altijd wel wat vuil of zand tussen en dat schuurt letterlijk de tanden af. En ja, ik ken daarvan de voorbeelden persoonlijk, het is dus niet zo dat ik het verzin ofzo.

Speel vooral, maar overdrijf niet en-of kies voor ballen of speelgoed van ander materiaal.

Suzanne
samantha!
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Let ook vooral erg op met tennisballen... die zijn, als je veel gooit, megaslcht voor de tanden. Er komt altijd wel wat vuil of zand tussen en dat schuurt letterlijk de tanden af. En ja, ik ken daarvan de voorbeelden persoonlijk, het is dus niet zo dat ik het verzin ofzo.

Suzanne
Ik scheer ze meestal :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Vera's grootste passie is apporteren, dus tja :19:
Ballen doen we voornamelijk in het water, is het in het bos/duin dan gooi ik maar een paar meter weg zonder rare stuiters zodat ze in een zo recht mogelijke lijn zonder rare schuivers de bal pakt. En dan nooit vaker dan een keer of 2-3 achter elkaar. De bal is altijd van mij, dus ermee rondlopen of gek doen gebeurt nooit.
En dat 2 keer de bal pakken die een paar meter weggegooit wordt gaat dan een heel stuk beschaafder dan als ze in haar eentje de kolder krijgt en (met Saar in de achtervolging) als een dolle door het duin rent.

Met werpstok doe ik absoluut nog niet, dat zou ze ongetwijfeld het einde vinden maar dat is echt pas met een jaar dat ik daarmee ga beginnen.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Renske schreef:Hier wordt wel met de bal gespeeld. Een tijdje geleden heb ik wat te lang met haar met de bal gespeeld en vlak daarna liep ze niet goed. Dat was dus echt mijn fout.Meestal speel ik met haar in de tuin. Ik zorg er (sinds ik deze tip heb gekregen) dan voor dat de bal vlak voor of in de struiken terecht komt, zodat ze af moet remmen. De gewrichten worden op die manier niet extra belast bij een snelle stop. Lumi remt geleidelijker af.
Maar ergens zit er dan natuurlijk iets niet goed bij je hond, denk ik dan.

Ik gooi hier elke dag met een werpstok, Hera is doldwaas op die bal en rent keihard en ja dan remt ze ook plots of maakt rare bewegingen en soms gaat ze onderuit. Maar die loopt nooit mank hoor en ze is nu toch al 5 jaar oud.

Chello is trouwens een hele nette apporteerder, die rent wel hard maar wel gecontroleerd en remt van te voren al af.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb er nooit rekening mee gehouden :wink:
Ballen is hun lust en hun leven dus dat doen we gewoon lekker.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Zo kende ik een golden die giga sprong, gewoon op leuke manier. Maar dat mocht niet van de eigenaar "want dat is slecht voor der heupen" :19:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

de nakers apporteren ook ballen , de doggen vinden er weinig aan . Geen idee of het nu zo slecht is , als ik zie wat Eagle in zijn uppie allemaal doet als hij op de wei is , lijkt me dat nog veel slechter :N:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:als we dat nu een keer gewoon zouden omkeren en zeggen 'honden met ongezonde poten kunnen beter niet (teveel) ballen', dat zit misschien al dichter bij de waarheid en ja, daar zouden mensen iets moeten aan doen, maar NIET wat ze nu doen : denken dat het probleem opgelost is door ze dan maar niet meer te laten bewegen :roll: .
Dat is absoluut waar.
Alleen is verkeerde sport natuurlijk niet goed voor gewrichten.
Zoals turnen niet handig is als je nog in de groei bent, zeg maar.
Vanuit die gedachte redeneerde ik in eerste instantie.
jidde schreef:Zo kende ik een golden die giga sprong, gewoon op leuke manier. Maar dat mocht niet van de eigenaar "want dat is slecht voor der heupen" :19:
Ja, dat vind ik onzin.
Orpa sprong al over sloten van twee meter toen ze vijf maanden was :shock:
Mijn redenatie is dan: als haar heupen niet deugen zou ze dat niet kunnen.

Die gedachte klopt volgens mij gewoon.
Een pup van ons heeft perfecte heupen.
De eigenaar vertelde dat ze het verschil met de vorige stabij gigantisch vond: deze deed al jong allerlei dingen die de vorige nooit had gekund.
Ze belde in het begin ook af en toe om te vragen of het wel goed was, als ie weer eens idioot had gesprongen, geklauterd of gerend, of domweg in rare houdingen lag.
Ik zei voortdurend dat ze hem lekker moest laten gaan (wel met verstand natuurlijk, een kleuter loopt ook de Vierdaagse niet).
De vorige had dus behoorlijk HD en artrose en was als jonge hond al veel beperkter. Niet omdat ie dingen niet mocht, maar domweg omdat hij ze niet kón.

Afbeelding

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marjoleine schreef: Ja, dat vind ik onzin.
Orpa sprong al over sloten van twee meter toen ze vijf maanden was :shock:
Mijn redenatie is dan: als haar heupen niet deugen zou ze dat niet kunnen.

Die gedachte klopt volgens mij gewoon.
Een pup van ons heeft perfecte heupen.
De eigenaar vertelde dat ze het verschil met de vorige stabij gigantisch vond: deze deed al jong allerlei dingen die de vorige nooit had gekund.
Ze belde in het begin ook af en toe om te vragen of het wel goed was, als ie weer eens idioot had gesprongen, geklauterd of gerend, of domweg in rare houdingen lag.
Ik zei voortdurend dat ze hem lekker moest laten gaan (wel met verstand natuurlijk, een kleuter loopt ook de Vierdaagse niet).
De vorige had dus behoorlijk HD en artrose en was als jonge hond al veel beperkter. Niet omdat ie dingen niet mocht, maar domweg omdat hij ze niet kón.
Vera sprong dus ook al met 4-5 maanden over sloten, en rent en raust en stuitert soms als een dolle.
Ik denk dat je dat ook gewoon amper in kan perken wil je het nog gezellig houden met je hond. Tenminste, ik kan bij Vera onmogelijk voorkomen dat ze vanuit stand bijna een meter hoog springt, gewoon als ze blij is :roll: :mrgreen: , of dat ze als een gek door de duinen heenrent.
Ja, dat kan wel, door steeds 'ruzie' met haar te hebben of haar aangelijnd te houden. Beide vind ik dus geen optie :wink:
Slootje springen kan ik dan wel voorkomen door haar op tijd bij me te roepen (ook omdat ik eigenlijk gewoon niet wil dat ze over sloten heen gaat springen, aangezien het niet altijd de bedoeling is dat ze aan de andere kant terecht komt...).

En ze loopt heel soepel altijd, nooit mank, heeft nooit ook maar ergens pijn (afkloppen). Tja, dan zal het ook wel goed gaan denk ik dan maar.
(en uiteraard gaan we geen half uur ballen, of tochten van 3 uur lopen, maar dat lijkt me ook een beetje gezond verstand :wink: )
Ik ben toen Vera 5 maanden was eens een pup van hetzelfde formaat en dezelfde leeftijd tegengekomen die na letterlijk 3 minuten spelen met Vera werd aangelijnd en mee werd genomen met de mededeling dat dit al langgg genoeg was voor de gewrichten.
Dat is dan weer doorslaan de andere kant op lijkt mij...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”