Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje
Moderator: moderatorteam
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Vraagje
Ik had een vraagje, ik heb eigenlijk vrij weinig ervaring met honden.
Heb vroeger nog nooit een hond thuis gehad en ook totaal niet met
honden opgegroeid. Niemand in onze familie had destijds een hond.
Nu wil ik over een paar jaar ook een hond. Maar nu weet ik niet echt
wat de beste keuze zou zijn.
Een hond uit het asiel, want heeft misschien al een opvoeding gehad?
Een puppy, want dan voed ik hem zelf op en leer ik het beestje door en door kennen en zo leer ik ook meer over de opvoeding.
Of een ander optie?!
Heb vroeger nog nooit een hond thuis gehad en ook totaal niet met
honden opgegroeid. Niemand in onze familie had destijds een hond.
Nu wil ik over een paar jaar ook een hond. Maar nu weet ik niet echt
wat de beste keuze zou zijn.
Een hond uit het asiel, want heeft misschien al een opvoeding gehad?
Een puppy, want dan voed ik hem zelf op en leer ik het beestje door en door kennen en zo leer ik ook meer over de opvoeding.
Of een ander optie?!
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Om allerlei redenen ben ik zelf van de herplaatsers. Het is net zoveel moeite om een pup te verknoeien als een herplaatser
En het is meestal ook net zoveel moeite om een (beetje normale) herplaatser te leren hoe het allemaal zit als bij een pup het geval is.
Ik zie nooit echt levensgrote verschillen, het heeft in de regel meer met jezelf dan met de hond te maken. Of het slaagt of niet bedoel ik.
Let wel op dat een pup flink bezwaarlijk kan zijn als je alleen bent en werkt.
Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik dat zou moeten doen in zo'n geval.

En het is meestal ook net zoveel moeite om een (beetje normale) herplaatser te leren hoe het allemaal zit als bij een pup het geval is.
Ik zie nooit echt levensgrote verschillen, het heeft in de regel meer met jezelf dan met de hond te maken. Of het slaagt of niet bedoel ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Ellen.
- Zeer actief
Ja dat snap ik, van allebei, maar het gaat mij niet alleen om het
'iets leren' van een hond. Maar meer omdat je vaak niet helemaal
de achtergrond van opvanghonden weet en je niet kunt voorspellen
hoe dat zou gaan. Bij een hond die je zelf opvoed weet je dat die een
(als het goed is
) een goed leven heeft. Een plaatshond kan een
naar verleden hebben wat ik misschien niet weet en pas later achterkom.
En ik schat dat ik wel ga werken later, maar misschien ga ik zelf iets
beginnen, ik ga in ieder geval wel met honden werken, dus m.a.w. neem
ik mijn hond wel dagelijks mee als dat dan ook kan.
'iets leren' van een hond. Maar meer omdat je vaak niet helemaal
de achtergrond van opvanghonden weet en je niet kunt voorspellen
hoe dat zou gaan. Bij een hond die je zelf opvoed weet je dat die een
(als het goed is

naar verleden hebben wat ik misschien niet weet en pas later achterkom.
En ik schat dat ik wel ga werken later, maar misschien ga ik zelf iets
beginnen, ik ga in ieder geval wel met honden werken, dus m.a.w. neem
ik mijn hond wel dagelijks mee als dat dan ook kan.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Ellen.
- Zeer actief
- kawa2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckels
- Aantal honden: 2
meschien heeft een hond die je uit een asiel wil wel een slecht verleden medisch gedrag opvoeding enz...Ellen. schreef:Ja maar ik had het meer over agressie die zich pas later uit, omdat
ik zijn verleden niet weet en de hond misschien wel mishandelt is,
ik kijk nu wel heel ernstig naar die dingen he!
Maar ik zit een beetje te dubben. Het is nog lang niet zover, maar ik
wil er wel alvast goed over nadenken...
maar meschien zie je daar een hondje zitten
wat al een paar uur alleen kan zijn
wat al zinderlijk is
die niet trekt aan de riem
die kinderen geweldig vindt
die andere honden ook geweldig vindt
die alle basis comando's al kent
kortom die gewoon de perfecte hond voor jou is
het is gewoon een keuze die je maakt
ik zou er van uit gaan als je naar een asiel gaat dat alle honden een goed verleden hebben (tenzij ze het daar anders zeggen)
bij een pup weet je ook niet wat je gaat krijgen
iid geval suc6 met je keuze

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb 2 herplaatsers waarvan ik er 1 als 4 jarige hebt gekregen ( uit Spanje) en 1 als pup, en ik heb en jack russle die ik als pup heb gekregen.
De makkelijkste hond die ik heb is de hond die als 4 jarige uit Spanje is gekomen..het enigste probleem is en blijft haar angst die al wel veel minder is dan in het begin maar die nooit helemaal weg zal gaan.
Ik denk dat je eerste voor jezelf eens moet gaan kijken wat je met de hond wilt gaan doen qua beweging, eventueel hondentraining en hoe grote hond je wilt etc...en dan de rassen gaan bekijken wat er bij je past en wat dus helemaal niet.
En verder is het een kwestie van heel goed zoeken en de tijd nemen om de juiste hond tevinden of het nu een pup is of ene herplaatser.
Er is ook een site die honden herplaatst van mensen vanuit hun eigen huis, dus als een koppel een hond heeft gaat scheiden n d ehond moet weg maar ze willen die niet in een asiel dan zetten ze die op die site en heb je dus rechtstreeks contact met de eigenaren ( shhh)
Ook hier op het forum heb je een topic over herplaatsers, wie weet zie je daar een keer een leuke hond.
Als je voor een pup gaat neem dan kontact op met rasverenigingen en Kc's die hebben puppielijsten waarop je kan inschrijven bij fokkers.
Als je een herplaatser wil moet je ook goed om je heen kijken.
Laat je niet verleiden tot een pup van een malafide fokker of de "oeps" nestjes fokkers op marktplaats enzo, vaak koop je dan ellende en dat zou jammer zijn.
De makkelijkste hond die ik heb is de hond die als 4 jarige uit Spanje is gekomen..het enigste probleem is en blijft haar angst die al wel veel minder is dan in het begin maar die nooit helemaal weg zal gaan.
Ik denk dat je eerste voor jezelf eens moet gaan kijken wat je met de hond wilt gaan doen qua beweging, eventueel hondentraining en hoe grote hond je wilt etc...en dan de rassen gaan bekijken wat er bij je past en wat dus helemaal niet.
En verder is het een kwestie van heel goed zoeken en de tijd nemen om de juiste hond tevinden of het nu een pup is of ene herplaatser.
Er is ook een site die honden herplaatst van mensen vanuit hun eigen huis, dus als een koppel een hond heeft gaat scheiden n d ehond moet weg maar ze willen die niet in een asiel dan zetten ze die op die site en heb je dus rechtstreeks contact met de eigenaren ( shhh)
Ook hier op het forum heb je een topic over herplaatsers, wie weet zie je daar een keer een leuke hond.
Als je voor een pup gaat neem dan kontact op met rasverenigingen en Kc's die hebben puppielijsten waarop je kan inschrijven bij fokkers.
Als je een herplaatser wil moet je ook goed om je heen kijken.
Laat je niet verleiden tot een pup van een malafide fokker of de "oeps" nestjes fokkers op marktplaats enzo, vaak koop je dan ellende en dat zou jammer zijn.
Wij zaten in dezelfde situatie als jij nu zit. En wij hebben bewust voor een bepaald ras gekozen (wat qua karakter het beste bij ons past) en hebben een volwassen hond via de herplaatsingscommissie van de rasvereniging gehaald.
En we hebben geen moment spijt ervan. Uiteraard hebben wij bij de rasvereniging aangegeven dat het onze eerste hond was en dat een hond met een flinke achtergrond voor ons misschien wat teveel van het goede is (omdat het onze eerste hond is). Daar hebben zij uitstekend rekening mee gehouden. Het grote voordeel van een stabiele volwassen herplaatser is dat die al zindelijk is, dat scheelt veel werk en in ons geval ook al alleen kon zijn. Nu komt dat laatste niet zoveel voor, want wij hebben bewust ervoor gezorgd dat een van ons vrij was de eerste maanden, maar het is wel makkelijk. Natuurlijk kan een volwassen herplaatser ook onzindelijk zijn (wij hadden er wel rekening mee gehouden), maar dat zouden wij dan wel zien.
Wij hebben ook bewust voor een wat oudere hond gekozen, want stel dat het niet helemaal zou bevallen, dan zit je niet direct 10 jaar vast aan de hond. Het enige nadeel van een wat oudere hond, is dat de kans op ziekten groter is. Dus daarom hebben wij ook een verzekering afgesloten voor Jaymz.
Een eventuele volgende hond zal bij ons weer een oudere hond worden en weer een herplaatser. Dat bevalt ons prima.
En we hebben geen moment spijt ervan. Uiteraard hebben wij bij de rasvereniging aangegeven dat het onze eerste hond was en dat een hond met een flinke achtergrond voor ons misschien wat teveel van het goede is (omdat het onze eerste hond is). Daar hebben zij uitstekend rekening mee gehouden. Het grote voordeel van een stabiele volwassen herplaatser is dat die al zindelijk is, dat scheelt veel werk en in ons geval ook al alleen kon zijn. Nu komt dat laatste niet zoveel voor, want wij hebben bewust ervoor gezorgd dat een van ons vrij was de eerste maanden, maar het is wel makkelijk. Natuurlijk kan een volwassen herplaatser ook onzindelijk zijn (wij hadden er wel rekening mee gehouden), maar dat zouden wij dan wel zien.
Wij hebben ook bewust voor een wat oudere hond gekozen, want stel dat het niet helemaal zou bevallen, dan zit je niet direct 10 jaar vast aan de hond. Het enige nadeel van een wat oudere hond, is dat de kans op ziekten groter is. Dus daarom hebben wij ook een verzekering afgesloten voor Jaymz.
Een eventuele volgende hond zal bij ons weer een oudere hond worden en weer een herplaatser. Dat bevalt ons prima.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik ben ook van de volwassen herplaatsers. Van heel veel volwassen herplaatsers is het wel bekend wat de achtergrond is en hoe ze zijn.Jaap* schreef:Om allerlei redenen ben ik zelf van de herplaatsers. Het is net zoveel moeite om een pup te verknoeien als een herplaatser![]()
Mijn reden voor het kiezen voor herplaatsers is eigenlijk heel simpel. Ik vind dat er genoeg honden op de wereld zijn, dat er keus genoeg is en dat er niet speciaal voor mij een hondje bijgemaakt hoeft te worden.
Er worden trouwens ook zat pups aangeboden als herplaatser via een asiel aangeboden, mocht je kiezen voor een pup.

- Marieta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer
je hebt in een asiel inderdaad honden met agressie.Maar het wat je het beste kunt doen is aangeven dat je nooit een hond hebt gehad en en echt beginneling bent. Dan kunnen zij ook een beetje met je meedenken.Ellen. schreef:Ja maar ik had het meer over agressie die zich pas later uit, omdat
ik zijn verleden niet weet en de hond misschien wel mishandelt is,
ik kijk nu wel heel ernstig naar die dingen he!
Maar ik zit een beetje te dubben. Het is nog lang niet zover, maar ik
wil er wel alvast goed over nadenken...
En honden die mishandeld zijn, zijn meestal juist niet agressief. De honden die ik voorbij heb zien komen zijn vaak juist bij dat ze eindelijk iets hebben en iemand kunnen vertrouwen. Sommigen zijn zelfs nog veeeel liever.
Ik dacht ook zoals jij nu denkt. Ik wilde een duitse dog of iig een grote hond. Maar ik was bang dat ik zon hond, als ie al volwassen was, niet aankon vanwege enventuele agressie. Maar sinds ik bij het asiel werk zie ik de hele grote andere kant. Er komen zooooon lieve honden voorbij. Waar geen greintje kwaad in zit. Ook grote. Nu weet ik dat ik het wel aan zou durven een volgende keer. Ik kan je echt vertellen, dat het zeker waard is om eens te gaan kijken in een asiel. Loop er gewoon eens binnen en kijk wat voor leuks en liefs er allemaal zit!
Ze verdienen het echt! En je kunt er vanuit gaan, dat je eigenlijk nooit een kant en klare hond hebt. Er zit altijd wel een beetje werk aan. Maar een pup heeft toch nog het meeste werk volgens mij!
Groetjes Marieta
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
hoi ellen, hoe oud ben je en hoe is je woonsituatie?
een hond van pup af opvoeden heeft zeker wel voordelen. maar het vereist ook wel enig inzicht in honden. vooral wanneer ze de pubertijd ingaan (en dat kan een hele tijd duren). in die tijd worden ook de meeste honden weggedaan. dan is er snel onbegrip van beide kanten. hond en baas. heb je dus geen kennis van honden, dan zal ik eerst veel boekjes lezen. maar natuurlijk gaat de opvoeding niet altijd zoals het boekje
daarom is het een idee om ook eens bij een hondenschool langs te gaan en vragen te stellen.
ook is het ene ras veel makkelijker dan het andere ras.
en wil je een kleine hond of grote?
onderschat het opvoeden van een hond niet. vooral met grotere honden die kunnen gaan trekken aan de riem.
van een herplaatser is meestal wel het een en ander bekend. en zie je ook veel sneller hoe de hond is.
als je bij een pup fouten maakt en je weet niet waar het aan ligt, heb je vaak al meteen onbegrip naar elkaar toe. en dat wordt van kwaad tot erger.
als je er de tijd voor neemt je er goed in te verdiepen kan het ook ontzettend leuk zijn !
je typt dat je iets met honden wilt gaan doen. maar als je zoals je zelf schrijft niet met honden bent opgegroeid hoe weet je dan dat je werk met honden dan leuk vindt? hoe is je voorliefde ontstaan?
een hond van pup af opvoeden heeft zeker wel voordelen. maar het vereist ook wel enig inzicht in honden. vooral wanneer ze de pubertijd ingaan (en dat kan een hele tijd duren). in die tijd worden ook de meeste honden weggedaan. dan is er snel onbegrip van beide kanten. hond en baas. heb je dus geen kennis van honden, dan zal ik eerst veel boekjes lezen. maar natuurlijk gaat de opvoeding niet altijd zoals het boekje

onderschat het opvoeden van een hond niet. vooral met grotere honden die kunnen gaan trekken aan de riem.
van een herplaatser is meestal wel het een en ander bekend. en zie je ook veel sneller hoe de hond is.
als je bij een pup fouten maakt en je weet niet waar het aan ligt, heb je vaak al meteen onbegrip naar elkaar toe. en dat wordt van kwaad tot erger.
als je er de tijd voor neemt je er goed in te verdiepen kan het ook ontzettend leuk zijn !
je typt dat je iets met honden wilt gaan doen. maar als je zoals je zelf schrijft niet met honden bent opgegroeid hoe weet je dan dat je werk met honden dan leuk vindt? hoe is je voorliefde ontstaan?
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Felix zat ook met 13 weken al in het asiel, ik ben wel van mening dat je niet alleen op het hondenaanbod van asiels op internet af moet gaan.Kaiou schreef:Er worden trouwens ook zat pups aangeboden als herplaatser via een asiel aangeboden, mocht je kiezen voor een pup.
Het is mijn ervaring dat de leukste honden vaak niet eens op internet komen

Áls je voor een herplaatser gaat adviseer ik daarom altijd om vooral veel asiels te bezoeken en organisaties te bellen met je wensen en voorkeuren.
Dat vindt je vanzelf wel eens iets waar het mee klikt.
En een spoedaankoop bij een groothandel in honden moet je inderdaad niet eens willen overwegen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- Marieta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer
Inderdaad Jaap. Vaak zijn er de leukste honden die er niet opstaan, omdat daar meteen een optie opzit. Die vaak ook weer afgezegd wordt. We hebben soms wel 3 of 4 opties op een hond die allemaal aagezegd worden, om de stomste redenen helaas ook
Maar goed. Langsgaan is altijd beter! Dan zie je alles wat er in een asiel zit.
Groetjes Marieta

Maar goed. Langsgaan is altijd beter! Dan zie je alles wat er in een asiel zit.
Groetjes Marieta
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ga mee met de anderen
. Pups zijn leuk, maar ook buitengewoon vermoeiend. De meeste mensen denken dat het zindelijk maken het lastigst is, nou dat heb je het snelst voor elkaar. Maar dan begint de opvoeding, de puberteit, de 2e puberteit... etc.
Heel schattig hoor, maar het vreet energie (en je meubelen
).
Ik heb momenteel 2 herplaatsers en 2 die ik als pup heb gekocht.
En eerlijk gezegd heb ik met m'n herplaatsers een hechtere band dan met de andere 2. En één van mijn herplaatsers heeft een vreselijk verleden, maar zij is totaal niet agressief, juist niet! Ze begint na 9 maanden eindelijk eens een keer ondeugend te worden en stiekem juich ik het van harte toe
. De andere heeft een hartstikke goed tehuis gehad met werd vanwege andere redenen herplaatst. En ik heb er een geweldige, ontzettend goed opgevoede, buitengewoon goed luisterende hond aan.
Wel de lusten, niet de lasten
En ik ga voor herplaatsers van een specifiek ras, dus via speciale opvangsites en niet zozeer uit een asiel.

Heel schattig hoor, maar het vreet energie (en je meubelen

Ik heb momenteel 2 herplaatsers en 2 die ik als pup heb gekocht.
En eerlijk gezegd heb ik met m'n herplaatsers een hechtere band dan met de andere 2. En één van mijn herplaatsers heeft een vreselijk verleden, maar zij is totaal niet agressief, juist niet! Ze begint na 9 maanden eindelijk eens een keer ondeugend te worden en stiekem juich ik het van harte toe

Wel de lusten, niet de lasten

En ik ga voor herplaatsers van een specifiek ras, dus via speciale opvangsites en niet zozeer uit een asiel.

- Ellen.
- Zeer actief
Hoii Emma,Emma schreef:hoi ellen, hoe oud ben je en hoe is je woonsituatie?
een hond van pup af opvoeden heeft zeker wel voordelen. maar het vereist ook wel enig inzicht in honden. vooral wanneer ze de pubertijd ingaan (en dat kan een hele tijd duren). in die tijd worden ook de meeste honden weggedaan. dan is er snel onbegrip van beide kanten. hond en baas. heb je dus geen kennis van honden, dan zal ik eerst veel boekjes lezen. maar natuurlijk gaat de opvoeding niet altijd zoals het boekjedaarom is het een idee om ook eens bij een hondenschool langs te gaan en vragen te stellen.
Ik ben 19 jaar en woon nu samen met mijn vriend in Groningen, op het
moment wonen we in een studentenwoning met een ruimte van 35 vierkante
meter. Maar het is niet de bedoeling dat ik binnen nu en 1 a 2 jaar al een
hond neem omdat ik nog op school zit.
Ik doe op het moment dierverzorging en wil inderdaad met honden gaan
werken, mijn liefde voor honden is begonnen toen ik net uit de baarmoeder
kwam denk ik, ik had meteen een klik met deze wezens. Ik kon met vrijwel
elke hond overweg en heb zo ook een verzorghond gehad (DHxHusky)
voor 3 jaar lang. Daarna is hij op 10 jarige leeftijd overleden.
Ik heb stagegelopen in een dierenwinkel waar ik wel wat honden tegenkwam
en in een trimsalon, veel ervaring opgedaan met verschillende honden.
En ik heb nog stagegelopen in een asiel, ik kwam daar inderdaad een paar
honden tegen die ik graag naar huis had willen nemen.
Op het moment loop ik stage in een dierenpension/(klein)asiel waar
ook veel verschillende rassen langskomen. En mijn volgende stage is
bij een hondengedragstherapeut/hondenschool.
Mijn favoriete groote van hond is toch wel schofthoogte 50cm+
(al ben ik ook een hondje tegengekomen waar ik op slag verliefd op was
en die was veeel kleiner)
Welk ras nu een voorkeur heeft is een Flatcoated Retriever. Ik lees
inderdaad heel erg veel boeken en ben elke dag te vinden in het 'Royal
Canin Hondenboek' waar ik veel rassen leer kennen. Ik vraag vaak aan
mensen wat voor ras hun hond is en verdere informatie over het gedrag en
karakter.
(dit is het hondje waar ik dus helemaal verliefd op ben)

- Ellen.
- Zeer actief
Ik denk dat je het beste zelf op je gevoel af kan gaan. Een volwassen herplaatser heeft als voordeel dat het karakter al bekend is, dat hij zindelijk is, dat de pubertijd voorbij is, dat de hond in veel gevallen al alleen thuis kan blijven en dat (als het meezit) de hond al een aantal commando's kent. Maar dit wil nog niet zeggen dat een herplaatser geen tijd kost. Zeker in het begin zul je flink aan elkaar moeten wennen en voor veel honden kost het toch wel minstens een half jaar voordat ze zich helemaal thuis voelen bij je.Ellen. schreef:heeft niemand meer een antwoord of reactie op mijn vraagje.. ?
Een pup kun je nog meer vormen, maar kost meer tijd.
Ik kies voor een herplaatser en dan via de rasvereniging. Zij kunnen je ook goed helpen bij het nemen van een herplaatser. Als het je eerste hond is dan zullen zij niet een moeilijk karakter bij je plaatsen. Maar een goed asiel kijkt ook naar jouw mogelijkheden en die van de hond. En een goed asiel zal het verleden wel vertellen. Natuurlijk weet je nooit alles 100%, maar het karakter weet je al wel. En een hond met een hele moeilijke achtergrond is niet per definitie een moeilijk opvoedbare hond.
Maar ook een hond met een normale achtergrond kan nare karaktertrekjes hebben.

Ik zou in jouw situatie je eerst inlezen en een keuze maken tussen wat jij wilt (heb je al gedaan) en dan eens een paar shows bekijken en daar wat hondenfokkers benaderen om te spreken over het ras. Een goede fokker laat je dan ook bij hem / haar thuiskomen mocht je dat willen. En ga eens naar asielen toe met je wensenlijst. Zij kunnen dan ook kijken welke hond voor je geschikt zou zijn.
Kortom, veel voorbereiding, maar de voorpret is ook ontzettend leuk.