Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hondenrolstoel
Moderator: moderatorteam
- seven
- Actief
hondenrolstoel
Is er iemand die ervaring heeft met een hondenrolstoel?
mijn schoonmoeder heeft een mopshond en die heeft versleten heupen
ik dacht mischien is een hondenrolstoeltje wel iets
mijn schoonmoeder heeft een mopshond en die heeft versleten heupen
ik dacht mischien is een hondenrolstoeltje wel iets

-------------------------------------------------------
Seven
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
-
- Zeer actief
- seven
- Actief
-
- Zeer actief
- seven
- Actief
-
- Zeer actief
- seven
- Actief
-
- Zeer actief
Mijn hond staat toch al ruim een jaar op pijnstilling en gewenning is er nog niet, dat hoeft ook niet zo te zijnseven schreef:pijnstillers kunnen schadelijk zijn voor de maag op den duur,hij krijgt ze al een paar maanden en dan krijg je ook een gewenning en dan helpen de pijstillers ook niet meer

- seven
- Actief
- Maxiem
- Zeer actief
Dat hoeft niet, mijn Max staat nu ruim anderhalf jaar op pijnstilling en het helpt nog steeds. Kijk, een hondenrolstoel kan een handig hulpmiddel zijn, maar bij een hond met slechte heupen zou ik het niet zo snel gebruiken.seven schreef:pijnstillers kunnen schadelijk zijn voor de maag op den duur,hij krijgt ze al een paar maanden en dan krijg je ook een gewenning en dan helpen de pijstillers ook niet meer
Juist bij die honden kan het van vitaal belang zijn dat ze een goede spieropbouw hebben en als je een rolstoel gaat gebruiken, bereik je natuurlijk het tegenovergestelde, waardoor je de hond helemaal afhankelijk maakt van de rolstoel. Iets wat ik zou willen vermijden.
Je kunt wel proberen de heupen zo min mogelijk te belasten - geen scherpe draaien, harde stops of erg inspannende wandelingen. Zwemmen kan helpen om een goede spieropbouw te creeeren.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
- Aantal honden: 1
- Jippie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
- Aantal honden: 6
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
-
- Actief
- Contacteer:
Zoals zovele dingen heeft de rolstoel voor en nadelen.
Persoonlijk vind ik dat als de hond niet meer zonder rolstoel kan, het geen goed idee om hem in een rolstoel te plaatsen.
Als de rolstoel enkel als hulpmiddel gebruikt wordt en hij zichzelf wel nog kan verplaatsen en genoeg wilskracht heeft om alles te blijven doen zie ik er geen probleem in.
Dankzij de rolstoel kan je ook zorgen dat zijn spieren niet vergaan, van achteren kan ie nog mee lopen, maar goed ondersteund.
Als hij er niet gelukkig bij is en er niet mee leert werken, er geen zin voor heeft en er niet opgewekt van wordt, dan zie ik helemaal geen enkel nut in van de rolstoel...
Maar dat kunnen de eigenaars best zelf ondervinden.
Persoonlijk vind ik dat als de hond niet meer zonder rolstoel kan, het geen goed idee om hem in een rolstoel te plaatsen.
Als de rolstoel enkel als hulpmiddel gebruikt wordt en hij zichzelf wel nog kan verplaatsen en genoeg wilskracht heeft om alles te blijven doen zie ik er geen probleem in.
Dankzij de rolstoel kan je ook zorgen dat zijn spieren niet vergaan, van achteren kan ie nog mee lopen, maar goed ondersteund.
Als hij er niet gelukkig bij is en er niet mee leert werken, er geen zin voor heeft en er niet opgewekt van wordt, dan zie ik helemaal geen enkel nut in van de rolstoel...
Maar dat kunnen de eigenaars best zelf ondervinden.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
- Niek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011 - Aantal honden: 2
Ik heb niet direct een antwoord op het gebruik van een rolstoel voor een hond met versleten heupen.....
Maar ik heb wel een hond met een rolstoel. Deze rolstoel gebruik ik alleen bij wandelingen.
Bob mijn Border is een jaar geleden verlamd geraakt aan de achterzijde door een acute hernia aanval.
Er is daarvoor nog nooit iets gebeurd dat er op wees dat zoiets eraan zat te komen.
Ja dan sta je voor een keuze, 9 jaar, perfecte hond en geen pijn, maar ook geen gevoel meer aan de achter zijde.
Ik heb besloten direct te laten opereren, na een lange periode van revalideren loopt Bob weer.
Maar de coördinatie laat te wensen over en dat komt ook niet meer goed. Ergens op springen of de heuvel oplopen kan hij niet.
Zo'n half jaar geleden toch overgegaan op een rolstoel.... En hij vind het fantastisch, hij rent en is zelfverzekerd.
Heuvel op berg af. Wie ben ik dan om te zeggen dat het zielig is en hond onwaardig.
Ik denk dat Bob wel voor zichzelf kan spreken.
En in alle talen, want ondertussen is hij al in vele landen geweest waar iedereen versteld staat van zijn kunnen.
De woorden TOL en SUPER en Formidable!, Great! betekenen volgens mij niet zielig toch?

Zo, even voor iedereen nog Bob's verrichting met de rolstoel.......
Druk maar op zijn tasje dan zie wat hij in zijn mars heeft...........

Snel, ........ anders doet Beau het al........
Maar ik heb wel een hond met een rolstoel. Deze rolstoel gebruik ik alleen bij wandelingen.
Bob mijn Border is een jaar geleden verlamd geraakt aan de achterzijde door een acute hernia aanval.
Er is daarvoor nog nooit iets gebeurd dat er op wees dat zoiets eraan zat te komen.
Ja dan sta je voor een keuze, 9 jaar, perfecte hond en geen pijn, maar ook geen gevoel meer aan de achter zijde.
Ik heb besloten direct te laten opereren, na een lange periode van revalideren loopt Bob weer.
Maar de coördinatie laat te wensen over en dat komt ook niet meer goed. Ergens op springen of de heuvel oplopen kan hij niet.
Zo'n half jaar geleden toch overgegaan op een rolstoel.... En hij vind het fantastisch, hij rent en is zelfverzekerd.
Heuvel op berg af. Wie ben ik dan om te zeggen dat het zielig is en hond onwaardig.
Ik denk dat Bob wel voor zichzelf kan spreken.
En in alle talen, want ondertussen is hij al in vele landen geweest waar iedereen versteld staat van zijn kunnen.
De woorden TOL en SUPER en Formidable!, Great! betekenen volgens mij niet zielig toch?

Zo, even voor iedereen nog Bob's verrichting met de rolstoel.......
Druk maar op zijn tasje dan zie wat hij in zijn mars heeft...........

Snel, ........ anders doet Beau het al........
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
- Niek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011 - Aantal honden: 2
Ja, ik denk dat hij hoge ogen gooit bij de honden rolstoel race.......freskin schreef:Geweldig! Bob kan echt heel snel in zijn rolstoel!
Wat een prachtig gezicht ook dat de kleine Bo steeds bij hem in de buurt is!
Zo'n rolstoel is op deze manier echt een uitkomst. Bob kan zo nog van zijn leven genieten
Maar Bob rolt ook wel eens over Beau heen hoor.......
Vind het wel leuk om alle mogelijkheden te laten zien, maar ik kan ook goed begrijpen dat sommige er anders over denken.
Hopelijk geeft het toch een positiever beeld van rolstoelhonden.....
- Jeannet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
- Aantal honden: 3
Zoals ik er nu over denk, denk ik niet dat ik Swift met een hondenrolstoel laat lopen als ze versleten heupen zou hebben.
Ze moet in ieder geval pijnvrij zijn, wil ik uberhaupt denken aan een rolstoel en dan nog denk ik dat ik het niet doe. Je kunt zo makkelijk zeggen, ik doe het niet, maar mocht het ooit zo ver komen, kun je er wel heel anders over denken. Ligt ook aan de situatie en andere factoren.
Ik vind trouwens wel dat Bob het geweldig leuk doet met zijn rolstoel
Ze moet in ieder geval pijnvrij zijn, wil ik uberhaupt denken aan een rolstoel en dan nog denk ik dat ik het niet doe. Je kunt zo makkelijk zeggen, ik doe het niet, maar mocht het ooit zo ver komen, kun je er wel heel anders over denken. Ligt ook aan de situatie en andere factoren.
Ik vind trouwens wel dat Bob het geweldig leuk doet met zijn rolstoel

- Billy98
- Actief
- Mijn ras(sen): Västgötaspets
Graag haal ik dit topic nog even naar boven omdat ik graag mijn verhaal wil laten weten/vertellen.
Bij mijn hond Billy is afgelopen juli Degeneratieve Myelopathie vastgesteld d.m.v. een mri-scan in Utrecht. Het vermoeden bestond maar er was een kleine kans op bijvoorbeeld een hernia o.i.d.
Omdat ik niet kon leven met het feit dat er een kleine kans zou zijn op genezing en ik deze dan niet gepakt zou hebben hebben we het onderzoek laten doen. De uitslag was zoals we die vermoeden en toch confronterend en kei en kei hard, we konden niets meer doen.
Op dit moment is Billy (gelukkig!!!) nog bij ons, het gaat achteruit maar hij kan nog redelijk functioneren. D.w.z. hij heeft geen pijn, Billy is volledig zichzelf, vrolijk, levenslustig enzovoort, kan nog zo'n 1,5 uur per dag buiten wandelen, zwemmen, en of spelen. In huis liggen wat kleden voor meer grip, en krijgt hij wat vaker een lekker gevulde kong etc.
De rolstoel is ons ook aangeboden, als ik niet in deze situatie had gezeten had ik net zoals sommige hierboven geantwoord; een rolstoel dat nooit, als mijn hond niet meer kan lopen dan houd het op!
Ik heb er goed over nagedacht omdat ik dus wel in zo'n situatie terrecht ben gekomen en hoe vreselijk moeilijk ik het ook vind, we gaan deze stap niet maken.
En ook ik vind het moeilijk om bij dit belsuit te blijven omdat je je grenzen bijna automatisch gaat verleggen omdat je je maatje niet wil verliezen. In deze situatie met deze ziekte vind ik het eigenlijk een stap te ver gaan en dan wordt het echt alleen nog maar rekken tot het aller aller laatste moment. Voor onszelf hebben we een grens gesteld en in overleg met de dierenarts proberen we ons daar ook aan te (gaan) houden.
Bij mijn hond Billy is afgelopen juli Degeneratieve Myelopathie vastgesteld d.m.v. een mri-scan in Utrecht. Het vermoeden bestond maar er was een kleine kans op bijvoorbeeld een hernia o.i.d.
Omdat ik niet kon leven met het feit dat er een kleine kans zou zijn op genezing en ik deze dan niet gepakt zou hebben hebben we het onderzoek laten doen. De uitslag was zoals we die vermoeden en toch confronterend en kei en kei hard, we konden niets meer doen.
Op dit moment is Billy (gelukkig!!!) nog bij ons, het gaat achteruit maar hij kan nog redelijk functioneren. D.w.z. hij heeft geen pijn, Billy is volledig zichzelf, vrolijk, levenslustig enzovoort, kan nog zo'n 1,5 uur per dag buiten wandelen, zwemmen, en of spelen. In huis liggen wat kleden voor meer grip, en krijgt hij wat vaker een lekker gevulde kong etc.
De rolstoel is ons ook aangeboden, als ik niet in deze situatie had gezeten had ik net zoals sommige hierboven geantwoord; een rolstoel dat nooit, als mijn hond niet meer kan lopen dan houd het op!
Ik heb er goed over nagedacht omdat ik dus wel in zo'n situatie terrecht ben gekomen en hoe vreselijk moeilijk ik het ook vind, we gaan deze stap niet maken.
En ook ik vind het moeilijk om bij dit belsuit te blijven omdat je je grenzen bijna automatisch gaat verleggen omdat je je maatje niet wil verliezen. In deze situatie met deze ziekte vind ik het eigenlijk een stap te ver gaan en dan wordt het echt alleen nog maar rekken tot het aller aller laatste moment. Voor onszelf hebben we een grens gesteld en in overleg met de dierenarts proberen we ons daar ook aan te (gaan) houden.

Groetjes, Lianne
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Deze fokker had een hond die vele jaren een hondenrolstoel gebruikt heeft en ze ging heel erg goed.
Je kan er meer info over vinden op haar site.
http://users.telenet.be/mechelse-herder ... tenfoksen/
Er staat zelf onder likns de website waar je zo een rolstoelen kan laten maken dacht ik.
Je kan er meer info over vinden op haar site.
http://users.telenet.be/mechelse-herder ... tenfoksen/
Er staat zelf onder likns de website waar je zo een rolstoelen kan laten maken dacht ik.
Ik volg dit verhaal met belangstelling omdat ik een hondje heb dat zo goed als verlamd is. Ze is nu acht jaar, heeft geen pijn en ik merk helemaal niets aan haar, dat ze bijna niet meer kan lopen bedoel ik. Ze is totaal niet veranderd, ze doet me soms denken aan een lamme in India, een mentaliteit van 'niet zeuren, 't is maar een verlamming'.
Ze heeft een enorme wilskracht, als ze iets wil sleept ze zich er gewoon heen en snel dat ze dan is! Verder scheelt het dat ze nooit dol is geweest op wandelen, en dat ze klein is (8,5 kilo) dus ik draag haar veel en anders gaat ze op de fiets of in de hondenkar overal mee naartoe.
Het is dus zo afhankelijk van de individuele hond hoe of wat je doet als hij verlamd is. Ik zal haar leven pas laten beëindigen als ze geestelijk is geknakt, eerder niet, ik weet zeker dat ze er zelf nog lang niet uit wil stappen.
Voor Bob is de hondenrolstoel weer een enorme uitkomst, je ziet op de foto al aan zijn ogen dat hij helemaal happy is. Geweldige oplossing.
Ze heeft een enorme wilskracht, als ze iets wil sleept ze zich er gewoon heen en snel dat ze dan is! Verder scheelt het dat ze nooit dol is geweest op wandelen, en dat ze klein is (8,5 kilo) dus ik draag haar veel en anders gaat ze op de fiets of in de hondenkar overal mee naartoe.
Het is dus zo afhankelijk van de individuele hond hoe of wat je doet als hij verlamd is. Ik zal haar leven pas laten beëindigen als ze geestelijk is geknakt, eerder niet, ik weet zeker dat ze er zelf nog lang niet uit wil stappen.
Voor Bob is de hondenrolstoel weer een enorme uitkomst, je ziet op de foto al aan zijn ogen dat hij helemaal happy is. Geweldige oplossing.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes