Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stijfheid na verplichte rust

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Stijfheid na verplichte rust

Ongelezen bericht door marye »

Caja heeft ruim 7 weken aan de lijn gelopen, na een peesbeschadiging.
Ze loopt nu 1,5 week weer lekker los.
Maar haar achterhand is nog vrij stijf, maar het wordt gelukkig wel steeds beter.
Ik laat maar met wandelen lekker haar gang gaan, maar jaag haar niet op met een bal bijvoorbeeld.
Nu ben ik benieuwd of iemand nog iets weet wat ik kan doen met Caja of aan haar kan geven, om de stijfheid weg te krijgen.
Anders moet ik gewoon nog een poos geduld hebben, maar misschien heeft iemand een goede tip.
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

wellicht dat zwemmen kan helpen om de spieropbouw wat makkelijker te laten verlopen zonder dat ze echt heel veel spierpijn gaat krijgen...
:pop:
marye
Zeer actief
Contacteer:

pooh schreef:wellicht dat zwemmen kan helpen om de spieropbouw wat makkelijker te laten verlopen zonder dat ze echt heel veel spierpijn gaat krijgen...
Probeer haar inderdaad vrijwel dagelijks minstens een half uur te laten zwemmen :ok:
Afbeelding
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

spieren warm wrijven voor de wandeling, de eerst 5-10 min aan de riem laten lopen dan is ze warm en kan los. Laatste paar minuten ook weer aan de riem doen om rustig te eindigen

Na het wandelen weer lekker wrijven over billen en elke hand aan zijkant van haar rug dan gaan de afval stoffen ook weer beter uit het lichaam
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

ridgebackfan schreef:spieren warm wrijven voor de wandeling, de eerst 5-10 min aan de riem laten lopen dan is ze warm en kan los. Laatste paar minuten ook weer aan de riem doen om rustig te eindigen

Na het wandelen weer lekker wrijven over billen en elke hand aan zijkant van haar rug dan gaan de afval stoffen ook weer beter uit het lichaam
Bedankt, ga ik zeker proberen :ok:
Afbeelding
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

marye schreef:
pooh schreef:wellicht dat zwemmen kan helpen om de spieropbouw wat makkelijker te laten verlopen zonder dat ze echt heel veel spierpijn gaat krijgen...
Probeer haar inderdaad vrijwel dagelijks minstens een half uur te laten zwemmen :ok:
Maar een half uur zwemmen na 7 weken rust is wel erg intensief hoor. Ze wel giga spierpijn hebben. Ik zou het rustiger opbouwen anders valt ze straks zo in een volgende blessure.
Succes :wink:

Nog even een tovoeging.
Yenthe heeft ook net 7 weken rust gehad en die mocht de beweging met 5 minuten per week opvoeren, en nog steeds aangelijnd. Toen ze op 10 minuten per keer zat mocht ze van die 10 minuten 2,5 minuut zwemmen of naast de fiets. En dat 4x per dag. Toen ze op 25 minuten aangelijnd uitlaten zat mocht ze pas weer los en naar harte lust zwemmen. Dus daar is 5 weken overheen gegaan. Ze heeft geen dag spierpijn gehad omdat het heel rustig weer opgebouwd is en haar spieren zijn dus niet overdonderd.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
marye
Zeer actief
Contacteer:

ChantalBos schreef:
marye schreef:
Maar een half uur zwemmen na 7 weken rust is wel erg intensief hoor. Ze wel giga spierpijn hebben. Ik zou het rustiger opbouwen anders valt ze straks zo in een volgende blessure.
Succes :wink:

Nog even een tovoeging.
Yenthe heeft ook net 7 weken rust gehad en die mocht de beweging met 5 minuten per week opvoeren, en nog steeds aangelijnd. Toen ze op 10 minuten per keer zat mocht ze van die 10 minuten 2,5 minuut zwemmen of naast de fiets. En dat 4x per dag. Toen ze op 25 minuten aangelijnd uitlaten zat mocht ze pas weer los en naar harte lust zwemmen. Dus daar is 5 weken overheen gegaan. Ze heeft geen dag spierpijn gehad omdat het heel rustig weer opgebouwd is en haar spieren zijn dus niet overdonderd.
Had het ook niet helemaal goed uitgelegd.
Voor mij valt verplicht aan de lijn ook onder rust.
Ze heeft zo'n 4 weken alleen stukken tot 15 minuten aan de lijn gelopen en verder niets.
Daarna is het fietsen opgebouwd, omdat dit juist belangrijk is voor het herstel van de pees en later is het zwemmen erbij gekomen.
Nu zijn we 9 weken verder.

Is opgebouwd met de fysiotherapie die ze de hele periode gehad heeft.
De stijfheid was al een week na het oplopen van de beschadiging, door het compenseren en is alleen maar minder geworden tijdens het belasten.
Afbeelding
ChantalBos
Zeer actief

Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry.
Kan je geen contact opnemen met je fysiotherapeut?
marye
Zeer actief
Contacteer:

ChantalBos schreef:Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry.
Kan je geen contact opnemen met je fysiotherapeut?
Die is op vakantie.
Maar ik wacht het gewoon nog even rustig af, lijkt wel steeds beter te gaan.
In ieder geval toch bedankt voor je reactie :ok:
Wat heeft jouw hond gehad dat ze zo lang rust moest?
Afbeelding
ChantalBos
Zeer actief

Yenthe had verrekte kruisbanden. Daar moest ze 6 weken strikte rust voor hebben, alleen naar buiten voor plassen en poepen. Op een gegeven moment sta ik met iemand te praten die een briard heeft en die sprong met 2 voorpoten boven op haar. Gillen :N: Ik dacht gelijk de banden zijn nu kapot, ik de volgende dag weer naar de dierenarts was het "gelukkig" niet haar knie maar rug. 2 Wervels kompleet verschoven waardoor ze sleepte met haar zere poot en een giga bloeduitstorting op haar rug. Wervels zijn toen goed gezet en ze liep gelijk weer goed. Aangezien we op 3 dagen na op 6 weken rust zaten kreeg ze nog 2 weken extra rust eraan geplakt... Wat een straf is het geweest voor Yenthe :boos: :boos: Maar inmiddels mag ze sinds 2 weken na de opbouwperiode weer alle doen. Of te wel ik ben vanaf begin april met haar bezig geweest.
Gelukkig is nu weer in haar oude doen zowel lichamelijk als geestelijk.

Succes met Caja en hou moed!
marye
Zeer actief
Contacteer:

ChantalBos schreef:Yenthe had verrekte kruisbanden. Daar moest ze 6 weken strikte rust voor hebben, alleen naar buiten voor plassen en poepen. Op een gegeven moment sta ik met iemand te praten die een briard heeft en die sprong met 2 voorpoten boven op haar. Gillen :N: Ik dacht gelijk de banden zijn nu kapot, ik de volgende dag weer naar de dierenarts was het "gelukkig" niet haar knie maar rug. 2 Wervels kompleet verschoven waardoor ze sleepte met haar zere poot en een giga bloeduitstorting op haar rug. Wervels zijn toen goed gezet en ze liep gelijk weer goed. Aangezien we op 3 dagen na op 6 weken rust zaten kreeg ze nog 2 weken extra rust eraan geplakt... Wat een straf is het geweest voor Yenthe :boos: :boos: Maar inmiddels mag ze sinds 2 weken na de opbouwperiode weer alle doen. Of te wel ik ben vanaf begin april met haar bezig geweest.
Gelukkig is nu weer in haar oude doen zowel lichamelijk als geestelijk.

Succes met Caja en hou moed!
Ach wat een pech zeg.
Gelukkig gaat het nu weer helemaal goed met Yenthe :ok:
Afbeelding
Billy en Senna
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Billy en Senna »

Misschien voor het zwemmen even hydrotherapie proberen,is de moeite waard!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”