Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraag mbt vers vlees(kip)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Ayka-Zira-Honey
Zeer actief

vraag mbt vers vlees(kip)

Ongelezen bericht door Ayka-Zira-Honey »

ik vraag mij iets af en er is vast wel iemand die veel van vers voer weet...

mijn moeder gooide laatst een opmerking naar mijn hoofd waar ik geen antwoord op kon geven...

en ik stel hem even in een vraag.

hoe zit dat met kip en salmonella met honden...?
een mens eet geen rauwe kip daar door..

iemand die hier een antwoord op heeft..

alvast bedankt
Afbeelding
groetjes van Ayka,Zira en Honey
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

De kans is klein tot nihil dus gewoon geven.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

In het maagsap van een hond (en zeker een hond die rauw gevoerd wordt) overleven salmonella-bacterieën niet. Gezonde, volwassen honden zullen dan ook niet ziek worden van het eten van eventueel besmet kippenvlees. :wink:
Afbeelding
Ayka-Zira-Honey
Zeer actief

Rami schreef:In het maagsap van een hond (en zeker een hond die rauw gevoerd wordt) overleven salmonella-bacterieën niet. Gezonde, volwassen honden zullen dan ook niet ziek worden van het eten van eventueel besmet kippenvlees. :wink:
dank je.. kan ik volgende keer een antwoord geven :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ayka-Zira-Honey schreef:
Rami schreef:In het maagsap van een hond (en zeker een hond die rauw gevoerd wordt) overleven salmonella-bacterieën niet. Gezonde, volwassen honden zullen dan ook niet ziek worden van het eten van eventueel besmet kippenvlees. :wink:
klein tipje, kijk eens naar wat wilde hondachtigen in de natuur eten, alles rauw ;).
Afbeelding
Ayka-Zira-Honey
Zeer actief

Hutsje schreef:
Ayka-Zira-Honey schreef:
klein tipje, kijk eens naar wat wilde hondachtigen in de natuur eten, alles rauw ;).
ja maar dan komt mijn moeder weer... ze zijn afstameling en ze zijn toch anders,.. en nu is het gewoon simpel...heb een antwoord...

en dan ga ik zo maar de kippenpoten weer uit de vriezer halen :wink:
Afbeelding
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door senna03 »

Ik geef mijn honden om de dag KVV en dat in combinatie met Cavom gaat het prima. Ik wil ze graag meer vers vlees geven, en dacht in eerste instantie ook dat rauwe kip niet kon. Uiteindelijk toch gegeven maar allebei gigantisch aan de diarree. Ik dacht nog dat ze moesten wennen en heb het ze verscheidene keren gegeven, evenals runderlappen (vind het zo mooi om te zien hoe ze zo'n lap vlees verorberen)maar wederom aan de diarree....Nu geef ik ze toch maar weer alleen KVV en brok. Zouden ze uiteindelijk toch kunnen wennen aan "echt" vlees of zijn er honden die er toch niet tegen kunnen? Wat ik erg jammer zou vinden, ik vind het zo leuk om ze zo te zien genieten.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ayka-Zira-Honey schreef: ja maar dan komt mijn moeder weer... ze zijn afstameling en ze zijn toch anders,.. en nu is het gewoon simpel...heb een antwoord...
En het antwoord daarop is, dat het maag- en darmstelsel van de hond nog exact hetzelfde is als van zijn verre voorouders.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Veel honden die rauw eten poepen nog wel salmonella uit.
Maar hun spijsvertering gaat sneller dan bij de mens, waardoor de bacterie vrijwel geen kans krijgt om het lichaam binnen te dringen.
Dus echt niet alle salmonella gaat dood in de maag van een hond, maar het overgrote deel wel.

Dit is trouwens één van de redenen waarom wordt afgeraden om brokken en rauw vlees (vooral kip) samen te voeren, brokken doen er langer over om te verteren, daardoor blijft ook de kip langer in de darmen aanwezig.
Zo krijgt de salmonella dus kans om zich te vermenigvuldigen en daardoor je hond ziek te maken.

Dus gewoon lekker geven, en je geen zorgen maken.
:zweep:
Rami
Zeer actief

Paulala schreef:Veel honden die rauw eten poepen nog wel salmonella uit.
Maar hun spijsvertering gaat sneller dan bij de mens, waardoor de bacterie vrijwel geen kans krijgt om het lichaam binnen te dringen.
Dus echt niet alle salmonella gaat dood in de maag van een hond, maar het overgrote deel wel.
Dat poep van een hond salmonella bevat zegt niets. In katten- en ganzenpoep kunnen ook salmonella-bacterieën aanwezig zijn .
Het gaat er om dat gezonde, volwassen honden niet snel ziek zullen worden van salmonella-bacteriën. Als ze al een bacteriële infectie oplopen (omdat ze iets gegeten hebben dat wemelt van de bacterieen) krijgzen ze hooguit een dagje diarree.
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Nu ik dit zo lees, gaat er bij mij een lichtje branden :idea: :mrgreen:

Beike kijgt dus ook KVV en dan afgewisseld met diverse smaken / soorten ( meestal Smuldier).

Laatst had hij de kip - variant en daarna had hij 1 dag dat hij elke keer moest poepen, als we gingen wandelen ( 5 of6 keer), terwijl hij deze soort wel eens eeder heeft gehad en toe had hij nergen last van.....
Rami
Zeer actief

doggy schreef:Nu ik dit zo lees, gaat er bij mij een lichtje branden :idea: :mrgreen:

Beike kijgt dus ook KVV en dan afgewisseld met diverse smaken / soorten ( meestal Smuldier).

Laatst had hij de kip - variant en daarna had hij 1 dag dat hij elke keer moest poepen, als we gingen wandelen ( 5 of6 keer), terwijl hij deze soort wel eens eeder heeft gehad en toe had hij nergen last van.....
Bacterieën groeien bij temperaturen boven de vijf graden, dat geldt ook voor Salmonellla. Wanneer je je vlees of kvv lang op kamertemperatuur laat staan en/of er heeft iets van kruisbesmetting plaats gevonden zou het kunnen...

Aan de andere kant: honden eten ook vaak aas zonder dat ze daar ziek van worden. :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Tannetje Koning heeft nog nooit in haar praktijk een hond behandeld wat geïnfecteerd is met Salmonella uit rauwe voeding. En zij heeft in hoofdzaak patiënten die zowel korte als lange tijd op rauwe voeding staan.
Idem dito met andere pro-rauw dierenartsen.........de kans op Salmonellabesmetting uit rauwe voeding onder normale hygiënische omstandigheden is zowel voor hond als mens nihil.
Er zijn wel veel gevallen bekend van kauwkluiven uit dierenzaken die besmet zijn met Salmonella en veelvuldig terug gehaald worden.
Zolang je niet weet wat de consistentie van KVV is, kun je eventueel wisselende ontlasting verwachten. Het bestaat in hoofdzaak uit vet en orgaanafval en daar kan een hond sterker op reageren. Niet omdat bij toeval kip meer Salmonella bevat dan ander KVV of rauwe voeding.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Rami schreef:
doggy schreef:Nu ik dit zo lees, gaat er bij mij een lichtje branden :idea: :mrgreen:

Bacterieën groeien bij temperaturen boven de vijf graden, dat geldt ook voor Salmonellla. Wanneer je je vlees of kvv lang op kamertemperatuur laat staan en/of er heeft iets van kruisbesmetting plaats gevonden zou het kunnen...

Aan de andere kant: honden eten ook vaak aas zonder dat ze daar ziek van worden. :wink:
Het heeft idd buiten de koeling gelegen te ontdooien, daarna had ik het weer in de koelkast gedaan ( omdat het nog geen tijd was).
Voor mijn gevoel was het nog niet helemaal ontdooit. ( voelde koud aan).

Dan is er toch iets mis ggaan, denk ik.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

doggy schreef:
Rami schreef:

Het heeft idd buiten de koeling gelegen te ontdooien, daarna had ik het weer in de koelkast gedaan ( omdat het nog geen tijd was).
Voor mijn gevoel was het nog niet helemaal ontdooit. ( voelde koud aan).

Dan is er toch iets mis ggaan, denk ik.
ik laat alles buiten de koeling ontdooien, en hoe meer het stinkt hoe lekkerder ze het vinden. hier nooit problemen, overigens.
Afbeelding
arja
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door arja »

Misschien is het te koud geweest, vlees(kvv) moet je op kamertemperatuur geven, als het te koud is krijgt de maag een opdonder, als het bij mij te koud is laat ik de bak met vlees een paar minuten in warm water staan om de kou eraf te krijgen, nooit in de magnetron :neenee:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”