Ik zit een beetje in het haar met het gedrag van onze hovawart. We hebben een behoorlijke tuin, omgrenst door hekwerk en wonen in een gehucht, zeer landelijk. Er komen niet zo veel voetgangers, fietsers ed voorbij, maar de keren dat ze voorbij gaan, gaat onze hovawart enorm te keer. Hij sprint naar het hek, springt op, blaft, gaat tekeer enz. Mensen schrikken zich rot van hem. Hij doet dat bij wandelaars, fietsers, skieers, brommers, traktors.... bijna alles behalve auto's. Erg irritant, vooral voor mensen die vaak langskomen. Veel mensen zijn dan ook bang voor hem en dat begrijp ik best-
En dat niet alleen. Afgelopen week hadden we bezoek en doordat mensen soms niet gewend zijn meteen het hek te sluiten, is hij twee keer de straat opgestormd en joeg eerst een wandelende mevrouw en de keer daarna een mevrouw met twee tekkels de stuipen op het lijf. HIj heeft niets gedaan, maar ik vind het erg vervelend en schaam me rot, gezien de hond (en daardoor wij ook, vrees ik) toch al geen goede naam heeft. Bovendien wil ik mensen niet tot last zijn en moeten ze gewoon veilig en rustig langs kunnen wandelen.
Terugroepen werkt (hij luistert verder heel goed en heeft dit gedrag ook niet tijdens het wandelen), maar ik ben niet altijd meteen in de buurt. (hij weet verdraaid goed wanneer ik in de buurt ben en hij zich dus gedeisd moet houden) Met dit warme weer ligt hij liefst buiten in de schaduw of in de kelder, met uitgang in de tuin als ik binnen zit te werken en dan heb ik niet altijd snel genoeg in de gaten als iemand voorbij komt.
Bovendien wil ik hem dit gedrag afleren, ook als ik niet naast hem sta. Ik wil gewoon dat hij rustig blijft als iemand op straat voorbij komt.
Hoe kan ik dit bereiken? Heb zelf al gedacht aan een citronellaband, die we ook hebben gebruikt bij ons teefje, die flipt bij voorbijkomende auto's maar gemerkt dat ze verdraaid goed weten wanneer ze die band om hebben.
Ik sta dus open voor alle suggesties.
Overigens doet ons teefje tegenwoordig dapper mee. Dus het wordt alleen maar erger nu.