Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tekeer gaan tegen voorbijgangers

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief

tekeer gaan tegen voorbijgangers

Ongelezen bericht door liljebo »

Hallo....
Ik zit een beetje in het haar met het gedrag van onze hovawart. We hebben een behoorlijke tuin, omgrenst door hekwerk en wonen in een gehucht, zeer landelijk. Er komen niet zo veel voetgangers, fietsers ed voorbij, maar de keren dat ze voorbij gaan, gaat onze hovawart enorm te keer. Hij sprint naar het hek, springt op, blaft, gaat tekeer enz. Mensen schrikken zich rot van hem. Hij doet dat bij wandelaars, fietsers, skieers, brommers, traktors.... bijna alles behalve auto's. Erg irritant, vooral voor mensen die vaak langskomen. Veel mensen zijn dan ook bang voor hem en dat begrijp ik best-

En dat niet alleen. Afgelopen week hadden we bezoek en doordat mensen soms niet gewend zijn meteen het hek te sluiten, is hij twee keer de straat opgestormd en joeg eerst een wandelende mevrouw en de keer daarna een mevrouw met twee tekkels de stuipen op het lijf. HIj heeft niets gedaan, maar ik vind het erg vervelend en schaam me rot, gezien de hond (en daardoor wij ook, vrees ik) toch al geen goede naam heeft. Bovendien wil ik mensen niet tot last zijn en moeten ze gewoon veilig en rustig langs kunnen wandelen.

Terugroepen werkt (hij luistert verder heel goed en heeft dit gedrag ook niet tijdens het wandelen), maar ik ben niet altijd meteen in de buurt. (hij weet verdraaid goed wanneer ik in de buurt ben en hij zich dus gedeisd moet houden) Met dit warme weer ligt hij liefst buiten in de schaduw of in de kelder, met uitgang in de tuin als ik binnen zit te werken en dan heb ik niet altijd snel genoeg in de gaten als iemand voorbij komt.

Bovendien wil ik hem dit gedrag afleren, ook als ik niet naast hem sta. Ik wil gewoon dat hij rustig blijft als iemand op straat voorbij komt.

Hoe kan ik dit bereiken? Heb zelf al gedacht aan een citronellaband, die we ook hebben gebruikt bij ons teefje, die flipt bij voorbijkomende auto's maar gemerkt dat ze verdraaid goed weten wanneer ze die band om hebben.

Ik sta dus open voor alle suggesties.

Overigens doet ons teefje tegenwoordig dapper mee. Dus het wordt alleen maar erger nu. :evil:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Inge: een hovawart zal vast wel hetzelfde zijn als de sinten hier voor sommige mensen. En echt waar wij hebben een stevig heras hekwerk met daarachter een schutting zodat de honden minder zien en dan pas de honden. Aan de andere kant de postbus en de buren (waar de honden dus wonen) krijgen echt alleen maar hoog noodzakelijke post. En bij warm weer zijn ze minder allert en dan komt er ook weleens folders e.d. maar voor de rest niet. En niet omdat ze ze niet langs komen brengen maar die honden gaan tekeer (achter dubbel hek dus van 1.80 hoog) en bijna niemand durft er wat in te gooien. Sommige mensen zijn dus echt erg angstig.

Voor de rest: niet bij het hek mogen komen hebben we hier ook langs een lange zijde en wij hebben dan gewoon schrikdraad gespannen (4 lijnen) met laag voltage. Staat al sinds januari geen stroom meer op, maar ze blijven er prefect achter hoor :ok: dus dat is ook een optie en op zich vele malen goedkoper dan een schutting ;) om te gebruiken.

Ik vraag me ook wel af of hij idd wel door heeft hoe of wat een terrein in houd als hij er zomaar vanaf loopt zonder toestemming. Hier halen geen van de honden het in hun hoofd om zomaar het hek uit te lopen als het open staat. Tenzij het natuurlijk uren is en wij zijn er niet (zoals verleden jaar met een storm 's nachts gebeurde. Toen hebben ze het halve dorp bewaakt :N: zonder iets of iemand lastig te vallen overigens, want ze waren niet op eigen terrein en kijken dan ook niet om naar andere mensen enz.)

Misschien een tip, leer hem door duidelijk NEE te zeggen als hij eruit wil gaan dat het niet zomaar mag. En als je gaat wandelen dan (ik doe het ook altijd aangelijnd) een commando eraan verbinden (ik heb voor het gemak gewoon "nee" als commando) dat hij dus niet eruit mag en dan moet hij dus ook gewoon op het terrein blijven. Ik doe dan het hek open, kijk of er niet toevallig iemand aan komt over de stoep en zeg dan "ga maar" en dan komen ze snel mee. Gemakkelij kaan te leren als je consequent bent en je kan er jaren plezier van hebben. :ok:
liljebo
Zeer actief

allereerst bedankt voor het meedenken.
Het aanpassen van het hekwerk doe ik liever niet, gezien ons huis te koop staat en we elk moment kunnen verhuizen (hoop ik)

Wat betreft de angst van mensen... tjaa.... wij kunnen het onzin vinden, maar bepaalde mensen zijn nu eenmaal echt bang dat hij eroverheen springt. Hij springt ook werkelijk superhoog op en doet dan heel lelijk, maar haalt het nooit in zijn kop om er werkelijk overheen te springen. Maar weten die mensen veel...

Wat betreft het naar buiten rennen als het hek openstaat....
Het kan een dag openstaan en dan zet hij geen poot buiten. Hij weet verdraaid goed waar zijn terrein ophoudt en zal in ons bijzijn dan ook absoluut niet eruit gaan. Maarrrrrr.... op dat moment waren we dus niet erbij. Een keer was mijn man net de auto aan het parkeren. Hij riep toen hij het doorkreeg, maar was te laat. De andere keer is waarschijnlijk gebeurd toen we binnen waren en het bezoek het hek niet dicht deed.'
Maar goed... hij weet het dus wel, maar hij wil in zo'n geval de regels nog wel eens ' vergeten'. In elk geval als er iemand langs komt die hij niet mag (bv omdat het een angstig persoon is) of als er honden langskomen. Komt niemand langs en gebeurt er niets, dan blijft hij keurig op het erf.

Als we gaan wandelen, mag hij nooit voor mij het erf af. Eerst ga ik, dan pas de honden. Dat is altijd zo geweest.
Het shokkeren van die mensen is dus gewoon een 'stout' actie geweest, mijn inziens, en niet een kwestie van niet weten.... (hoezo eigenwijs :roll: )

Dan jullie tips.... Idd... ik moet gewoon beter opletten en heb mij dat ook voorgenomen. Hoewel.... ' nee' roepen en onmiddellijk naar buiten stormen om hem terug te roepen als hij tekeer ging, deed ik al. Alleen moet ik daarvoor naar buiten omdat hij anders niet komt en dus krijgt hij altijd de kans om even te etteren. Ik ben ervan overtuigd dat hij mij goed hoort als ik van binnenuit roep. Maar ik vrees dat hij dat met opzet negeert. Dus wordt zijn gedrag eigenlijk beloond (hij kan nog lekker ff etteren...)

Goede tip is zonder meer belonen. Daar ga ik zeker mee aan de slag.

Een ander punt voor mij.... Hij reageert dus niet als ik van binnenuit roep... misschien kan de halsband daarbij wel helpen? Aan de andere kant... luisteren als hij de halsband omheeft is niet automatisch luisteren als hij hem niet omheeft....

een andere gedachtengang... kan het zijn dat ik nog niet overtuigend genoeg leider ben?
Omdat hij niet luistert op die afstand...
Omdat hij toch ff doet wat niet mag...
Omdat hij de regels toch nog wel eens aan zijn laars wil lappen...

Overigens luistert hij met wandelen heel goed en verder over het algemeen ook, al wil hij nog wel eens langzaam reageren op een commando. (meen je het echt, baasje?) en klappen zijn oortjes dicht als hij een ree, haas of eland ziet :roll:

Dus toch ook nog niet genoeg overtuiging van mijn kant?

Ik las ook in een hondenboek (klaas nogwat...) dat dit gedrag naar voorbijgangers ed uiting kan zijn van frustratie als de rangorde niet duidelijk is en de hond vindt dat hij iniatief kan of moet nemen omdat hij niet overtuigd is dat de baas ook werkelijk de roedelleider is....

Kortom wat overpeinzingen. Dus als jullie mee willen denken.... graag.... wil graag meningen daarover horen.

Ondertussen ga ik dus hardnekkig door met trainen, naar buiten stormen en ja.... belonen van goed gedrag, :wink:
liljebo
Zeer actief

oh trouwens inge... het zijn van oorsprong geen echte blaffers, maar ik vind dat alesko tegenwoordig wel erg snel aanslaat. Niemand in ons dorp mag zonder zijn toestemming bewegen, vind hij. HIj wil zich nogal eens bemoeien met mensen die een halve km verderop hun tuin in wandelen ed. Het is niet zo dat hij de hele dag blaft, maar ik vind wel dat hij tegenwoordig wel erg snel aanslaat. Meer dan vroeger...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn honden zijn normaal gesproken ook geen wakers :19: , en Baco waakt ook voor geen meter, maar als je Ducain ziet, die lijkt met alle liefd door het hek te willen gaan :eek:
Ik heb gewoon niet de illusie dat ik er wat aan kan doen, ik dam het een beetje in, maar werder, zal het altijd een waker blijven :19: het zij zo.

wel hebben we het hek zo hoog gemaakt dat mensen niet bang zijn dat hij er overheen kan vliegen, dat geeft de mensen dan weer de zekerheid dat er echt niets kan gebeuren :roll:

en dat scheelt een hoop irritatie :smile2:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

wat zijn de kenmerken van dit ras?... waakhond? :denken:

dean kan je er weinig aan doen, het zit in het aard van het beestje :19:

en anders een lange lijn tot vóór het hek, dat hij niet bij het hek kan komen

of laten casteren,
... hier in de buurt liep ook een vrij dominate hovart ,
maar nà zijn castratie is hij een stuk rustiger geworden en valt geen andere honden ook meer aan :ok:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Pak-de-bal schreef:wat zijn de kenmerken van dit ras?... waakhond? :denken:

dean kan je er weinig aan doen, het zit in het aard van het beestje :19:

en anders een lange lijn tot vóór het hek, dat hij niet bij het hek kan komen

of laten casteren,
... hier in de buurt liep ook een vrij dominate hovart ,
maar nà zijn castratie is hij een stuk rustiger geworden en valt geen andere honden ook meer aan :ok:
Pak-de-bal kun je maar beter negeren hoor, als het over gedrag en adviezen gaat komt er nl. geen zinnig woord uit. :wink:
Pak-de-bal

Inge O schreef:verder zie ik niet zo goed waarom de passerende mensen zo angstig zouden moeten zijn : er staat toch een hek, meer dan wat blaffen is het toch niet?
je hebt er zeker geen ervaring in?

als wandelaar denk je altijd bij zo iets , dat er wel ergens een "gat" in het hek zal zitten ,
en dan komt hij !! ..:N: :N:
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 31 jul 2008 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Pak-de-bal

Wil de hond schreef:Pak-de-bal kun je maar beter negeren hoor, als het over gedrag en adviezen gaat komt er nl. geen zinnig woord uit. :wink:
Wil, even naar mij luisteren bij dit onderwerp, dit is voor jou:
Afbeelding

kom maar weer terug , als je iets zinnigs te vertellen hebt, niet? :roll:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Pak-de-bal schreef:
Inge O schreef:verder zie ik niet zo goed waarom de passerende mensen zo angstig zouden moeten zijn : er staat toch een hek, meer dan wat blaffen is het toch niet?

als wandelaar denk je altijd bij zo iets , dat er wel ergens een "gat" in het hek zal zitten ,
ik denk inderdaad dat inge o totaal geen ervaring met hovawarts achter een hek op een groot terrein heeft! :smile: :smile:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

kom maar weer terug , als je iets zinnigs te vertellen hebt, niet?
Iemand waarschuwen voor jouw absolute onnozelheid inzake hondengedrag vind ik zinnig genoeg hoor. :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Inge O schreef:
massam schreef:
Pak-de-bal schreef:

ik denk inderdaad dat inge o totaal geen ervaring met hovawarts achter een hek op een groot terrein heeft! :smile: :smile:
nee, ik dacht, ik doe een gokje :pffff: :mrgreen: :mrgreen: .
het kan zomaar gebeuren dat je goed zit toch? :ok:
Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Als je binnen zit te werken heb je niet snel genoeg in de gaten als er iemand langskomt en dat terugroepen wel werkt.

Kun je ergens anders een raam openzetten? Dat je hem vanuit het huis, door het raam terug kunt roepen of vertellen dat ie stil moet zijn. Dan hoef je niet naar buiten te sprinten, maar alleen naar een andere kamer?

als dat logistiek mogelijk is :wink:
liljebo
Zeer actief

JML schreef:Als je binnen zit te werken heb je niet snel genoeg in de gaten als er iemand langskomt en dat terugroepen wel werkt.

Kun je ergens anders een raam openzetten? Dat je hem vanuit het huis, door het raam terug kunt roepen of vertellen dat ie stil moet zijn. Dan hoef je niet naar buiten te sprinten, maar alleen naar een andere kamer?

als dat logistiek mogelijk is :wink:
Je kunt het geloven of niet, maar ik heb nog niet uitgeprobeerd of raam openzetten helpt .. Ga ik eens doen. Misschien denkt hij dan dat ik buiten ben--- hihi....

Belonen ga ik zeker toepassen, net als beter opletten...

Inge , ik wil het altijd beter doen. Heb soms de neiging om door te draven, maar weet me meestal net in de hand te houden. Toch kijk ik veel naar zeer verschillende hondentrainers en probeer er dingen van uit. Soms werken dingen gewoon super. Soms voor geen meter. Maar dan weet ik dat ook alweer. Maar over het algemeen ben ik echt wel tevreden met mijn honden hoor....

Wil... het is een waakhond en aan de lijn leggen wil ik niet. Castreren ook niet, gezien we nog met de gedachte spelen om hem voor de fok in te zetten. Hij was jeugdkampioen in nederland en heeft de karaktertest en fokgeschiktheidstest met goed gevolg gedaan en is bovendien HD vrij
Pak-de-bal

liljebo schreef:Wil... het is een waakhond en aan de lijn leggen wil ik niet. Castreren ook niet, gezien we nog met de gedachte spelen om hem voor de fok in te zetten. Hij was jeugdkampioen in nederland en heeft de karaktertest en fokgeschiktheidstest met goed gevolg gedaan en is bovendien HD vrij
Pak, bedoel je, want het waren mijn vragen :wink:

maar oké, veel succes met de andere tips
liljebo
Zeer actief

Inge O schreef:
massam schreef:
Pak-de-bal schreef:

:mrgreen:
liljebo
Zeer actief

Pak... sorry... zal de warmte zijn :N:
Pak-de-bal

liljebo schreef:
Inge O schreef:
massam schreef:
Pak-de-bal schreef: je hebt er zeker geen ervaring in?

:mrgreen:
maar.... ik heb dan méer ervaring als wandelaar !!!!! :smile: :smile: :smile:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Vergeet inderdaad vooral niet te belonen :ok: Bram kan ook echt genieten van even lekker aanblaffen wat toch een beetje uit de hand liep toen hij zo ongeveer een jaar was. Ik heb een stukje hek afgezet (met van dat rietachtige spul) waar hij meestal stond en ben gaan trainen op stil zijn als ik het zeg. En ook erg beloond als hij een keer niet blafte. Gevolg is dat hij nu niet meer z'n tetter opentrekt bij alles wat langs komt. Zo nu en dan zie ik hem voor de deur staan naar buiten en staat hij helemaal klaar om eens even lekker te blaffen naar iets verdachts. Dan zeg ik 'je gaat wel blaffen he' en doe de deur open. Dan spurt hij vol adrenaline heeeeeel boos blaffend op z'n achterpoten een wheelie makend de deur uit. Zeeeer tevreden komt hij na tien seconden terug met een voldane kop. Aangezien dit 1 keer per dag is, vind ik dat best kunnen, ik gun hem ook z'n lolletje :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Is het geen beloning voor zo'n hond als je bij geblaf heel snel aan komt rennen en "nee" zegt? Ik kan me zo voorstellen dat een hond niet echt maalt om dat "nee" en de aandacht wel leuk vindt. Ik heb hier in ieder geval een buurhond waar het zo bij werkte.

Anne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
starfleet schreef:Is het geen beloning voor zo'n hond als je bij geblaf heel snel aan komt rennen en "nee" zegt? Ik kan me zo voorstellen dat een hond niet echt maalt om dat "nee" en de aandacht wel leuk vindt. Ik heb hier in ieder geval een buurhond waar het zo bij werkte.

Anne
ik kan me voorstellen dat dit bij sommige hond-baas-combi's zo zou kunnen werken, maar dat hoeft zeer zeker niet.
ik heb hier oh zó vaak iets waarbij ik denk 'volgens de regeltjes zouden mijn honden dat als aandacht, dus als leuk moeten zien', maar zo is het in hun geval echt niet hoor. ik geef mijn honden heel vaak een bepaalde vorm van aandacht in situatie's die ik wil ombuigen en dat lukt zo goed als altijd.

ofwel is er met die theorie iets wat niet helemaal klopt, ofwel met mij, ofwel met mijn honden :U: .
Misschien wel met alle drie :mrgreen: :wink:

@liljebo
Rennen de honden langs het hek mee met de voorbijgangers?
Ik heb ergens gelezen (zou bij John Fisher kunnen zijn geweest :denken: ), dat je dan dwarsobstakels langs het hek kunt zetten.
Het zou kunnen helpen omdat de honden daardoor afgeremd worden en mede daardoor eerder ophouden met dat gedoe.
Misschien kan Inge O zeggen of dat bij een wartje ook zou werken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef: @liljebo
Rennen de honden langs het hek mee met de voorbijgangers?
Ik heb ergens gelezen (zou bij John Fisher kunnen zijn geweest :denken: ), dat je dan dwarsobstakels langs het hek kunt zetten.
Het zou kunnen helpen omdat de honden daardoor afgeremd worden en mede daardoor eerder ophouden met dat gedoe.
Misschien kan Inge O zeggen of dat bij een wartje ook zou werken?
ik vrees dat die dwarsopbstakels dan al zo ingrijpend zouden moeten zijn (qua remmende werking) dat het nog meer werk zou zijn om ze te plaatsen dan iets om ze wat verder van het hek weg te houden.
hier moeten ze een behoorlijke omweg lopen om van het eerste naar het laatste aanblafpunt te lopen en dat doen ze vol overgave.
Niet geschikt dus :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
liljebo
Zeer actief

ik vrees dat ik dan een schutting dwars in de tuin zou moeten aanleggen en dan zou hij vrolijk om het huis rennen...

Ik hou het wel ff op terugfluiten (lijkt mij toch handiger dan roepen en ben er nu mee begonnen met terugfluiten en belonen als hij komt) en belonen van goed gedrag, maar ga ervan uit dat het ff tijd nodig heeft om resultaat te boeken. Niet erg. Ik hou jullie op de hoogte-

Inge... u vraagt, wij draaien.... :mrgreen:
Hier ons zwart schandaal

Afbeelding

Afbeelding

En om duidelijk te maken dat hij in het dagelijks leven niet altijd even bloeddorstig is... :mrgreen:
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

thanx :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Inge O schreef:
starfleet schreef:Is het geen beloning voor zo'n hond als je bij geblaf heel snel aan komt rennen en "nee" zegt? Ik kan me zo voorstellen dat een hond niet echt maalt om dat "nee" en de aandacht wel leuk vindt. Ik heb hier in ieder geval een buurhond waar het zo bij werkte.

Anne
ik kan me voorstellen dat dit bij sommige hond-baas-combi's zo zou kunnen werken, maar dat hoeft zeer zeker niet.
ik heb hier oh zó vaak iets waarbij ik denk 'volgens de regeltjes zouden mijn honden dat als aandacht, dus als leuk moeten zien', maar zo is het in hun geval echt niet hoor. ik geef mijn honden heel vaak een bepaalde vorm van aandacht in situatie's die ik wil ombuigen en dat lukt zo goed als altijd.

ofwel is er met die theorie iets wat niet helemaal klopt, ofwel met mij, ofwel met mijn honden :U: .
Ik kreeg pas de tip (ik zit dan zelf op het terras overigens) om als hij uitvalt op te staan en weg te lopen het huis in.. dus idd niets zeggen, geen nee geen bij me roepen gewoon weglopen, en ja dan zal hij onherroepelijk achter me aankomen..

Maar ik heb het waken zelf nadat ik het hek had geplaatst en hem onterecht aan wilde zien blaffen of grommen naar voorbijgangers met een NEE aangegeven en na een tweetal keren zonder een nee te hoeven geven dat hij rustig bleef liggen dit uiteraard beloond met een voertje
Dit werkte goed, en ja het is een waakhond, maar passanten met of zonder honden moeten in mijn ogen normaal kunnen passeren

Mensen die doelbewust blijven staan en provoceren, ja daar mag hij wel op reageren, honden die hem aangrommen.. tsja.. daar heb ik ook geen hand in, de bazen weten dat hij er ligt en als ze voor de zoveelste keer met een grommende en grauwende hond passeren vraag ik ze vriendelijk om even over te steken bij het passeren, die van mij heeft gewoon door dat passanten betekend niet reageren, of ze nu met of zonder hond lopen, gaan honden uitvallen ja dan eh.. ga ik hem niet straffen op reageren..ik moet wel reeel blijven..

lees ook even over dat terugfluiten.. dan heeft hij wel al gereageerd op voorbijgangers, en moet je dus altijd in de buurt zijn om te reageren, je zou moeten gaan trainen op het feit dat hij dus niet reageert op passanten, althans zo zie ik het hoor... :mrgreen:

oh wat een plaat van een hond je "zwarte schandaal" :ok:
chutney
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labradors (kruising)

Ongelezen bericht door chutney »

Hoi, ik ga me er als newbe ook even tegenaan bemoeien als jullie het niet erg vinden.

Ik heb altijd begrepen dat je ongewild gedrag vóór moet zijn, wil je het kunnen stoppen. Dus bijvoorbeeld afleiden als je ziet dat ie het gaat doen.
En misschien kun je situatie in scene zetten met een paar mensen en het er dan uittrainen.
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Ik vrees dat alesko in een deuk zou liggen als ik het met negeren en weglopen wilde oplossen. Als ie het al zou merken.

Verder is het erg moeilijk om er op het juiste moment naast te staan.
We hebben een tuin van 2000 m2 rondom het huis waar ie rondzwerft en soms komen er wel 4 of 5 keer op een dag mensen langs, soms helemaal niemand. Ik woon nl zeer landelijk in een superklein gehucht van 15 huizen. Dus buiten wachten tot iemand langskomt is ook niet echt te doen. (en nogal tijdrovend, gezien ik ook moet werken.... ) Zie ik iemand aankomen en zeg ik dat hij bij mij moet blijven, dan doet hij dat en wordt hij zeker beloond. (ben ik nu dus intensief mee bezig, met dat belonen) Maar meestal ben ik niet bij hem. Ik roep hem dan wel terug en dat begint nu beter te gaan, dus daar werk ik mee door.
Trainen met bekenden werkt niet, want de mensen die ik ken, kent hij ook en daar doet hij niet lelijk tegen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”