Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf samenstellen, percentages e.d.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Zelf samenstellen, percentages e.d.

Ongelezen bericht door saffie »

Ik ben me aan het verdiepen in zelf samenstellen. Ik weet niet of ik het wil, misschien in de toekomst, maar ik vind het in ieder geval interessant dus ik lees wat hier en daar, op fora en in boeken. Saffie en Boy krijgen kvv met regelmatig beginnersbotten, spiervlees, yoghurt, eitje, visje, etc. En dat bevalt heel goed. Boy's kiezen zijn al een stuk schoner en daar was het kluifwerk me vooral om te doen. Vandaag heb ik weer een bestelling binnen gekregen met allerlei lekkers voor de hondjes :cheer:
Sinds ik een vriezer heb gaat er een wereld voor me open :mrgreen:

Maar ik blijf het zelf samenstellen ingewikkeld vinden, niet het principe, maar de verschillen die mensen hanteren bij het samenstellen. De één geeft 50-60% vleesbot, de ander 15% bot en rekent het vlees wat aan het bot zit apart. Soms wordt pens apart gerekend, dan weer bij orgaan. De één geeft wel groente, de ander niet.

Dus ik vroeg me af of de zelfsamenstellers zouden willen uitleggen hoe en wat ze voeren en waarom dan wordt het me misschien wat duidelijker.
Menuutjes vind ik ook leuk om te lezen
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Er zijn diverse stromingen binnen het rauwvoer gebeuren.
Barf is meer met groente/fruit ed en het bot% ligt aanzienlijk hoger dan bij de NRV-ers.
Ook rekenen de *barfers* pens tot orgaan itt de NRV-ers.

Ik zelf ben van het *simpel* rauwvoeren :mrgreen: , dwz ik boots het prooidiermodel na(NRV).

Tsja, wat wil je zelf?
Wat spreekt jou het meest aan?
En bovenal welke manier is voor jou hond het beste..

Het is een beetje uitvogelen wat het best voor je hond is.
Kijken waar hij het goed op doet.

Ik geef ongeveer 15% bot, 15% orgaan en de rest spiervlees.
Af en toe wat yoghurt/biogarde met een eitje en wat pitten of zemelen.
Groente en fruit lusten ze hier niet, anders had ik dat ook gewoon gegeven, maar dan zou ik toch bij de NRV stroming blijven. :wink:

Maar het mooie van zelf samenstellen is dat je een menuutje precies kan afstemmen op je hond.
De ene heeft wat meer behoefte aan bv bot en de ander weer aan spiervlees.
Bij Jakko houdt ik het bot% zo rond de 10/15% omdat ie anders vrij vlug verstopt raakt.
Pens reken ik tot een complete maaltijd.

Heel veel succes, en als je vragen hebt, gewoon stellen. :ok:

Ik *werk* niet met een vast menu overigens.
Nu niet meer, in het begin wel. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Je moet inderdaad kijken waar je hond het goed op doet.
Caja eet ook NRV.
De hoofdmoot van haar menu bestaat uit ongeveer 73% spiervlees, 15% bot en 12% orgaan.
Vis en hele prooidieren tel ik niet mee, die beschouw ik als compleet.
Pens is reken ik ook niet mee, omdat het niet goed in een groep te plaatsen is, maar wel erg nuttig.
Verder geef ik nog aanvullingen die ik nodig acht of goed vind, zoals eieren, kefir/yogurt, noten, honing, supplementen enz.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Met 50/60% vleesbot bedoelen ze geen kale botten hoor. Dat is botten en vlees en vet. Dus als je dat dan weer in verhouding ziet tot het vlees gedeelte, dan kom je ook aan 15 a 20%. In die trant moet je ongeveer denken.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
saffie
Zeer actief

Roelfien schreef:Met 50/60% vleesbot bedoelen ze geen kale botten hoor. Dat is botten en vlees en vet. Dus als je dat dan weer in verhouding ziet tot het vlees gedeelte, dan kom je ook aan 15 a 20%. In die trant moet je ongeveer denken.
Dat daar bevleesde botten mee bedoeld worden wist ik, maar ik lees vaak dat je die bevleesde botten moet zien als 50% bot 50% vlees, en dan kom je weer op een hoger percentage dan die 15%-20%. Maar in de praktijk zal het inderdaad niet 50-50 zijn. Ik heb eendennekken waar denk ik meer vlees aan zit dan bot.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Dat is ook een beetje de clou denk ik: de ene keer heb je een beetje kale lamsbotten en moet je er extra spiervlees of vet bij geven en de ander keer heb je mooie dikke nekken, dan is de verhouding weer prima. Ik geef bijvoorbeeld van die kipkarbonades, dat is in verhouding zoals een kip in elkaar zit grotendeels vlees met wat bot erin. En als je dat als richtlijn aanhoudt, zit je goed. En de ene keer is het wat meer bot en wat minder vlees. Geeft niks, als je dat maar geen wekenlang geeft, want dan is dat niet zo goed. Maar dat is hetzelfde met orgaanvlees. Tja, daar kan je nu eenmaal makkelijker en goedkoper aan komen dan goedkoop spiervlees. Terwijl alleen maar orgaan geven niet goed is. Kwestie van lekker afwisselen waarbij je gemiddelden aanhoudt. En die gemiddelden, die worden door de verschillende stromingen als heilig aangegeven, ik neem daar weer het gemiddelde van: dan zit ik vast wel goed. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Mijn honden krijgen:
60-70% spiervlees
10-15% orgaanvlees
10-15% bot
10-20% overige

En dat overige bestaat uit zo'n 10% groentes al dan niet gepureerd, zaden en pitten, de rest uit eieren, geitenyoghurt/cottage cheese, honing, kruiden en af en toe wat fruit. Ik volg in hoofdzaak de prooidiertheorie van Lonsdale en ook daar mag groente bij gegeven worden. Ik blijf het maar even ontkrachten..........het valt onder de 20% overig om 'huid en haar' mee te vervangen. Ik reken pens niet als 'complete maaltijd', maar als spiervlees. Het echte botwerk reken ik wel als calciumbron.
saffie
Zeer actief

Ik heb een interessante site ontdekt waar je op kunt zoeken hoeveel bot ergens in zit (en ook andere voedingsstoffen):

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/index.html

Een kippennek bevat 36% bot.

Wat me het meeste aanspreekt van de rauwvoermethodes kan ik nog niet zeggen. Als ik nu kijk hoeveel bot bijvoorbeeld een kippennek bevat komen de percentages bot in de praktijk inderdaad aardig overeen en dat maakt het weer makkelijker. Ik weet in ieder geval dat ik het niet zie zitten om hele prooidieren te voeren. En ik zou wel groentes geven.
Maar voorlopig ga ik me nog even rustig verder inlezen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”