Inge O schreef:krijgen we binnenkort een vraagtopic van marloes : 'hoe leer ik het apporteren af?'

"Vera is TE fanatiek met apporteren, wat doe ik eraan?"
Voorlopig gaan we nog helemaal goed

Ze komt wel zelfgevonden troepjes soms brengen, maar is daar verder helemaal niet fanatiek in. Ze loopt dus geen dingen op te rapen om ze maar bij me te kunnen brengen

Als ze wel iets op heeft gepakt komt ze er wel vaak een beetje mee 'buurten' en dan roep ik haar dus verder even echt bij me, zeg 'los', en dan krijgt ze een koekje. Alleen daarna kan ik het dus even niet ergens weggooien
Met apporteren uit het water is ze zo enorm fanatiek. Dan wil ze dus ook absoluut niks lekkers, en blijft ze maar springen naast me dat ik moet gooien.
Soms mist ze het gooi moment even (omdat ze dus als een blinde kip rond aan het stuiteren is

), en dan ziet ze dus niet waar het neer is gekomen in het water. Maakt haar niks uit, dan zwem je gewoon net zolang het meer over totdat je er op stuit.
Dat vind ik wel een tikkeltje 'eng', want ze zwemt echt door tot ze verzuipt weet ik vrij zeker.
Bij Yvette thuis hebben we haar vanaf hun steiger de dummy van Sita laten apporteren (in het water dus), alleen hadden we er niet bij nagedacht dat die nogal zwaar was voor een pup (

). Vera zwom erheen, pakte hem, zwom terug, en begon toen te zinken :N:
Al piepende 'hing' ze verticaal in het water, maar die dummy loslaten "never!". Gelukkig was ze net dichtbij genoeg gekomen dat ik maar tot aan mijn knieen het water in hoefde om haar, met dummy uiteraard die had ze nog steeds vast

, eruit te vissen.
Tja
Misschien niet nodig om te melden dat er voorlopig dus alleen in water geapporteerd word waar ik zelf makkelijk in kan mocht het nodig zijn, en er alleen nog maar redelijk dicht langs de kant gegooid wordt.