Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Altijd leuk zo'n apporterende hond.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Altijd leuk zo'n apporterende hond.

Ongelezen bericht door Moos »

Ik ben met mijn pups altijd gewend geweest om als ze iets in de bek hadden van straat wat niet de bedoeling was "los" te zeggen, en als ze het los hadden gelaten (koekje erin) datgene wat ze dan ook in de bek hadden een paar meter verderop ergens in de bosjes te mikken.
Klaar.

Zo niet met Vera; die gaat met bloedfanatieke hoge staart staan loeren en ruiken naar die bosjes, duikt erin, en apporteert netjes het troepje wat ik zojuist weggemikt had :smile:
Met een "los" laat ze het weer los, en als het een beetje mee-, of tegenzit (is maar hoe je het bekijkt :mrgreen: ) gaat ze alvast klaar staan of ze nog een keer mag apporteren.
Niet dus :mrgreen:

Ik loop nu dus halve wandelingen met troep in mijn jaszakken totdat ik het weg kan mikken zonder dat mevrouw het doorheeft en denkt dat er geapporteerd gaat worden :19: :smile:
Heel handig :19:
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

hehe slim hoor, die Vera! Dat valt tegen he! :smile: :smile:
Misschien moet je een oranje hesje aantrekken, zo'n prikstok aanschaffen en een vuilniszak meenemen? Nu je toch bezig bent!

Onze Mats deed dat als puber zijnde ook. We zorgden toen dat we altijd ofwel een stok bij de voordeur hadden liggen die hij gelijk mee mocht nemen, of een speeltje op zak hadden, om te kunnen ruilen.
Maar als Vera net zo handig is als Cena, dan laat ze haar prulletje om de 3 meter vallen om het volgende op te rapen en dan zit je dus met prulletjes en een stok/ speeltje in je jaszak! :smile2:
RIP Cena :roos:
    Moos
    Zeer actief

SannePP schreef:hehe slim hoor, die Vera! Dat valt tegen he! :smile: :smile:
    Misschien moet je een oranje hesje aantrekken, zo'n prikstok aanschaffen en een vuilniszak meenemen? Nu je toch bezig bent!
    Haha welja :mrgreen:
    Onze Mats deed dat als puber zijnde ook. We zorgden toen dat we altijd ofwel een stok bij de voordeur hadden liggen die hij gelijk mee mocht nemen, of een speeltje op zak hadden, om te kunnen ruilen.
    Het loslaten is geen probleem, dat doet ze zo als ik "los" zeg. Alleen het daarna niet weer gaan apporteren is een lastige :mrgreen:

Speeltje meenemen doe ik eigenlijk bewust (nog) niet omdat ik Vera wel aanzie voor een typje wat dan alleen nog maar daarmee bezig wil zijn (hetzij ronddragen hetzij apporteren), en ik wil dat ze buiten gewoon lekker ronddartelt en met Saar speelt enzo. Alleen als ze mag apporteren gaat dat wel mee, maar dan is het daarna ook meteen weer in mijn jaszak en klaar. Daar heeft ze zelf dus geen zeggenschap over.
    Wellicht kan ik over een maandje of wat iets beter inschatten hoe ze zal zijn als er iets van een speeltje/bal mee uit wandelen gaat waar ze zelf mee mag oetelen, maar voor nu (nog) even niet :wink:
    Afbeelding
    SannePP
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

nee dat begrijp ik wel. Mats was wel al iets ouder hoor (een maand of 6/ 7) - dat is vast niet geruststellend :mrgreen:
    Maar misschien dat je haar een tak kan aanbieden. Dat doen we nu bij Cena ook, want zij wil ook alles oprapen.
    En als je iets weg gooit, moet je dat onopvallend doen. Dat is des te frustrerender, als ze je in de gaten heeft/ krijgt :wink: maar misschien dat ze door krijgt dat het dan niet werkt.
    Bij Mats hebben we het commando 'los' ver moeten doorvoeren toen ze ook stenen mee ging slepen op een vakantie in Duitsland. Hoe we ook probeerden, ze bleef terug gaan naar die steen. We zijn toen 'af' gaan gebruiken: nog voor ze de steen te pakken had, zeiden we luid en duidelijk 'af'. (in het begin raakte ze dan afgeleid omdat we iets zeiden, en dan beloonden we haar meteen. zo heeft ze het snel aangeleerd.) Dit pikte ze goed op!
    Misschien is dat wat?
    RIP Cena :roos:
      yamie
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
      Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

pfff had ik laatst ook, met een hond die nooit apporteert en nooit zomaar de sloot induikt, ik schup een dode rat ( ugh) de sloot in en plons.... :roll:
      Moos
      Zeer actief

SannePP schreef:nee dat begrijp ik wel. Mats was wel al iets ouder hoor (een maand of 6/ 7) - dat is vast niet geruststellend :mrgreen:
      Maar misschien dat je haar een tak kan aanbieden. Dat doen we nu bij Cena ook, want zij wil ook alles oprapen.
      En als je iets weg gooit, moet je dat onopvallend doen. Dat is des te frustrerender, als ze je in de gaten heeft/ krijgt :wink: maar misschien dat ze door krijgt dat het dan niet werkt.
      Bij Mats hebben we het commando 'los' ver moeten doorvoeren toen ze ook stenen mee ging slepen op een vakantie in Duitsland. Hoe we ook probeerden, ze bleef terug gaan naar die steen. We zijn toen 'af' gaan gebruiken: nog voor ze de steen te pakken had, zeiden we luid en duidelijk 'af'. (in het begin raakte ze dan afgeleid omdat we iets zeiden, en dan beloonden we haar meteen. zo heeft ze het snel aangeleerd.) Dit pikte ze goed op!
      Misschien is dat wat?
      Ach ik vind het niet zo erg hoor :wink: Ik sleep wel wat zooi mee in mijn jaszakken en mik het dan weg als ze niet kijkt :mrgreen:

Ik vergeet het alleen soms, zo ook vandaag, en dan gooi ik een stuk vies oud papier over de sloot heen, waarop Vera over de sloot heenspringt en het weer netjes terugbrengt :roll: :smile:
      Afbeelding
      Moos
      Zeer actief

yamie schreef:pfff had ik laatst ook, met een hond die nooit apporteert en nooit zomaar de sloot induikt, ik schup een dode rat ( ugh) de sloot in en plons.... :roll:
      Ahhh, dat is wel een hele smerige! Zeker als het onverwacht is :N: :mrgreen:
      Afbeelding
      ranetje
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je moet het ook niet voor haar neus weer weggooien.
      Dan is het toch opnieuw een apportje?
      Een plastic zakje mee en de troep verzamelen.
      Thuis weggooien.
      Je hebt een perfecte appoteur als ik het zo lees :ok: :smile:
      Afbeelding
      "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
      Time bestows the gift and steals it in the process."
      (citaat van George Evans)
      yamie
      Zeer actief
      Contacteer:

Moos schreef:
      yamie schreef:pfff had ik laatst ook, met een hond die nooit apporteert en nooit zomaar de sloot induikt, ik schup een dode rat ( ugh) de sloot in en plons.... :roll:
      Ahhh, dat is wel een hele smerige! Zeker als het onverwacht is :N: :mrgreen:
      ja hij was vies en ik wilde dus eigenlijk niet brullen, los los los, toen ze braaf met die rat aan kwam zwemmen, want het was best braaf... :mrgreen:
      Moos
      Zeer actief

ranetje schreef:Je moet het ook niet voor haar neus weer weggooien.
      Niet 'weer' weggooien. De eerste keer dat ik het weggooi nadat ze het los heeft gelaten apporteert ze het al.
      Dat dat niet slim is ben ik nu ook achter inderdaad :mrgreen: (niet slim van mij welteverstaan :mrgreen: :wink: ).
      Wist ik veel, Moos en Saar deden/doen dat niet haha.
      Thuis weggooien.
      Of in de bosjes als ze niet kijkt later (in het geval van een stokje of een smerig rottend iets :mrgreen: ).
      Fanatiek ding is het! :wink: :mrgreen: :ok:
      (alleen het bij me brengen is ze iets minder fanatiek in, ze doet het wel hoor, maar daar moet ik haar altijd wel even bij roepen :wink: ).
      Afbeelding
      yamie
      Zeer actief
      Contacteer:

Moos schreef:
      ranetje schreef:Je moet het ook niet voor haar neus weer weggooien.
      Niet 'weer' weggooien. De eerste keer dat ik het weggooi nadat ze het los heeft gelaten apporteert ze het al.
      Dat dat niet slim is ben ik nu ook achter inderdaad :mrgreen: (niet slim van mij welteverstaan :mrgreen: :wink: ).
      Wist ik veel, Moos en Saar deden/doen dat niet haha.
      Thuis weggooien.
      Of in de bosjes als ze niet kijkt later (in het geval van een stokje of een smerig rottend iets :mrgreen: ).
      Fanatiek ding is het! :wink: :mrgreen: :ok:
      als ik nu iets afpak, of weg wil hebben voordat ze er aan komen, gooi ik eerst maar iets waar ze wel achter aan mogen of zeg, heyyyyy kijk daar nou eens.. en floep vieze ding is dan al weg.
      Moos
      Zeer actief

yamie schreef:
      als ik nu iets afpak, of weg wil hebben voordat ze er aan komen, gooi ik eerst maar iets waar ze wel achter aan mogen of zeg, heyyyyy kijk daar nou eens.. en floep vieze ding is dan al weg.
      Vandaag deed ik ook ongeveer zoiets. Ik was haar koekies aan het geven (vanwege het loslaten) en tegelijkertijd gooide ik het ding (was een stok deze keer) in de bosjes. Denkende dat ze door die koekjes wel afgeleid zou zijn, en het daarna zou zijn vergeten.
      Niet dus :mrgreen: Koekjes werden opgegeten en daarna ging ze met opgeheven staart naar het bosje in kwestie, ging staan staren en ruiken, maakte een snoekduik en had de stok weer te pakken.

Ik moet er denk ik een langere afleidingstaktiek bij gebruiken dan :wink: Of inderdaad iets weggooien wat ze wel mag hebben, alhoewel ze toch wel erg vasthoudend is in als ze dat ene ding wil apporteren dan wil ze ook dat ene ding apporteren.
      Ik kan haar, als ze eenmaal echt mag apporteren, ook niet daarvan af krijgen met een halve biefstuk. Alles wat ik haar aanbied slaat ze af, prop ik het haast haar bek in dan kwat ze het uit (ze vreet normaal dus in 2 happen een bak kvv op). Ze wil dat ene ding halen en verder niks :mrgreen: :wink:
      Moet er altijd om lachen om dat fanatieke puppe-bekkie van haar dan :wink:

Maar als ik het dus zelf even bewaar en 'loos' als ze verderop aan het snuffelen is ofzo dan gaat het wel goed hoor. Dus een probleem is het niet, ik vind het alleen erg grappig :mrgreen:
      Afbeelding
      boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Is zij ook zo een die de volgende wandeling het ook nog precies weet te liggen als ze het achter moet laten?
      Boris sjouwde ook met allerlei stokken. En dat mocht, maar als ik Klaar zeg dan ishet ook klaar en mag er niets meer verder mee in zijn bek. Dit doet hij heel netjes maar soms wel met wat moeite.
      Maar zodra we er een volgende keer weer langs komen dan vliegt hij weer gelijk naar dezelfde plaats en dezelfde stok.

Hij zoekt ook zo zijn bal.
      Mijn vader gooide hem per ongeluk over de schutting. Dus ik dacht nou, dan ga ik er bij de buren even om (waar sam en bo wonen). Boris mee en wat hij normaal nooit doet deed hij nu wel. Hij vloog vooruit en er kwamen net vrienden van hun zoon aan die het hek open deden. Hij vloog daar naar binnen toe (paniek daar, want een vreemde hond ging het terrein op terwijl er al twee liepen :mrgreen: ) en hij kwam even later met zijn bal terug. Zonder problemen gevonden. Maar hoe hij nu de link legde tussen over de heg gooien en bij de buren liggen en dan nog gelijk goed zoeken ook (tuin is 200 meter lang) met bossen langs de hele lengte.
      Moos
      Zeer actief

boxersien schreef:Is zij ook zo een die de volgende wandeling het ook nog precies weet te liggen als ze het achter moet laten?
      Nee dat niet. Althans niet met stokken e.d, met vreten zal ze dat ongetwijfeld later ook krijgen want Moos had dat ook en Saar heeft dat ook :mrgreen: :wink:
      De volgende dag is het geen apporteren meer in haar ogen neem ik aan? Dus dan is het lolletje er niet meer voor haar denk ik.
      Afbeelding
      Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

ja, je hebt een golden RETRIEVER of je hebt het niet, hè?

( retrieven is terugbrengen :wink: )
      Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 16 jul 2008 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
      Moos
      Zeer actief

Pak-de-bal schreef:ja, je hebt een golden RETRIEVER of je hebt het niet

Je meent het :mrgreen: :wink:
      Afbeelding
      yamie
      Zeer actief
      Contacteer:

Moos schreef:

joh :mrgreen: :mrgreen:
      ranetje
      Zeer actief

Moos schreef:
      ranetje schreef: Een plastic zakje mee en de troep verzamelen.
      Thuis weggooien.
      Ik heb na een wandeling in het bos meestal een hele zak vol troep van Ita :mrgreen:
      Na de wedstrijd wielrennen van afgelopen weekend vooral (rotte) bananenschillen. :mrgreen: :N:
      Afbeelding
      "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
      Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

yamie schreef:
      Moos schreef:

ik dacht dat jullie dat niet wisten , ik heb een hele andere jachthond:
      een snuffelaar , die juist niet kan terugbrengen, als je hem dat niet leert , maar bij Retrievers zit het er in.
      Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 16 jul 2008 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.
      Moos
      Zeer actief

ranetje schreef:
      Moos schreef:
      Thuis weggooien.
      Ik heb na een wandeling in het bos meestal een hele zak vol troep van Ita :mrgreen:
      Na de wedstrijd wielrennen van afgelopen weekend vooral (rotte) bananenschillen. :mrgreen: :N:
      Geen mensenpoep? :N: :N: :mrgreen:
      (dat vind je hier altijd na zo'n wedstrijd in het bos :boos: Overigens apporteert Vera dat niet, dat wordt ter plekke opgegeten :neenee: :smile: ).
      Afbeelding
      yamie
      Zeer actief
      Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
      yamie schreef:
      Moos schreef:

ik dacht dat jullie dat niet wisten , ik heb een hele andere jachthond:
      een snuffelaar , die juist niet kan terugbrengen, als je hem dat niet leert , maar bij Retrievers zit het er in.
      nou.... het is nou ook weer niet zo, dat als er retriever in de naam zit, dat ze dat dan ook automatisch doen hoor, ken er zat die er hun neus voor ophalen ;)
      ranetje
      Zeer actief

Moos schreef:
      ranetje schreef:
      Moos schreef:
      Thuis weggooien.
      Geen mensenpoep? :N: :N: :mrgreen:
      (dat vind je hier altijd na zo'n wedstrijd in het bos :boos: Overigens apporteert Vera dat niet, dat wordt ter plekke opgegeten :neenee: :smile: ).
      Die poep wordt door Ita en Rana ook ter plekke opgegeten.
      Ita bracht me wel de zakdoek waarmee de k.nt gereinigd was :N: :mrgreen:
      En Rana brengt me de lege blikjes en pakjes drinken :ok:

(en 's winters bevroren drollen :N: )
      Afbeelding
      Moos
      Zeer actief

ranetje schreef: Die poep wordt door Ita en Rana ook ter plekke opgegeten.
      Ita bracht me wel de zakdoek waarmee de k.nt gereinigd was :N: :mrgreen:
      En Rana brengt me de lege blikjes en pakjes drinken :ok:

(en 's winters bevroren drollen :N: )
      Hahaha, ohh dat zakdoekje, bah bah bah!
      Afbeelding
      Moos
      Zeer actief

Inge O schreef:weet je nog marloes, dat je je maanden terug al wat druk zat te maken over hoe je je vera-to-be zou leren apporteren :mrgreen: ,heelder strategieën zat je al te bedenken :smile: .

je had haar beter boemerang kunnen noemen :mrgreen: .
      Ja, dat aanleren was niet echt nodig he? :F:

Ik moest gisteren zo erorm om haar lachen met dat vieze stuk papier wat ze uit de sloot had gevist. Ik had haar dus "los" gegeven, koekje erin, en dat stuk papier over de sloot heen gegooid. Ik wil me omdraaien om weg te lopen zie ik uit mijn ooghoeken wat springen, kijk ik om, komt Vera weer terug over de sloot gesprongen met datzelfde vieze natte stuk papier in d'r bek, en toen kwam ze ermee langsgelopen met een enorme twinkel in d'r ogen, kijkende van "ja wat? ik heb het weer gevonden hoor :cheer: :ok: "

:smile:

Van de week vond iemand het leuk om haar dennenappeltjes te laten apporteren in het bos (dat wil zeggen, weggooien voor haar, en haar erachteraan laten gaan en dan mee rond laten lopen. Terugbrengen moet je wel even voor roepen en vrolijk doen ofzo, en doet ze bovendien niet zo bij vreemden).
      Daar heb ik even heeeeel snel een stokje voor gestoken :N: Het hele bos ligt bezaaid met dennenappeltjes, gaan we mevrouw "gooi-en, gooi-en, gooi-en!" even leren dat je die ook kan apporteren.
      Dan kom ik geen pas meer vooruit :smile:
      Afbeelding
      ranetje
      Zeer actief

Moos schreef:
      Inge O schreef:weet je nog marloes, dat je je maanden terug al wat druk zat te maken over hoe je je vera-to-be zou leren apporteren :mrgreen: ,heelder strategieën zat je al te bedenken :smile: .

je had haar beter boemerang kunnen noemen :mrgreen: .
      Ja, dat aanleren was niet echt nodig he? :F:

Ik moest gisteren zo erorm om haar lachen met dat vieze stuk papier wat ze uit de sloot had gevist. Ik had haar dus "los" gegeven, koekje erin, en dat stuk papier over de sloot heen gegooid. Ik wil me omdraaien om weg te lopen zie ik uit mijn ooghoeken wat springen, kijk ik om, komt Vera weer terug over de sloot gesprongen met datzelfde vieze natte stuk papier in d'r bek, en toen kwam ze ermee langsgelopen met een enorme twinkel in d'r ogen, kijkende van "ja wat? ik heb het weer gevonden hoor :cheer: :ok: "

Van de week vond iemand het leuk om haar dennenappeltjes te laten apporteren in het bos (dat wil zeggen, weggooien voor haar, en haar erachteraan laten gaan en dan mee rond laten lopen. Terugbrengen moet je wel even voor roepen en vrolijk doen ofzo, en doet ze bovendien niet zo bij vreemden).
      Daar heb ik even heeeeel snel een stokje voor gestoken :N: Het hele bos ligt bezaaid met dennenappeltjes, gaan we mevrouw "gooi-en, gooi-en, gooi-en!" even leren dat je die ook kan apporteren.
      Dan kom ik geen pas meer vooruit :smile:
      Een denneappeltje in je hand nemen en haar die laten zoeken tussen de andere denneappeltjes :idea:
      Weer een heel leuk oefeningetje er bij :ok:
      Afbeelding
      Moos
      Zeer actief

ranetje schreef: Een denneappeltje in je hand nemen en haar die laten zoeken tussen de andere denneappeltjes :idea:
      Weer een heel leuk oefeningetje er bij :ok:
      Ja maar ze loopt nu ook al regelmatig met een dennenappeltje in haar mik, en dat wil ik eigenlijk niet. Niet vanwege het ermee rondlopen hoor, maar het zijn vrij kleine dennenappeltjes en ik ben bang dat het in haar keel kan schieten :wink:
      Eigenlijk wil ik dus dat ze die gewoon laat liggen, altijd :wink:
      Afbeelding
      ranetje
      Zeer actief

Inge O schreef:krijgen we binnenkort een vraagtopic van marloes : 'hoe leer ik het apporteren af?' :mrgreen: :mrgreen:
      :smile: :smile: :smile:
      Het antwoord is dan: NIET :mrgreen:
      Afbeelding
      Moos
      Zeer actief

Inge O schreef:krijgen we binnenkort een vraagtopic van marloes : 'hoe leer ik het apporteren af?' :mrgreen: :mrgreen:

"Vera is TE fanatiek met apporteren, wat doe ik eraan?"

Voorlopig gaan we nog helemaal goed :mrgreen: Ze komt wel zelfgevonden troepjes soms brengen, maar is daar verder helemaal niet fanatiek in. Ze loopt dus geen dingen op te rapen om ze maar bij me te kunnen brengen :wink: Als ze wel iets op heeft gepakt komt ze er wel vaak een beetje mee 'buurten' en dan roep ik haar dus verder even echt bij me, zeg 'los', en dan krijgt ze een koekje. Alleen daarna kan ik het dus even niet ergens weggooien :mrgreen:

Met apporteren uit het water is ze zo enorm fanatiek. Dan wil ze dus ook absoluut niks lekkers, en blijft ze maar springen naast me dat ik moet gooien.
      Soms mist ze het gooi moment even (omdat ze dus als een blinde kip rond aan het stuiteren is :roll: :smile: ), en dan ziet ze dus niet waar het neer is gekomen in het water. Maakt haar niks uit, dan zwem je gewoon net zolang het meer over totdat je er op stuit.
      Dat vind ik wel een tikkeltje 'eng', want ze zwemt echt door tot ze verzuipt weet ik vrij zeker.
      Bij Yvette thuis hebben we haar vanaf hun steiger de dummy van Sita laten apporteren (in het water dus), alleen hadden we er niet bij nagedacht dat die nogal zwaar was voor een pup ( :oops: ). Vera zwom erheen, pakte hem, zwom terug, en begon toen te zinken :N:
      Al piepende 'hing' ze verticaal in het water, maar die dummy loslaten "never!". Gelukkig was ze net dichtbij genoeg gekomen dat ik maar tot aan mijn knieen het water in hoefde om haar, met dummy uiteraard die had ze nog steeds vast :roll: , eruit te vissen.
      Tja :mrgreen:

Misschien niet nodig om te melden dat er voorlopig dus alleen in water geapporteerd word waar ik zelf makkelijk in kan mocht het nodig zijn, en er alleen nog maar redelijk dicht langs de kant gegooid wordt.
      Afbeelding
      Moos
      Zeer actief

Inge O schreef:klinkt als een retriever naar mijn hart :mrgreen: :ok: .
      :mrgreen: :ok:
      Afbeelding
      Gaia
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Soms ben ik zo blij dat ik geen pup heb hè? *zegt ze terwijl ze de halve wasmand uit de bek van Juno staat te trekken.. Score zover 4 sokken en 1 onderbroek*
      Afbeelding
      Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”