Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chip???

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

doggy

Chip???

Ongelezen bericht door doggy »

Deze tekst vond ik op Mp.
Wat vinden jullie er van??
als huisdiereigenaar word je aangeraden om je dier te laten chippen. maar wie kijkt er naar als je dier gewoon word "gestolen"?

komt het dier in een asiel terecht dan word er gekeken naar een chipnummer ( mensen houd uw gegevens bij, zodat uw gevonden dier ook weer terug gebracht kan worden )

maar word uw dier meegenomen, misschien met de beste bedoelingen, dan houd het hele chip verhaal gewoon op!

als dierenartsen nu eens bij elke "nieuw"dier dat ze nog niet in hun praktijk hebben gezien het chipnummer controleren, zou er een hoop leed bespaart kunnen blijven !!!!!!!!!!!!!!!!

chippen is een prima idee, maar nu zo lek als een mandje !!
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Er wordt ook nergens gezegd dat een chip een eigendomsbewijs is, of tegen diefstal... Voor zover ik weet... Je kan niet nav de chip zeggen dat het jouw hond is...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
doggy

Jacksel schreef:Er wordt ook nergens gezegd dat een chip een eigendomsbewijs is, of tegen diefstal... Voor zover ik weet... Je kan niet nav de chip zeggen dat het jouw hond is...
Misschien had dit topic beter bij Discussie gekunt.... :mrgreen:

In het entingsboekje staat het chipnummer vermeld en ook de gegevens van de eigenaar.

Helaas gebeurt het vaak dat als de hond een ander huis heeft, dat men vergeet om de chip over te schrijven.
roy_C
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door roy_C »

volgens mij is dat dus wel een soort van eigendomsbewijs.want je registreerd hem dan toch als zijnde jou hond
mvg Roy en Don Vito
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

In die zin, ja. Aleleen heeft het voor de wet geen enkele betekenis voor zover ik weet :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Onze Cena is kortgeleden gechipt en de dierenarts heeft wel ff gecheckt of ze nog geen chip had, uit automatisme zei ze.
Daarbij staat op de mutatiekaart van het NDG dat het geen eigendomsbewijs is.
Maar ja, met jouw gegevens, het entingsboekje en het chipnummer op zak, sta je wel sterk in je schoenen, lijkt mij!
RIP Cena :roos:
    Moos
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

SannePP schreef: Daarbij staat op de mutatiekaart van het NDG dat het geen eigendomsbewijs is.
    Dat wilde ik net gaan zeggen :wink:

Verder wordt de chip toch ook niet direct gepropagandeerd als oplossing als je hond gestolen wordt?

Door het overmatige gebruik van uitroeptekens in het stukje tekst ben ik sowieso al geneigd om direct tegen alles te zijn wat erin gezegd wordt :pffff:
    Afbeelding
    doggy

Ik zag het stukje staan en ik vroeg het me af. :wink:
    Emma
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
    Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik had ( een heel aantal jaren terug) mijn paard ook gechipped. ik dacht ook lekker handig, als ie gestolen wordt. niet dus! het chipnummer hoort bij het paard. als soort sofinummer :mrgreen:
    maar het is absoluut geen eigendomsbewijs!!!
    het paspoort hoort erbij, met de inentingen. voor als het vervoert wordt. als je een paard op transport zet is dit dus verplicht bij je hebben. maar het maakt dus helemaal niet uit op welke eigenaar dit staat. super raar maar waar!
    dus zal met de hond ook wel geen eigendomsbewijs zijn.
    het is alleen handig als die door de dierenambulance gevonden wordt, en hij zou zijn halsband met penning kwijt zijn.
    die chip vind ik echt een aanfluiting. het zou zoveel beter kunnen. maar er wordt door de overheid en dus door dierenartsen niks mee gedaan.
    ik vind dat echt jammer.
    ranetje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als dierenartsen van een "nieuwe hond" met chip, het nummer door de lijst vermiste honden zouden halen ksan er in ieder geval wel een hond worden gelokaliseerd.
    Bovendien is niet iedereen daarna zo doortrapt dat hij de hond als "eigen" blijft claimen.

Maar een bewijs van bezit is een chipnummer inderdaad niet.
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Time bestows the gift and steals it in the process."
    (citaat van George Evans)
    Marjoleine
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

als dierenartsen nu eens bij elke "nieuw"dier dat ze nog niet in hun praktijk hebben gezien het chipnummer controleren, zou er een hoop leed bespaart kunnen blijven !!!!!!!!!!!!!!!!
    Ik heb nog nooit een dierenarts meegemaakt die dat niet deed eigenlijk.

Een chip is geen eigendomsbewijs, meer een kenteken met adres en woonplaats.
    Jammer genoeg is er geen deel 3 nodig om d eboel over te schrijven.
    En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
    doggy

Mijn logeerhondje, komt uit het asiel weg.

Toen hij binnen werd gebracht, haden ze hem gecontroleert en hij bleek geen chip te hebben.

Na verloop van tijd is hij geplaatst ( huidige baas) en toen kreeg hij dus een chip.

Wat bleek na controle of de chip het deed??

Een heel ander nummer.

Bleek hij dus wel gechipped te zijn.
    Dus contact opgenomen met de vorige baas.
    Die wou hem niet meer, dus nu is hij alsnog van zijn huidige eigenaar.

Fouten kunnen hiermee dus ook worden gemakt.
    boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik werk veel in het asiel en we vinden daar ook regelmatig dieren met een chip. Maar ja, idd je kan de eigenaar dan bellen of tenminste degene die als eigenaar geregistreerd staat dan zijn dier gevonden is. Je heb dan een aantal kansen.
    De leukste: de eigenaar is dolblij dat zijn dier terecht is.
    De mindere: we hebben geen idee hoor, kennen die hond echt niet en hebben we nooit gehad
    De minste toch wel: we hebben hem doorverkocht en hebben geen adres en contact met die mensen.

Dan houdt het dus gewoon op idd :19: maar ik zal zelf zeker mijn dieren wel blijven chippen. Mochten ze weglopen dan is de kans dat ze heel snel weer terug zijn bij mij vele malen groter dan dat ze niet gechipt zijn! :ok:
    gizmo
    Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Ik vind het gewoon wel een veilig idee dat hij is gechipt
    Maar ja het is geen eigendomsbewijs
    Ik denk dat je toch wel iets sterker staat als je naar een politie stapt met je enting boekje van de da waar de chipnummer in staat
    Afbeelding
    yamie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
    Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

een chip is een registratie bewijs, dat er gekeken kan worden waar de hond vandaan komt, van wie hij is, of als er niet overgeschreven is, iig een ( eerdere) eigenaar achterhaald kan worden, zodat er misschien wat meer duidelijkheid komt over de hond.

een eigendomsbewijs is het niet en dat kan ook haast niet, er worden genoeg honden weggedaan, waarbij niet de boekjes of ndg papier overlegd worden, of dat boekjes kwijt zijn enz.
    opzich is het jammer, maar ook wel deels veilig, stel dat je je entboekjes verliest of iemand jat ze, dan zou dat anders betekenen dat iemand zo je hond op kan eisen, want "hij/zij"is dan de eigenaar.
    Marianne4u
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Marianne4u »

Ik ben wel blij met het chip gebeuren. Een tijd geleden is mijn oppas hond gestolen vanuit zijn eigen woonplaats('s Gravenzande) en in Den Hoorn terug gevonden. Hij is bij een asiel afgegeven en deze heeft via de chip de eigenaren weten te vinden. Ook al is het dan geen eigendomsbewijs ik vind het wel noodzaak dat hij er is.
    En hier in hoek van Holland en omgeving gebeurt het nog wel eens dat er honden weg lopen of kwijt raken. Even naar de dierenarts voor te scannen en heel vaak heb je de eigenaar zo. Je merkt aan de hond wel of het echt zijn baas is of niet. Dus ik ben wel een voorstander van je dier te laten chippen. Zou bij katten ook meer moeten gebeuren.
    De vriendelijke groeten van Marianne
    Poppetje
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Wat er staat klopt.
    Een chip is leuk, maar zodra jouw hond gestolen wordt en bij een nieuwe dierenarts komt en hier niets mee doet hoef je niet te verwachten dat je, je hond nog terug ziet.

Ik weet niet hoe het allemaal gaat met controleren van een chip. Maar ik denk inderdaad wel dat het misschien handig is als ze alle nieuwe honden met chip controleren.
    Blijkt dan dat hij op een andere naam staat, is het met een belletje zo geregeld.
    Chiel
    Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Chiel »

Goede opmerking.....

Omdat ik afgelopen weekend Amu's zijn paspoort al mee heb gekregen had ik z'n chipnummer. Met dit nummer heb ik op http://www.databankgezelschapsdieren.nl/ de eigenaar gegevens met een paar simpele klikken kunnen wijzigen.

Er is dus geen controle...... :denken:

De enige controle is het nummer zelf.
    Als je een hond (of ander gechipt huisdier) steelt en je bent in de gelegenheid het chipnummer te achterhalen, dan heb je het beest zo op je naam staan.

Dat zou beter moeten. Misschien koppelen aan DigiID?
    Of alleen registreren via aangesloten DA'en?
    iig MET identificatiedocument van de eigenaar en schriftelijke goedkeuring van de vorige eigenaar.

(Wat ook kan, maar dat weet ik niet, is dat de 'oude' eigenaar schriftelijk wordt geinformeerd (eventueel met antwoord kaart voor toestemming)
    Marianne4u
    Zeer actief

Als je dier geregistreerd staat bij NDG bijv. dan mochten zij een adres wijziging krijgen die niet met het bewuste papier gemeld worden, zullen ze contact opnemen met de eigenaar die er staat geregistreerd, of dit inderdaad klopt.
    Ik had mijn bobtail ook in laten schrijven en toen hij naar mijn vriendin ging heb ik haar wel het officiele papier erbij gegeven met de gegevens van de hond en van mij. Had ze dit via een gewoon briefje gedaan dan hadden ze contact met mij op genomen. Zo is het mij uitgelegd.
    Dus alleen als je hem meld naar een databank wordt dit in de gaten gehouden, doe je dit niet kan er ook geen controle op zijn.
    Chiel
    Vaste gebruiker

Marianne4u schreef:Als je dier geregistreerd staat bij NDG bijv. dan mochten zij een adres wijziging krijgen die niet met het bewuste papier gemeld worden, zullen ze contact opnemen met de eigenaar die er staat geregistreerd, of dit inderdaad klopt.
    Ik had mijn bobtail ook in laten schrijven en toen hij naar mijn vriendin ging heb ik haar wel het officiele papier erbij gegeven met de gegevens van de hond en van mij. Had ze dit via een gewoon briefje gedaan dan hadden ze contact met mij op genomen. Zo is het mij uitgelegd.
    Dus alleen als je hem meld naar een databank wordt dit in de gaten gehouden, doe je dit niet kan er ook geen controle op zijn.
    Nou, dan ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren....
    Ik heb zojuist gecontroleerd en Amu staat op mijn naam geregistreerd.
    Gewoon via het internet.....

Misschien heb ik al post. ff checken.
    Marianne4u
    Zeer actief

Stond hij daar al eerder geregistreerd dan?
    Als dat zo is komt zijn chipnummer eerder voor in het bestand maar zo niet dan is het inderdaad niet te controleren of het jouw hond is of van een ander :denken:
    Chiel
    Vaste gebruiker

Marianne4u schreef:Stond hij daar al eerder geregistreerd dan?
    Als dat zo is komt zijn chipnummer eerder voor in het bestand maar zo niet dan is het inderdaad niet te controleren of het jouw hond is of van een ander :denken:
    Toen ik het nummer controleerde stond deze inderdaad op naam van de vorige eigenaren (die hebben hem ook laten chippen).
    Met een mutatie formulier kon ik de gegevens eenvoudig wijzigen.

Zojuist vond ik in mijn brievenbus het Certificaat van NDG.
    Hierop vermeldt mijn n.a.w. gegevens. Het is uitdrukkelijk GEEN eigendomsverklaring.
    Ik zal t.z.t. in dit topic vermelden of de vorige eigenaren ook schriftelijk op de hoogte zijn gesteld, en/of zij voor akkoord hebben moeten tekenen.
    Kit
    Erelid
    Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

ik ben werkzaam op de Dierenambulance en wij zijn maar wat blij als een gevonden hond/kat een chip heeft, dit scheelt een hele hoop gesleep met zo'n dier...als wij een chip vinden met de chipreader geven we het nummer door aan de meldkamer die ons vervolgens de gegevens van de eigenaar doorgeeft, zodat wij de mensen kunnen bellen en zorgen dat hond/kat veilig terug naar huis komt..

eigendoms bewijs is het inderdaad niet, maar wel een echte aanrader
    Benji&Brenda
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Teckel
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Een chip is wettelijk gezien geen eigendomsbewijs dus is je hond gestolen, jammer, daarbij heb je er niks aan.

Het zou ook niet werken als eigendomsbewijs omdat veel mensen vergeten om de gegevens te veranderen als de hond of kat van eigenaar wisselt.

Wel is het zeker belangrijk om je hond of kat te laten chippen, het dier is dan traceerbaar als hij onverhoopt zoek raakt en dat scheelt inderdaad een hoop zoekwerk. Zorg dus ook dat die gegevens kloppen en dat je dier niet alleen gechipt is, maar dat de gegevens ook vindbaar zijn op internet, want anders heb je er nog niks aan...

De dierenarts waar ik laatst stage liep is pas wel begonnen met alle chips af te lezen bij nieuwe dieren om te controleren of het klopt, dus het wordt ook al wel gedaan.
    Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
    Afbeelding
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”