Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heeft mijn hondje meer rust nodig???

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Heeft mijn hondje meer rust nodig???

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Een hond slaapt normaliter vrij veel. Mijn hond, mix Shih Tzu, gaat vaak mee. Een groot deel van de dag, achterop de fiets in een mand, tussendoor wandelen en rennen in het bos.
Ook naar de stad, terrasje pakken :wink:

Hij was wat sloom de laatste tijd, als ik hem meeneem had ie geen zin om te wandelen.

Nu zei iemand me, dat ik hem teveel meeneem, dat een hond normaliter 3/4 van de dag verslaapt :eek: .
Ik denk dat honden dat misschien óók doen bij gebrek aan beter, of?
Daarbij hoorde ik van een ander dat haar inmiddels ook 6 jarige hond, ook liever speelt en niet zo dol meer is op wandelen.
Ik laat hem eigenlijk bijna altijd los, woon aan de rand van de stad tegen buitengebied aan. Alleen in de stad ff vast, dat moet wel.

Als ik 's avonds nog wegga of weer wegga als we al op pad geweest zijn, laat ik hem ook thuis als ie ligt te slapen.

Ik realiseer me dat mijn hond wel erg veel op pad is, hij heeft thuis ook niet echt een lekkere tuin waar hij in kan liggen...

Wat denken/vinden jullie?
Hij gaat nu maximaal pakweg 9 tot 16 uur mee. Dat wisselt, soms pas om 11 uur en om 14-15 uur terug en in de namiddag / avond nog ofzo.
En niet dagelijks alleen bij mooi weer.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou me kunnen voorstellen dat het misschien wat zwaar is voor een hond, het is maar net waar een hond van houd, maar ik haal uit je berichten niet echt of dit altijd al zo is geweest, of dat het alleen de laatste tijd zo is?
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

17 uur slapen in een etmaal, dat zou zo'n beetje het gemiddelde zijn voor honden schijnt het.
Als je vind dat je hond zich vrij plotseling anders gedraagt dan normaal, terwijl er verder niets veranderd is, zou ik het niet zo snel op te weinig rust gooien.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Dat een hond 3/4 deel van de dag slaapt, kun je rustig beschouwen als een gewetensussertje voor het baasje :wink:

Mijn hondjes gaan ook overal mee naartoe, zeker met dit weer is dat best veel. Ze gaan mee op de fiets, mee naar terrasjes, met de boot noem maar op. Maar daarbij rusten ze ook, zo liggen ze er bijvoorbeeld op de terrasjes of in restaurants rustig bij. En de volgende ochtend staan ze dan alweer te kijken: Wat gaan we vandaag weer voor leuks doen baasje :mann:

Ook mijn hondje van acht doet net zo hard mee. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze ook niet altijd in zijn voor wandelen, maar dat hoeft dan niet. Ze zien aan mij wel wat ik ga doen: tas pakken, autosleutels, dat houdt wat spannends in en beginnen ze al te dollen. Als ik zeg: wie gaat er mee wandelen? hebben ze soms geen zin en dan weet ik wel hoe laat het is :roll:

Ik zou denken dat jouw hondje als je hem met mooi weer meeneemt, tussendoor ook voldoende gelegendheid heeft om te rusten, tenslotte ben je zelf ook niet al die uren in de weer lijkt me. Maar dat wandelen, daar zou ik wat terughoudender in worden. Bekijk hem goed hoe hij reageert: enthousiast, dan is het goed. Merk je dat hij niet zo'n zin heeft, wandel dan kort of niet. Het is best mogelijk dat hij (met dit warme weer?) wat minder zin heeft in wandelen en daarbij komt ie al genoeg buiten en zal hij lekker overal mee naartoe gaan misschien net wat leuker vinden. Dat is bij mijn hondjes namelijk ook het geval: de stad-uitjes vinden ze over het algemeen leuker dan de boswandelingen. Ik ken ze inmiddels wel zo goed dat ik exact zie wat de voorkeur heeft en daar houd ik rekening mee, dan is iedereen tevreden.

Succes, volgens mij heeft jouw hondje een heerlijk leventje :ok:
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

hoe oud is jouw hond?
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Anna*Poncho schreef:Dat een hond 3/4 deel van de dag slaapt, kun je rustig beschouwen als een gewetensussertje voor het baasje :wink:
Misschien in het geval van dit baasje die het aan de TS gezegd heeft wel (je weet het immers nooit..), maar in het algemeen zeker niet. Een hond heeft 17 uur slaap nodig per dag.. Lees het boek Stress bij Honden van Martina Nagel en Clarissa van Reinhardt. Voor mij ging er een wereld open en er valt geen enkel geweten te sussen hier!

Wat overigens niet wil zeggen dat ik vind dat je je hond nergens mee naar toe moet nemen. Maar de reactie erop verschilt erg per dier; sommige honden vinden het leuk en reageren goed, anderen minder en hebben blijkbaar die 17 uur echt nodig. Hangt af van de stressgevoeligheid van het dier denk ik.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moniek B. schreef:Maar de reactie erop verschilt erg per dier; sommige honden vinden het leuk en reageren goed, anderen minder en hebben blijkbaar die 17 uur echt nodig. Hangt af van de stressgevoeligheid van het dier denk ik.
Nah, "wij" hebben 8 uur slaap nodig schijnt het. Toch ken ik genoeg mensen die aan een uurtje of vijf genoeg hebben en anderen die aan 10 uur nog te weinig hebben.
Ik denk dat het wel wat gewennigs- en leeftijdgevoelig is, als ik naar mijzelf kijk in ieder geval wel :mrgreen:
Maar een hond zal uit zichzelf in ieder geval niet snel een "wandelingetje" gaan maken. Het moet een doel hebben. Anders spaart hij zijn energie liever. En dat is weer wat anders dan zich dood vervelen trouwens :wink:
Ik ben ook wel benieuwd hou oud de hond is, wel leuk dat hij zo'n actief leventje met z'n baas heeft trouwens :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Jaap* schreef:
Moniek B. schreef:Maar de reactie erop verschilt erg per dier; sommige honden vinden het leuk en reageren goed, anderen minder en hebben blijkbaar die 17 uur echt nodig. Hangt af van de stressgevoeligheid van het dier denk ik.
Nah, "wij" hebben 8 uur slaap nodig schijnt het. Toch ken ik genoeg mensen die aan een uurtje of vijf genoeg hebben en anderen die aan 10 uur nog te weinig hebben.
Ik denk dat het wel wat gewennigs- en leeftijdgevoelig is, als ik naar mijzelf kijk in ieder geval wel :mrgreen:
Maar een hond zal uit zichzelf in ieder geval niet snel een "wandelingetje" gaan maken. Het moet een doel hebben. Anders spaart hij zijn energie liever. En dat is weer wat anders dan zich dood vervelen trouwens :wink:
Ik ben ook wel benieuwd hou oud de hond is, wel leuk dat hij zo'n actief leventje met z'n baas heeft trouwens :ok:
Bedoel ik ook hoor, met de laatste zin... Dat het natuurlijk wel erg verschilt per hond, zoals dat ook bij ieder mens weer anders is. Was van mij ook meer een algemene reactie op de posting hiervoor dat het maar een gewetenssussertje is.. Dat vind ik een te boute stelling. Ik ken namelijk zeker een aantal honden die dat aantal uur slaap echt nodig hebben en anders of overprikkeld of heel moe zijn.

Ben ook benieuwd naar de leeftijd van het hondje, of hij op de plekken waar hij is slaapt (hoewel het vast niet zoveel rust geeft als thuis) en of er de laatste tijd wat veranderd is. Zou anders zeker even laten checken bij de DA..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik ben me ervan bewust dat mijn uitspraak nuancering behoefde :wink:

Het is zo ontzettend wisselend per hond. Mijn Kitje is één brok energie, is altijd te porren voor iets leuks. Lijkt te rusten maar zodra ik opsta staat zij ook op. En meegaan wil ze (bijna) altijd wel, vooral als het iets leuks is. Ik ken ook honden (zoals de doberman van de buurvrouw) die de hele dag zouden kunnen rennen en wandelen, met twee uur per dag doe je hem zwaar tekort. Dus uitspraken als 'honden slapen normaliter 3/4 deel van de dag', vind ik een gruwel, want dát is nu net wat veel baasjes graag horen. Het mooist is het als je hond slaapt omdat ie moe is en niet uit verveling. En dat kan per hond enorm verschillen.

Dus: helemaal afhankelijk van de hond maar als je je hond 'overal' mee naartoe kunt nemen, is het (bijna) altijd goed want dan wordt hij er lekker bij betrokken en kan toch tussendoor wel rusten (aangenomen dat jijzelf ook niet 9 uur per dag of zo constant aan het lopen en rennen bent). Zoals ik al aangaf, zie ik dat bij mijn eigen hondjes: overal mee naartoe maar als ik zit, rusten (niet slapen) zij. En daar voelen ze zich prima onder. Zijn ze een keer echt moe ('s avonds) of hebben ze geen zin (koud buiten), dan blijven ze in hun mand liggen.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Hoi allemaal

Dank voor de reacties

Mijn hondje is bijna 6 jaar oud. Het is niet heel plotseling veranderd, maar geleidelijk.

Hij eet goed en is enthousiast als er iemand komt, wil ook mee, ontlasting is goed etc dus ik wil niet direct vanalles laten onderzoeken bij de dierenarts. De laatste tijd andere brokken en nu is ie weer veel actiever. Warmte breekt hem snel op, dus veel het bos in en water opzoeken.

Zie vandaag, half 8 op, dan eet ie, daarna gaat ie weer slapen van 8.15 tot 9 uur. Toen op de fiets wat dingen gedaan. Ondertussen heeft ie op een grasveld wat gesnuffeld, toen terug tegen 11 uur. Wat gekauwd nu in de zon aan het liggen :denken: en om 12 uur stappen we weer op de fiets, door het bos, ff lopen. Dan de stad in, terrasje, kan ie liggen maar gaat ie nooit echt slapen :19: en in de namiddag terug.
Heb daar nl afgesproken. Uiteraard zorgen dat ie in de schaduw kan liggen en water heeft.
Vanavond mee naar tennis van 20 tot 22 uur, dan ligt ie lekker in het gras. Als ie dat niet wil, laat ik hem thuis, maar daar frisser dan hier.

IK vind verveling voor een hond erg. Hij heeft thuis nauwelijks prikkels, geen uitzicht, geen kinderen of andere gezinsleden.

Dat boek ga ik echt eens lezen. Het is overigens een zeer stabiel hondje, geen stress, een goedzakje...

Alleen met knallen ed wordt ie steeds banger maar dat is alleen met onweer ed of met straattheater....daar gaat ie dus niet meer mee naar toe :roll:
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Heeft het misschien ook met het weer te maken?
Het is toch warmer de laatste weken en ik merk aan kleine Bantam bijvoorbeeld dat hij het ook liever wat rustiger aan doet.
Vanaf 20 graden, wat voor ons misschien nog niet echt warm voelt, kan het voor hun al best wat minder.

Over het aantal uren slaap, tja, Megan redt dat wel, 17 uur, maar Bantam en Humphrey zeker niet en zelfs Misty niet :mrgreen:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ja, daar dacht ik ook aan. Het is nu warmer aan het worden en dan worden de meeste honden toch een stuk rustiger van.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik denk ook dat het met het weer te maken heeft, maar ik denk ook dat gewoon even een hele middag thuis blijven misschien ook wel eens lekker is voor je hond. en dan even kijken hoe die daarop reageert. probeert hij echt veel te slapen, dan heeft hij waarschijnlijk echt even rust nodig. hebben mensen ook weleens. even bijtanken :mrgreen: maar merk je dat hij eigenlijk helemaal niet zo wil slapen, dan weet je dat het daar niet aan hoeft te liggen dus :ok:
een hond is geen mens en heeft niet de behoefte om ieder uur wat anders te doen of op pad te gaan.
ik wil ook weleens teveel met me hond en dan merk ik ook weleens dat het hem wel even gebakken zit.
hij is 6 en nu met dit weer hoeft het misschien ook allemaal niet zo druk van hem?
zou hem gewoon even zijn rust geven en kijken hoe die erop reageert :ok: van een paar uur rust gaat ie zich vast niet vervelen. en zo wel, dan weet je dat in ieder geval :wink:
Madison
Zeer actief
Mijn ras(sen): West Highland White Terriër

Ongelezen bericht door Madison »

Het is wel fijn voor je hond dat hij zo een actief leven heeft, lekker veel prikkels en niet saai.
Maar het is voor een hond ook wel eens fijn een dagje niet zoveel te doen, dus alleen het geëikte vier keer per dag een blokje. Dat hoeft natuurlijk ook niet iedere dag! Maar wel een dagje in de week ofzo, dat hij niet alleen maar bezig is, maar ook even lekker kan rusten. Op een terasje slapen sommige honden wel, maar het is toch niet écht rusten met alle geluiden en mensen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”