Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond gekloond om kanker te ruiken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

SEOUL - Koreaanse biotechnologen hebben voor het eerst ter wereld een hond gekloond die bij mensen mogelijk kanker kan ontdekken. De puppies komen van een zwarte labrador retriever die speciaal is getraind om met haar scherpe neus kankercellen op te sporen, meldde het Koreaanse persbureay Yonhap maandag.
Please Wait ...

De moeder kon door een ziekte zelf geen puppies meer baren. Door haar foetussen te klonen, hoopt de Japanse opdrachtgever het onderzoek naar dergelijke honden te promoten. De dieren zijn te koop voor 500 miljoen won (ruim 300.000 euro).

Wetenschappers geloven dat kankercellen een speciale geur verspreiden die niet aanwezig is in gezonde cellen. Theoretisch gezien zouden honden die moeten kunnen oppikken uit bijvoorbeeld adem of urinemonsters. Op deze manier zou in een vroeg stadium bijvoorbeeld long-, borst- en prostaatkanker ontdekt kunnen worden.

Bron: Telegraaf.nl
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Zag laatst een docu op tv over het opspeuren van diverse dingen door diverse dieren. Zo ook honden die getraind worden en zijn om kanker op te sporen en dat zijn verschillende rassen.
Bij deze training worden weefsels van mensen met en zonder kanker neer gelegd. Ik meen 8 weefselmonsters die kanker vrij zijn en één met kanker. In 95% van de gevallen weten de honden het monster er uit te halen.
Het was zelfs voorgekomen dat er weefsel van een ex-patient tussen zat waarvan de artsen 'zeker' wisten dat die vrij zou zijn. De honden haalden echter 2 monsters uit de rij. Ook toen het vermeende vrije monster in een hoek van de kamer werd gelegd, pikten de honden het toch op.
Na uitgebreid onderzoek van de persoon, bleek dat hij een heel kleine tumor elders in zijn lichaam had.
Ik geloof dus dat je honden hierop kan trainen, maar om dan een hond te gaan klonen, vind ik belachelijk. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat die pups ook zo goed worden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

Liesbeth schreef: Het was zelfs voorgekomen dat er weefsel van een ex-patient tussen zat waarvan de artsen 'zeker' wisten dat die vrij zou zijn. De honden haalden echter 2 monsters uit de rij. Ook toen het vermeende vrije monster in een hoek van de kamer werd gelegd, pikten de honden het toch op.
Na uitgebreid onderzoek van de persoon, bleek dat hij een heel kleine tumor elders in zijn lichaam had. .

ja dat klopt dat heb ik inderdaad ook gezien,een tijdje geleden al, vond het vrij interesant :ok: ,

ikzelf vind het vrij ver gaan om honden of wat dan ook te klonen, er zal best wel baat bij zijn maar ik ben er niet echt voor :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

De moeder is getraind om kanker te ruiken dus dat zal ze echt niet in haar genen hebben hoor. :mrgreen:
Verder is een cloon even oud als zijn moederdier. Dus cloon je een hond van 12 dan zijn de cellen in die hond ook 12. De cellen van een hond hebben een soort maximum levensduur dus ik verwacht geen wonderen van pups met heel erg verouderde cellen zelf. Die kunnen op 2 jarige leeftijd al ouderdomskanker krijgen of andere kwalen die met celleeftijd te maken hebben. Die hondjes worden dus geen 12 jaar als de moeder al enigszins op leeftijd is :wink: Na het clonen verouderen de cellen extra snel omdat ze explosief moeten delen. De hele hond ontstaat uit 1 oude cel van de moederhond. Daarom heeft ieder jong dier en mensenkind al die eicellen klaarliggen in een goed omhulsel. Die worden op die manier goed gehouden en nooit gedeeld om beschadiging en celveroudering te voorkomen. Op een gegeven moment zijn ze te oud om nog makkelijk een gezond kindje te geven. Zo moet je het bij een cel van een oudere hond ook zien als daar een cloon van wordt gemaakt. :wink:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

MARC_S schreef:De moeder is getraind om kanker te ruiken dus dat zal ze echt niet in haar genen hebben hoor. :mrgreen:
Verder is een cloon even oud als zijn moederdier. Dus cloon je een hond van 12 dan zijn de cellen in die hond ook 12. De cellen van een hond hebben een soort maximum levensduur dus ik verwacht geen wonderen van pups met heel erg verouderde cellen zelf. Die kunnen op 2 jarige leeftijd al ouderdomskanker krijgen of andere kwalen die met celleeftijd te maken hebben. Die hondjes worden dus geen 12 jaar als de moeder al enigszins op leeftijd is :wink: Na het clonen verouderen de cellen extra snel omdat ze explosief moeten delen. De hele hond ontstaat uit 1 oude cel van de moederhond. Daarom heeft ieder jong dier en mensenkind al die eicellen klaarliggen in een goed omhulsel. Die worden op die manier goed gehouden en nooit gedeeld om beschadiging en celveroudering te voorkomen. Op een gegeven moment zijn ze te oud om nog makkelijk een gezond kindje te geven. Zo moet je het bij een cel van een oudere hond ook zien als daar een cloon van wordt gemaakt. :wink:
In het bericht staat dat de pups kloons zijn van foetussen, niet van cellen van de moeder.
Maar dan nog blijft de vraag of de pups net zo goed zouden (kunnen) worden als de moeder.
Ik vind het allemaal weer een kwestie van belangrijk willen doen om het belangrijk doen.

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Liesbeth schreef:
MARC_S schreef:De moeder is getraind om kanker te ruiken dus dat zal ze echt niet in haar genen hebben hoor. :mrgreen:
In het bericht staat dat de pups kloons zijn van foetussen, niet van cellen van de moeder.
Maar dan nog blijft de vraag of de pups net zo goed zouden (kunnen) worden als de moeder.
Ik vind het allemaal weer een kwestie van belangrijk willen doen om het belangrijk doen.
Dan was ik weer veel te snel met mijn reactie. Maar klonen van foetussen? Dan kunnen ze die beter transplanteren zou je denken? Een kloon van een foetus die niet eens hetzelfde is als de moeder vind ik echt heel ver gezocht. Kun je nog beter de zus puppies laten krijgen :19:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

MARC_S schreef:
Liesbeth schreef:
Dan was ik weer veel te snel met mijn reactie. Maar klonen van foetussen? Dan kunnen ze die beter transplanteren zou je denken? Een kloon van een foetus die niet eens hetzelfde is als de moeder vind ik echt heel ver gezocht. Kun je nog beter de zus puppies laten krijgen :19:
Lijkt mij ook, maar ja dan hebben die "wetenschappers" niks te doen, ofzo.
Het is natuurlijk veel acceptabeler om kloons van een hond met bepaalde geweldige eigenschappen te produceren, dan gewoon voor de 'lol'.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”