Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

is afwisselen soorten KVV zinvol?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

dinnee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door dinnee »

Afwissellen kan in princiepe geen kwaad, als je maar met een paar puntjes rekening houd. :)

Sommige KVV's zijn wat vetter of magerder dan anderen, daarbij moet je eventueel wat meer of minder geven.

Sommige KVV's bevatten granen. Als je een hond hebt die daar niet goed tegen kan, of het niet lust kan je deze beter niet voeren.

Sommige KVV's zijn niet compleet, zoals bijvoorbeeld een paar soorten Rodi. Die kan je dan beter niet als maaltijd voeren omdat ze dan bot en orgaanvlees te kort komen. Maar een keertje kan zeker geen kwaad.

Persoonlijk ben ik zeer voor afwisseling, gewoon om het verteringsstelsel te stimuleren. :)
~Tell everybody I'm on my way!~ Phill Collins - Soundtrack Brother Bear
miemot
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: is afwisselen soorten KVV zinvol?

Ongelezen bericht door miemot »

Boutje schreef:Nu krijgen ze Carnibest, ik kan ook aan Duck geraken, AHV en sinds kort ook aan Smuldier.
Is afwisselen zinvol en zo ja waarom?

De carnibest wordt heel goed gegeten en ze doen het er goed op.
Duck vind ik handiger maar lust een van de honden minder graag, ik houd ook niet zo van de granen die er in zitten.
AHV moet ik iets verder voor, Smuldier zou in de buurt zitten maar moet die winkel nog gaan bekijken.
In Equihof (kwam jij toch ook al eens hè, in Riemst?) hebben ze

tegenwoordig ook Haaksbarf :D Ik wissel Carnibest en Haaksbarf af, met

heel af en toe wat Duck (in noodgevallen, want hij is er niet gek op).

Ik doe het gewoon voor de lekker denk ik. Elke dag hetzelfde wordt zo

saai, misschien wat 'vermenselijkend' maar toch :mrgreen:
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Ik geef gewoon 3 verschillende smaken van cb.Voor andere kvv's moet ik te veel moeite doen om er aan te komen. :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lola krijgt eigenlijk alleen smuldier, maar wel alle smaken afgewisseld (1 smaak compleet wissel ik af met 2 niet complete smaken)

maar soms krijgt ze er een visje van sam bij ofzo.

bij sam wissel ik bewust af tussen vette en niet vette vis
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Nanna schreef:Hier alleen de compleet versie van Kivo.
En ze eten het iedere dag weer met smaak. :ok:

Ik snáp het willen wisselen wel, maar ik denk dat onze honden er niet speciaal profijt van hebben. Het zal ook wel niet slecht zijn hoor.
Dat zou ik ook wel eens willen proberen. Hier krijgen de hondjes Duck, Rodi, verse pens, smuldier. Ik heb goede verhalen gehoord over Kivo, daarbij schijnt het goedkoper te zijn dan Duck en Rodi dus wel nuttig met 6 hondjes.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik krijg volgende week mijn eerste levering Kivo binnen. Ben benieuwd.
Dan wil ik Bowie 2/3 dagen kivo geven, twee dagen carnibest en 2 dagen smuldier. Gewoon voor de afwisseling.
De rest krijgen 2 of 3 dagen in de week vlees en dat is dan kivo of carnibest.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

miemot schreef:
Boutje schreef:Nu krijgen ze Carnibest, ik kan ook aan Duck geraken, AHV en sinds kort ook aan Smuldier.

Duck vind ik handiger maar lust een van de honden minder graag, ik houd ook niet zo van de granen die er in zitten.
AHV moet ik iets verder voor, Smuldier zou in de buurt zitten maar moet die winkel nog gaan bekijken.

Hoi, klein woordje van waarschuwing:
Haaksbarf is op zich een prima product, maar NIET compleet! Dus, probeer het merendeel van de voeding te laten bestaan uit een kvv (dus compleet) en/of wissel de smaken Haaksbarf ook goed af, zodat de hond 'alles' binnenkrijgt.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ik vind dat Tristan het vooralsnog prima doet op Carnibest en gevoelsmatig is dat voor mij ook 'beter' dan andere merken (blijft gevoel hoor!!) en ik wisel de diverse smaken af.
Ik ga er vast ook nog andere merken tussendoor geven, maar ik blijf als hoofdmoot cb voeren. Als hij volwassen is, krijgt hij ook wel een keer een incomplete versie als hij dat lekker vindt ;-) maar ik wil proberen om 'm zo compleet mogelijk te lijven voeren.

Suzanne
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Hier wordt ook afgewisseld. Ik heb nu vier merken in huis en daar ook nog de verschillende soorten van. Ik zou nooit een soort van een merk gaan geven maar dat is mijn persoonlijke mening. De honden weten nooit wat er nu weer op hun bordje komt, het is altijd een verrassing.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Boutje schreef:Tja, ik denk dat ik zelf de behoefte heb aan afwisselen voor het geval er in 1 merk toch niet alles zit en er iets in een ander merk zit wat in het eerste misschien niet zit.
De honden vragen er niet om, die eten de carnibest met veel smaak.
Dat is voor mij ook de reden om af te wisselen tussen de voor mij wat betere merken :wink:
miemot
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
miemot schreef:

Hoi, klein woordje van waarschuwing:
Haaksbarf is op zich een prima product, maar NIET compleet! Dus, probeer het merendeel van de voeding te laten bestaan uit een kvv (dus compleet) en/of wissel de smaken Haaksbarf ook goed af, zodat de hond 'alles' binnenkrijgt.

Suzanne
Hoezo, niet compleet? Ik dacht eerlijk gezegd van wel. Wat zit er niet in dan?
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

er zit naar mijn weten alles in de goede verhouding in hoor, 55% spiervlees, 15% orgaan 15% bot 15% groentemix in mijn ogen dus gewoon compleet (dit zijn ook ongeveer de verhoudingen als je BARF geeft)
Afbeelding
miemot
Zeer actief

linda1985 schreef:er zit naar mijn weten alles in de goede verhouding in hoor, 55% spiervlees, 15% orgaan 15% bot 15% groentemix in mijn ogen dus gewoon compleet (dit zijn ook ongeveer de verhoudingen als je BARF geeft)
Dacht ik ook ja :19:
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

het is wel vernieuwd, volgens mij was het voorheen niet compleet. maar dat is inmiddels dus veranderd.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik geef wel van alles doorelkaar..tis maar net waar ik boodschappen doe en wat ik dan meeneem..
Hier hebben ze wel voorkeur voor bepaalde merken en soorten maar eten eigenlijk alles wel.. sommmige dagen krijgen ze compleet kvv en soms enkelvoudig en dan met Cavom brok...
Heb hier 1 hond die als je 2 dagen hetzelfde voorzet niet eet, en nu gaat ze daar niet dood van een dag niet eten maar na 2 dagen wil ik wel graag dat ze wat eet..dus dan op deze manier.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

miemot schreef:
linda1985 schreef:er zit naar mijn weten alles in de goede verhouding in hoor, 55% spiervlees, 15% orgaan 15% bot 15% groentemix in mijn ogen dus gewoon compleet (dit zijn ook ongeveer de verhoudingen als je BARF geeft)
Dacht ik ook ja :19:
Haaksbarf is idd helemaal compleet. :ok:

Overigens zie ik wel voordelen in afwisselen van kvv's. Tenminste, als je alleen kvv's geeft (en dus nooit eens een maaltijd zelf samenstelt).
Het ene merk/variant bevat bijv. wat meer bot, het ander bevat diersoorten die je niet snel in andere kvv's terugvindt (bijv. de zalmvariant van Haaksbarf of de wildvariant van Bandit), de één stopt wat meer spiervlees in zijn product, de ander wat meer orgaanvlees.
Afwisselen van kvv's zorgt er voor dat je honden profiteren van al het goede wat de producenten in hun kvv's stoppen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Helaas is Haaksbarf op zich niet compleet. Ik heb daarover zelfs een mail van de producent! (Recent!)
Pas als je alle smaken geeft, afwisselend, is het een compleet voer. Voer je maar 1 'smaak' dan is het niet compleet.
Ik kan de mail helaas niet meer vinden, maar dat was wat ze mij wisten te vertellen toen ik erom vroeg.

Groetjes,
Suzanne
Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

linda1985 schreef:het is wel vernieuwd, volgens mij was het voorheen niet compleet. maar dat is inmiddels dus veranderd.
Een paar maanden geleden werd mij nog verteld door de producent van Haaksbarf dat het niet compleet is. En dus moest zorgen dat ik 4 smaken in 3 weken geef.

Aangepast
Laatst gewijzigd door Brigitte30 op 13 jun 2008 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Suzanne123 schreef:Helaas is Haaksbarf op zich niet compleet. Ik heb daarover zelfs een mail van de producent! (Recent!)
Pas als je alle smaken geeft, afwisselend, is het een compleet voer. Voer je maar 1 'smaak' dan is het niet compleet.
Ik kan de mail helaas niet meer vinden, maar dat was wat ze mij wisten te vertellen toen ik erom vroeg.

Groetjes,
Suzanne
Had je post niet gezien :wink:
Heb het mailtje inmiddels gevonden:

Haaksbarf is zo gemaakt het dient te worden afgewisseld, dit betekent 4 dier soorten in de 3 weken.

Dus als je dan 21 dagen hebt kun je bijvoorbeeld

6 dagen rund
6 dagen kip
3 dagen lam/kip
3 dagen paard
1 dag geit
2 dagen zalm

En dan dit alles lekker door elkaar voeren en dan krijgt hij genoeg binnen. Haaksbarf is namelijk op de BARF methode gebasseerd. Je kan ook nog zo af en toe een heel rauw ei voeren.
miemot
Zeer actief

De verhoudingen binnen elke smaak kloppen toch, dan vraag ik me af waarom het pas compleet is als je alle smaakjes voert?
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Brigitte30 schreef:
Suzanne123 schreef:Helaas is Haaksbarf op zich niet compleet. Ik heb daarover zelfs een mail van de producent! (Recent!)

Groetjes,
Suzanne
Had je post niet gezien :wink:
Heb het mailtje inmiddels gevonden:

Haaksbarf is zo gemaakt het dient te worden afgewisseld, dit betekent 4 dier soorten in de 3 weken.

Dus als je dan 21 dagen hebt kun je bijvoorbeeld

6 dagen rund
6 dagen kip
3 dagen lam/kip
3 dagen paard
1 dag geit
2 dagen zalm

En dan dit alles lekker door elkaar voeren en dan krijgt hij genoeg binnen. Haaksbarf is namelijk op de BARF methode gebasseerd. Je kan ook nog zo af en toe een heel rauw ei voeren.
Zij gaan uit van de prooidiertheorie binnen het NRV en al zou ik het nooit daar kopen voor mijn honden.......hier hebben ze wel een goed punt. :mrgreen: Vreemd trouwens dat het geadviseerd is vanuit de NRV hoek en nog volop BARF genoemd wordt.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Bij ons krijgen ze verschillende varianten Smuldier.
De basis is de compleet voeding, en vlees en pens wisselen we af voor erbij :ok:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

miemot schreef:De verhoudingen binnen elke smaak kloppen toch, dan vraag ik me af waarom het pas compleet is als je alle smaakjes voert?
Omdat in elk diersoort weer andere stoffen zitten die je hond nodig heeft :wink:
miemot
Zeer actief

Ah ja, logisch eigenlijk :roll:

Ik wissel zowieso wel af, tussen Carnibest en Haaksbarf en de verschillende soorten die daarin zitten. Zal wel goed zitten dan zeker :)
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Hier wordt volop afgewisseld.

Rodi compleet
Smuldier compleet
Haaksbarf kip, lam/kip, geit en rund

en dan nog af en toe eendenekken, rauw ei etc etc
Afbeelding
Plaats reactie