Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwemmen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jordi
Actief

Zwemmen

Ongelezen bericht door Jordi »

Weten jullie vanaf wanneer een pup/jonge hond echt wil of kan zwemmen? Boris (4.5) maand heeft namelijk nog niet de neiging om te gaan zwemmen.

Laatst speelde hij wel bij een meertje met aan aantal honden en toen gingen ze gewoon beetje achter elkaar aanrennen enzo en toen rende ze ook door het water. Dat was het 1e moment dat Boris echt een beetje door het water ging. :mrgreen:

Als ik een stok vanaf ver in het water gooi en Boris rent erachter aan dan stopt ie ook bij het water dus het lijkt alsof hij nog niet wil zwemmen. Niet dat ik het erg vind ofzo hoor ;)

Maar ligt dit aan leeftijd of verschild het per hond?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Zwemmen

Ongelezen bericht door ranetje »

Jordi schreef:Weten jullie vanaf wanneer een pup/jonge hond echt wil of kan zwemmen? Boris (4.5) maand heeft namelijk nog niet de neiging om te gaan zwemmen.

Laatst speelde hij wel bij een meertje met aan aantal honden en toen gingen ze gewoon beetje achter elkaar aanrennen enzo en toen rende ze ook door het water. Dat was het 1e moment dat Boris echt een beetje door het water ging. :mrgreen:

Als ik een stok vanaf ver in het water gooi en Boris rent erachter aan dan stopt ie ook bij het water dus het lijkt alsof hij nog niet wil zwemmen. Niet dat ik het erg vind ofzo hoor ;)

Maar ligt dit aan leeftijd of verschild het per hond?
Het verschilt per ras en ook nog per hond.

Rana en Ita zijn van het zelfde ras.
Rana heeft het eerste jaar geen stap in het water willen (durven?) zetten.
Ita is 4,5 maanden en zwemt zo een sloot over om een apportje te gaan halen.
Geen dwang, gewoon omdat ze het wel leuk vindt. :cheer:
Ik heb haar wel "watervrij" gemakt vanaf ongeveer 10 weken, door met haar te spelen in de stroompjes hier in het bos. Dat is ondiep water en voor een pup alleen de pootjes nat :ok:
Maar daar kwam geen dwang aan te pas. Ik ben er gewoon zelf in het water gaan staan (laarzen aan :wink: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Met een week of 10/12 wilde ze zo in sloten springen.
Toen een hele tijd alleen als er een makkelijk inloop was.
Vanaf een maand of 8 is ze heel erg gek op water en springt ze het liefst en elke vorm van water die ze tegenkomt.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

buster ontdekt wel net pas met het warmere weer het water. hij is nu 9 maanden. en loopt tot zijn buik het water in. de slootkant moet niet te stijl zijn. hij toont veel interesse in het water en vind het leuk om riet /alg dode vissen :N: eruit te halen.
ik denk dat hij wel gaat zwemmen straks. maar rustig aan op zijn tempo.
ik stimuleer het, maar niet overdreven. het heeft nu niet zoveel zin apportjes erin te gooien. heeft op het moment alleen oog voor alles wat er van nature in het water zit. zijn speeltjes kent hij al :mrgreen:
maar dat komt straks vast wel!
Laura-Joy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Laura-Joy »

Joy (shih-zu/maltezer) ging met 5 maanden voor het eerst zwemmen (echt zwemmen dan) en vind het ook het einde om door plassen (lees soms modderpoeltjes) te rollen.

Bij de eerste keer echt zwemmen heeft ze met haar kooikervriendje gedaan, die heeft haar een beetje over de streep getrokken.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar zwemt niet. Ze vindt watertjes wel leuk, maar als de pootjes weg gaan zakken keert ze direct om :mrgreen:
Ze kan wel zwemmen, ik neem haar in de zomer weleens mee het meer in met mij, maar dan zwemt ze terug naar de kant om zo snel mogelijk uitgezwommen te zijn.
Als hele jonge pup ging ze al wel het water in met de pootjes, maar wild spetteren enzo deed ze toen ook al niet.

Vera is nu 11 weken en wil al vanaf dat ik haar kreeg met 7.5 week zo ongeveer al het water in dat ze tegenkomt.
Ik neem haar vaak mee naar schone watertjes en daar springt ze dan in en dan spettert ze vrolijk in het rond. Ze snorkelt ook stokjes op onder water. Maar als de pootjes wegzakken loopt zij tot nog toe ook terug.
Afbeelding
Jordi
Actief

Ongelezen bericht door Jordi »

Oke het verschilt dus erg per hond en ras :)

Maar denken jullie dat Boris (4maand) al kan zwemmen?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo lag met 8 weken al ik onze vijver :roll: Niet de bedoeling natuurlijk omdat ie zn entingen nog niet had gehad maar sinds die tijd hebben we hem aan moeten lijnen bij water tot hij zn entingen had gehad. Nu is hij 4 maand ongeveer en zwemt gezellig met onze Labrador mee. Maar het is dan ook een Retriever, dat kan er ook mee te maken hebben :mrgreen:
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Janus zwom met 8 weken zo weg..en het was nog ijskoud weer ook toen :N:
De uk kwam hier met 6 jaar oud en had een hekel aan water, wou niet eens op nat gras lopen volgens het vorige baasje..nou na 2 dagen rende meneer vrolijk achter janus het water in. Hij zwemt niet altijd maar rent wel altijd mee het water in en gaat dan vrolijk in het water happen :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jordi schreef:Oke het verschilt dus erg per hond en ras :)

Maar denken jullie dat Boris (4maand) al kan zwemmen?
Kunnen waarschijnlijk wel.
Willen is een andere zaak :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ozzfest
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ozzfest »

Bij Ozzy moest ik oppassen dat hij met 10 weken oud niet een eind de zee in ging zwemmen :N:
Bij de zee is het dus in ieder geval alleen nog maar aan de lijn (tot hij wat groter en ouder is),meneer is gek op zwemmen en douchen vind hij trouwens ook heerlijk..hij gaat er voor staan,maffe hond.

Komt wel goed,Happy ging met een jaar of 5 pas voor het eerst te water (vrijwillig :mrgreen: )
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Zowel Bente als Beetle zwommen/ zwemmen niet.

Met Lumi, 7 maanden, ben ik volgens mij 4 keer naar een hondenzwembad geweest en zij zwemt daar wel. Iedere keer een stukje beter. Of ze straks ook buiten wil zwemmen weet ik niet, maar ze kan het nu wel. We hebben het haar dus echt moeten leren, want uit haarzelf zou ze niet snel zijn gaan zwemmen.
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Inge O schreef:crunch is hier tot nu toe mijn jongste zwemster, met zo'n 12 weken zwom ze achter de andere honden aan.

bij de andere honden heb ik zelf wat mee moeten helpen - heel wat honden zullen nooit zwemmen als je hen niet helpt om te ontdekken hoe leuk het is.
En hoe ben je aan t werk gegaan ?

Hier de 3 rescuehonden zijn gek op water zolang ze voet hebben...zwemmen doen ze niet...ze gaan ook in het zwembad zitten op een trede om af te koelen in het water, maar zwemmen... :neenee:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Frenk liep vanaf een week of 12 wel het water in, maar niet te ver. Na een keertje samen met mij gezwommen te hebben durft hij het nu (21 weken) prima. Hij zwemt als een soort otter, met zijn vacht golvend om hem heen. Alsof hij met een jurk aan in het water is gevallen :N: :mrgreen: Hij apporteert trouwens ook uit het water, mits niet te ver weg. Hij gaat nog niet heel ver uit de kant. :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:bij honden die heel erg gaan watertrappelen (attack en kwiebus) zwem ik er in het begin bij in de buurt om af en toe mijn hand eens onder hun achterpoten te houden. doordat ze daar dan plots een weerstand voelen waartegen ze zich kunnen afzetten gaan ze meteen even mooi vlak zwemmen én leren ze er ook aan denken dat ze met hun achterpoten moeten werken ipv. alleen met hun voorpoten.
:ok:
Een andere mogelijke oplossing is om een hond die zo ongeveer verticaal staat/zwemt in het water iets in de bek te geven (of te laten halen).
Meestal gaan ze ook daardoor mooi vlak zwemmen.
Een doel hebben om naar toe te zwemmen bijv. een balletje en dan met bal terug.

Wat ook helpt bij verticaal zwemmen, is de hond van jongs af aan leren dat hij ook achterpoten heeft. (kan later ook nog hoor)
Klinkt een beetje idioot, maar honden zijn zich daar lang niet altijd van bewust.
Mijn puppen lopen in het begin regelmatig over een op de grond liggende ladder.
Daar leid ik ze aangelijnd en met iets lekkers voor de neus (laag houden) overheen.
In het begin zie je dat ze met de achterpoten een beetje struikelen over de sporten van de ladder. Naderhand zetten ze ook de achterpoten keurig tussen de sporten op de grond.
Op de puppyklas leg ik vaak wat balkjes op ongelijke afstand van elkaar neer. Ook daar op dezelfde manier overheen leiden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Een andere mogelijke oplossing is om een hond die zo ongeveer verticaal staat/zwemt in het water iets in de bek te geven (of te laten halen).
Meestal gaan ze ook daardoor mooi vlak zwemmen.
Een doel hebben om naar toe te zwemmen bijv. een balletje en dan met bal terug.
mijn herder flurk was ook een ontzettende 'spetteraar'. naar een apportje toe zwemmen deed ze na verloop van tijd prima, idd doordat ze dat doel voor ogen hebben en daardoor heel goed gaan strekken in het water.

maar zodra ze het apportje had kantelde ze weer verticaal, met apport bijna nog meer dan zonder, waarschijnlijk omdat ze haar geopende bek wat hoger boven het water wou of zo :denken: ?
doordat ze haar kop+apport dus zo hoog droeg kwamen haar achterpoten automatisch weer onder haar :roll: .
Misschien had zij toevallig wat meer "achterpoot" training moeten hebben? :wink:
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Elektra wilde ook niet maar die heeft in IJmuiden zwemles gehad van Whera en Danielle :ok: :mrgreen: en nu ging ze gister uit haar zelf al een aardig stuk het water in :cheer: ze is nu bijna 9 maanden.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Kaya is echte waterrat. Al vrij jong ben ik samen met haar het water ingegaan en daarna is ze er, bij wijze van spreken, nooit meer uitgeweest :mrgreen:

Puchu vindt het 3 x niets :19: Hij gaat wel met zijn poten erin, maar wil vaste grond onder zijn poten houden. Zwemmen gaat ook slecht: hij raakt een beetje in paniek en mept met zijn poten alles kanten op :mrgreen:

Dus het verschilt per ras en dan ook nog eens per hond :wink:

Als je wilt kijken of je hond een beetje kan zwemmen, ga dan lekker samen met je hond het water in. Op een stuk wat langzaam afloopt. Dan balletje steeds een stukje verder gooien (of koekje). Ondersteun eventueel de eerste keer even de buik.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ellebel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ellebel »

Ik ben door deze tips toch weer geinspireerd geraakt om Isa te leren zwemmen. Die kan het dus echt niet... maar ze vindt water wel heerlijk. Ze probeert wel te zwemmen maar gaat als een soort duikboot, met dr kop eerst, naar de bodem :N: De beweging maakt ze wel, maar ik denk niet snel of krachtig genoeg....
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Stanley was van pup af al een echte waterrat. Hij lag dan ook meteen de eerste dag al in een prutsloot.........maar echt zwemmen zonder ons deed hij pas met 1,5 jaar. Sommige honden zijn stoer, maar niet zo'n durfal. :mrgreen:
Whooper hebben we niet als pup. Hij zwemt alleen als hij het warm heeft of als het vrouwtje zich ineens gaat verstoppen aan de overkant.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”