Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is er toch met Berner Sennens aan de hand?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pak-de-bal

wat is er toch met Berner Sennens aan de hand?

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Welke ik ook tegenkom:
er is de laaste tijd steeds wat vaker "wat aan de hand" , voorbeelden:

een slecht hart, is gestorven in de wachtkamer van de dierenarts.
( 6 jaar)
een ADHD -hond, moet misschien aan de medicijnen volgens de eigenaresse.
(1,5 jaar, dat is die "springer", waar een ander topic over was)
een hele dikke pup , en is nù al snel buiten adem door ook een hartruis !! ( zag er niet echt gezond uit)
( 8 maanden)
zien er in het algemeen altijd te dik uit, en zijn :..of heel tè enthuosiast of hebben het tè warm.

zijn ze nu al overgefokt? :denken:
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 28 mei 2008 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

De Berner is helaas een buitengewoon ongezond ras. De gemiddelde leeftijd ligt ook heel erg laag. Er zitten veel ernstige erfelijke aandoeningen in het ras. ADHD hoort daar dan weer niet typisch bij volgens mij, heb ik althans nog nooit van gehoord.

Wel ben je natuurlijk weer erg aan het generaliseren met je een-na-laatste zin.

Het ras heeft overigens Berner Sennen. Met een "n" op het eind.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: wat is er toch met Berner Senners aan de hand?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pak-de-bal schreef:zijn ze nu al overgefokt? :denken:
Hoe bedoel je, nu al?

zes, zeven jaar geleden zei de voorzitter van die club al: we selecteren op honden die niet doodgaan.
Het speelt dus al even.

Ik weet niet hoe het nu is, maar er is indertijd veel te sterk geselecteerd op HD, ze gooiden letterlijk alles eruit en daardoor bleef er heel erg weinig fokmateriaal over en een jaar of zes, zeven geleden was de gemiddelde leeftijd 48 maanden, meen ik.
Dan worden er dus wel veel een stuk ouder, maar ook veel niet.

Triest, maar ja. Overigens gaat dat dus over de populatie in Nederland, ze kunnen natuurlijk van allerlei landen importeren om de zaak op te krikken en ik neem aan dat ze dat ook wel doen.
Overigens is dit niet alleen bij Berbers zo hoor, er zijn meer rassen met problemen.
Alleen zie je die misschien minder vaak, dan valt het niet zo op.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Pak-de-bal

Marjoleine schreef:
Pak-de-bal schreef:zijn ze nu al overgefokt? :denken:
Hoe bedoel je, nu al?

zes, zeven jaar geleden zei de voorzitter van die club al: we selecteren op honden die niet doodgaan.
Het speelt dus al even.

Ik weet niet hoe het nu is, maar er is indertijd veel te sterk geselecteerd op HD, ze gooiden letterlijk alles eruit en daardoor bleef er heel erg weinig fokmateriaal over en een jaar of zes, zeven geleden was de gemiddelde leeftijd 48 maanden, meen ik.
Dan worden er dus wel veel een stuk ouder, maar ook veel niet.

Triest, maar ja. Overigens gaat dat dus over de populatie in Nederland, ze kunnen natuurlijk van allerlei landen importeren om de zaak op te krikken en ik neem aan dat ze dat ook wel doen.
Overigens is dit niet alleen bij Berbers zo hoor, er zijn meer rassen met problemen.
Alleen zie je die misschien minder vaak, dan valt het niet zo op.
het was in een korte tijd natuurlijk inderdaad veels te snel gegaan;
iedreen wilde deze hond , het was toen ineens een trend, en het aanbod was minder dan de vraag :19:

plus dat ze hun best deden met het selcteren, dat is triest , ja,
dan krijg je door de grote vraag ook dan meer inteelt , waarschijnlijk?

maar hoe oud worden ze dan in hun eigen land?

als een grote dog niet ouder dan 8 jaar wordt, maar dat is een grotere hond,
ik vind toch een berner niet zo groot overkomen.,
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pak-de-bal schreef:plus dat ze hun best deden met het selcteren, dat is triest , ja,
dan krijg je door de grote vraag ook dan meer inteelt , waarschijnlijk ,
Het grote probleem dat de eerste oorzaak was, is dat er is geselecteerd tegen HD.
En dat is veel te ver gegaan. Ze hebben indertijd, ergens in de jaren tachtig begon dat, álles eruit gegooid met HD, alle honden maar ook alle besmette lijnen. Ze hadden geen idee dat dat niet slim was, er was toen nog niet voldoend ebekend over zulke dingen en ze hadden juist het idee dat ze het heel erg goed deden door zoveel honden uit te sluiten.

Maar het gevolg was dat er heel weinig honden overbleven. En de vraag bleef hetzelfde.
Wat je dan krijgt is dat je heel veel pups van dezelfde honden gaat fokken, en dat de verwantschap daardoor steeds groter wordt.
En als je alsmaar inteelt, komen er problemen tevoorschijn, die anders gewoon niet naar boven waren gekomen.
Dat is domweg doordat het eigenschappen/problemen betreft die pas naar boven komen als ze met een andere drager van het probleem gecombineerd worden. En als er veel verwantschap is, is de kans op een drager domweg groter dan wanneer de dieren niet nauw verwant zijn.

Dat is simpelweg kansberekening.

Beetje rot, maar hun pogingen om problemen de kop in te drukken hebben tot het tegengestelde geleid.
Overselectie is vele malen gevaarlijker dan geen selectie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Re: wat is er toch met Berner Sennens aan de hand?

Ongelezen bericht door fenneke »

Pak-de-bal schreef:Welke ik ook tegenkom:
er is de laaste tijd steeds wat vaker "wat aan de hand" , voorbeelden:

zijn ze nu al overgefokt? :denken:
hoe bedoel je ?

dit speelt al heel lang
ws langer dan dat jij in de hondenwereld rondloopt :denken:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Jojoke

Ongelezen bericht door Jojoke »

Donna de berner sennen hond van mijn zus is 9 jaar oud geworden,een heerlijk beest.
Afbeelding
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Ik heb zelf 2 berners, en weet hoe slecht het met de gezondheid gesteld is bij de berners, helaas. Doodsoorzaak nummero 1 is MH. Maligne Histiocytose. Ik zit zelf op een aantal bernerfora's, en daar word je niet blij van jong gestorven berners.

Helaas zijn er nog broodfokkers, die niet naar de erfelijke ziektes kijken. Ik houd mijn hart vast bij mijn eigen honden :N:
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Het is gewoon geheel niets meer die berners hier in de buurt. De een loopt mank, de ander is veel te klein en te smal (hoewel dat misschien wel even wat gezonder is met dit ras) de volgende gaat op 3.5 jarige leeftijd heen aan HD en ED met ontstekingen enz.
Weer een ander is amper een jaar en loopt weer al vreselijk te manken enz. enz. diep triest :jank: en het is zo'n mooi ras!
Je zou bijna opnieuw moeten gaan proberen weer dit ras op te zetten denk ik hoewel er zeker nog wel gezonde exemplaren rond lopen :ok:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Myra schreef: Ik houd mijn hart vast bij mijn eigen honden :N:
wist je van te voren van de gezondheidsproblemen die spelen bij dit ras? Zo ja (nieuwsgierigheid hoor) wat doet je dan toch besluiten er voor te gaan? Is er dan geen ander, gezonder ras dat ook bij je past en waardoor je iets geruster kunt gaan slapen?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij hadden er ongeveer 20 jaar geleden een. Toen is mijn vader al naar Zwitserland gegaan voor die hond. Daar werd heel streng gefokt. Misschien een beetje te streng want onze pup werd bijna ingeslapen ivm een aftekeningsfout en een max van 6 pups per nest :eek: Wij wilden perse een reu en dus is er een teefje met goede aftekeningen ingeslapen. Ik weet het, maargoed, daar kan je als pupkoper ook niks aan veranderen natuurlijk.

Al met al een wereldhond en hij is 12 jaar geworden zonder een enkel gebrek. Toen was hij oud en op en mijn vader was vrij rigoureus in inslapen van oude krakkemikkige honden. Hij had misschien nog wel een jaar kunnen sukkelen als iemand daar de tijd voor had genomen. Mijn pa zei altijd, dit is niet dezelfde hond dus is hij ongelukkig. Klaar.

Die hond heeft zijn hele leven op enkele jaren in het begin na in de bergen van Zwitserland gewoond uiteindelijk. Berg op berg af, lange stukken lopen en altijd buiten. Beest was een beer van een hond en hij heette heel toepasselijk Ours.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik moet bekennen dat de meeste berners die ik tegen kom ook giga dik zijn :N: Tja logisch dat er dan allemaal mankementen aan het licht komen.
Overigeens ken ik nu 4 pups, ben benieuwd hoe oud die worden. 1 berner is 9, de rest allemaal 1-6 jaar ofzo, valt nog niets over te zeggen
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Nanna schreef:Ik ben vorig jaar met een kennis van me een Bernerpup wezen kopen bij een topkennel in België. Zij winnen al jaren alles wat los en vast zit en hebben prima honden. Maar ook zij weten eigenlijk niet meer naar waar ze moeten uitwijken. De fokker zei dat het in het moederland ook niet best gesteld was....
Vreselijk, als je zó moet fokken...
Helemaal mee eens.(met de laatste zin)

Wat triest eigenlijk dat je als rechtgeaarde fokker niet meer waar naartoe uit te wijken voor een dekking.
Dan kapte ik ermee eerlijk gezegd.
Op zo'n manier zou ik niet willen fokken.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Pak-de-bal

jelle schreef:
wist je van te voren van de gezondheidsproblemen die spelen bij dit ras? Zo ja (nieuwsgierigheid hoor) wat doet je dan toch besluiten er voor te gaan? Is er dan geen ander, gezonder ras dat ook bij je past en waardoor je iets geruster kunt gaan slapen?
precies, want door de grote vraag, komen die dingen steeds meer naar boven,
dus waarom daar dan tòch aan meedoen? :denken:
want ik neem aan, dat je dit dan wel weet, in de wandelgangen, dan.

ikzelf vind ze zéker te dik, en ik weet niet eens meer, of dàt de standaard maat is.
vet is anders dan stevigheid hebben.

( maar een langwerpige rug, zonder een taille te zien, kàn toch geen raskenmerk zijn ? Of wel? Voor de sneeuw of zo?)
Pak-de-bal

MARC_S schreef:Wij hadden er ongeveer 20 jaar geleden een. Toen is mijn vader al naar Zwitserland gegaan voor die hond. Daar werd heel streng gefokt. Wij wilden perse een reu en dus is er een teefje met goede aftekeningen ingeslapen. Ik weet het, maargoed, daar kan je als pupkoper ook niks aan veranderen natuurlijk.
toen waren ze ook nog niet hier te zien, 20 jaar geleden, het is echt van de laatste jaren pas,
ik wist niet dat ze in Zwisterland toen ook al zo streng waren, misschien wisten ze wel, dat dit een teer ras is? :denken:
en alleen de sterksten overleven?

maar als jullie dus dat teefje wilde hebben , dan werd die reu weer ingeslapen? :denken:
ik snap dit niet zo
Myra
Zeer actief
Contacteer:

jelle schreef:
Ik ben ondertussen sinds ik ze heb meer te weten gekomen, zo wist ik bijvoorbeeld niks over MH, wat toch de doodsoorzaak nummer 1 is. Toch zou ik nooit een ander ras willen. Elk ras heeft zo zijn erfelijke ziekten, al is het bij de een meer dan de ander, toch weerhoud het mij er niet van om geen berner meer te nemen.

Al kan ik mij heel goed voorstellen dat mensen er voor kiezen geen berner meer te nemen. Bij de volgende hond, weer een berner, ga ik wel uitzoeken bij fokkers of ze met MH vrije lijnen fokken, want die zijn er gelukkig ook

Ookal is HD en ED heel erg, vind de ziekte MH veel erger, dat is altijd dodelijk

Heb een berner met ED, incongruentie, en die doet het erg goed op glucosamine, en die hoeft godzijdank niet geopereerd te worden.
Afbeelding
*Mike en *Myra
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Daarom hou ik zo van redelijk onbekende rassen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

loony schreef:Daarom hou ik zo van redelijk onbekende rassen.
ja, dan weet je gewoon niet wat ze mankeren :ok:

Ik zie trouwens liever een dodelijke afwijking dan eentje waar je gammel en pijnlijk van wordt maar waar je nog wel, min of meer..., mee kunt leven. Zoals HD in ergere vormen. We zijn niet allemaal de vader van Marc dus er wordt heel wat afgesukkeld.
Myra
Zeer actief
Contacteer:

Agressie komt ook weer meer voor. Een aantal bekende honden die ik ken van fora, zijn daarom ingeslapen :N: Waar gaat het naartoe :boos:
Afbeelding
*Mike en *Myra
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

De honden zijn ook lange tijd zeer ongezond geweest. En op dit moment wordt er heel hard aan gewerkt om ze weer gezonder te krijgen. Minder fokken op uiterlijk, maar meer op karakter en gezondheid. Mijn ouders hebben hun hele leven al berners en 1 van de dingen waar ze zich heel veel mee bezig hebben gehouden is de gezondheid van de honden. Want inderdaad, ze zijn aardig wat honden te vroeg kwijt geraakt aan kanker en andere rotziektes. Overigens nooit omdat de hond vals zou zijn. Ze hebben nu eindelijk honden die helemaal vrij van alles lijken te zijn, alles wat er maar te testen was en te rontgen was is gedaan en met 1 hond wordt nu gefokt. Juist vanuit het idee dat de gezondheid van de berner terug moet komen. Daarin worden ze bij gestaan door een groep bernerfokkers, die ook meer gericht zijn op gezondheid en karakter dan op het massieve uiterlijk.
Gisteren zijn de 8 berner pupjes van mijn ouders allemaal naar de kliniek in Utrecht geweest voor bloedtesten op leverkanker / MH en gelukkig zijn die testresultaten allemaal goed. Dus ik kan wel stellen dat er echt alles aan gedaan wordt, zowel vanuit de rasvereniging als vanuit een flinke groep fokkers om de honden weer gezond te krijgen.

Alleen is er nog steeds een groepje grote fokkers, met meer dan 10 honden en minstens 2 nesten constant beschikbaar, tja, daar moet je je berner niet halen. Die honden zijn niet getest, daar is bij de ouders niet naar het verleden gekeken op ziekten en karakterproblemen.
Die onderwerpen hun honden niet aan de karakter test. En dat doen de goede fokkers wel.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Myra schreef:Agressie komt ook weer meer voor. Een aantal bekende honden die ik ken van fora, zijn daarom ingeslapen :N: Waar gaat het naartoe :boos:
nee waar blijft men mee bezig ;)

het is echt al jaaaaaaaaaaaren , tuurlijk zal het soms even wat minder zijn, maar ook 15 jaar terug waren er al genoeg problemen, ik ken er van die tijd meerdere, zowel individueel als fokkers, toen ik 13/14 was, was is de berner van waar ik de ponies reed ingeslapen ivm agressie en echt, die hond was levengevaarlijk, de berner daarna is 6 geworden, hartkwaal en zware HD.

er lopen hier in de buurt een aantal mensen met berners, de ene heeft er twee, of althans, voor zover ik weet leeft er nog steeds 1 van het originele duo en is de andere helft nu voor de 2e keer in 6 jaar een nieuwe.

die andere, heeft wel oudere berners, geloof dat de ene met 8 is overleden en die hij nu nog heeft is ruim 9, oogt nog best fit , wel iets te stevig, maar behoorlijk soepel en snel nog.

probleem is gewoon, er is bijna niet meer op gezond te fokken, hartafwijkingen , MH, HD, ED enz enz, het komt in vele lijnen voor, mensen blijven nog steeds naar kampioenen lopen, als ze maar body hebben, de perfecte aftekeningen, het op de show goed doen.
Pak-de-bal

Roelfien schreef: Juist vanuit het idee dat de gezondheid van de berner terug moet komen. Daarin worden ze bij gestaan door een groep bernerfokkers, die ook meer gericht zijn op gezondheid en karakter dan op het massieve uiterlijk.
dat is een heel goed idee, maar... dan worden ze misschien toch minder verkocht , omdat er dan wat scheelt aan het uiterlijk , misschien
en dàt willen de kopers ook weer nèt niet :19:
dan gaan die weer naar de "oude " fokker, met al die problemen. :19:

kopers denken niet aan de gezondheid, .. maar meer aan het uiterlijk,
zo zijn toch een heleboel rassen ook ontstaan?

Het is meedogenloos, maar zo zitten heel veel mensen in elkaar :19:

En worden ze ook getest op hart-problemen , of komt dat meer omdat ze juist zo dik zjn?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Roelfien schreef: Juist vanuit het idee dat de gezondheid van de berner terug moet komen. Daarin worden ze bij gestaan door een groep bernerfokkers, die ook meer gericht zijn op gezondheid en karakter dan op het massieve uiterlijk.
dat is een heel goed idee, maar... dan worden ze misschien toch minder verkocht , omdat er dan wat scheelt aan het uiterlijk , misschien
en dàt willen de kopers ook weer nèt niet :19:
dan gaan die weer naar de "oude " fokker, met al die problemen. :19:

kopers denken niet aan de gezondheid, .. maar meer aan het uiterlijk,
zo zijn toch een heleboel rassen ook ontstaan?

Het is meedogenloos, maar zo zitten heel veel mensen in elkaar :19:

En worden ze ook getest op hart-problemen , of komt dat meer omdat ze juist zo dik zjn?
sorry hoor, wat je zegt is helaas wel deels waar, maar steek jij ook even hand in eigen boezem met je HD boerderij hond zonder stamboom....
Pak-de-bal

yamie schreef:mensen blijven nog steeds naar kampioenen lopen, als ze maar body hebben, de perfecte aftekeningen, het op de show goed doen.
maar dat is toch met àlle rassen zo ?.., je wilt punten scoren om goed te kunnen fokken...:roll:
en je wilt een kampioen hebben als dek-reu

anders kunnen ze de hele shows - bombarie wel afschaffen... nou van mij mag het , die poppenkast :roll:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
yamie schreef:mensen blijven nog steeds naar kampioenen lopen, als ze maar body hebben, de perfecte aftekeningen, het op de show goed doen.
maar dat is toch met àlle rassen zo ?.., je wilt punten scoren om goed te kunnen fokken...
en je wilt een kampioen hebben als dek-reu :roll:

anders kunnen ze de hele shows - bombarie wel afschaffen.
van mij mag het , die poppenkast
ik denk niet dat jij genoeg weet hebt van de fok wereld om te beweren dat het met alle rassen zo is, gelukkig ken ik genoeg mensen, van diverse rassen, die gaan voor gezondheid en karakter, show resultaten zijn ondergeschikt, althans in zoverre titels ;)
Pak-de-bal

yamie schreef:sorry hoor, wat je zegt is helaas wel deels waar, maar steek jij ook even hand in eigen boezem met je HD boerderij hond zonder stamboom....
maar een stabij is geen "ziekelijke" hond, en ook nooit te dik als standaard :pffff:
dus ?

koop jij een trui ook alleen maar in een dure winkel , of ga je ook wel eens naar een goedkopere? :wink:
als een trui gewoon een trui is.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb een teefje, nooit een show gelopen, zal ook nooit hoger dan een ZG halen, maar heb ik wel mee gefokt, en het was echt een mooi nest.
Een van de dochters heb ik hier nog lopen, en die is echt knap :mrgreen:
Alleen een kampioen is geen suces voor een kampioenspup, je moet de lijnen kenne, dan kun je weten wat je kunt verwachten.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
yamie schreef:sorry hoor, wat je zegt is helaas wel deels waar, maar steek jij ook even hand in eigen boezem met je HD boerderij hond zonder stamboom....
maar een stabij is geen "ziekelijke" hond, en ook nooit te dik als standaard :pffff:
dus ?

koop jij een trui ook alleen maar in een dure winkel , of ga je ook wel eens naar een goedkopere? :wink:
wat? :denken:
Pak-de-bal

yamie schreef:ik denk niet dat jij genoeg weet hebt van de fok wereld om te beweren dat het met alle rassen zo is, gelukkig ken ik genoeg mensen, van diverse rassen, die gaan voor gezondheid en karakter, show resultaten zijn ondergeschikt, althans in zoverre titels ;)
natuurlijk wel, in hun achterhoofd doen ze het er zéker wel voor , om de prijs wat hoger te krijgen ook
en om goede klanten te krijgen

een kampioen verkoopt nou eenmaal beter , en dat is heel menselijk, hoor :wink:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Pak-de-bal schreef:
dus ?

Nee, dat blijkt als je hond HD heeft. :roll:
Standaard te dik is bullshit, dat zeggen ze bij Labradors ook. Maar ik zal je een ding vertellen. Vette honden hebben maar 1 oorzaak, en dat is de baas.
Ik heb 1x een hondje bij een boer gekocht, een nepjack. Gelukkig is het een heel gezond hondje, maar ik zal het niet weer doen, het risico is te groot. Ondanks dat ik via een vriendin van me heel veel van de achtergrond en karakters van de ouderdieren wist. En tsja, dat jij het kopen van een hond vergelijkt met het kopen van een trui zegt genoeg over jouw kennis en betrokkenheid wat honden aangaat ben ik bang....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”