Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kat en hond probleem in aantocht

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

kat en hond probleem in aantocht

Ongelezen bericht door gotcha »

Heykes,

Ik heb een tuin waar een vijvertje aanwezig is,de buurtkatten komen dan ook dikwijls buurten.nu ons Gotcha is niet direct katgericht :N:

Nu is er eentje dat een kattenbelletje heeft,van een paar huizen verder,elke keer dat ze dat maar hoort begint ze te blaffen.
Nu komt die kat ook in de tuin,onze deur stond open.gotcha hoort het hierbenikweerbelletje en rent de tuin in.Ik heb de schade kunnen beperken en de kat met een beetje watersproeien uit de tuin gejaagt.Ze bleef nog verstopt zitten onder een stoel.

Ik moet er niet aan denken dat ze gepakt was.

Nu mijn vraag,moest er iets gebeuren met de poes wie is er verantwoordelijk voor de kosten?Hebben jullie iets soortgelijks al meegemaakt ? :wink:
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Qal »

Als het in je eigen tuin gebeurt en je binnen redelijke grenzen geprobeert hebt het te voorkomen dan is het niet jouw schuld. Het wordt een ander verhaal als je hond door de erfafscheiding heen schiet en de kat op de openbare weg toetakelt. :wink:

Hier pas geleden ook raak, Quasar lag aangelijnd in de tuin maar een of andere garfield leek het wel mogelijk om langs hem te sneaken. Mjah niet dus, kat nog net niet doormidden en Quasar met een kop vol halen. :roll:
gotcha
Zeer actief

Zou het raadzaam zijn om de eigenares te vragen om het kattenbelletje af te doen.

Ze is echter totaal niet hondvriendelijk. :19:
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Ik zou het toch proberen denk ik, gewoon even de situatie uitleggen, zodat ze begrijpt dat het niet echt veilig is voor de kat op deze manier.
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

In plaats van een beetje sproeien, kun je beter een emmer water er overheen gooien, dat maakt wat meer indruk.
Afbeelding
Qal
Zeer actief

gotcha schreef:Zou het raadzaam zijn om de eigenares te vragen om het kattenbelletje af te doen.
Neuh het belletje geeft de kat een klein beetje extra tijd om weg te komen, ik zou wel de eigenaar even aanspreken en het probleem uitleggen.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Zowiezo zou ik even bij de kateigenaar aanbellen en zeggen dat je het best link vind zo.
Als jouw hond de kat pakt in je tuin kan je er niks aan doen.
Het belletje af doen lijkt me wel handig ( door de eigenaar dan he).
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hier is vorig jaar de voortuin met betongaas afgeschut, de herders kunnen daardoor lekker ook voor naar buiten. Beiden zijn katten jagers dus ik heb bij iedereen in de straat die katten heeft (en dat zijn er veel, sommigen hebben er wel 4 tot 6) een briefje in de bus gedaan met de mededeling (wel vriendelijk geformuleerd :wink: ) dat katten in mijn voortuin laten lopen geheel voor risico van de kattenbezitter is. Tot mijn verbazing heb ik daar overwegend aardige reacties op gehad :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

In mijn ogen is het absoluut onaanvaardbaar om een kat buiten te laten lopen met een belletje. De kat zal daardoor voor alle katten en dus ook honden op tientallen meters afstand te ontdekken zijn en dat maakt een verborgen dier als een kat helemaal gek. Ze wachten in dekking en besluipen hun prooien dus daartegen werkt het nauwelijks want dan rinkelt de bel niet. Ze pakken jonge merels ed en die reageren niet eens op een bel want die kunnen sowieso niet vliegen.

Dus ik zou dat verhaal eens voorleggen aan de eigenaar. Wij hadden 6 katten en die stoven op alle kattenbellen af om die kat mores te leren. Doodzielig voor die katten met bel want er is geen ontkomen meer aan met dat gerinkel.
Afbeelding
gotcha
Zeer actief

Lars schreef:
gotcha schreef:Zou het raadzaam zijn om de eigenares te vragen om het kattenbelletje af te doen.
Neuh het belletje geeft de kat een klein beetje extra tijd om weg te komen, ik zou wel de eigenaar even aanspreken en het probleem uitleggen.

Ik vind juist dat ze geen extra tijd krijgen,want de hond weet direct waar ze zich bevindt.En waar ze heenrent. :wink:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik snap dat je die kat wilt helpen en dat je wilt uitleggen aan die eigenaresse dat haar kat alleen maar extra gevaar ermee loopt (het dragen van een halsband is voor een kat sowieso al niet geheel vrij van risico, ze hangen zich er gemakkelijk mee op).
Maar als iemand anders' kat in jouw tuin komt en er gebeurt iets mee, dan is dat niet jouw verantwoording. Die ander laat ongevraagd zijn kat in jouw tuin komen. DAar kun jij niets aan doen. Het wordt anders als jij katten in jouw tuin uitnodigt en ze vervolgens gebeten worden door de hond. Dan ben je wel veranwoordelijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou gewoon vriendelijk verzoeken of ze de kat uit jouw tuin wilt houden. Het is toch van de bezopene dat jij rekening moet houden met andermans katten in jouw tuin? Gewoon 'n emmer water erover heen, komt-ie vast niet meer terug.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Heeft ze commentaar op mensen met honden dan? Terwijl ze zelf haar kat in andermans tuin laat banjeren? :denken:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Sjalot schreef:

Heeft ze commentaar op mensen met honden dan? Terwijl ze zelf haar kat in andermans tuin laat banjeren? :denken:
Tja, veel kattenbezitters vinden dat de normaalste zaak van de wereld dat hun kat andermans tuinen volschijt. Gewoon tegen de eigenaar vertellen van die kat dat jij er alles aan doet om je hond bij hun kat weg te houden (in je eigen tuin notabene!) en dat het risico inderdaad voor hun is. Hopelijk kom je tot een net gesprek, maar je hebt dan wel in ieder geval gewaarschuwd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

tja, het zinvolle van een kattenbelletje heb ik ook nooit zo begrepen.
als je idd weet wie de eigenaar is van de kat ( ik zou dat hier allemaal echt niet weten van wie welke kat is. . .) dan kan je idd vertellen dat je hond sterk reageert op het belletje en als de kat in jou tuin is, je de veiligheid van de kat niet kunt waarborgen. en dat het al wat beter is zonder belletje.
maar ik vind het zo ie zo nog achterhaald dat we best meer last hebben van katten als kattenmensen van honden. dat denk ik in ieder geval. ik weet natuurlijk niet of dat zo is. ik weet wel, dat toen ik geen hond heb ik ook nooit last heb van honden. dus nu alleen wel eens omdat je zelf met een hond loopt, dat je een loslopende hond kan tegenkomen die naar mijn hond gaat.
maar kattenpoep in de tuin heb ik altijd gehad.
dat wil overigens niet zeggen dat ik katten niet leuk vindt, want ik vind dat ook erg leuke beestjes hoor!
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

de meeste katten schrikken zich zo ongans als ze gegrepen worden dat ze het wel laten om nog een keer in die tuin te komen. althans, dat is mijn ervaring.

het zijn meestal de nieuwe katten die door mijn mormels hardhandig aangepakt worden. en dan lopen ze voortaan met een grote boog om onze tuin.

er schijnt nogal wat onduidelijkheid te bestaan over wie voor welke kosten opdraait, maar mij lijkt het zo klaar als een klontje: de kattenbaas is nalatig want hij laat zijn huisdier zonder toezicht buiten lopen. dan is het ook zijn verantwoordelijkheid als het dier in een gevaarlijke situatie terecht komt.
crazyjanita
Actief

Ongelezen bericht door crazyjanita »

ik zou gewoon eens met die mevrouw gaan praten of ze in ieder geval dat belletje af wil doen dat werkt zeker niet in het voordeel van de kat ..
en een emmer water heeft inderdaad meer effect dan een beetje ..
het is wel zo een kat mag vrij rond lopen tussen zonsopgang en zonsondergang als het dus bijv s avonds gebeurd als het donker is kun je de eigenares er op aan spreken anders niet ..
Afbeelding
Qal
Zeer actief

MARC_S schreef:In mijn ogen is het absoluut onaanvaardbaar om een kat buiten te laten lopen met een belletje. De kat zal daardoor voor alle katten en dus ook honden op tientallen meters afstand te ontdekken zijn
Ik snap je punt maar dat is niet "jouw" probleem hoe hard het misschien ook klinkt. :wink: In het geval wat TS beschrijft lijkt het me juist wel wenselijk voor het welzijn van de kat, haar hond hoort de kat eerder dan hij het beest ziet dus dat zijn kostbare (milli)seconden in het voordeel van de kat om weg te komen.
Trici
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trici »

Zo ver k begrepen heb is het kattenbelletje OOIT bedacht om vogels ed te waarschuwen voor de kat, maar dat s alweer een tijdje achterhaalt...

In dit geval zijn je buren volgens mij zelf aansprakelijk/verantwoordelijk de kat komt in JOUW tuin....je kan moeilijk zeggen mijn hond mag niet in eigen tuin omdat de kat van de buren er loopt.... :neenee: :19:
Afbeelding
gotcha
Zeer actief

Ben gisteren gaan bellen,maar ze was niet thuis.

dus ga van de week nog eens langs.

Ik heb zelf ook een heilig birmaan gehad (metaxa 16 jaar)dus ik zou niet willen dat een ander kat gewond raakt.

Dat zal ik ook aanhalen bij haar,we hebben trouwens ook een kattenband met elkaar :mrgreen: .Op een morgen had haar poes gejongt in mijn tuin,samen hebben we dan de poes met kittens naar haar huis gebracht.

'Klaat jullie iets weten :ok:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb 1 echte kattenkiller en dat is hier dus in het begin van het open deur seizoen best wel stress voor mij want stel je voor....
Mijn tuin is omheind tot 1.80 meter dus mijn honden kunnen er niet uit maar de katten kunnen er wel in en ik heb helaas ook katten die onder de schutting doorkomen tewijl wij gewoon buiten zitten.....
Ik heb zelf al geinformeerd hoe het zit...onze tuin is onze grond en ik heb alle voorzorgsmaatregelen genomen voor de veiligheid dus ik ben niet aansprakelijk voor eventuele schade aan katten.. tuurlijk ik doe mijn best om het tevoorkomen maar soms ben ik niet buiten en de honden wel.... gelukkig is er nog nooit iets gebeurt.
Mensen die katten nemen en deze buiten laten lopen nemen dit soort risico's maar voor lief denk ik dan..het si hun risico en niet die van mij.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

En als de kat voor een auto loopt, dan is de automobilist zeker ook schuldig?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

iones schreef:En als de kat voor een auto loopt, dan is de automobilist zeker ook schuldig?
Nee, dan is de katteneigenaar schuldig alsmede ook als het een loslopende hond is, dan is de hondeneigenaar schuldig, want die mag niet los lopen. Kat mag ook officieel alleen maar los lopen op eigen terrein en niet door de buurt banjeren.
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

hier komt af en toe een kat buurten, maar sinds we dick hebben zien we hem niet meer vaak aan onze kant van de schutting. als ze de kans hebben zouden ze de kat ook pakken.

nu hebben we een hondenluik en verwacht die kat ooit nog eens binnen (hoop het niet)
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”