Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Smuldier mengen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Smuldier mengen?

Ongelezen bericht door nathalie »

Ben ik weer :mrgreen:

Even een vraagje aan de kenners van de procenten die versvoer moet bevatten!
Bowie staat sinds vandaag volledig op KVV.. Ik ben van plan om hem langzaam te gaan laten wennen aan verschillende merken. Smuldier is hij al gewend, dus daar beginnen we deze week mee. Alle twee de compleetvarianten heb ik gekocht.
Vanaf volgende week wil ik er ook 2 dagen carnibest en 2 dagen duck/rodi (of iets in die trant) bij gaan geven.
Nou was ik dus in de supermarkt, en vroeg me af of je bv. een pakje smuldier pens en een bakje vlees samen kan geven en of dit dan ook een complete maaltijd is?
Ik heb de percentages vergeleken, er zit weinig calcium in en geen fosfor. Een dagje wat minder calcium lijkt me niet de grootste ramp.. Maar waar is fosfor voor? Heeft hij dat echt nodig?

Ik ben trouwens begonnen met een bakje per dag.. Bowie weegt nog maar 25 kilo en is niet meer actief. Hij slaapt de hele dag en at van zijn brokken ook maar heel weinig. Mocht dit niet genoeg blijken te zijn, dan krijgt hij gewoon extra.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Smuldier mengen?

Ongelezen bericht door Rami »

Het voordeel van afwisselen van verschilende merken en verschillende varianten is dat wat je de ene keer wellicht 'tekort' komt, de andere keer weer wordt aangevuld. De ene kvv-producent gebruikt nu eenmaal meer orgaan dan de andere en de volgende heeft weer net een ander percentage calcium.
Mengen maakt wat dat betreft dan ook niet uit, vooral als je met name complete kvv's voert, zullen je honden niet zo snel 'tekorten' oplopen.
Voordat ik zelf samenstelde heb ik ook altijd gewisseld van merken en varianten en dat beviel - op zich- goed.
Dat ik toch zelf ben gaan samenstellen heeft te maken met het feit dat ik graag in in de hand heb wat mijn honden krijgen - wat betreft diersoorten, bot, vet etc..
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik zou zeker andere merken ernaast geven. Ik vind smuldier 1 van de mindere KVV merken die er te krijgen zijn. Als je KVV compleet geeft moet je niet te snel bang zijn voor tekorten. Voeding hoeft niet elke dag compleet te zijn. Wij liggen 's nachts toch ook niet wakker of we die dag wel alle voedingstoffen hebben binnengekregen?

Je kunt aan KVV ook spiervlees toevoegen. In de goedkopere KVV zit namelijk niet veel spiervlees. Spiervlees is immers duurder dan orgaanvlees.
Stap daarnaast ook eens over op regelmatig een goed bevleesde bot van een kalf, geit, kip of schaap. Gevogelte (kip/kalkoen) is een goed vleesbot om mee te beginnen van de andere diersoorten vooral delen nemen die niet van de poten afkomstig zijn. Bijvoorbeeld een stuk van de ribben. Uiteraard alles rauw, maar dat zal je ondertussen wel begrepen hebben denk ik.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik geef regelmatig een mix van de smuldier compleet met de vlees variant .... hier nooit geen problemen mee...
Ik let wel op dat ze voldoende binnne krijgen maar ga echt niet elke dag rekenen of het wel genoeg is..ze zien er super uit en eten erg goed dus zal wel goed gaan!
Ik geef ze ook regelmatog afsnijsel van runderlappen vinden ze ook erg lekker.
Afbeelding
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

als je pens en vlees van smuldier door elkaar mengt wordt dit niet een complete maaltijd.

Je kan bv wel pens/vlees compleet mengen met vlees of met kip
of vlees compleet mengen met pens.
Trici
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trici »

Dat laatste doe ik inderdaad ook als ik smuldier geef; Sam krijgt 800 gram op een dag, dus 2 bakjes; 1 bakje is ALTIJD een compleet versie; meeste dagen krijgt hij gewoon 2x de compleet; maar doe het ook een keer of 2 a 3 in de week 1 om 1; ofwel 1 bakje een complete versie; aangevuld met een bakje kip versie, of pens, vlees; hart...

Hier gaat dat goed in ieder geval :ok:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Hoewel er vast niets tegen het echt mengen van verschillende kvv's zou ik er persoonlijk voor kiezen om per maaltijd 1 variant te geven. Ik heb daar niet eens echt een reden voor ;-) het is meer een gevoel. Het afwisselen van verschillende merken en smaken lijkt mij juist ontzettend goed! Dus, vooral doen; juist ook omdat ze net allemaal een andere samenstelling hebben!
Ik neem even aan dat het een volwassen hond is,.. in dat geval is een dagje 'incompleet' voeren echt ook weer geen punt. Wij eten toch ook wel 's patat of pizza?

Gewoon lekker varieren... en opletten of je kunt merken dat hij het op het een of het ander opvallend beter of slechter doet; kijk ook naar de ontlasting.. misschien ff goed bijhouden wat je geeft en hoe de reaktie daarop is? Dan kun je daar later wat mee, door de varianten / merken waar de hond minder op reageert weg te laten.

Verder: prima plan van aanpak!!

Suzanne
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Even voor alle duidelijkheid: Bowie is al 13, zijn tandjes gaan loszitten en mede daardoor at hij zijn brokken niet meer goed. Vleesbotten krijgen de andere honden weleens, maar hij door daar niks meer mee. Hij trekt er een klein beetje vlees af en dan loopt hij ervan weg.
De andere honden hebben 2 a 3 vleesdagen in de week en Bowie dus sinds gisteren volledig op KVV.
Ik ga vanaf volgende week zeker mengen hoor, maar wij hebben maar een kleine vriezer (nog een paar weekjes en dan krijgen we een grote :cheer: ), dus ik moet voorlopig even voor een weekje inslaan.
Ik weet dat smuldier een van de mindere KVV's is en juist daarom wil ik ook gaan afwisselen. Maar Bowie is Smuldier wel gewend, dus leek het me fijner voor hem om daarmee te beginnen.
Ik heb aan mijn andere honden gemerkt dat die erg aan de vleesdagen moesten wennen. Ze vonden het niet erg, integendeel, maar ze hebben altijd brokken gegeten en als ze dan vlees kregen, kregen ze zit erdoor. Maar de eerste twee weken bleven ze jammeren om eten na de vleesmaaltijd. Het lijkt mij dat dit door gewenning komt. Brokken=eten. Geen brokken=geen eten dus! Maar nu zijn ze eraan gewend. Door andere fora, maar vooral dit forum ben ik er het nadeel ervan in gaan zien.
Het liefst zou ik gaan barfen, maar ik woon nog thuis en mijn moeder vind dat absoluut geen optie :roll:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”