Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveelheid voedsel aanpassen aan beweging?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Hoeveelheid voedsel aanpassen aan beweging?

Ongelezen bericht door Frenk »

Frenk eet alweer iets beter, nog steeds niet denderend. Maar wel als er lekkere hapjes voorbij komen. Het is dus echt een 'test' van het manipulatieve monstertje... :boos: :pffff: :mrgreen: Ik heb echt de voedingstabellen van rodi en duck aangehouden, maar jullie opmerkingen hebben mij wel aan het denken gezet. Ik zal erop letten dat hij niet teveel krijgt, ik wil hem zeker niet overvoeren. Maar nu zit ik me het volgende af te vragen: moet je de hoeveelheid eten aanpassen op de hoeveelheid beweging die een hond krijgt? Het lijkt vrij logisch om te denken van wel, toch?

Wij lopen nu iedere dag 1x lang (ongeveer 45min) en 3x kort (10min per keer). Tijdens de lange wandeling wordt er gespeeld en geoefend. Ook thuis doen we verspreid over de dag een paar keer 1 of 2 minuutjes basisoefeningen (en dan krijgt 'ie zijn botje) en ook spelen we thuis. Balletje, maar ook echt kroelen op de grond :piew: :oops:

Daarnaast trainen we nu 1x per week en vanaf dit weekend 2x per week op de puppencursus. Zodra het mag wil ik daar behendigheid bij gaan doen.

Moet ik zijn dieet daarop aanpassen? Niet alleen meer, maar ook andere voedingsmiddelen? :19:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik ben erg van voeren op het oog.
Volgens de richtlijnen zou mijn hond zo'n 300 gram per dag nodig hebben.
Caja heeft echter normaal doordat ze zeer actief is zo'n 500 gram nodig om op gewicht te blijven.
Op het moment is ze geblesseerd en mag alleen korte stukjes aan de lijn lopen en krijgt meer tussendoortjes (kong bijv om haar bezig te houden).
Geef haar daarom tijdelijk zo'n 250 tot 300 gram eten.
Ik pas het dus wel aan aan haar activiteit, maar vooral omdat het contrast zo groot is :wink:

Maar het is dus vooral belangrijk om naar je hond te kijken, bij een hond waarmee je veel wilt doen en wilt sporten is het ook wel heel belangrijk dat hij niet te dik is.
Je moet zijn ribben dus wel kunnen voelen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

marye schreef:Maar het is dus vooral belangrijk om naar je hond te kijken, bij een hond waarmee je veel wilt doen en wilt sporten is het ook wel heel belangrijk dat hij niet te dik is.
Dank je :ok: Dat is wat ik ook in de gaten houdt. Bij Frenk is het allemaal haar wat je ziet en je moet dus inderdaad echt voelen hoeveel reserve hij op zijn ribben heeft.. (momenteel nog niks :roll: )

Maar voer je ook bijvoorbeeld extra koolhydraatrijk of extra eiwitten zoals bij menselijke sporters? Of kies je sowieso een voer uit wat voor actievere honden geschikt is?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

De hoeveelheid voer moet je op zich wel aanpassen als een hond heel veel beweging krijgt, maar jouw hond is nog hartstikke jong en geen lange afstandslopen mag ik hopen. Die tabellen van Rodi zijn erg ruim, Buffy werd daar te dik van. Vooral als hij wat ouder wordt moet je goed gaan uitkijken want vanaf een maand of zes is de groei er wel uit en dan is wat Rodi aangeeft veel te veel voor jouw pup.

Ik zou hem geven wat hij nu krijgt en als je merkt dat hij te iel wordt, kun je hem meer geven. Ik zou hem niet op voorhand meer geven, dadelijk zit je met een dikke hond misschien. Extra's heeft hij in principe ook niet nodig, alles zit in het voer. Hoe meer voer, hoe meer hij van alles binnen krijgt. Als je later van plan bent van Frenck een topsproter te maken (ik zou dan wel gekozen hebben voor een ander ras) dan wordt het misschien anders, maar Frenck mag nog niet zo zwaar belast worden de komende maanden en maanden.

De behendigheid dat kan toch nog lang niet en van een keer in de week behendigheid hoef je je hond niet meer eten te geven. Als hij straks veel loopt en je dan ook nog met hem traint, heeft hij meer nodig dan een hond die drie keer per dag een blokje van een kwartier doet, maar dat merk je vanzelf.

Wat voor training is dat twee keer in de week? Ik vind het wat veel voor een hond van nog geen half jaar. Ligt aan de training natuurlijk, is het iets leuks, speels of is het enkel commando's e.d. trainen? Ik vind het uitkijken dat je hond het nog wel leuk blijft vinden, je kan zijn hele leven nog met hem trainen en hij is maar een keer jong. Voor je het weet zet je er te veel druk op en dat gaat ten koste van het plezier.

Anne
Frenk
Zeer actief

starfleet schreef: Wat voor training is dat twee keer in de week? Ik vind het wat veel voor een hond van nog geen half jaar. Ligt aan de training natuurlijk, is het iets leuks, speels of is het enkel commando's e.d. trainen? Ik vind het uitkijken dat je hond het nog wel leuk blijft vinden, je kan zijn hele leven nog met hem trainen en hij is maar een keer jong. Voor je het weet zet je er te veel druk op en dat gaat ten koste van het plezier.

Anne
Dank je voor het meedenken :ok:

We gaan naar 2 puppencursussen. Dus vooral veel, heel veel spelen :cheer: Ik train sowieso alleen maar spelenderwijs met hem. Je merkt heel goed aan Frenk dat hij het ook heel erg leuk vindt om bezig te zijn. Hij vindt het echt 1 groot feest om te spelen, te oefenen en bij andere hondjes (en baasjes) te zijn.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Frenk schreef:
marye schreef:Maar het is dus vooral belangrijk om naar je hond te kijken, bij een hond waarmee je veel wilt doen en wilt sporten is het ook wel heel belangrijk dat hij niet te dik is.
Dank je :ok: Dat is wat ik ook in de gaten houdt. Bij Frenk is het allemaal haar wat je ziet en je moet dus inderdaad echt voelen hoeveel reserve hij op zijn ribben heeft.. (momenteel nog niks :roll: )

Maar voer je ook bijvoorbeeld extra koolhydraatrijk of extra eiwitten zoals bij menselijke sporters? Of kies je sowieso een voer uit wat voor actievere honden geschikt is?
Caja krijgt een rauw samengesteld dieet, hierop doet ze het heel goed mits ze dus genoeg krijgt.
Toen ze wat moest aankomen heb ik wel even wat vettere diersoorten gegeven, maar nu vind ik variatie juist belangrijk.
Maar je merkt inderdaad vanzelf als je hond meer nodig heeft.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik voer ook op het oog, ik heb hier heel aktieve honden en die krijgen meer dan ze zouden moeten hebben en doen het daar prima op, worden ze iets te mager krijgen ze meer en bij te dik wat minder :wink:
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

de extra kolydraten e.d voer je pas als je hond echt met top sport bezig is
bv in de sneuw slee trekken en dat niet 1 dag maar bv 1 week lang
of als de hond bijna iedere dag op jacht gaat en daarmee bedoel ik niet de les maar de echte jacht
bijna 1 dag klauteren over weilanden enz enz

van puppy training...nee daar hoe je geen extra kolydraten voor te voeren

als Lupa bv 1 dag is gaan jagen krijg ze van me savonds extra
bv eiren, of extra vet randen
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

HIer voer ik ook op zicht bij Boris en de sinten eten gewoon wat ze willen eten en dat vullen we elke dag aan met ongeveer de hoeveelheid die ze per dag eten :wink:
Bij Boris op zicht voeren gaat me beter af dan bij mijn konijnen (die zijn te dik en krijgen al zo weinig vind ik :N: )
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Re: Hoeveelheid voedsel aanpassen aan beweging?

Ongelezen bericht door ignit »

Frenk schreef:Moet ik zijn dieet daarop aanpassen? Niet alleen meer, maar ook andere voedingsmiddelen? :19:
Ik woon in Suriname, al ben ik nu even in NL op familiebezoek, en kan en wil helemaal niet meepraten over kvv. Toch wil ik je wat basisinfo geven over de voeding van pups.

Er zijn pups die tussen de maaltijden door behoefte hebben aan wat extra energie en die krijgen ze bijvoorbeeld door een groenteprutje met ingeweekte havermout, extra koolhydraten, die snel verbranden, en wat orgaanvlees.

De organen van pups functioneren pas goed wanneer ze 14 tot 16 weken oud zijn. Dit betekent dat extra dierlijk vet een belasting kan zijn, die ze nog niet aan kunnen. Kokos olie of geraspte kokos is een zeer goede vervanging. Bovendien zorgt kokos olie, dat de pup niet te veel vet op zijn vlees krijgt.

Veel info over de voeding van pups is te vinden in de link onder aan dit bericht, op de balk of hoe dat ook heet.

Veel succes,
Ignit Bekken.
http://www.barf-natuurlijk.nl
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

boxersien schreef:HIer voer ik ook op zicht bij Boris en de sinten eten gewoon wat ze willen eten en dat vullen we elke dag aan met ongeveer de hoeveelheid die ze per dag eten :wink:
Bij Boris op zicht voeren gaat me beter af dan bij mijn konijnen (die zijn te dik en krijgen al zo weinig vind ik :N: )
Als je konijnen een onderkin hebben, dan is dat niet perse te dik. Vrouwtjeskonijnen krijgen vooral zo'n wam (zo heet een onderkin bij konijnen) door de hormonen. Dus als de rest van het lichaam goed aanvoelt, dan zijn ze verder niet te dik.
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ik weeg het voer af omdat ze alledrie verschillende hoeveelheden krijgen.
Vind ik dat de ribben bijna niet meer te zien zijn dan krijgen ze wat minder.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Bij grote inspanning krijgen ze meer en bij weinig inspanning bijna niets of een vastendag. Bij normaal bewegen krijgen ze hun normale portie...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”