Ik was een aantal jaar geleden in Ierland op een camping helemaal in de middle of nowhere. Zo nu en dan een huisje langs de weg en dat was het. Het was laagseizoen en je kwam eigenlijk zelden of nooit iemand tegen op de lange wandelingen die we maakten. Ineens was daar een Springer Spaniel. Een pracht van een hond die midden in een veenmoeras rondrende. Hij zag mij en week niet meer van mijn zijde. En dan?
De hond liep uren mee helemaal terug mee naar de camping. Daar aangekomen wilde de campingeigenaar niet hebben dat de hond mee op de camping kwam. Hond was echter los en bleef. De volgende ochtend was hij er nog steeds en heb ik hem maar eten gegeven en een riem omgedaan.
Er zijn daar geen instanties en de eigenaar van de camping was totaal niet meewerkend. Wij gingen met de auto weg naar de veerpond en ik zat met die hond.

Uiteindelijk kwam er een gezin en ik heb ze aangesproken over het probleem met de hond. De kinderen waren lyrisch van de hond en de ouders leken me aardig. Ik heb duidelijk gezegd dat ik de hond gevonden had en uitgelegd dat ze echt naar de eigenaar op zoek moesten. Toen heb ik ze de hond gewoon gegeven en ze reden naar huis (totaal uit de buurt van de camping want ze waren ook op doorreis) met de prachtige Springer Spaniel in de auto. Ik denk dat ze hem gewoon gehouden hebben en ik heb geen idee van wat er met die hond gebeurd is.
Het laat me na al die jaren nog steeds niet los. Had ik iets anders moeten doen? Had ik maar een telefoonnr gevraagd, had ik maar naar mijn gevoel geluisterd dat ze de hond zouden houden. De hond niet mee moeten geven maar mee moeten nemen naar de veerpond en daar aan de politie moeten geven? Je staat ineens met een hond die duidelijk van iemand was en de weg kwijt was. Ik wilde er zo snel mogelijk vanaf want we gingen die dag weer naar huis. Ik kon niet het openbaar vervoer in met een hond me een touw om de nek die niet van mij was.

Op de een of andere manier zit die hond nog steeds in mijn gedachte. Ik ben zo bang dat er nog dagen gezocht is in dat veenmoeras en dat dat gezin gewoon besloten heeft die prachtige hond te houden :N: