Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

de neus, een raar fenomeen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pak-de-bal

de neus, een raar fenomeen

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

De neus, een raar fenomeen, Bauke gebruikt hem als een soort torpedo:

raced vlak boven de stoep ergens naartoe, om alvorens een heel klein plekje , te besnuffelen
Maar ik móet dan wel op mijn hoede zijn, want het kan ook net iets eetbaars zijn, wat ik niet gezien heb.

Hoe ervaren jullie het?

Afbeelding of met een fish-eye: Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Afbeelding

Ben snuffelt graag aan van alles en nog wat, Osa doet het eigenlijk alleen als het eetbaar is :mrgreen: Of het moet wel een héél charmante reu zijn geweest.

gr Aimée
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: de neus, een raar fenomeen

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Pak-de-bal schreef:De neus, een raar fenomeen, Bauke gebruikt hem als een soort torpedo:

raced vlak boven de stoep ergens naartoe, om alvorens een heel klein plekje , te besnuffelen
Maar ik móet dan wel op mijn hoede zijn, want het kan ook net iets eetbaars zijn, wat ik niet gezien heb.

Hoe ervaren jullie het?

Volgens mij gebruiken alle honden hun neus voor hetzelfde :19:
Net als elke hond snuffelt de mijne ermee.......... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Daantjeln4 op 19 apr 2008 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Mickie schreef::smile: die 2e is ook een geweldige avatar :mrgreen:
Geweldig :mrgreen:

Die neuzen zijn soms lastig. Vooral als hier vóór de laatste uitlaatronde weer vossen door de voortuinen zijn gestruind en ze ruiken die. Compleet door dolle zijn ze dan :N: gelukkig doen wij het laatste rondje altijd met zijn tweetjes.
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Onze twee mannen doen meer op zicht dan op reuk. Alleen als er aantrekkelijke dames te ruiken zijn, gaan de neuzen echt op actief. Joep heeft overigens een heel speciale neus: hij kan hem echt van links naar rechts en andersom bewegen. Heel raar gezicht en ik heb het nog nooit bij andere honden gezien.
Rumba ruikt meer en heeft feilloos lekkers (nou ja, lekkers....) op straat en dergelijke in de gaten. Daarentegen kan ze heel vaak speeltjes niet vinden omdat ze die niet ziet.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Pak-de-bal

Hanneke schreef:Onze twee mannen doen meer op zicht dan op reuk. Alleen als er aantrekkelijke dames te ruiken zijn, gaan de neuzen echt op actief. Joep heeft overigens een heel speciale neus: hij kan hem echt van links naar rechts en andersom bewegen. Heel raar gezicht en ik heb het nog nooit bij andere honden gezien.
Rumba ruikt meer en heeft feilloos lekkers (nou ja, lekkers....) op straat en dergelijke in de gaten. Daarentegen kan ze heel vaak speeltjes niet vinden omdat ze die niet ziet.
dat bewegen doet Bauke ook,
's morgens doe ik altijd even de balkondeur open voor hem voor de eerste ochtend-luchtjes
en dan zie je de neusvleugels ook bewegen van links naar rechts, en dan heel hard hoorbaar snuiven :wink:

De heerlijke morgen-geuren! :ok:

de neus is onmisbaar bij honden , die niet meer goed kunnen zien :ok:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik ervaar niks, ik sta erbij en kijk er naar en Tirsa snuffelt, HET belangrijkste orgaan van de hond om de omgeving te verkennen en te weten of vriend of vijand langs is geweest.
Pak-de-bal

Komt er bij jullie honden ook wat wit schuim naast de neusvleugels?
In de loop van de wandeling? :denken:
.
Pak-de-bal

Neeltje schreef:Ik ervaar niks, ik sta erbij en kijk er naar en Tirsa snuffelt, HET belangrijkste orgaan van de hond om de omgeving te verkennen en te weten of vriend of vijand langs is geweest.
zou het anders zijn, bij honden met een korte snuit? :denken:

Zouden er precies dezelfde aantal van zenuwtakken aanwezig zijn in die kortere snuit? :denken:
alm@
moderator

Pak-de-bal schreef:Komt er bij jullie honden ook wat wit schuim naast de neusvleugels?
.
Nee, nooit gezien :19:
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Pak-de-bal schreef: de neus is onmisbaar bij honden , die niet meer goed kunnen zien :ok:
Op zich is er niks mis met Rumba haar ogen, hoor. Ze kan er prima mee zien alleen de mannen zien veel beter. We dachten daarom dat er iets mis mee was en hebben haar ogen op alles laten onderzoeken, maar ze zijn in prima staat, gelukkig. Er is gewoon een verschil in gezichtsvermogen. Milo ziet ook beter dan ik (en dat ondanks €2000 aan laseroperaties, snik :jank: ).

Grappig dat Bauke ook zijn neus heen en weer kan doen.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Pak-de-bal

alm@ schreef:
Pak-de-bal schreef:Komt er bij jullie honden ook wat wit schuim naast de neusvleugels?
.
Het schijnt door "het ervaren van verschillende luchtjes " , te zijn.

Misschien is dat meer voor jachthonden? :denken:

Bauke kan ook heel hoorbaar snuiven, dat heb ik eens gelezen hoe dat zit:

In het midden komt de lucht naar binnen , maar ze snuiven het aan de buitenkant weer naar buiten
als een soort filter en zo kunnen ze de verschillende luchtjes onderscheiden

Bauke doet het erg, als er een wild zwijn in de buurt zit , dat harde snuiven :N:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

De neus is hem de baas.......probeer hem dan maar alert te krijgen :wink: ...........Ben ik mee bezig :pffff:
Canecorsosultan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Contacteer:

Ongelezen bericht door Canecorsosultan »

De neus van Sultan is steevast naar de grond gericht. Al die luchten vind ie geweldig :ok: Vooral een nieuw gebied is mega intressant. Als ie een extra lekkere geur ruikt, ademt ie diep in en daarna zo hard uit dan zijn hangwangen er van flapperen :mrgreen:
Irina is een gelegenheids-snuiver, die houdt liever haar hoofd omhoog tijdens het wandelen, om te zien wat er evt. aan komt in de verte. Snuffelen bewaart ze voor speciale plekjes als we bv in de wei lopen of in het bos.
Afbeelding
Cane Corso: a love that lasts a lifetime!!
alm@
moderator

Pak-de-bal schreef:
alm@ schreef:
.
Het schijnt door "het ervaren van verschillende luchtjes " , te zijn.

Misschien is dat meer voor jachthonden? :denken:

Bauke kan ook heel hoorbaar snuiven, dat heb ik eens gelezen hoe dat zit:

In het midden komt de lucht naar binnen , maar ze snuiven het aan de buitenkant weer naar buiten

Bauke doet het erg, als er een wild zwijn in de buurt zit , dat harde snuiven :N:
Het zou best kunnen dat jacht en waakhonden op verschillende manieren met geurtjes omgaan alhoewel mijn herders wel helemaal door dolle raken als ze hier vossen ruiken. Maar die zijn dan op 'hun' terrein geweest' (de voortuin). Mijn honden zijn niet van die jagers. Ja eventjes als ze wat ruiken maar ze zijn nooit meer dan een meter of 50 uit mijn buurt :19:
Afbeelding
Pak-de-bal

Mickie schreef:
Pak-de-bal schreef:Bauke kan ook heel hoorbaar snuiven, dat heb ik eens gelezen hoe dat zit:

:denken: tegelijk lucht erin en eruit kan niet hoor, Het is of het één of het ander.
in en uitademen , wat een mens ook doet

de neusvleugels daar gaat de lucht naar buiten , als ze iets bijzonders ruiken,
en dat is omdat de lucht die naar binen gaat niet daarmee in contact komt,
en daarom zitten die spleetjes dan ook aan de zijkanten.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Yep, mijn honden hebben ook neuzen.........grote glimmende zwarte doppen die goed functioneren.
Pak-de-bal

Canecorsosultan schreef:De neus van Sultan is steevast naar de grond gericht. Al die luchten vind ie geweldig :ok: Vooral een nieuw gebied is mega intressant. Als ie een extra lekkere geur ruikt, ademt ie diep in en daarna zo hard uit dan zijn hangwangen er van flapperen :mrgreen:
Irina is een gelegenheids-snuiver, die houdt liever haar hoofd omhoog tijdens het wandelen, om te zien wat er evt. aan komt in de verte. Snuffelen bewaart ze voor speciale plekjes als we bv in de wei lopen of in het bos.
Bauke heeft het juist met bekende geuren , :
" oh , die en die zijn al hier geweest" :wink:

en dan plassen er op met de ene keer voetenvegen en de andere keer niet
Ik denk met teefjes wel voetenvegen en met onbelangrijkere geuren niet? :denken:

Ik zou willen dat ik zo'n hond had die gewoon naar voren zou kijken,
ik ben altijd jaloers op die mensen , die zo'n hond hebben
dat staat zoveel mooier , een hond die naar voren kijkt ipv altijd op de grond
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Pak-de-bal schreef:
Ik zou willen dat ik zo'n hond had die gewoon naar voren zou kijken,
ik ben altijd jaloers op die mensen , die zo'n hond hebben
dat staat zoveel mooier , een hond die naar voren kijkt ipv altijd op de grond
:denken:

Wat kan jou het schelen hoe het staat?
Als je hond maar lol heeft. :mrgreen:
Afbeelding
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Wit schuim komt bij mijn hond wel uit zijn mond, als hij bijv een dames plasje heeft geroken en gelikt :roll: :mrgreen:

Uit zijn neus.......??? Nooit gezien, is dat wel gezond? Weet je zeker dat het niet uit zijn mond komt?
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
Pak-de-bal

Daantjeln4 schreef:Wit schuim komt bij mijn hond wel uit zijn mond, als hij bijv een dames plasje heeft geroken en gelikt :roll: :mrgreen:

Uit zijn neus.......??? Nooit gezien, is dat wel gezond? Weet je zeker dat het niet uit zijn mond komt?
bij zijn neusvleugels , aan de zijkanten dus, dat heeft hij van puppy af aan. als hij een tijdje al buiten loopt
maar of dat normaal is , weet ik niet
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

alm@ schreef: Het zou best kunnen dat jacht en waakhonden op verschillende manieren met geurtjes omgaan alhoewel mijn herders wel helemaal door dolle raken als ze hier vossen ruiken. Maar die zijn dan op 'hun' terrein geweest' (de voortuin).
Mijn herder Noeska heeft hetzelfde met vossen. De eerste keer was ik er totaal door verrast, ik wist ook niet dat op die plek vossen kwamen. Ze ging er dus helaas wel achteraan. Sindsdien zie ik het meteen aan haar als er vossengeur is, en als ze dan losloopt, klik ik haar meteen vast.

Ik vind het moeilijk te omschrijven, maar ik kan meestal aan haar zien wat ze ruikt, wat voor soort lucht ze waarneemt en waar ze mee bezig is. Een spoor van een mens, van een dier, van iets wat ze niet kent, een kat, eten, mensenpoep (sorry PdB), je ziet het aan haar voordat ze de veroorzaker van het spoor/de geur gevonden heeft.

Wat ik ermee doe? Trainen voor het basiscertificaat Zoekhonden

:mrgreen:
alm@
moderator

Gos schreef:
alm@ schreef: Het zou best kunnen dat jacht en waakhonden op verschillende manieren met geurtjes omgaan alhoewel mijn herders wel helemaal door dolle raken als ze hier vossen ruiken. Maar die zijn dan op 'hun' terrein geweest' (de voortuin).
Mijn herder Noeska heeft hetzelfde met vossen. De eerste keer was ik er totaal door verrast, ik wist ook niet dat op die plek vossen kwamen. Ze ging er dus helaas wel achteraan. Sindsdien zie ik het meteen aan haar als er vossengeur is, en als ze dan losloopt, klik ik haar meteen vast.
Hoe zouden ze vossen eigenlijk zien vraag ik mij weleens af. Niet als prooi denk ik of toch wel? Ik woon pal aan de rand van de duinen en langs de rand van een privé-bos. s'Avonds lopen er altijd wel vossen te scharrelen. Het lijkt wel of ze steeds brutaler worden vooral in de winter.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

alm@ schreef: Hoe zouden ze vossen eigenlijk zien vraag ik mij weleens af. Niet als prooi denk ik of toch wel? Ik woon pal aan de rand van de duinen en langs de rand van een privé-bos. s'Avonds lopen er altijd wel vossen te scharrelen. Het lijkt wel of ze steeds brutaler worden vooral in de winter.
Waar we eerst woonden, liep er een gewoon langs de golfbaan en stak de weg over vanuit een weiland/natuurgebied waar heel veel trekvogels zaten. Later zag ik dat een een voosepaadje oiep van het fietspad de golfbaan op. Maar dat wist ik niet totdat ze achter die vos aanging 's winters om 6 uur 's morgens. :jank: De vos kwam me 2x voorbijgerend met mijn rooie erachter aan, helemaal daas. Toen stak hij de weg over en rende de weilanden in. Noeska kwam toen gelukkig wel meteen terug, toen hij eenmaal het weiland ingegaan was, maar daarvoor was ze totaal onbereikbaar. Ik denk dus toch wel dat ze een vos tenminste als iets zien wat weggejaagd moet worden. Want op zo'n manier loopt ze niet achter een andere hond aan, wat sommige mensen ook zouden willen beweren :wink:
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Pak-de-bal schreef:
Daantjeln4 schreef:Wit schuim komt bij mijn hond wel uit zijn mond, als hij bijv een dames plasje heeft geroken en gelikt :roll: :mrgreen:

bij zijn neusvleugels , aan de zijkanten dus, dat heeft hij van puppy af aan. als hij een tijdje al buiten loopt
Heeft Rossi ook weleens.
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

alm@ schreef:
Gos schreef:
Hoe zouden ze vossen eigenlijk zien vraag ik mij weleens af. Niet als prooi denk ik of toch wel? Ik woon pal aan de rand van de duinen en langs de rand van een privé-bos. s'Avonds lopen er altijd wel vossen te scharrelen. Het lijkt wel of ze steeds brutaler worden vooral in de winter.
een vos is een prooi voor een hond, als ik het goed heb is het ook geen echte familie van de hond maar van de kat, (ik zal even uitzoeken hoe het zit ).ze zijn makkelijk op te jagen en dat is voor een hond weer een trigger om er achter aan te gaan, met als bij een huiskat.

quireste heeft dat ook wel eens gedaan, erachter aan zitten, maar krijgt ze niet te pakken gelukkig!

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Superfoto's, PdB :smile:.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Pak-de-bal schreef:

Mijn doggen hebben dat ook als er een heel interessant luchtje ergens is.

Ik vind een honden neus trouwens heel vernuftig. Ze kunnen hun neus ergens helemaal tegenaan drukken en dan nog via die zijspleetjes ademen :mrgreen:
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

een hondenneus ruikt 1.000.000 keer beter dan ons reukorgaan, dus ze krijgen nogal wat impulsen om te snuffelen denk ik.
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

Grappige closeupfoto's :ok:

Ik dacht dat een reu meer zou snuffelen als een teef.Wel ons Gotcha doet flink haar best met haar neus.Is er dan geen verschil?Tussen reusgesnuffel en teefjesgesnuffel vraag ik me dan af :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”