raced vlak boven de stoep ergens naartoe, om alvorens een heel klein plekje , te besnuffelen
Maar ik móet dan wel op mijn hoede zijn, want het kan ook net iets eetbaars zijn, wat ik niet gezien heb.
Hoe ervaren jullie het?

Moderator: moderatorteam
Volgens mij gebruiken alle honden hun neus voor hetzelfdePak-de-bal schreef:De neus, een raar fenomeen, Bauke gebruikt hem als een soort torpedo:
raced vlak boven de stoep ergens naartoe, om alvorens een heel klein plekje , te besnuffelen
Maar ik móet dan wel op mijn hoede zijn, want het kan ook net iets eetbaars zijn, wat ik niet gezien heb.
Hoe ervaren jullie het?
dat bewegen doet Bauke ook,Hanneke schreef:Onze twee mannen doen meer op zicht dan op reuk. Alleen als er aantrekkelijke dames te ruiken zijn, gaan de neuzen echt op actief. Joep heeft overigens een heel speciale neus: hij kan hem echt van links naar rechts en andersom bewegen. Heel raar gezicht en ik heb het nog nooit bij andere honden gezien.
Rumba ruikt meer en heeft feilloos lekkers (nou ja, lekkers....) op straat en dergelijke in de gaten. Daarentegen kan ze heel vaak speeltjes niet vinden omdat ze die niet ziet.
zou het anders zijn, bij honden met een korte snuit?Neeltje schreef:Ik ervaar niks, ik sta erbij en kijk er naar en Tirsa snuffelt, HET belangrijkste orgaan van de hond om de omgeving te verkennen en te weten of vriend of vijand langs is geweest.
Op zich is er niks mis met Rumba haar ogen, hoor. Ze kan er prima mee zien alleen de mannen zien veel beter. We dachten daarom dat er iets mis mee was en hebben haar ogen op alles laten onderzoeken, maar ze zijn in prima staat, gelukkig. Er is gewoon een verschil in gezichtsvermogen. Milo ziet ook beter dan ik (en dat ondanks €2000 aan laseroperaties, snikPak-de-bal schreef: de neus is onmisbaar bij honden , die niet meer goed kunnen zien
Het schijnt door "het ervaren van verschillende luchtjes " , te zijn.alm@ schreef:Nee, nooit gezienPak-de-bal schreef:Komt er bij jullie honden ook wat wit schuim naast de neusvleugels?
In de loop van de wandeling?![]()
.
Het zou best kunnen dat jacht en waakhonden op verschillende manieren met geurtjes omgaan alhoewel mijn herders wel helemaal door dolle raken als ze hier vossen ruiken. Maar die zijn dan op 'hun' terrein geweest' (de voortuin). Mijn honden zijn niet van die jagers. Ja eventjes als ze wat ruiken maar ze zijn nooit meer dan een meter of 50 uit mijn buurtPak-de-bal schreef:Het schijnt door "het ervaren van verschillende luchtjes " , te zijn.alm@ schreef:Nee, nooit gezienPak-de-bal schreef:Komt er bij jullie honden ook wat wit schuim naast de neusvleugels?
In de loop van de wandeling?![]()
.
Misschien is dat meer voor jachthonden?![]()
Bauke kan ook heel hoorbaar snuiven, dat heb ik eens gelezen hoe dat zit:
In het midden komt de lucht naar binnen , maar ze snuiven het aan de buitenkant weer naar buiten
als een soort filter en zo kunnen ze de verschillende luchtjes onderscheiden
Bauke doet het erg, als er een wild zwijn in de buurt zit , dat harde snuiven :N:
in en uitademen , wat een mens ook doetMickie schreef:Pak-de-bal schreef:Bauke kan ook heel hoorbaar snuiven, dat heb ik eens gelezen hoe dat zit:
In het midden komt de lucht naar binnen , maar ze snuiven het aan de buitenkant weer naar buiten
als een soort filter en zo kunnen ze de verschillende luchtjes onderscheidentegelijk lucht erin en eruit kan niet hoor, Het is of het één of het ander.
Bauke heeft het juist met bekende geuren , :Canecorsosultan schreef:De neus van Sultan is steevast naar de grond gericht. Al die luchten vind ie geweldigVooral een nieuw gebied is mega intressant. Als ie een extra lekkere geur ruikt, ademt ie diep in en daarna zo hard uit dan zijn hangwangen er van flapperen
![]()
Irina is een gelegenheids-snuiver, die houdt liever haar hoofd omhoog tijdens het wandelen, om te zien wat er evt. aan komt in de verte. Snuffelen bewaart ze voor speciale plekjes als we bv in de wei lopen of in het bos.
bij zijn neusvleugels , aan de zijkanten dus, dat heeft hij van puppy af aan. als hij een tijdje al buiten looptDaantjeln4 schreef:Wit schuim komt bij mijn hond wel uit zijn mond, als hij bijv een dames plasje heeft geroken en gelikt![]()
![]()
Uit zijn neus.......??? Nooit gezien, is dat wel gezond? Weet je zeker dat het niet uit zijn mond komt?
Mijn herder Noeska heeft hetzelfde met vossen. De eerste keer was ik er totaal door verrast, ik wist ook niet dat op die plek vossen kwamen. Ze ging er dus helaas wel achteraan. Sindsdien zie ik het meteen aan haar als er vossengeur is, en als ze dan losloopt, klik ik haar meteen vast.alm@ schreef: Het zou best kunnen dat jacht en waakhonden op verschillende manieren met geurtjes omgaan alhoewel mijn herders wel helemaal door dolle raken als ze hier vossen ruiken. Maar die zijn dan op 'hun' terrein geweest' (de voortuin).
Hoe zouden ze vossen eigenlijk zien vraag ik mij weleens af. Niet als prooi denk ik of toch wel? Ik woon pal aan de rand van de duinen en langs de rand van een privé-bos. s'Avonds lopen er altijd wel vossen te scharrelen. Het lijkt wel of ze steeds brutaler worden vooral in de winter.Gos schreef:Mijn herder Noeska heeft hetzelfde met vossen. De eerste keer was ik er totaal door verrast, ik wist ook niet dat op die plek vossen kwamen. Ze ging er dus helaas wel achteraan. Sindsdien zie ik het meteen aan haar als er vossengeur is, en als ze dan losloopt, klik ik haar meteen vast.alm@ schreef: Het zou best kunnen dat jacht en waakhonden op verschillende manieren met geurtjes omgaan alhoewel mijn herders wel helemaal door dolle raken als ze hier vossen ruiken. Maar die zijn dan op 'hun' terrein geweest' (de voortuin).
Waar we eerst woonden, liep er een gewoon langs de golfbaan en stak de weg over vanuit een weiland/natuurgebied waar heel veel trekvogels zaten. Later zag ik dat een een voosepaadje oiep van het fietspad de golfbaan op. Maar dat wist ik niet totdat ze achter die vos aanging 's winters om 6 uur 's morgens.alm@ schreef: Hoe zouden ze vossen eigenlijk zien vraag ik mij weleens af. Niet als prooi denk ik of toch wel? Ik woon pal aan de rand van de duinen en langs de rand van een privé-bos. s'Avonds lopen er altijd wel vossen te scharrelen. Het lijkt wel of ze steeds brutaler worden vooral in de winter.
Heeft Rossi ook weleens.Pak-de-bal schreef:bij zijn neusvleugels , aan de zijkanten dus, dat heeft hij van puppy af aan. als hij een tijdje al buiten looptDaantjeln4 schreef:Wit schuim komt bij mijn hond wel uit zijn mond, als hij bijv een dames plasje heeft geroken en gelikt![]()
![]()
Uit zijn neus.......??? Nooit gezien, is dat wel gezond? Weet je zeker dat het niet uit zijn mond komt?
maar of dat normaal is , weet ik niet
een vos is een prooi voor een hond, als ik het goed heb is het ook geen echte familie van de hond maar van de kat, (ik zal even uitzoeken hoe het zit ).ze zijn makkelijk op te jagen en dat is voor een hond weer een trigger om er achter aan te gaan, met als bij een huiskat.alm@ schreef:Hoe zouden ze vossen eigenlijk zien vraag ik mij weleens af. Niet als prooi denk ik of toch wel? Ik woon pal aan de rand van de duinen en langs de rand van een privé-bos. s'Avonds lopen er altijd wel vossen te scharrelen. Het lijkt wel of ze steeds brutaler worden vooral in de winter.Gos schreef:Mijn herder Noeska heeft hetzelfde met vossen. De eerste keer was ik er totaal door verrast, ik wist ook niet dat op die plek vossen kwamen. Ze ging er dus helaas wel achteraan. Sindsdien zie ik het meteen aan haar als er vossengeur is, en als ze dan losloopt, klik ik haar meteen vast.alm@ schreef: Het zou best kunnen dat jacht en waakhonden op verschillende manieren met geurtjes omgaan alhoewel mijn herders wel helemaal door dolle raken als ze hier vossen ruiken. Maar die zijn dan op 'hun' terrein geweest' (de voortuin).
Mijn doggen hebben dat ook als er een heel interessant luchtje ergens is.Pak-de-bal schreef:bij zijn neusvleugels , aan de zijkanten dus, dat heeft hij van puppy af aan. als hij een tijdje al buiten looptDaantjeln4 schreef:Wit schuim komt bij mijn hond wel uit zijn mond, als hij bijv een dames plasje heeft geroken en gelikt![]()
![]()
maar of dat normaal is , weet ik niet