Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom kvv i.p.v brok?
Moderator: moderatorteam
- Jolinde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Waarom kvv i.p.v brok?
Hallo allemaal,
Mijn vraag is: Waarom voeren velen van jullie kvv? Is dit niet slecht voor de tanden i.v.m ze hier niet zo goed op kunnen kauwen als op brokken?
Of voeren jullie ook iets 'hartigs' ?
Ik zal het fout kunnen hebben, maar dit is mijn idee hierover.
Ik heb namelijk zelf nooit honden gehad, en steeds als ik berichtjes lees over kvv komt deze vraag bij me op.
Puur intresse.
Alvast bedankt
Mijn vraag is: Waarom voeren velen van jullie kvv? Is dit niet slecht voor de tanden i.v.m ze hier niet zo goed op kunnen kauwen als op brokken?
Ik heb namelijk zelf nooit honden gehad, en steeds als ik berichtjes lees over kvv komt deze vraag bij me op.
Puur intresse.
Alvast bedankt
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En daarbij kauwen ze de brokken echt niet goed hoor (in ieder geval de meeste honden niet). Als een hond zijn brokken uitkotst, komen er gewoon weer brokjes uit!

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Volgens mij kauwt een hond helemaal niet, het is "knippen" en doorslikken
Wij hebben verder geen diepdoordachte redenen voor het voeren van kvv.
Op een gegeven moment zagen we felix weer eens in die droge brokken omvreten en zeiden we tegen elkaar "dat is ook een sneue vertoning eigenlijk".
En dat was dat.
Hij krijgt ook regelmatig een kippetje oid, verse groenten, fruit en wat tafelresten.
Wij hebben verder geen diepdoordachte redenen voor het voeren van kvv.
Op een gegeven moment zagen we felix weer eens in die droge brokken omvreten en zeiden we tegen elkaar "dat is ook een sneue vertoning eigenlijk".
En dat was dat.
Hij krijgt ook regelmatig een kippetje oid, verse groenten, fruit en wat tafelresten.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Liesbeth
- Zeer actief
Re: Waarom kvv i.p.v brok?
Nee, dit is niet slecht voor de tanden integendeel.Jolinde schreef:Hallo allemaal,
Puur intresse.
Alvast bedankt
Luuk van mij is een herplaatser. Hij heeft ruim 2 jaar alleen brokken en harde (granen) kluifjes gehad. Toen hij bij ons kwam had hij een heel dikke laag op zijn kiezen zitten, zo dik dat ik dacht dat dat alleen door de DA (onder narcose) verwijdert kon worden. Hij at slecht, durfde nauwelijks te kauwen en ik weet zo goed als zeker dat dat kwam vanwege de plak en het ontstoken tandvlees.
Binnen 3 maanden, nadat hij volledig op kvv (en dagelijks een pensstaafje) is gezet, waren zijn kiezen schoon en hij eet nu gewoon goed.
edit: Luuk krijgt af en toe ook zachte bevleesde botten, maar daar is hij nog wat kieskeurig in.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
-
Pak-de-bal
-
Pak-de-bal
Juist ook om die reden dat het harder voedsel is , geef ik Bauke brokken voor "Maxi "- honden
Dus de brokken zijn dan groter en moet er dan meer op gekauwd , gebeten worden.
( dat heb ik zo gedaan op aanraden van de dierenarst, een maatje grotere brokken geven, is beter vor de tanden)
Ik hou ook niet echt van dat vleesgedoe, hoe zachter het voedsel is, hoe meer plak :N:
( dat is bij mensen ook zo, maar wij poetsen de tanden....)
( dat heb ik zo gedaan op aanraden van de dierenarst, een maatje grotere brokken geven, is beter vor de tanden)
Ik hou ook niet echt van dat vleesgedoe, hoe zachter het voedsel is, hoe meer plak :N:
-
Pak-de-bal
kan ook gebeurd zijn, door (honden)snoepjes te geven als tussendoortjesLiesbeth schreef:Toen hij bij ons kwam had hij een heel dikke laag op zijn kiezen zitten, zo dik dat ik dacht dat dat alleen door de DA (onder narcose) verwijdert kon worden. Hij at slecht, durfde nauwelijks te kauwen en ik weet zo goed als zeker dat dat kwam vanwege de plak en het ontstoken tandvlees
, of hij kreeg steeds wat "een stukje worst bij de slager" - bv.
Dat weet je toch niet wat er voor is gebeurd?
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
door brokken verandert de ph van het maagzuur en ook van het speeksel van een hond,hierdoor werken de enzymen anders of niet.....Pak-de-bal schreef:Juist ook om die reden dat het harder voedsel is , geef ik Bauke brokken voor "Maxi "- honden
een hond is gemaakt om rauw vlees te eten,daar reageert het maagzuur en speekel dus ook op wat tandplak tegen gaat.
Ik heb ook nog nooit een wolf zijn tanden zien poetsen na een maaltijd...
Bij brokken werkt het speeksel en maagzuur vaak slechter waardoor er eerder aanslag op de tanden komt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
honden kauwen niet op brokkenPak-de-bal schreef:Juist ook om die reden dat het harder voedsel is , geef ik Bauke brokken voor "Maxi "- honden

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
idd....en vaak geeft het voeren van kvv al een hele verbetering voor het gebit alleen al door de enzymen die er in zittenmalinois schreef:honden kauwen niet op brokkenPak-de-bal schreef:Juist ook om die reden dat het harder voedsel is , geef ik Bauke brokken voor "Maxi "- honden
( dat is bij mensen ook zo, maar wij poetsen de tanden....)Een hond heeft geen kiezen zoals wij om mee te kauwen... zoals Jaap ook al schreef.
dan als goede "tandenborstel" zo af en toe nog een lap pens of een kippetje en je houdt de tanden echt wel schoon
de aanslag wordt nl voornamelijk veroorzaakt door de koolhydraten in de brok en niet door het wel of niet kauwen.....
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
-
joline
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
mijn reden is vooral omdat het gewoon lekkerder gevonden wordt door de honden.
daarbij stonk lola altijd gruwelijk uit haar smoel en dat + de aanslag op de tanden is veel minder geworden. en lola kluift nooit.
sam eet rauwe vis en moet dat dus wel kapotbijten dus dat is al niet echt meer kvv maar ook bij hem mooie witte tandjes
kijk maar forumtantes en ooms: alleen smuldier en koekies!

daarbij stonk lola altijd gruwelijk uit haar smoel en dat + de aanslag op de tanden is veel minder geworden. en lola kluift nooit.
sam eet rauwe vis en moet dat dus wel kapotbijten dus dat is al niet echt meer kvv maar ook bij hem mooie witte tandjes
kijk maar forumtantes en ooms: alleen smuldier en koekies!

-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
KVV is gewoon veel beter voor honden dan brok omdat honden carnivoren zijn, brokken bevatten véél te veel granen (zo'n 30 tot 70%) En een hond heeft naar mijn mening geen tot heel weinig graan nodig. Hier stellen we zelf samen, RMB's, orgaantjes, GFmix. Dit volgens een ruim genomen BARF principe van Ian Billinghurst. Attis kwam hier ook als hond met een flinke laag tansteen, na 4 weken KVV + 2 weken BARF was alles van zijn kiezen af en ook al veel van de premolaren. 

- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Contacteer:
Dat je daar in getrapt bentPak-de-bal schreef:Juist ook om die reden dat het harder voedsel is , geef ik Bauke brokken voor "Maxi "- honden
En wat een onzin, hoe zachter het voedsel hoe meer plak....denk dat honden op rauw vlees 'harder' voer kirjgen dan een brokken hond....
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
En het gaat niet alleen om zacht voedsel, het gaat om plakkend voedsel, sommige bisquitjes zetten zich ook meer aan de tanden dan bijv. heel zacht gekookte worteltje wat gewoon pulp wordt in je mond.tura schreef:Dat je daar in getrapt bentPak-de-bal schreef:Juist ook om die reden dat het harder voedsel is , geef ik Bauke brokken voor "Maxi "- honden
( dat is bij mensen ook zo, maar wij poetsen de tanden....)![]()
En wat een onzin, hoe zachter het voedsel hoe meer plak....denk dat honden op rauw vlees 'harder' voer kirjgen dan een brokken hond....
Plus dat honden niet kunnen kauwen met hun kiezen, ze kunnen alleen maar knippen.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geef kvv omdat mijn honden het gewoon veel lekkerder vinden dan brokken. En voor wat het kauwen betreft, Wieke heeft nooit op een brok gekauwd maar slikte ze gewoon door en Timo heeft behoorlijke aanslag op zijn kiezen gekregen en die kauwde juist wel op zijn brokken
Ik heb ook gehoord dat die aanslag op de kiezen vooral komt door de koolhydraten in brokken.
Ik heb ook gehoord dat die aanslag op de kiezen vooral komt door de koolhydraten in brokken.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie

- Liesbeth
- Zeer actief
Dat weet ik welPak-de-bal schreef:kan ook gebeurd zijn, door (honden)snoepjes te geven als tussendoortjesLiesbeth schreef:Toen hij bij ons kwam had hij een heel dikke laag op zijn kiezen zitten, zo dik dat ik dacht dat dat alleen door de DA (onder narcose) verwijdert kon worden. Hij at slecht, durfde nauwelijks te kauwen en ik weet zo goed als zeker dat dat kwam vanwege de plak en het ontstoken tandvlees
, of hij kreeg steeds wat "een stukje worst bij de slager" - bv.
Dat weet je toch niet wat er voor is gebeurd?
-
nance
- Erelid
- Liesbeth
- Zeer actief
Pak-de-bal schreef:en daarna wel goed de tandenpoetsen, hoor !Jaap* schreef:Hij krijgt ook regelmatig een kippetje oid, verse groenten, fruit en wat tafelresten.![]()
want het is allemaal zacht voedsel, en blijft lekker plakken op die tanden.
Die meeldingen (die brokken zijn) blijven lekker plakken vanwege het zetmeel en de suikers.
De bek/mond (speeksel) heeft veel meer moeite met het schoonhouden van het gebit als je brokken geeft dan gezonde natuurlijke kost. Is bij mensen ook zo. Daarom moeten wij poetsen, geloof maar niet dat ik de tanden van mijn hond ga poetsen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Mijn honden krijgen zowel brok als KVV, soms ook best een weekje alleen brok.. en ik zie niets aan de tanden overigens.... maar dat brokken tanden 'poetsen' daar geloof ik niets van... mijn honden kauwen niet eens want slikken de brokken in zn geheel gewoon door... 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jolinde
- Zeer actief
- Hayley84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Je zou je eens moeten verdiepen in hondenbrokken, wat daar allemaal inzit..... :N:Pak-de-bal schreef:Juist ook om die reden dat het harder voedsel is , geef ik Bauke brokken voor "Maxi "- honden
Rossi krijgt KVV en soms eendenekken/braadkuikentje/verse pens etc.
Die heeft een wonderschoon mooi wit gebit.
Mijn DA adviseerde ook brokken, en dan ook toevallig het merk dat hun toevallig verkochten .....
Ja dahaag

-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Hoe meer een hond op een brok bijt/kauwt, des te meer plak hij krijgt.Pak-de-bal schreef:Juist ook om die reden dat het harder voedsel is , geef ik Bauke brokken voor "Maxi "- honden
Ik heb een hond die dikke plakken tandsteen krijgt als ze 3 weken op alleen brokken staat. Ze had als pup van 4 maanden al flink tandsteen, na een paar maanden kvv was het over
- Innuendo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël - Locatie: Sweetlake city
Eerst gaf ik hills en energique, want de dierenwinkel adviseerde het me zo..
Na me ingelezen te hebben wilde ik enkel KVV geven, op den duur at Sam dit niet meer, dus zetten ik ad lib brokken neer zodat hij kon eten wanneer hij wilde..
Toen kwam Maxi, herplaatser van 8 maanden, stond op (J)eukanuba.. had veel jeuk, rommelige maag en liet stink scheten..
Ik heb tijdens nachtdiensten me uren vermaakt met zoeken naar de juiste brok, prijs en kwaliteit enz.. toen uitgekomen bij de geperste brok.. Cavom want dat stond me wel aan en 2 dagen KVV..
Ad lib voeren werkte niet met 2 honden dus ik probeerde 2x daags te voeren, dit werkte niet, ze aten het gewoon niet op..
Uiteindelijk na lang zoeken gaf ik ze 1x per dag cavom of KVV..
Heb laatst een zak FF gekocht wat ze dus niet eten en ze een week of 2 KVV gegegevn.. ze vinden (vooral energique, duck, runner en rodi) Kvv super lekker..
Bij brok kijken ze me echt aan van jeetje... moet ik die smurrie eten..
Dus ik maak deze zak op en ze blijven op enkel KVV..
1. ze vinden het veel lekkerder.
2. ze glanzen en glimmen je te gemoet.
3. minder ontlasting.
4. geen rommelende buikjes, scheten enz.
5. Geen jeuk.
En zo kan ik nog even door gaan
Nu mezelf nog even zetten tot Barf, want dat lijkt me nog beter, maar wen mezelf langzaam aan die dingen
Na me ingelezen te hebben wilde ik enkel KVV geven, op den duur at Sam dit niet meer, dus zetten ik ad lib brokken neer zodat hij kon eten wanneer hij wilde..
Toen kwam Maxi, herplaatser van 8 maanden, stond op (J)eukanuba.. had veel jeuk, rommelige maag en liet stink scheten..
Ik heb tijdens nachtdiensten me uren vermaakt met zoeken naar de juiste brok, prijs en kwaliteit enz.. toen uitgekomen bij de geperste brok.. Cavom want dat stond me wel aan en 2 dagen KVV..
Ad lib voeren werkte niet met 2 honden dus ik probeerde 2x daags te voeren, dit werkte niet, ze aten het gewoon niet op..
Uiteindelijk na lang zoeken gaf ik ze 1x per dag cavom of KVV..
Heb laatst een zak FF gekocht wat ze dus niet eten en ze een week of 2 KVV gegegevn.. ze vinden (vooral energique, duck, runner en rodi) Kvv super lekker..
Bij brok kijken ze me echt aan van jeetje... moet ik die smurrie eten..
Dus ik maak deze zak op en ze blijven op enkel KVV..
1. ze vinden het veel lekkerder.
2. ze glanzen en glimmen je te gemoet.
3. minder ontlasting.
4. geen rommelende buikjes, scheten enz.
5. Geen jeuk.
En zo kan ik nog even door gaan
Nu mezelf nog even zetten tot Barf, want dat lijkt me nog beter, maar wen mezelf langzaam aan die dingen
- Crista
- Zeer actief
Mitch heeft veel last van maagzuur, hij heeft al eens tabletten hiervoor gehad van de DA maar daar kunnen we niet mee aan de gang blijven (aldus de DA).
Ik moet hem nu 4x daags een laagje brokken geven wat zacht wordt in water. Tot nu toe (3 dagen verder) gaat het goed, hij geeft niet zomaar over en heeft geen buikpijn meer gehad.
Nu is mijn vraag of KVV (in ons geval) beter zou zijn om te voeren... en kan je dat combineren met brokken (ene dag brokken, andere dag KVV)?
...en wat voor KVV kan ik dan het beste pakken?
Mitch is wel gevoelig qua maag, hij kan maar weinig hebben.
Ik moet hem nu 4x daags een laagje brokken geven wat zacht wordt in water. Tot nu toe (3 dagen verder) gaat het goed, hij geeft niet zomaar over en heeft geen buikpijn meer gehad.
Nu is mijn vraag of KVV (in ons geval) beter zou zijn om te voeren... en kan je dat combineren met brokken (ene dag brokken, andere dag KVV)?
...en wat voor KVV kan ik dan het beste pakken?
Mitch is wel gevoelig qua maag, hij kan maar weinig hebben.
- Dondersteen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondjes