Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Kangal, een symbool in Turkije

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

kangalfan
Zeer actief

De Kangal, een symbool in Turkije

Ongelezen bericht door kangalfan »

Turken zijn ontzettend trots op de kangalhond. De kangal is in Turkije zelfs een aantal keren op postzegels afgebeeld:

Afbeelding

Afbeelding

De kangal wordt zoveel door het Turkse volk gewaardeerd dat de Turkse regering besloten heeft de kangal tot nationaal erfgoed te verklaren. De kangal heeft een beschermde status in Turkije. Het Turkse volk is van oudsher een nomadenvolk. Turken trokken met hun spullen rond in de graslanden van Centraal Azie. Ze vestigden zich tijdelijk op bepaalde plaatsen. De schapen en koeien graasden rond in het gebied. De kangal, CAO, Akbas ed speelden een belangrijke rol bij de bescherming van het vee. Rond 1070 besloten een aantal Turkse stammen richting Anatolie (het huidige Turkije) te trekken. Ze namen o.a. de kangal en akbas mee. Er bleven ook Turkse stammen achter in Centraal Azie. De CAO en andere kuddewakers waren de metgezellen van deze Turkse stammen.

"It is commonly assumed in Turkey that the Kangal dog accompanied Oghuz Turks as working dogs on their long journey from Central Asia to Anatolia. The existence of what might be considered Kangal-type mastiff shepherd dogs in Khorasan, Samarkand and most of Turkmenistan lends credence to this claim. Nomadic Turkic tribes might have used these dogs to bring their livestock with them as they migrated from the steppes and further into Eurasia."

Van de verschillende kuddewakers in Turkije is de kangal toch wel het meest geliefd. Kangals hebben een betrouwbaarder karakter dan de andere kuddewakers en voeren hun taken als kuddewakers het beste uit. Turken zien graag overeenkomsten tussen hunzelf en de kangal. De Turken beschouwen zowel zichzelf als de kangal als moedig, heldhaftig en loyaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Werk jij op provisiebasis ofzo?
kangalfan
Zeer actief

JBK schreef:Werk jij op provisiebasis ofzo?
Nee hoor.
JBK

kangalfan schreef:
JBK schreef:Werk jij op provisiebasis ofzo?
Nee hoor.
Wat is dan het nut van je "promotiecampagne"?
kangalfan
Zeer actief

Dit is geen promotiecampagne. Ik schrijf gewoon graag over deze hond.
JBK

kangalfan schreef:Dit is geen promotiecampagne. Ik schrijf gewoon graag over deze hond.
Goh, en dat terwijl er geen enkele stukje door jezelf is geschreven....
kangalfan
Zeer actief

JBK schreef:
kangalfan schreef:Dit is geen promotiecampagne. Ik schrijf gewoon graag over deze hond.
Ik heb dit stuk zelf geschreven. Wat ik niet zelf heb geschreven is dikgedrukt.
JBK

kangalfan schreef:
JBK schreef:
Dan heb ik daar niks over gezegd. Zag er niet bepaald uit als jouw schrijfstijl. Excuus dáárvoor.
kangalfan
Zeer actief

JBK schreef:
kangalfan schreef:
JBK schreef:
Dan heb ik daar niks over gezegd. Zag er niet bepaald uit als jouw schrijfstijl. Excuus dáárvoor.
Geeft niet hoor.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Nanna schreef:Die man met dat rode petje (op de bovenste foto) lijkt wel een nest kangals te verwachten :smile:
Minstens een tienling zo te zien. :smile:

Maar goed, verder voegt dit topic niet zoveel toe eigenlijk.
Birsu
Actief

Ongelezen bericht door Birsu »

Heey Kangalfan,

Wat leuk om te zien dat je mensen op hoogte brengt met het juiste informatie over de kangal!

Groetjes Birsu,
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik ken nu ook een kangal va pup afaan en hij is nu denk ik 7 maanden en per maand dat hij ouder wordt hoe minder ik dat kreng moet. Als pup heel lief en nu een razend mormel aan 2 leibanden dan nog wel. En het is niet dat de baas te laks is want ze is heel consuquent ook met haar staffje en dogo.
Ik wil niet weten wat er gebeurd als da kreng op de hs losschiet :N: er gaat gewoon een goede breekstick in men rugzak.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

:N: , wat heeft die ene een brute halsband om zeg, lijkt wel de doornenkroon van jezus. :roll:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Kayka
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kayka »

wendy71 schreef::N: , wat heeft die ene een brute halsband om zeg, lijkt wel de doornenkroon van jezus. :roll:
Dat is (als het goed is) een band om de hond te beschermen voor aanvallen van beren/wolven/e.d. De hond moet de kudde schapen verdedigen en als extra bescherming voor zichzelf krijgen ze dan zo'n band. Tenminste, zo zit het bij een Tatra wel dus ik meende het te herkennen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Kayka schreef:
wendy71 schreef::N: , wat heeft die ene een brute halsband om zeg, lijkt wel de doornenkroon van jezus. :roll:
Dat is (als het goed is) een band om de hond te beschermen voor aanvallen van beren/wolven/e.d. De hond moet de kudde schapen verdedigen en als extra bescherming voor zichzelf krijgen ze dan zo'n band. Tenminste, zo zit het bij een Tatra wel dus ik meende het te herkennen.
ach zo, het heeft een doel dus.
tnx voor de info. :ok:
Afbeelding
Birsu
Actief

Kayka schreef:
Ja dat klopt precies, dat is voor zijn eigen veiligheid :ok:
kangalfan
Zeer actief

Birsu schreef:Heey Kangalfan,

Wat leuk om te zien dat je mensen op hoogte brengt met het juiste informatie over de kangal!

Groetjes Birsu,
Hallo Birsu,

Uit je onderschrift begrijp ik dat jij ook een kangal hebt. Kun jij iets over je kangal vertellen? Hoe groot is hij/zij (kg/hoogte)? Hoe is zijn/haar karakter? Is hij/zij dominant tegenover andere honden? Of kan hij/zij goed met andere honden opschieten? Is hij/zij beschermend? Hoe is hij/zij met mensen? Maakt jouw kangal jou gelukkig?
maula
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door maula »

wat leuk om wat meer info te lezen over dit ras :ok:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Vorige week eentje bij ons in de winkel.. Een kennis van de heren kwam een zak voer halen, want de hond was zo mager. Toen kwam ze hem de volgende dag laten zien en het viel op zich wel mee, maar de baas zei dat hij zo snel mogelijk groot en gevaarlijk moest worden :N:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Birsu
Actief

kangalfan schreef:

Groetjes Birsu,
Hallo Birsu,

Uit je onderschrift begrijp ik dat jij ook een kangal hebt. Kun jij iets over je kangal vertellen? Hoe groot is hij/zij (kg/hoogte)? Hoe is zijn/haar karakter? Is hij/zij dominant tegenover andere honden? Of kan hij/zij goed met andere honden opschieten? Is hij/zij beschermend? Hoe is hij/zij met mensen? Maakt jouw kangal jou gelukkig?
Hey Kangalfan,

Bedankt voor je intresse!
Ik heb een kangalteefje van 1.5 jaar..ze is rond de 65 a 70 kilo en is 80 cm.. Haar karakter heel lief tegen over kinderen maar heel erg beschermend, onbekende mogen savonds niet langs me komen als ik haar uitlaat, verder is ze ook heel erg jaloers ze kan er niet tegen als ik iemand anders aandacht geef terwijl zei dat ziet :mrgreen:
Ze kan absoluut niet tegen over andere onbekende honden, maar honden die ze van jongs af aan kent is ze heel erg lief tegen en die beschermd ze dan ook.. En ja ze maakt me dolgelukkig, het is een schat van een hond met een gouden karakter! :ok:

Groetjes Birsu,
kangalfan
Zeer actief

Birsu schreef:
kangalfan schreef:

Groetjes Birsu,
Hallo Birsu,

Hey Kangalfan,

Bedankt voor je intresse!
Ik heb een kangalteefje van 1.5 jaar..ze is rond de 65 a 70 kilo en is 80 cm.. Haar karakter heel lief tegen over kinderen maar heel erg beschermend, onbekende mogen savonds niet langs me komen als ik haar uitlaat, verder is ze ook heel erg jaloers ze kan er niet tegen als ik iemand anders aandacht geef terwijl zei dat ziet :mrgreen:
Ze kan absoluut niet tegen over andere onbekende honden, maar honden die ze van jongs af aan kent is ze heel erg lief tegen en die beschermd ze dan ook.. En ja ze maakt me dolgelukkig, het is een schat van een hond met een gouden karakter! :ok:

Groetjes Birsu,
:eek: Wel een flinke teef. Zilli heeft volgens mij de omvang van een flinke kangalreu. Vind jij het lastig dat ze niet goed om kan gaan met onbekende honden? Grijp je dan in als het mis dreigt te lopen? Wat vinden de mensen in jouw omgeving van jouw kangal? Hoe gaat ze met reuen om? Heb je misschien een foto van jouw kangal die we mogen zien?
Birsu
Actief

Hey Kangalfan,

Ja vind het wel lastig dat ze zo te keer gaat tegen over andere honden, wou het liefst dat ze met hun speelde,
Ik laat haar ook altijd aangelijnd uit, wel met een rollijn van 8 meter,
(alleen soms laat ik der los met een ander kangal Nazli in de speeltuin daar kunnen ze dan lekker gaan ravotten)
maar als ik een hond zie hou ik haar dicht bij me.
Hier in de buurt is iedereen dol op Zilli, en Zilli die kent hier ook de mensen omdat ze al hier van pups af aan is.
Vooral de kinderen vinden haar heel erg leuk :mrgreen: Ze willen altijd aaien en koekjes geven etc.
Zilli die kan goed met Reuen opschieten van het zelfde Ras.
Tegen kangals heeft ze niet echt een probleem :19:
Ja heb wel een foto van der, ze heeft een witte snuitje en een witte puntje op de staart dat vind ik zo leuk aan der :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Birsu,
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik vind ze schitterend maar ik ben niet blij met de Kangals die hier nu volop lopen en die meegenomen zijn uit Turkije, ik loop echt een straatje om als ze hier voor het cafe staan te showen en trots te wezen :roll: met hun uitvallende honden.
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

heb ze bij ons nog niet zien lopen.... :pffff:
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
kangalfan
Zeer actief

Birsu schreef:Hey Kangalfan,

Ja vind het wel lastig dat ze zo te keer gaat tegen over andere honden, wou het liefst dat ze met hun speelde,
Ik laat haar ook altijd aangelijnd uit, wel met een rollijn van 8 meter,
(alleen soms laat ik der los met een ander kangal Nazli in de speeltuin daar kunnen ze dan lekker gaan ravotten)
maar als ik een hond zie hou ik haar dicht bij me.
Hier in de buurt is iedereen dol op Zilli, en Zilli die kent hier ook de mensen omdat ze al hier van pups af aan is.
Vooral de kinderen vinden haar heel erg leuk :mrgreen: Ze willen altijd aaien en koekjes geven etc.
Zilli die kan goed met Reuen opschieten van het zelfde Ras.
Tegen kangals heeft ze niet echt een probleem :19:
Ja heb wel een foto van der, ze heeft een witte snuitje en een witte puntje op de staart dat vind ik zo leuk aan der :mrgreen:

Groetjes Birsu,
Jouw kangal is dus een echte racist. Hahahaha. Ik vraag me af of Zilli wel kan opschieten met verwante honden als de Centraal Aziatische Owcharka, Kaukasische Owtcharka, Karshond en Akbas. Zo een wit snuitje wil niet zeggen dat ze geen echte kangal is. Bij echte kangals komt een witte snuit ook weleens voor. Het is niet gewenst (volgens de standaard) maar het is wel toegestaan.
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Mooie hond joh, en bedankt voor die info over dat ras, nog nooit van gehoord, maar toch misschine zijn ze in de verte nog familie van de italiaanse Maremas.
Dat zijn ook kuddehonden die echt bij de schapen of geiten leven..Hele mooie trouwe honden..maar ze zijn echt waakzaam naar de gene die ze verzorgd..Het lijken wel uit de kluite gegroeide witte golden retrievers..Marion
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Birsu
Actief

Ik had ook gehoord dat kangals met een witte snuit toegestaand zijn, maar dat het toch liever niet gewenst is.
hahah een racist :denken: :mrgreen:
En Ja ik vraag het me ook wel af of Zilli goed kan opschieten met verwante honden die op het Ras kangal veel lijken. Het zou natuurlijk wel hartstikke gaaf zijn als het zou kunnen :mrgreen:

@Dutchie, Bedankt :cheer:
Ik zou het niet weten of ze in de verte nog familie kunnen zijn van de Italiaanse Maremas, Denk het eerlijk gezegd niet, maar het zou kunnen :19: Misschien weet kangalfan het?
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Als je je iets beter had verdiept in het ras, had je kunnen weten dat leuk spelen met andere honden er niet in zit....
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ik moet zeggen dat het zeer indrukwekkende honden zijn om te zien.
ik zou er zelf geen willen maar wat zijn ze imposant.
Afbeelding
Birsu
Actief

*Linda* schreef:

Als je je iets beter had verdiept in het ras, had je kunnen weten dat leuk spelen met andere honden er niet in zit....
Ik weet dat ze eigenwijs en dominant zijn, ik wist het al voor dat ik mijn hond aanschafde, maar ondanks dit vind ik het een geweldig hond met een gouden karakter! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”