Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

luisteren met los lopen.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

luisteren met los lopen.

Ongelezen bericht door Emma »

hoi iedereen,
wat ik me afvroeg: als jullie je honden los hebben, luisteren ze dan onvoorwaardelijk naar je of lopen ze ook wel naar andere honden toe dat ze dan even niet 1,2,3 luisteren?
mijn hond (net 7 maanden hoor) luistert heel goed maar als er andere honden langs komen. . .
normaal kan ik hem dan wel heel goed naar me toe laten komen en aanlijnen op ongeveer 15 meter van een andere hond en loop ik aangelijnd langs die andere hond. anders heeft namelijk de andere hondeneigenaar er een hond bij.
maar van de week rende hij voor t eerst echt bij me vandaan (in het park) naar twee teefjes. mijn hond is een reu en wordt nu net sinds een maand geslachtsrijp. ik vermoed dat een van de teefjes loops of bijna loops was. want dit is echt voor t eerst dat hij zo weg rent. ( niet heel ver maar ver genoeg dat ik t niet zo leuk meer vond) hebben jullie hier ook wel eens last van?
mijn vorige hond, toen woonde ik nog bij mijn ouders, vond andere honden niet interessant en negeerde die dan ook.
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en jullie eventuele oplossingen.
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

trainen, trainen, trainen.

Verstoppertje spelen in het bos, zodat ie je in de gaten moet blijven houden. en ja heel stom misschien, maar een meter of 10 verder vooruit kijken dan je hond en inspelen op langskomende honden.

Ik heb er ook 1 die gerust met een ander mee naar huis zou gaan zeg maar, maar nu hij wat ouder wordt...bijna 2 :mrgreen: kan ik hem tot de orde roepen, maar dan moet ik dus al wel roepen voor hij bij de andere honden is.

Zijn ze al aan het snuffelen of spelen dan moet ik hem toch echt even ophalen.

De ander is nu 1 en die snuffelt en speelt wel even, maar als ik gewoon doorloop, komt hij vanzelf achter me aan.
Afbeelding
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Als mijn Sóley naar een andere hond toesjeest, laat ik haar gewoon haar gang gaan. Als we die hond dan voorbij zijn, roep ik haar en loopt ze weer netjes met mij mee. Misschien komt 't dat we hier "in de vrijheid" wonen in Oost-Groningen, maar ik ben er niet zo krampachtig alert op wat ze doet. Als een hond niks van d'r wil weten, merkt ze dat vanzelf :wink: ! En als ik niet wil dat ze ver weg loopt (wat ze trouwens niet snel doet, ze is een heerlijke plak-IJslander), hou ik haar simpelweg aangelijnd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

misschien verwacht ik ook al wat teveel van hem, maar ik blijf zeker nog wel trainen hierop.
leuke hond trouwens die ijslandse. ik had alleen van ijslandse paarden gehoord. niet geweten dat er ook ijslandse honden bestonden.
als hij zo achter de teefjes aan blijft hollen weet ik niet of castratie een optie kan zijn. mischien nog een topic openen? :denken:
als er nog mensen zijn die ideeen hebben om hierop te trainen of die juist hier geen probleem in zien . . .
Anais
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anais »

[quote="Ineke"]Als mijn Sóley naar een andere hond toesjeest, laat ik haar gewoon haar gang gaan.
quote]

Dit vind ik persoonlijk een beetje onverantwoord .... :roll:
Ik zou het in ieder gevan niet apprecieren als er een vreemde hond naar die van mij toe komt gerend en het baasje laat dit gewillig toe...
Je kent die andere hond niet, je weet niet wat er gaat gebeuren tussen die 2 honden ...
Een ongeluk is vlug gebeurd ...

Of zie ik dit helemaal verkeerd? ... :19:
Ineke

Denk dat het wel aan je hond ligt, ik weet dat Sóley erg onderdanig is naar andere (onbekende) honden en dat ze geen brokken maakt. Als ik haar aanlijn, wordt ze alleen maar 'macho' en blaft ze alles bij elkaar. Als degene die we tegenkomen het niet wil dat ze bij zijn of haar hond in de buurt komt en/of als ik het niet vertrouw, roep ik haar uiteraard terug. Maar meestal stellen mensen het erg op prijs dat Sóley zo'n lieverd is en heeft ze er zo weer een speelkameraadje bij :wink: .
Ineke

Emma schreef:misschien verwacht ik ook al wat teveel van hem, maar ik blijf zeker nog wel trainen hierop.
leuke hond trouwens die ijslandse. ik had alleen van ijslandse paarden gehoord. niet geweten dat er ook ijslandse honden bestonden.
als hij zo achter de teefjes aan blijft hollen weet ik niet of castratie een optie kan zijn. mischien nog een topic openen? :denken:
als er nog mensen zijn die ideeen hebben om hierop te trainen of die juist hier geen probleem in zien . . .
Dank je wel, IJslanders zijn voor mij echt dé honden :D !
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Tyson luisterd erg goed , als ik hem roep komt hij meteen.. ik heb ook altijd het ultieme lokmiddel voor hem in mijn zak...zoete dropjes :mrgreen:
Samara mag alleen los als er voldoende ruimte is , zij rent een minuut en komt dan weer naast me om aangelijnd teworden..helemaal uit haarzelf.
Bowie is 1 jaar en weet inmiddels dat ze een jachthond is dus die heeft regelmatig bananen in dr oren dus die mag alleen op veilige plekken los en nee... die luisterd vaak niet meteen als ik roep, heb voor haar nog geen ultiem lokmiddel gevonden wat daadwerkelijk ook helpt.

Jacqueline
Afbeelding
Anais
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anais »

Ineke schreef:Denk dat het wel aan je hond ligt, ik weet dat Sóley erg onderdanig is naar andere (onbekende) honden en dat ze geen brokken maakt. Als ik haar aanlijn, wordt ze alleen maar 'macho' en blaft ze alles bij elkaar. Als degene die we tegenkomen het niet wil dat ze bij zijn of haar hond in de buurt komt en/of als ik het niet vertrouw, roep ik haar uiteraard terug. Maar meestal stellen mensen het erg op prijs dat Sóley zo'n lieverd is en heeft ze er zo weer een speelkameraadje bij :wink: .
:ok:
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

jacq1970 schreef:Tyson luisterd erg goed , als ik hem roep komt hij meteen.. ik heb ook altijd het ultieme lokmiddel voor hem in mijn zak...zoete dropjes :mrgreen:
Samara mag alleen los als er voldoende ruimte is , zij rent een minuut en komt dan weer naast me om aangelijnd teworden..helemaal uit haarzelf.
Bowie is 1 jaar en weet inmiddels dat ze een jachthond is dus die heeft regelmatig bananen in dr oren dus die mag alleen op veilige plekken los en nee... die luisterd vaak niet meteen als ik roep, heb voor haar nog geen ultiem lokmiddel gevonden wat daadwerkelijk ook helpt.

Jacqueline
en die dropjes zijn niet op voor je aan het hierkomen toe bent :mrgreen:
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

Ineke schreef:Denk dat het wel aan je hond ligt, ik weet dat Sóley erg onderdanig is naar andere (onbekende) honden en dat ze geen brokken maakt. Als ik haar aanlijn, wordt ze alleen maar 'macho' en blaft ze alles bij elkaar. Als degene die we tegenkomen het niet wil dat ze bij zijn of haar hond in de buurt komt en/of als ik het niet vertrouw, roep ik haar uiteraard terug. Maar meestal stellen mensen het erg op prijs dat Sóley zo'n lieverd is en heeft ze er zo weer een speelkameraadje bij :wink: .
dan heb je geluk dat je nog nooit iemand bent tegengekomen zoals mij
ik heb dus een hond die dat niet pikt
hij laat iedere hond met rust maar moet niet in zijn vierkante meter komen
want dan gaat het echt mis
en hij waarschuwd niet
dus ik denk hier weer iets anders over
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

pammetje schreef:
dan heb je geluk dat je nog nooit iemand bent tegengekomen zoals mij
ik heb dus een hond die dat niet pikt
hij laat iedere hond met rust maar moet niet in zijn vierkante meter komen
en hij waarschuwd niet
dus ik denk hier weer iets anders over
Mijn golden merkt dus dat van die vierkante meter.
Die maakt dan rechtsomkeert, of opzij, en gaat om niet geheel af te gaan een of ander nepspoor ver weg van die hond af snuffelen.
Als hij losloopt.
Dus ik laat hem ook gaan, als de andere hond ook losloopt.
Indien aangelijnd lijn ik hem ook aan.
Ik kom bijna nooit iemand tegen waar ik loop :mrgreen:
Het is 1 keer fout gegaan, geheel mijn schuld, hij was nog pup en wij liepen aan het strand aan de waterlijn op texel, tegen de duinen aan liep iemand met 2 kort aangelijnde cane corso's
Diesel erop af, en kwam na een wat er uitzag als een korte worsteling weer vrolijk terug, weer zwemmen, tralalalala, tak apporteren, en toen zag ik pas dat zijn hele wang open lag. :N:
Mijn fout.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

pammetje schreef:hij laat iedere hond met rust maar moet niet in zijn vierkante meter komen
en hij waarschuwd niet
Loopt jouw hond los in losloopgebieden?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pammetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
pammetje schreef:hij laat iedere hond met rust maar moet niet in zijn vierkante meter komen
en hij waarschuwd niet
wij hebben hier geen losloop gebieden

maar mijn hond loopt wel eens los
die luisterd geweldig en komt naar mij toe zodra hij een andere hond ziet
en als ik hem eerder zie dan roep ik hem en komt ie direct
dan lijn ik hem altijd aan
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

pammetje schreef:
Zoek stok! schreef:
en hij waarschuwd niet

Aha, ik zag in mijn gedachten een blije pupsel naar je hond toerennen namelijk :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pammetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
pammetje schreef:
Zoek stok! schreef:
en hij waarschuwd niet

Aha, ik zag in mijn gedachten een blije pupsel naar je hond toerennen namelijk :wink:
ja en dat gebeurd ook wel eens
want al hebben wij hier geen losloopgebied
mensen denken dat het een heel losloopgebied is
en dan pak ik bob direct op
en laat ik baukje (of bente net wie ik op dat moment bij heb) als afleiding aan de lange lijn
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Luka luisterd best wel heel erg goed, maar hij blijft een hond, en vindt andere honden het einde, dus ja,...ook hij heeft wel eens bananen in zijn oren. Over het algemeen mag ik overigens niet klagen hoor! Enne,...we blijven vrolijk oefenen! :wink:
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Dapper en troyca los luisteren wel en ik roep ze op tijd bij me en beloon altijd met een aai of een bal.
Zirka is nog te jong en mag alleen los als ik haar alleen meneem of enkel met 1 van de rest van de 3.
Nooit alle 3 los.
Zirka begint al aardig door te krijgen om te komen, want ze weet dat ik haar gewoon in de steek laat en een pas sneller van haar wegloop.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

schelsey kan ik zeggen, toch 95 %van de tijd, maar kenji is wat anders, die staat terug zo scherp op al wat beweegt dat ik ogen op mijn achterste moet hebben, ik moet hem weer meer aan de lijn uitlaten de laatste weken of echt heel goed in oog houden, hij jaagt graag.

noraal kan ik bij hem zeggen 80 % goed luisteren, andere honden of mensen kunnen beide honden teruggeroepen worden, alleen als er iets wegschiet bv konijn, hert enz. gaat het bij kenji weer niet meer, hem direct terugroepen

sonja
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Nou ja, dan vind ik het dus nog erg onverantwoord. Gaia is ook zo'n doos die ik in anderhalf jaar 2 keer heb zien snauwen bij dezelfde Duitse Dog die boven op d'r sprong :N:

Echter als jij een hond agressieve hond tegenkomt (lekker woord trouwens) die jouw hond zowiezo al ziet als een heerlijk hapje kan dat nog wel eens behoorlijk fout gaan.

Als ik zie dat een hond aangelijnd is, lijn ik de mijne ook aan. Komt er een andere hond aan houd ik mijn hond eerst bij me en kijk hoe de hond reageert. Dan pas laat ik Gaia gaan om te gaan spelen. Mits er natuurlijk niet van te voren signalen zijn geweest die niet aardig waren naar elkaar.
Laatst gewijzigd door Gaia op 02 apr 2008 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Hierkomen gaat bijna altijd goed. Bijna omdat als Billy paardenpoep staat te eten, hij nog even gauw twee happen neemt voordat 'ie komt... :boos:
En Sil gaat - als ik te laat ben met waarschuwen - achter wilde ganzen aan. En als ze gaat heeft het geen zin om te roepen. Ze komt altijd terug en het kan verder geen kwaad (er lopen geen wegen en ze krijgt de ganzen niet te pakken) maar ik probeer het toch altijd te voorkomen om het najagen - wat ze graag doet - niet aan te wakkeren.
In alle andere gevallen luisteren ze prima naar 'hier' en ook naar 'wacht'. Ik oefen dat dan ook (nog steeds) dagelijks.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Milo luisterde altijd prima, omdat hij na een aanvaring met andere honden een beetje bang was geworden voor andere honden.

Maar hij begint het weer te ontdekken, hij durft zelfs andere honden uit te dagen, etc. Ik doe nu steeds meer 'verstoppertje' (achter een boom gaan staan) en beloon hem zo nu en dan weer met wat extra lekkers (worstje) en hij luisterd weer perfect.
Ik vind het niet erg als hij even een x niet luisterd en lekker naar een andere hond toegaat, mits deze los loopt.

Ik let goed op of ik mensen zie aankomen, loopt de hond aan de lijn, dan gaat Milo ook vast.
Ineke

Oef, lees al die nieuwe reacties nu pas. Het is hier zo dat waar ik loop de meeste honden los lopen. En ik ken hier de meeste honden (en Sóley dus ook) en weet precies welke hond wel en welke niet 'lief' is tegen andere honden. Meestal waarschuwt een eigenaar van een niet zo lieve hond me ruim vantevoren al. En Sóley neemt ook geen risico, het is alsof ze het ruikt ofzo... Als een hond echt een rotzak is en haar iets wil doen, komt ze niet in de buurt. Gelukkig komt dat niet al te vaak voor. Ze is sowieso erg achter-het-vrouwtje-schuilerig, dus als ze bang is komt ze naar mij toe. Dat heeft zo z'n voordelen :wink: . En bij wel normale en sociale honden, ook al zijn ze dominant, kruipt ze zowat de grond in van onderdanigheid en accepteert de onbekende hond dat ook. We hebben hier gelukkig wel opvallend veel relaxte honden, misschien komt dat doordat ze de ruimte hebben en ook relaxte baasjes. Platteland, hè? :ok:
Ineke

Mijn ervaring is ook dat een aangelijnde Sóley een stuk minder onderdanig is dan een loslopende Sóley :mrgreen: , dus laat ik haar alleen al om die reden liever los waar dat kan. En natuurlijk ook omdat ze dan heerlijk kan rennen en zichzelf smerig kan maken :ok: .
Gaia
Zeer actief

haha, begrijp me niet verkeerd ik ken het platteland beter denk ik dan de meeste die hier uit de stad komen. Ben d'r namelijk zelf in opgegroeid. Echter ken ik ook de mensen die dus hun honden daar los laten lopen.

Kijk ik ken je hond niet en ik veroordeel je niet. Echter vind ik het persoonlijk dus niet oké als mijn hond, maar op iedere hond afrent die zij tegenkomt. Ze probeert het wel, vergis je daar niet in, maar het is aan mij de baas om te bepalen of ze wel of niet mag spelen met een hond. Als ik die hond niet vertrouw ga ik haar dus ook niet mee laten spelen. Hoe onderdanig zij ook is. Als er een hond agressief beest bij zit, zit ik dus met de nog bangere hond, om nog maar niet te spreken over de DA kosten. Dank je de koekoek!

Ik ben daar 1 keer de knoei in gegaan met Gaia en een Duitse Dog die losliep en geen pups accepteerde. Daar heb ik nu nog de pret van. Alle grote(re) honden vind zij dus eng en moeten eerst beborsteld worden en naar gegromd of een blaf naar gegeven hebben voordat zij eindelijk eens lief kennis gaat maken. De doofstomme labrador die ik tegenkom maakt dat dus geen zak uit, maar de hyper alerte en zeer dominante bearded collie weer wel. Snap je wat ik bedoel?

Als ik de hond oké vind om mee te spelen ga ik er zelf met de hond op af waar ik dus hele lieve enthousiaste geluiden maak. Dat helpt en het wordt een stuk minder. Echter ken ik genoeg honden die mijn hond dus corrigeerde vanwege dat gedrag. In combinatie van het lekkere 'herder sluipen' wat ze doet is menig hond dus onder de indruk terwijl er niets aan de hand is. Ze kruipt ten alle tijden in elkaar als ze een andere hond ziet.
Laatst gewijzigd door Gaia op 02 apr 2008 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Ineke schreef:Mijn ervaring is ook dat een aangelijnde Sóley een stuk minder onderdanig is dan een loslopende Sóley :mrgreen: , dus laat ik haar alleen al om die reden liever los waar dat kan. En natuurlijk ook omdat ze dan heerlijk kan rennen en zichzelf smerig kan maken :ok: .
Uiteraard, aan de lijn zijn ze altijd wat zelfverzekerder. Daarom heb ik Gaia soms liever aan de lijn. Dat weerhoud haar om angst gedrag te vertonen, want ze is 'veilig'.
Afbeelding
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

oren?waar zijn die voor ? die krijg je er toch voor de sier bij??
haha

kaya luistert aan de lijn wel heel goed als ze los is en er zijn geen andere honden in de buurt gaat het ook dikke prima maar als ze dan een andere hond of kat of vogel ziet sprint ze er vandoor en dan kan ik op mn kop gaan staan maar ze komt niet.
ik laat haar dus ook echt alleen los in losloopgebieden waar alleen maar bomen en velden zijn dat als ze er vandoor gaat ze niet aangereden word ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”