Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pups ( gratis/ inslapen )

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Chione
Zeer actief

Pups ( gratis/ inslapen )

Ongelezen bericht door Chione »

De titel dekt de lading niet geheel vanwege de beperkte ruimte.

Een Pitbullfokster ( ze heeft daarnaast een rescue voor Pitbulls, waar ze uiteraard niet mee fokt ) uit Amerika fokt zo af en toe een nestje. Deze pups geeft ze gratis weg ( ja, ze legt er qua financieen flinkt op toe ), maar alleen aan mensen die ze voor de volle 100% vertrouwd. Op biedingen van soms wel duizenden dollars voor 1 pup van o.a. Pitbullfokkers gaat zij nooit in.

De pups komen zodoende terecht bij oftewel vrienden/familie en voor een groot gedeelte bij politie ambtenaren, SAR, drugshonden ed ). De pups waar geen betrouwbare eigenaren voor gevonden kan worden ( die zij kent en vertrouwd ) laat ze bij de dierenarts inslapen.

Hoewel ik het emotioneel gezien behoorlijk wrang vind voor de pups die ingeslapen worden, heb ik er aan de andere kant wel respect voor dat op deze manier geen pups in de handen komen van foute figuren. Iets waar toch behoorlijk wat fokkers minder moeite mee schijnen te hebben.

Wat vinden jullie?
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

ik vind het van de zotte. Fok dan niet als je eigenlijk geen plek hebt voor het aantal te verwachten hondjes.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ze zou er ook voor kunnen kiezen niet te fokken natuurlijk :idea:
Want nu komt het toch een beetje op mij over dat die nestjes enkel en alleen worden gefokt omdat zij het leuk vind.
Ze kan ook wachten tot ze een lijst heeft met geschikte mensen en dan pas een nest op de wereld zetten.
Ik vind het trouwens van de zotte dat je aan de ene kant een rescue hebt en aan de andere kant in gezonde pups de roze spuit zet.
Dan doekt ze die rescue toch op en zorgt ze dat alleen haar eigen honden die ze fokt goed terecht komen .
Ik vind het dus van de zotte en respectloos voor het leven van die hondjes.
Laatst gewijzigd door tineke op 19 feb 2008 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

tineke schreef:Ze zou er ook voor kunnen kiezen niet te fokken natuurlijk :idea:
Want nu komt het toch een beetje op mij over dat die nestjes enkel en alleen worden gefokt omdat zij het leuk vind.
Ze kan ook wachten tot ze een lijst heeft met geschikte mensen en dan pas een nest op de wereld zetten.
Ik vind het trouwens van de zotte dat je aan de ene kant ene rescue hebt en aan de andere kant in gezonde pups de roze spuit zet.
Dan doekt ze die rescue toch op en zorgt ze dat alleen dat haar eigen honden die ze fokt goed terecht komen .
Ik vind het dus van de zotte en respectloos voor het leven van die hondjes.
:neenee: Ik sluit mij hier volledig bij aan.
Afbeelding
Chione
Zeer actief

De punten die jullie aanhalen deel ik ook wel grotendeels. Echter aan de andere kant, op deze manier worden wel goede lijnen behouden waarvan de honden o.a. ingezet worden door de politie en het ras er in die zin wel op vooruit gaat. Je hebt zo een kleine, maar goede polulatie van haar afkomstig. Ze weet vantevoren eigenlijk voor 99% dat de honden goed terecht komen, dit in tegenstellling tot veel andere fokkers.

Het gaat er dan ook niet om dat er an sich geen goede eigenaren voor te vinden zijn, maar dat zij alleen aan mensen die ze al langere tijd kent verkoopt en dus niet aan onbekenden mensen ( die wellicht ook wel goed voor de hond zullen zijn ), zoals de meeste fokkers wel doen. Want in weze, hoe goed ken je mensen na een x aantal ontmoetingen, het blijft toch veelal een gok.

~
Afbeelding
~
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan.Rare tante is dat:aan de ene kant een rescue opzetten en aan de andere fokken omdat jij dat zo leuk vindt.
Wil ze misschien op de een of andere manier de rescue in werking houden of zo?
Het lijkt mij namelijk dat je vrienden-en kennissenkring die een pup van jou wil hebben wel een keer vol zit of dat het met een andere hond van zo'n eigenaar niet gaat zodat de pup dan weer als opvanger terugkomt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

raar , heel raar, en naïef, want wie zegt dat de pups niet doorverkocht worden? :roll:

en als ze in Amerika en overal hier, zo streng zijn, waarom dan überhaupt nog gaan fokken met dit soort? :denken:
tineke

Chione schreef:De punten die jullie aanhalen deel ik ook wel grotendeels. Echter aan de andere kant, op deze manier worden wel goede lijnen behouden waarvan de honden o.a. ingezet worden door de politie en het ras er in die zin wel op vooruit gaat. Je hebt zo een kleine, maar goede polulatie van haar afkomstig. Ze weet vantevoren eigenlijk voor 99% dat de honden goed terecht komen, dit in tegenstellling tot veel andere fokkers.

Het gaat er dan ook niet om dat er an sich geen goede eigenaren voor te vinden zijn, maar dat zij alleen aan mensen die ze al langere tijd kent verkoopt en dus niet aan onbekenden mensen ( die wellicht ook wel goed voor de hond zullen zijn ), zoals de meeste fokkers wel doen. Want in weze, hoe goed ken je mensen na een x aantal ontmoetingen, het blijft toch veelal een gok.
Ach dat blijft het mijn inziens ook met bekende ,ook daar kunnen situaties veranderen waardoor de hond niet meer houdbaar is.
Ik vind het met de achterliggende reden van behoud van goede lijnen ook nog niet oke ,die behoud je ook als je minder fokt zodat je de honden die je wel fokt kwijt raakt.
Ik vind het argument goede lijnen behouden zodat het ras behouden blijft ook nog eens een hele enge insteek hebben,waar hebben we dat toch vaker gehoord in de vorige eeuw.
Chione
Zeer actief

tineke schreef:
Chione schreef:De punten die jullie aanhalen deel ik ook wel grotendeels. Echter aan de andere kant, op deze manier worden wel goede lijnen behouden waarvan de honden o.a. ingezet worden door de politie en het ras er in die zin wel op vooruit gaat. Je hebt zo een kleine, maar goede polulatie van haar afkomstig. Ze weet vantevoren eigenlijk voor 99% dat de honden goed terecht komen, dit in tegenstellling tot veel andere fokkers.

Ach dat blijft het mijn inziens ook met bekende ,ook daar kunnen situaties veranderen waardoor de hond niet meer houdbaar is.
Ik vind het met de achterliggende reden van behoud van goede lijnen ook nog niet oke ,die behoud je ook als je minder fokt zodat je de honden die je wel fokt kwijt raakt.
Ik vind het argument goede lijnen behouden zodat het ras behouden blijft ook nog eens een hele enge insteek hebben,waar hebben we dat toch vaker gehoord in de vorige eeuw.
Dat is waar, ik neem aan dat mocht het misgaan ze de hond terug neemt en herplaatst.

Euhm, ik wil niet bepaalde nazi ideeen gaan vergelijken met het fokken van honden. Dan zou dat sowieso opgaan voor elke fokker, daar elke fokker voor een soort god 'speelt'. Om nog maar niet te spreken van de NL regering die honden afmaakt om hun ras en/of uiterlijk. :wink:

Maargoed, ik heb er zelf dubbelle gevoelens bij. Ik kan beiden kanten goed begrijpen.

~
Afbeelding
~
tineke

Chione schreef:
tineke schreef:

Dat is waar, ik neem aan dat mocht het misgaan ze de hond terug neemt en herplaatst.

Euhm, ik wil niet bepaalde nazi ideeen gaan vergelijken met het fokken van honden. Dan zou dat sowieso opgaan voor elke fokker, daar elke fokker voor een soort god 'speelt'. Om nog maar niet te spreken van de NL regering die honden afmaakt om hun ras en/of uiterlijk. :wink:

Maargoed, ik heb er zelf dubbelle gevoelens bij. Ik kan beiden kanten goed begrijpen.
Ik bedoel daar meer mee de lijn behouden ten koste van pups die afgemaakt worden. :wink: en dat is toch niet iets wat iedere fokker doet.
Overigens vind ik onze regering in hun beleid tav radhonden ook walgelijk ,net als fokkers die dat soort hondjes nog bewust op de wereld zetten :evil:
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

En wat is er mis met gewoon helemaal maar niet fokken dan? Of werken met een wachtlijst, zodra je deze vol hebt + de nodige reserves, pas je teef laten dekken? Ik heb sowieso veel moeite met de combi opvang/fok. Dat zijn toch twee uiterste naast elkaar.
*Linda*
Zeer actief

Nanna schreef:
Chione schreef:De punten die jullie aanhalen deel ik ook wel grotendeels. Echter aan de andere kant, op deze manier worden wel goede lijnen behouden waarvan de honden o.a. ingezet worden door de politie en het ras er in die zin wel op vooruit gaat. Je hebt zo een kleine, maar goede polulatie van haar afkomstig.
Dus die "politiehonden" die zij fokt gaan allemaal naar politieagenten die bekenden en kennissen van haar zijn? :denken:
Je hoeft "politiehonden" niet tussen haakjes te zetten hoor. De pitbull is een geweldige werkhond en dat wordt daar in ieder geval wél ingezien.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Als ik moest kiezen tussen pups fokken en enkele ervan op een goed adres brengen en enkele inslapen omdat er geen adres voor was, en niet fokken, dan koos ik toch ECHT voor niet fokken.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Chione
Zeer actief

Nanna schreef:
Chione schreef:De punten die jullie aanhalen deel ik ook wel grotendeels. Echter aan de andere kant, op deze manier worden wel goede lijnen behouden waarvan de honden o.a. ingezet worden door de politie en het ras er in die zin wel op vooruit gaat. Je hebt zo een kleine, maar goede polulatie van haar afkomstig.
Dus die "politiehonden" die zij fokt gaan allemaal naar politieagenten die bekenden en kennissen van haar zijn? :denken:
Wat is er mis met een uitgebreide kennissenkring? En vanwaar de ''?

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

tineke schreef:
Chione schreef:
tineke schreef:

Ik bedoel daar meer mee de lijn behouden ten koste van pups die afgemaakt worden. :wink: en dat is toch niet iets wat iedere fokker doet.
Overigens vind ik onze regering in hun beleid tav radhonden ook walgelijk ,net als fokkers die dat soort hondjes nog bewust op de wereld zetten :evil:
Daar heb je gelijk in. Al zijn er toch nog wel behoorlijk wat fokkers die de in hun ogen mindere pups afmaken. Of bepaalde risicovolle kruizingen doen om er 1 of 2 goede pups aan over te houden etc. Mijn ding zou het ook niet zijn. :wink:

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

*Linda* schreef:En wat is er mis met gewoon helemaal maar niet fokken dan? Of werken met een wachtlijst, zodra je deze vol hebt + de nodige reserves, pas je teef laten dekken?
Dat lijkt mij ook het meest logische
Ik heb sowieso veel moeite met de combi opvang/fok. Dat zijn toch twee uiterste naast elkaar.
Het is een erg groot contrast, maar toch zou het 1 het ander niet hoeven uit te sluiten, mits verantwoordelijk aangepakt?

~
Afbeelding
~
tineke

*Linda* schreef:
Nanna schreef:
Je hoeft "politiehonden" niet tussen haakjes te zetten hoor. De pitbull is een geweldige werkhond en dat wordt daar in ieder geval wél ingezien.
Net als de fila in brazilie ,die wordt daar ook gebruikt als oa politiehond ,blindegeleidenhond :ok: .
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik begrijp de beweegredenen van deze vrouw gewoon niet.
Zeker gezien haar achtergrond in de rescue van dezelfde soort honden ga je toch geen nesten Pittbulls fokken "voor de leuk" en dan als er pups overblijven die na een week of 8 of langer alsnog laten inslapen?
Daar kan ik met mijn verstand echt niet bij hoor.
In deze situatie zou ik gewoon helemaal niet fokken, zoals anderen ook al zeiden. Het argument van waardevolle bloedlijnen behouden vind ik ook kul in deze, als je dat ten koste van het leven van pups doet die jij zelf moedwillig op de wereld hebt gezet. :denken:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

LongFields schreef:Ik begrijp de beweegredenen van deze vrouw gewoon niet.
Zeker gezien haar achtergrond in de rescue van dezelfde soort honden ga je toch geen nesten Pittbulls fokken "voor de leuk" en dan als er pups overblijven die na een week of 8 of langer alsnog laten inslapen?
Daar kan ik met mijn verstand echt niet bij hoor.
In deze situatie zou ik gewoon helemaal niet fokken, zoals anderen ook al zeiden. Het argument van waardevolle bloedlijnen behouden vind ik ook kul in deze, als je dat ten koste van het leven van pups doet die jij zelf moedwillig op de wereld hebt gezet. :denken:
Ik vind de combinatie van rescue en fokken ook wat vreemd :denken:

Maar wat het inslapen betreft:
Ook al zou ik dat zelf heel moeilijk vinden, heel veel rassen zijn gevormd door in het begin alles wat niet aan de standaard voldeed in te laten slapen (of zeg maar gewoon afmaken zoals dat een eeuw geleden was).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Beetje ziek. Dan fok je toch pas als je voldoende gegadigden hebt? Het in laten slapen van gezonde pups bij een bewust gefokt nest vind ik gewoon moord, mens is dus mijns inziens van lotje.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

ranetje schreef: Ook al zou ik dat zelf heel moeilijk vinden, heel veel rassen zijn gevormd door in het begin alles wat niet aan de standaard voldeed in te laten slapen (of zeg maar gewoon afmaken zoals dat een eeuw geleden was).
Maar dat is hier toch niet meer aan de orde?
Een eeuw geleden deden ze wel meer dingen die heden ten dage absoluut niet meer maatschappelijk geaccepteerd worden. Dat is geen reden om het nu dan ook maar te accepteren, zeker niet in de situatie die hier geschetst wordt. :19:
ranetje
Zeer actief

LongFields schreef:
ranetje schreef: Ook al zou ik dat zelf heel moeilijk vinden, heel veel rassen zijn gevormd door in het begin alles wat niet aan de standaard voldeed in te laten slapen (of zeg maar gewoon afmaken zoals dat een eeuw geleden was).
Maar dat is hier toch niet meer aan de orde?
Een eeuw geleden deden ze wel meer dingen die heden ten dage absoluut niet meer maatschappelijk geaccepteerd worden. Dat is geen reden om het nu dan ook maar te accepteren, zeker niet in de situatie die hier geschetst wordt. :19:
Ik zei al:
Ik vind de combinatie van rescue en fokken ook wat vreemd :denken:

:wink:

Zou het echt nergens meer gebeuren Suzanne?
Wat is waar maatschappelijk geaccepteerd?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
*Linda*
Zeer actief

tineke schreef:
*Linda* schreef:
Nanna schreef:
Net als de fila in brazilie ,die wordt daar ook gebruikt als oa politiehond ,blindegeleidenhond :ok: .
Precies :ok: De "enge" rassen hebben uitstekende kwaliteiten die hier voor het gemak steeds maar over het hoofd worden gezien.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

ranetje schreef:
Dat zeg ik niet, ik ben bang dat het nog steeds wel gebeurt in bepaalde kringen. Ik zou er zelf niet over peinzen, zoiets komt niet eens in mijn hoofd op zelfs.

Wat je bedoelt met je "wat is waar maatschappelijk geaccpeteerd?" begrijp ik niet zo goed maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik gaf in mijn reactie in zijn algemeenheid aan dat er zat zaken die vroeger heel normaal waren, tegenwoordig gewoon niet meer kunnen en niet meer geaccepteerd worden. Daar hoef je toch geen verdere uitleg over, dat kun je zelf toch ook wel invullen lijkt mij?
ranetje
Zeer actief

LongFields schreef:
ranetje schreef:
Dat zeg ik niet, ik ben bang dat het nog steeds wel gebeurt in bepaalde kringen. Ik zou er zelf niet over peinzen, zoiets komt niet eens in mijn hoofd op zelfs.

Wat je bedoelt met je "wat is waar maatschappelijk geaccpeteerd?" begrijp ik niet zo goed maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik gaf in mijn reactie in zijn algemeenheid aan dat er zat zaken die vroeger heel normaal waren, tegenwoordig gewoon niet meer kunnen en niet meer geaccepteerd worden. Daar hoef je toch geen verdere uitleg over, dat kun je zelf toch ook wel invullen lijkt mij?
We kunnen het op dit forum nog zo met elkaar eens zijn of iets maatschappelijk geaccepteerd is of niet.
Het forum is geen afspiegeling van Nederland en al helemaal niet van Europa of van de rest van de wereld.
Zo bedoel ik het. :wink:

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe tegenwoordig een nieuw ras "op poten" wordt gezet of een ras gereconstrueerd.
Zou dat overal zo gaan als jij en ik (en nog een heleboel anderen hier) het zouden willen zien?
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Als de pups geboren zijn is het moord, maar een ongeboren 'nest' met 7 weken laten aborteren, word hier door de meeste mensen zelfs voorgesteld en aangemoedigd :denken: soms snap ik de meeste hier echt niet :19:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

buiten dat ik de hele situatie wat vreemd vind wil ik wel even opmerken dat het argument wachtlijst een utopie is.

ik had voor de dekking een lijst met meer dan genoeg geschikte teven en reuenkopers.

lola gedekt en mensen vallen af en de rest (echt waar) wil ineens alleen nog maar een teef.

en toen kreeg ik dus 5 heren en 1 dame.

die dame had ik dus al geplaatst en 1 stel ging toch voor een reu omdat ze gewoon deze combi wilde hebben.

toen heb ik dus vanaf dat de pups geboren waren opnieuw moeten beginnen met mensen zoeken dus zelf een wachtlijst is geen zekerheid
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

tura schreef:Als de pups geboren zijn is het moord, maar een ongeboren 'nest' met 7 weken laten aborteren, word hier door de meeste mensen zelfs voorgesteld en aangemoedigd :denken: soms snap ik de meeste hier echt niet :19:
Dat heeft te maken met de fase van ontwikkeling van de pup.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Eline* schreef:
tura schreef:Als de pups geboren zijn is het moord, maar een ongeboren 'nest' met 7 weken laten aborteren, word hier door de meeste mensen zelfs voorgesteld en aangemoedigd :denken: soms snap ik de meeste hier echt niet :19:
Dat heeft te maken met de fase van ontwikkeling van de pup.
Ik zou beide niet doen, niet een ongeboren nest laten aborteren op 7 weken dracht en geen pups in laten slapen, beide is in mijn ogen namelijk niet acceptabel en nee ik ben niet tegen abortus maar wel met welke reden en op welke tijd in eend racht of zwangerschap....
It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

Tja zulke dingen gebeuren in andere landen en misschien hier ook wel, wie zal het zeggen. Ik weet ook dat er in andere landen terriers gefokt worden puur voor het aardwerk. Soms zitten daar ook hondjes tussen die geen talent hebben voor het werk maar nog perfecte huisdieren zouden zijn bij nieuwe baasjes. Meestal worden die terriers gewoon afgemaakt in plaats van ze weg te geven :devil: .

Persoonlijk kan ik er met mijn verstand niet bij hoe mensen dit kunnen.

Wachtlijsten werken inderdaad niet. Ik heb zelf nu twee reutjes lopen van 8 weken oud waar geen vraag naar is. De mensen op mijn lijstje die een reutje zochten waren al voorzien (via MP wrs). De mensen die een teefje zochten verwijs ik door naar een collega want ik kan het risico niet nemen om nog een nest te fokken als ik met pups blijf zitten.

Grtz. Jo
Grtz. Jo
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”