Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kalfsschouderblad voor pup

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

leonie26
Actief

kalfsschouderblad voor pup

Ongelezen bericht door leonie26 »

Hoi allemaal,

Ik had even een vraag. De instructeur op de hondenschool zei dat kalfsschouderblad ideaal was voor pups om op te knagen. Zijn er meer mensen hier met die ervaring?
Wij zijn zelf niet van het barfen, alleen af en toe iets lekkers voor de katten of hond (11 weken oude aussie).

Hij zei ook het kalfsschouderblad even uit te koken? Hoelang doen jullie dat 30 minuutjes ofzo? Moet je nog uitkijken met scherp bot?

Groetjes Léonie
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

niet koken!!!dan word het veel te hard.Dat kunnen ze dan zeer moeilijk verteren.
kalfsschouderblad is zacht meestal,dit is dus leuk knaagwerk voor je hond.
Ik gaf het ook wel eens en ze waren er altijd lekker mee bezig.
ze kunnen het helemaal opeten,maar dat zou ik niet aanraden,zeker niet als je hond normaal brokken eet.
Eet ie kvv dan mag het maar zou ik het schouderblad proberen wat kleiner te maken,tis wel veel ineens.
ik heb een kleine hond en die mocht er 2dagen mee doen,dus de 1e dag een tijdje en dan pakte ik hem af en kreeg hij hem de volgende dag weer.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Een kalfsschouder is helemaal niet ideaal als knaagwerk en al zeker niet voor een pup. Het zijn tandenbrekers en kunnen een puppengebitje makkelijk laten afbreken. Dan kun je beter wat vlees/botten van kraakbeen geven, wat ten eerste beter voor het begit is en nog is goed verteerbaar voor je pup.
Eefje83
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Een kalfsschouder is helemaal niet ideaal als knaagwerk en al zeker niet voor een pup. Het zijn tandenbrekers en kunnen een puppengebitje makkelijk laten afbreken. Dan kun je beter wat vlees/botten van kraakbeen geven, wat ten eerste beter voor het begit is en nog is goed verteerbaar voor je pup.
Ik heb het toen dus wel eens gegeven en het was heel zacht,totaal geen probleem met de tanden.Ik kon het zelf buigen en breken zonder schaar of zaag of wat dan ook.
wellicht verschilt dit per schouderblad maar ik heb dus echt niet de ervaring die jij nu neerschrijft.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

eefje+huig schreef: Ik heb het toen dus wel eens gegeven en het was heel zacht,totaal geen probleem met de tanden.Ik kon het zelf buigen en breken zonder schaar of zaag of wat dan ook.
wellicht verschilt dit per schouderblad maar ik heb dus echt niet de ervaring die jij nu neerschrijft.
ik weet niet hoe lang een kalf een kalf is..bij lammeren bijna tot een jaar, heb je een pasgeboren kalf, dus echt he tjonge spul kan een schouderblad best.

maar die harde zijn vaak van veel oudere dieren
en zeker niet koken!!!
pas wel op als je hondje nog nooit botten heeft gegeten,lees het bottendocument!
Afbeelding
leonie26
Actief

Hoi!

Bedankt voor de adviezen misschien ga ik er dan toch nog maar even niet aan beginnen. Iemand goede ideeën over wat wel goed knaagwerk is voor een pup?

GRoetjes Léonie
Eefje83
Zeer actief

kippennekken,kipkarkas,als je dus rauw botwerk wil geven.
Maar nogmaals,dan is het wel beter voor de hond als ie dus ook al kvv of barf eet,anders kan ie het misschien moeilijk krijgen met het verteren.

als je dat niet wil dan een kluif,maar daar ook weer opletten,als ze te gulzig zijn,dan gaan ze aan de diaree als je pech hebt en ze kunnen stikken in die laatste stukjes omdat ze die ineens willen inslikken.
Bij mij kluiven ze niet,er word dan gegarandeert gevochten,wel krijgen ze af en toe een kong,gevuld met iets,doet het altijd goed.
En als jouw pup wil kluiven zoekt ie er misschien zelf wel iets op(tafelpoot ofzo :mrgreen: ) grapje natuurlijk.

Ik zou eens in de dierenwinkel gaan kijken naar speelgoed van Kong,daar zitten ook wel wat dingen tussen die goed zijn om op te kluiven,tis alleen niet eetbaar.....
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

eefje+huig schreef:
Golden Stanley schreef:Een kalfsschouder is helemaal niet ideaal als knaagwerk en al zeker niet voor een pup. Het zijn tandenbrekers en kunnen een puppengebitje makkelijk laten afbreken. Dan kun je beter wat vlees/botten van kraakbeen geven, wat ten eerste beter voor het begit is en nog is goed verteerbaar voor je pup.
Ik heb het toen dus wel eens gegeven en het was heel zacht,totaal geen probleem met de tanden.Ik kon het zelf buigen en breken zonder schaar of zaag of wat dan ook.
Bij kalf moet je wel erg veel geluk hebben er zo jong mogelijk aan te kunnen komen. Alles boven de 4 maanden is al behoorlijk gehard en zou ik niet spontaan durven geven. Ik denk niet dat TS daar makkelijk aan kan komen. Dit pupje heeft nog niks geen ervaring met rauwe voeding. Dat kan erg fout gaan. Rustig opbouwen met makkelijk verteerbare dingen lijkt mij dan verstandiger.
Eefje83
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
eefje+huig schreef:
Bij kalf moet je wel erg veel geluk hebben er zo jong mogelijk aan te kunnen komen. Alles boven de 4 maanden is al behoorlijk gehard en zou ik niet spontaan durven geven. Ik denk niet dat TS daar makkelijk aan kan komen. Dit pupje heeft nog niks geen ervaring met rauwe voeding. Dat kan erg fout gaan. Rustig opbouwen met makkelijk verteerbare dingen lijkt mij dan verstandiger.
dat ben ik met je eens,goed voelen alvorens je het geeft is zeker aan te raden.
Ik had het geluk dat mijn slager nog zelf slachtte en ik wist dus zeker dat het een jong kalf was.

maar dat was ook niet het eerste wat ik ze gaf,ze kregen bij ons ook eerst kippennekken.dat is toch makkelijker.
Maar zoals ien al zei,even het bottendocument lezen zal al een heleboel tips kunnen geven.
leonie26
Actief

Hoi!

Bedankt voor alle reacties. Cheveyo krijgt al regelmatig een kong, gevuld met brokjes en leverpastei of met banaan en dat vind hij helemaal geweldig, vooral als die even in de vriezer heeft gelegen kan hij daar zo een halfuur mee bezig zijn.
Hij heeft nu gewoon zo'n runderenhuiden kluif volgens mij is dat best okee, maar ik vind veel van het spul dat ze in de dierenwinkel verkopen nogal chemisch aandoen. Ik weet dat mijn ouders echt problemen hadden met de kleurenstoffen etc in de rode stokjes daar kreeg de hond jeuk van. Daarom was ik gewoon op zoek naar een meer natuurlijke kluif. Ik zla het bottendocument er even goed op naslaan en dan misschien een keer kippennekken proberen.
We zijn niet van plan te gaan barfen of kvv want hij doet het prima op zijn brokken (eukanuba) , die kreeg hij bij de fokker ook.

Groetjes Léonie
Eefje83
Zeer actief

leonie26 schreef:Hoi!

Bedankt voor alle reacties. Cheveyo krijgt al regelmatig een kong, gevuld met brokjes en leverpastei of met banaan en dat vind hij helemaal geweldig, vooral als die even in de vriezer heeft gelegen kan hij daar zo een halfuur mee bezig zijn.
Hij heeft nu gewoon zo'n runderenhuiden kluif volgens mij is dat best okee, maar ik vind veel van het spul dat ze in de dierenwinkel verkopen nogal chemisch aandoen. Ik weet dat mijn ouders echt problemen hadden met de kleurenstoffen etc in de rode stokjes daar kreeg de hond jeuk van. Daarom was ik gewoon op zoek naar een meer natuurlijke kluif. Ik zla het bottendocument er even goed op naslaan en dan misschien een keer kippennekken proberen.
We zijn niet van plan te gaan barfen of kvv want hij doet het prima op zijn brokken (eukanuba) , die kreeg hij bij de fokker ook.

Groetjes Léonie
de stoffen in die stokjes zitten ook in de brokken,even ter info.
Als je hond het goed doet op de brokjes en je wil niet veranderen zou ik zelf niet met rauw vlees aan de slag gaan,omdat dat teveel verandering is voor de maag,tenminste,zo was mijn ervaring.
je kunt ook kippenbouilon maken en dan je kong in een bakje doen,daar de bouillon bij gieten en dat invriezen,zijn ze meestal ook wel even zoet mee,zo'n ijsje.

succes met uitvinden :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”