Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

calcium bij botbreuk

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

calcium bij botbreuk

Ongelezen bericht door C@rmen »

Afgelopen zaterdag heeft Lobke, de 4 maanden oude pup van mijn ouders, haar achterpootje gebroken. Het scheenbeen is gebroken precies op de groeischijf.
We zijn met spoed naar utrect gegaan en daar is het pootje gezet en gegipst.
De tijd moet uitwijzen of dit voldoende was of dat het pootje alsnog geopereed of geamputeerd moet worden.Nou vroeg ik de arts aldaar afgelopen zaterdag of we lobke nu misschien beter wat meer botten konden geven ivm de calcium. ( lobke eet kvv/barf)
De dierenarts zei van niet omdat er dan teveel aan calcium kan ontstaan en dat juist vergroeingen kan geven. Het beste was gewoon een uitgebalanceerde brok te voeren en daar was hij stellig van overtuigd ( wij niet :wink: ).
Nou lees ik net hier op het forum dat het niet mogelijk is om een teveel van calcium te krijgen als je natuurlijke calciumbronnen hebt. Morgen ga ik weer met lobke naar utrecht voor controle maar denk niet dat de arts me nu een duidelijker antwoord (kan) geeft.

Iemand hier enig idee of het verstandig (en/of nodig) is om meer botten te geven nu?
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Re: calcium bij botbreuk

Ongelezen bericht door Ianthe »

C@rmen schreef:Afgelopen zaterdag heeft Lobke, de 4 maanden oude pup van mijn ouders, haar achterpootje gebroken. Het scheenbeen is gebroken precies op de groeischijf.
We zijn met spoed naar utrect gegaan en daar is het pootje gezet en gegipst.
De tijd moet uitwijzen of dit voldoende was of dat het pootje alsnog geopereed of geamputeerd moet worden.Nou vroeg ik de arts aldaar afgelopen zaterdag of we lobke nu misschien beter wat meer botten konden geven ivm de calcium. ( lobke eet kvv/barf)
De dierenarts zei van niet omdat er dan teveel aan calcium kan ontstaan en dat juist vergroeingen kan geven. Het beste was gewoon een uitgebalanceerde brok te voeren en daar was hij stellig van overtuigd ( wij niet :wink: ).
Nou lees ik net hier op het forum dat het niet mogelijk is om een teveel van calcium te krijgen als je natuurlijke calciumbronnen hebt. Morgen ga ik weer met lobke naar utrecht voor controle maar denk niet dat de arts me nu een duidelijker antwoord (kan) geeft.

Iemand hier enig idee of het verstandig (en/of nodig) is om meer botten te geven nu?
Ik zou niet boven de 65/70% RMB(vleesbot) uitkomen, dan wordt het echt te veel
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Het is wel mogelijk om een teveel aan natuurlijk calcium binnen te krijgen, volgens bepaalde 'holistische deskundigen'. Teveel natuurlijk calcium beïnvloedt de opname van o.a. zink en jodium, waardoor het moeilijk door het lichaam zelf kan worden opgenomen en gaat 'zweven' als afvalstof en slecht wordt uitgescheiden.
Een hele materie, maar het blijkt dus wel degelijk zo te zijn dat teveel natuurlijk calcium niet bevordelijk is voor de opname van de 4 belangrijkste mineralen die calcium nodig hebben om volledig door het eigen lichaam te worden opgenomen.
Vandaar dat als je rauw voert, de 'beste' benadering zou zijn volgens de prooidiertheorie te voeren met als max. 10-20% bot over een geheel van 2 weken. Ik weet niet wat voor KVV je geeft, maar als daar gemalen kippenbot in zit en geen calcium supplement, dan mag je er rustig vanuit gaan dat het minstens 20% bot zal zijn.
Voer je daar bevleesde botten bij, dan kun je uitgaan van 10-20% bot en zo'n 60-70% spiervlees. Complete vis als makreel of sardines is erg goed en verschillend gevogelte, wat je op de niet KVV-dagen kan geven. Ik zou niets geen bot extra geven, gewoon wat past binnen de prooidiertheorie en voor het gewicht van jouw hond. Terug op brok is niet aan te raden, want juist toegevoegd calciumsupplement zorgt voor zoveel problemen als groeipijnen etc.
Sterkte met de pup!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”