Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meer drinken op geperste brok ??

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Meer drinken op geperste brok ??

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Weet er iemand of een hond op een geperste brok meer drinkt dan op een geexpandeerde brok ?? Ik heb zelf een voorkeur voor een geperste maar begin me nu te realiseren dat het lijkt of Max daar veel meer bij drinkt dan bij een geexpandeerde brok.
Toen we Max kregen kreeg hij van die hele goedkope huismerk brokken ( supermarkt..) en ik heb hem toen overgezet op Cavom. Ging prima. Hij plaste alleen de eerst tijd heel veel en vaak !! Maar ach zo'n beesie moet wennen en bovendien had ik gehoord dat dat kon met een geperste brok en dat dat tijdelijk was.. Dus niet te veel aandacht aan besteed en wat vaker uitlaten.
Leek na een tijd beter te gaan dus eigenlijk niet meer aan gedacht, hij moest nog wel vaker plassen dan Gizmo maar ach..Ondertussen ook FF geprobeerd en Wielco ( allemaal geperst)
Een tijd geleden heeft hij een tijdje een geexpandeerde brok gehad omdat Gizmo die ook kreeg en ik het makkelijk vond om een soort te voeren. Nu hij sinds een week of 4 weer op Cavom staat begin ik me ineens te realiseren dat hij in die periode van die andere brok helemaal niet meer zo vaak en nodig moets plassen ! Nu staat hij iedere ochtend weer helemaal vol en duurt de eerste plas buiten een minuut of 5 ! Ook kan hij het maar een uurtje of 3 ophouden.. Ik denk dan ook dat het toch aan de soort brok ligt en dat het mij een tijd geleden niet meer opviel dat hij nodig moest omdat de tuindeur met redelijk weer altijd openstond....ik snap nu ook hoe al die gele plekken in mijn gazon kwamen... :boos: .
Heb nog een restje Cavom en als dat op is ga ik maar eens proberen of het idd scheelt , voeren we dus maar geexpandeerd. Ben benieuwd of het scheelt ??!!
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Heb hier zelf gelukkig geen ervaring mee, vind dat ze zelfs minder drinken, en dus minder plassen, maar dat kan ook per hond verschillen

Maar ong vijf minuten plassen? Dat lijkt me eerder een blaas probleem :19:
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nee, ik ken het absoluut niet... zeker 5 min. plassen lijkt me niet echt gezond trouwens :denken: Heb hier op dit moment 4 honden op geperst en nergens last van.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb beide soorten brok gevoerd (geexpandeerd en geperst)
Nog nooit verschil gemerkt tussen het water drinken bij de ene of de andere brok.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

Kan zijn dat jouw hond in begin iets meer drinkt van een geperste brok, maar dat gaat over na dat ze langer de brok eet.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

aschra schreef:Kan zijn dat jouw hond in begin iets meer drinkt van een geperste brok, maar dat gaat over na dat ze langer de brok eet.
Ik denk dat ook dat per hond verschillend is. Levi drinkt altijd heel erg veel sinds ze op Cavom zit (nu 3,5 jaar).
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Mijn honden dronken ook veel meer toen ze geperste brok kregen, naderhand was dat ook weer veel minder geworden :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Kayka
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kayka »

Dit staat er op de FF site:
Na de overgang op Farm Food drinkt mijn hond opeens erg veel.

Bijna iedere hond drinkt na het overgaan op Farm Food in het begin meer, veel of heel veel. Dit komt doordat de stofwisseling terstond aan een soort "reinigingskuur" begint.

Hiervoor is veel vocht nodig omdat de nieren veel bloed moeten zuiveren. Het vele drinken gaat, zodra de zaak zich gestabiliseerd heeft, weer over.

Een ander punt is, wanneer het aantal versvleesdagen meer is dan het aantal Farm Food-dagen, hier hebben we gezien dat de honden veel blijven drinken. In dit geval is het aan te bevelen de honden altijd versvlees te geven of terug te gaan op 6 dagen Farm Food HE met 1 dag versvlees.

Farm Food HE heeft een heel laag zoutgehalte (er is geen zout toegevoegd) maar door het mengsel van de verschillende grondstoffen (die door de honden ook los van elkaar zouden worden gegeten) ontstaat een zeer smakelijk product met een wat zilte smaak.

Dus wat het vele drinken betreft: Weest blij, na de "grote schoonmaak" wordt er weer normaal gedronken. Misschien iets meer dan op sommige andere voeders, maar bedenk daarbij dat voor een gezonde stofwisseling doorspoeling belangrijk is.

Dit is misschien wel één van de oorzaken van het feit dat Farm-Food-honden relatief oud worden en dat daarbij o.a. nierproblemen zeer zeldzaam zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
SuzieC1970
Zeer actief

aschra schreef:Kan zijn dat jouw hond in begin iets meer drinkt van een geperste brok, maar dat gaat over na dat ze langer de brok eet.
Ja, maar heb het ruim een maand of 5 gevoerd, das wel lang he...
SuzieC1970
Zeer actief

Kayka schreef:Dit staat er op de FF site:
Na de overgang op Farm Food drinkt mijn hond opeens erg veel.

Bijna iedere hond drinkt na het overgaan op Farm Food in het begin meer, veel of heel veel. Dit komt doordat de stofwisseling terstond aan een soort "reinigingskuur" begint.

Hiervoor is veel vocht nodig omdat de nieren veel bloed moeten zuiveren. Het vele drinken gaat, zodra de zaak zich gestabiliseerd heeft, weer over.

Een ander punt is, wanneer het aantal versvleesdagen meer is dan het aantal Farm Food-dagen, hier hebben we gezien dat de honden veel blijven drinken. In dit geval is het aan te bevelen de honden altijd versvlees te geven of terug te gaan op 6 dagen Farm Food HE met 1 dag versvlees.

Farm Food HE heeft een heel laag zoutgehalte (er is geen zout toegevoegd) maar door het mengsel van de verschillende grondstoffen (die door de honden ook los van elkaar zouden worden gegeten) ontstaat een zeer smakelijk product met een wat zilte smaak.

Dus wat het vele drinken betreft: Weest blij, na de "grote schoonmaak" wordt er weer normaal gedronken. Misschien iets meer dan op sommige andere voeders, maar bedenk daarbij dat voor een gezonde stofwisseling doorspoeling belangrijk is.

Dit is misschien wel één van de oorzaken van het feit dat Farm-Food-honden relatief oud worden en dat daarbij o.a. nierproblemen zeer zeldzaam zijn.
Dit verhaal ken ik ja. Maar ik realiseer me nu eigenlijk pas dat hij minder is gaan drinken toen hij een tijdje geen geperste brok meer kreeg. Tijdelijk meer drinken is niet erg maar altijd ...?? heb hem nu sinds gister weer op een geexpandeerde brok gezet en ben benieuwd of ik verschil ga zien. Hij drinkt overigens gewoon genoeg hoor en het is ook niet zo dat ik vermoed dat hij een blaasprobleem heeft !
SuzieC1970
Zeer actief

Nou, we zijn nu een weekje verder . Max heeft nu een week een geexpandeerde brok gekregen en drinkt aanzienlijk minder !! Met dus ook als resultaat dat hij niet zo'n hoge nood heeft als hij uitgelaten wordt... Waar het nu door komt weet ik niet , maar het scheelt echt !
malinois
Zeer actief
Contacteer:

SuzieC1970 schreef:Nou, we zijn nu een weekje verder . Max heeft nu een week een geexpandeerde brok gekregen en drinkt aanzienlijk minder !! Met dus ook als resultaat dat hij niet zo'n hoge nood heeft als hij uitgelaten wordt... Waar het nu door komt weet ik niet , maar het scheelt echt !
geexpandeerde brok neemt toch vocht op? :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
SuzieC1970
Zeer actief

malinois schreef:
SuzieC1970 schreef:Nou, we zijn nu een weekje verder . Max heeft nu een week een geexpandeerde brok gekregen en drinkt aanzienlijk minder !! Met dus ook als resultaat dat hij niet zo'n hoge nood heeft als hij uitgelaten wordt... Waar het nu door komt weet ik niet , maar het scheelt echt !
Ja dat klopt. Maar waarom hij dan meer gaat drinken bij geperst ??? Ik weet niet hoe het komt, ik weet alleen dat hij nu een normale hoeveelheid water per dag drinkt...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

SuzieC1970 schreef:
malinois schreef:
Ja dat klopt. Maar waarom hij dan meer gaat drinken bij geperst ??? Ik weet niet hoe het komt, ik weet alleen dat hij nu een normale hoeveelheid water per dag drinkt...
bedoelde dat hij op geexpandeerde brok minder zal plassen omdat het opgenomen wordt in de brok dit in tegenstelling tot de geperste brok.
heb werkelijk geen idee :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”