Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moya - update 31/01

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

jelle
Zeer actief

Moya - update 31/01

Ongelezen bericht door jelle »

Ons meisje Moya heeft sinds we haar hebben nooit goede nieren gehad. Van de week heb ik weer laten testen en waar ik al bang voor was bleek waar: haar nierwaarden zijn weer flink achteruit gegaan. Ze krijgt al aangepaste voeding, fosfaatbinders door haar eten (Ipakitine) en andere medicijnen (Vasotop, om eiwitverlies via de nieren tegen te gaan) en wat dat betreft lijkt er voor zover ik nu begrijp niet zoveel te zijn wat we kunnen doen...

Momenteel merk ik niet zo heel veel aan haar, het is geen heel druk of uitbundig hondje van zichzelf al. Ze is tussen de slaapjes door wel vrolijk, zeker als het rond etenstijd is of er iets lekkers te verdienen is. Ze heeft een tijdje wat minder goed gegeten (al kwam dat denk ik ook doordat ze van slag was door het vuurwerk) maar dat gaat nu weer beter en met name de lekkere dingen gaan er goed in.

Ik ben er een beetje bang voor dat we met haar een traject nu ingaan van kijken hoe lang het nog leuk is. Hoe moeilijk dat ook te bepalen is natuurlijk...
Op een gegeven moment zal ze vermoedelijk toch meer klinische klachten krijgen, afvallen, slecht willen eten, braken...

En ik hoop natuurlijk van harte dat dat nog heel lang mag duren... ik moet er eigenlijk nog helemaal niet aan denken ons meiske al weer kwijt te raken...
Laatst gewijzigd door jelle op 31 jan 2008 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Sterkte, ik hoop voor jullie dat die lieve hond er nog een hele tijd mag zijn. Ze is er in ieder geval geweest, iets wat ik al mooi op zichzelf vind :ok:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik hoop dat het toestand stabiliseert en ze dus niet (of hoogstens zeer langzaam) achteruit gaat.
Haar is nog een fijne tijd met jullie gegund.
samson10
Actief

Ongelezen bericht door samson10 »

MARC_S schreef:Sterkte, ik hoop voor jullie dat die lieve hond er nog een hele tijd mag zijn. Ze is er in ieder geval geweest, iets wat ik al mooi op zichzelf vind :ok:

Wat een mooie zin,ben het er helemaal mee eens.
Gr Hester
SAMSON 05-01-1997--12-09-2007

Your dog loves you.When nobody else does.
jelle
Zeer actief

samson10 schreef:
MARC_S schreef:Sterkte, ik hoop voor jullie dat die lieve hond er nog een hele tijd mag zijn. Ze is er in ieder geval geweest, iets wat ik al mooi op zichzelf vind :ok:

Wat een mooie zin,ben het er helemaal mee eens.
dat is ook waar hoor... zelfs al zou het morgen afgelopen zijn, dan nog is ze het dubbel en dwars waard geweest. En we wisten ook waar we aan begonnen... niet dat we nou bewust een niet gezonde hond wilden, maar meer andersom... we wilden deze hond en dat ze ziek was namen we er dan wel bij :wink:. Alleen op het moment dat de ziekte zich echt gaat aandienen is het evengoed wel even slikken.

Wie weet, wie weet hebben we mazzel en zijn ons nog wat prima maanden gegund. Wat ik wel een beetje begreep van de DA is dat wel ongeveer waar we aan moeten denken...

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Is bekend of de leishmania nog aktief is? Daardoor kunnen die nieren ook flink achteruit gaan. Behandel je haar nog met allopurinol?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jelle
Zeer actief

Eline* schreef:Is bekend of de leishmania nog aktief is? Daardoor kunnen die nieren ook flink achteruit gaan. Behandel je haar nog met allopurinol?
de leishtesten worden ook gedaan momenteel maar dat duurt nog even. Gammaglobuline was niet verhoogd, dus het lijkt er niet op dat daar het probleem zit. Ze krijgt géén allopurinol momenteel, de vorige keer was ze al wel positief op leish maar niet actief, en ze is toen juist vanwege de nieren niet op de medicijnen gezet...

Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Lastig hoor meis! Ik hoop echt dat ze nog even mee kan. Ze doet het zo lekker bij jullie..
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ach, wat jammer dat Moya's nieren niet helemaal goed zijn en dat het op het moment achteruit gaat.

Ik neem aan dat je qua voeding al aan 't rondkijken bent geweest op de diverse (rauw)voer-pagina's? Ik heb al vaker gehoord dat nier-patienten (en heb ook een hond gekend in mijn eigen omgeving) baat hebben bij een aangepaste (rauwe) voeding.
En ken je Solidago van Vogel? Is een nier-ondersteunend geneesmiddel. De hond die ik ken kreeg dat ook.

Verder hoop ik dat je nog een hele tijd mag genieten van Moya (zonder klachten en ongemakken).

Edit; wat me nog te binnen schiet: van Vasotop kunnen honden ook een beetje sloom en slap worden. Volgens mij omdat het een bloeddrukverlager is.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Rami schreef:Ach, wat jammer dat Moya's nieren niet helemaal goed zijn en dat het op het moment achteruit gaat.

Ik neem aan dat je qua voeding al aan 't rondkijken bent geweest op de diverse (rauw)voer-pagina's? Ik heb al vaker gehoord dat nier-patienten (en heb ook een hond gekend in mijn eigen omgeving) baat hebben bij een aangepaste (rauwe) voeding.
Ik ben een overtuigd BARFer :wink: en ze krijgt alleen maar rauw sinds we haar hebben - afgezien dan van het feit dat ik tot mijn spijt toch haar dieet heb aangepast door koolhydraten toe te voegen.

En ken je Solidago van Vogel? Is een nier-ondersteunend geneesmiddel. De hond die ik ken kreeg dat ook.
ik ken het niet eigenlijk, maar ik ga eens googelen...

Edit; wat me nog te binnen schiet: van Vasotop kunnen honden ook een beetje sloom en slap worden. Volgens mij omdat het een bloeddrukverlager is.
dat laatste klopt wel ja. Geldt hetzelfde voor Fortekor?

Afbeelding

Rami
Zeer actief

jelle schreef:
Rami schreef:Ach, wat jammer dat Moya's nieren niet helemaal goed zijn en dat het op het moment achteruit gaat.

Ik ben een overtuigd BARFer :wink: en ze krijgt alleen maar rauw sinds we haar hebben - afgezien dan van het feit dat ik tot mijn spijt toch haar dieet heb aangepast door koolhydraten toe te voegen.
Aha :ok: en doe je dit laatste (koolhydraten toevoegen) omdat je laag wilt zitten qua eiwittengehalte en toch energie wilt geven?
Dan kun je ook denken aan groente en bijv. gekookte (zoete) aardappel en pompoen. En vet (zuiver schapenvet) en visolie kun je ook geven (maar dat doe je - denk ik - al).

jelle schreef: dat laatste klopt wel ja. Geldt hetzelfde voor Fortekor?

Inderdaad, Fortekor is ook een bloeddrukverlager/ACE-remmer.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Rami schreef:
Aha :ok: en doe je dit laatste (koolhydraten toevoegen) omdat je laag wilt zitten qua eiwittengehalte en toch energie wilt geven?
ja, precies! Ik heb de analyse van nierdieetbrokken gepakt en uitgerekend hoeveel eiwitten ze daarmee binnen zou krijgen. Dan van diverse BARFmaterialen de analyses bij elkaar gescharreld en zo een menu samengesteld waarmee ze net zoveel eiwitten krijgt als ze met nierdieetbrokjes zou krijgen. De rest van de energiebehoefte komt uit koolhydraten en vetten. (dit alles al een half jaar geleden trouwens)
Het is geen groente-eter, dat vindt ze raar spul en niet voor hondjes :neenee: .

jelle schreef: dat laatste klopt wel ja. Geldt hetzelfde voor Fortekor?

Inderdaad, Fortekor is ook een bloeddrukverlager/ACE-remmer.[/quote]

dus dan zou dat niet zoveel uit maken. Beiden hebben voor zover ik begrijp een neveneffect dat ze zorgen voor een betere doorbloeding van de nieren, en dat is dan toch wel positief.

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik kan me voorstellen dat het horen van de uitslag een flinke domper is.
Je hoopt toch dat je zo'n lieve hond voor langere tijd kunt houden.
Het zou fijn zijn als ze nog een poosje kan genieten van haar leven bij jullie, daar ga ik in ieder geval voor duimen.
Rami
Zeer actief

jelle schreef: ja, precies! Ik heb de analyse van nierdieetbrokken gepakt en uitgerekend hoeveel eiwitten ze daarmee binnen zou krijgen. Dan van diverse BARFmaterialen de analyses bij elkaar gescharreld en zo een menu samengesteld waarmee ze net zoveel eiwitten krijgt als ze met nierdieetbrokjes zou krijgen. De rest van de energiebehoefte komt uit koolhydraten en vetten. (dit alles al een half jaar geleden trouwens)
Het is geen groente-eter, dat vindt ze raar spul en niet voor hondjes :neenee: .
Oke! Laag eiwitgehalte dus (en lage fosfor) maar met je koolhydraten en vetten omhoog. Lijkt me helemaal goed. Jammer dat ze geen groente lust (mijn Turkse Silka blieft dat ook niet... :pffff: :wink: ).

jelle schreef:Beiden hebben voor zover ik begrijp een neveneffect dat ze zorgen voor een betere doorbloeding van de nieren, en dat is dan toch wel positief.
Ja, en Solidago van Vogel zou iets soortgelijks tewerkstelligen (minder druk in de nieren door vlottere uitscheiding van urine). Misschien dat je het er naast kunt geven?
Afbeelding
jelle
Zeer actief

even een update... en helaas geen positieve. Het gaat niet zo heel goed met Moya.
Ze doet nog wel haar dingetjes maar eten wil ze steeds slechter eigenlijk. Juist omdat ze zo'n wisselend beeld laat zien vind ik het eigenlijk erg moeilijk worden om te bepalen wanneer het genoeg is... gisteravond heeft ze nog een stuk pens in stukken staan trekken en opgegeten, maar een extra stukje hoefde ze dan weer niet. Vanochtend eerst nog lekker een stukje gewandeld (zij in een leuk drafje, staart in de krul) en heeft ze een lamshartje gegeten, maar de andere dingen die er stonden wilde ze niet. Ze wekt niet de indruk dat ze zich nu heel erg ziek voelt maar helemaal zichzelf is ze ook niet - voor zover ik dat kan bepalen natuurlijk...

Afbeelding

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

he gats wat rot....

ik kan me eigenlijk alleen maar bij marc aansluiten...
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat akelig zo.
Geniet van ieder fijn moment wat je nog samen met haar hebt, ik hoop dat er nog een flink aantal gaan komen.
Sterkte ermee.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Bah wat rot Jelle,sterkte
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sterkte Jelle
lastig om uit te vinden wanneer het genoeg is.
Ik wens je wijsheid.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes

Ongelezen bericht door -Mieke- »

Ach wat sneu voor Moya en moeilijk voor jullie. Heeft ze dan die spoelingen gekregen? Kreeg ze daar een opkikkertje door?

Sterkte en geniet nog van wat mooie momenten, maar je weet natuurlijk wat er zich in haar lijfje afspeelt en wat er aan komt. Wanneer het genoeg is, is voor ieder anders en bij elke hond ook weer...
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Wat triest om te horen :(: .
Heel veel sterkte en wijsheid en geef haar een knuffel.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

heel veel sterkte
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

:(: Wat ontzettend jammer..voor haar en voor jullie..
Ik denk aan jullie!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Ah, wat naar. :(:
Sterkte....
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Wat naar nou...
Sterkte en geniet van elkaar.
Kon je maar in dat koppie kijken en weten hoe ze zich echt voelde...
Rami
Zeer actief

Weinig eetlust is geen goed teken maar aan de andere kant is ze dus wel tierig genoeg om te genieten van wandelingetjes...
Moeilijk, lijkt me...

Geef je nog dezelfde dosis bloeddrukverlagers/ACE-remmers?
Laatst gewijzigd door Rami op 31 jan 2008 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Herkenbaar....
Sterkte.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Wat naar, ik hoop dat jullie toch nog een fijne tijd kunnen hebben met elkaar
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Hè bah, wat een naar bericht. Sterkte,..................
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Dank jullie wel allemaal voor de sterktewensen en de lieve woorden.
Vannacht heeft ze zo ongeveer de hele nacht lekker op bed geslapen. Ze is net nog wel een stukje mee wezen wandelen maar eten wilde ze niet.
Als dit beeld zo blijft vandaag (en dat verwacht ik wel) laten we haar vermoedelijk vanavond inslapen...

Ze is wel lekker rustig en ontspannen. Ze heeft ook (de laatste dagen al) een middel gehad tegen misselijkheid/braken dus als het goed is voelt ze zich niet al te slecht.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”