Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Perianale tumor

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Perianale tumor

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wie heeft hier ervaring mee, dat een hond dit had?
Wat is eraan gedaan? En hoe verliep het daarna?

Mogelijk heeft Porky, de hond die ik tijdelijk opvang, een perianale tumor, deze zou goedaardig zijn. De DA geeft als optie castreren en gelijk de tumor verwijderen, terwijl hij onder narcose is voor een foto van zijn heupen, aangezien hij hoogstwaarschijnlijk artrose heeft. Tevens heeft hij waarschijnlijk iets aan zijn nieren, aangezien hij erg veel drinkt en 1x per dag plast. Maandag wordt zijn urine onderzocht.

Porky is al bijna 12 en in hoeverre is het voor hem beter als die tumor verwijderd wordt?
Ik heb van iemand gehoord dat zij haar hond van 8 nooit geholpen zou worden als ze van tevoren geweten had hoe hij erna eraan toe was..
Dus ik ben op zoek naar ervaringen, zodat ik de juiste keuze voor Porky ga maken.

Porky heeft bij ons zo'n beetje de tijd van zn leven, hij is er nu een week en hij geniet! Iedere dag loopt en beweegt hij een stuk beter en lijkt hij vrolijker.
Carola Sabic
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Carola Sabic »

Is het echt een tumor of een fistel ?

Van tumoren heb ik geen verstand...
Als het een fistel is...zou ik niet laten opereren !
Wij hebben het bij onze vorige DH laten opereren, de dag na de operatie zat er al een nieuw fistel naast de operatie wond...
Groetjes, Carola
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Carola Sabic schreef:Is het echt een tumor of een fistel ?

Van tumoren heb ik geen verstand...
Als het een fistel is...zou ik niet laten opereren !
Wij hebben het bij onze vorige DH laten opereren, de dag na de operatie zat er al een nieuw fistel naast de operatie wond...
Volgens de DA is het een tumor, waarschijnlijk een goedaardige. Deze wordt 'gevoed' door testosteron en zal waarschijnlijk verdwijnen als hij gecastreerd is, als ze hem dan al niet weghalen.
Carola Sabic
Vaste gebruiker

Okee...en wat gebeurd er als ze niet laten opereren ?
Is het al erg groot ? Kans op openspringen ?
Een hond van 12 jaar laten opereren is natuurlijk niet niets...

Hopelijk valt het mee met de nieren !
Groetjes, Carola
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Het is nu een cm of 2 groot, denk ik.
Het zit er waarschijnlijk al heel lang.
Als ze niet opereren, zal het blijven groeien en zal hij er last van hebben/houden.

Kvind m ook al oud voor opereren, vandaar dat ik zoveel mogelijk ervaringen zoek.. :wink:
Sisboo
Actief

Ongelezen bericht door Sisboo »

Ja heb hier een hond die dit heeft gehad, de tumor is opengeklapt anders hadden we niet geweten dat hij dit had, zat tussen staart en anus. We moesten hem ook laten castreren, want onder invloed van hormonen kon de tumor weer terug komen.
Het is inmiddels al weer drie jaar terug, maar het gebeurde bij mij bij een hond van toen 4 jaar.
groetjes Marianne
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Tyson is een aantal maanden geleden geopereerd....we hebben een tumor weg laten halen doe bij zijn slokdarm en luchtpijp zat en die tumor drukte dus zijn luchtpijp langzaamaan dicht.... omdat er geennuitzaaiingen tevinden waren hebben we hem laten opereren.
Ik heb er zeker geen spijt van maar ik heb wel een andere hond terug...die niet zo heel gezellig meer is zeg maar.... hij had altijd al een korter lontje en was nooit zo tolerant maar das nu echt berergert...ik moet hem goed in de gaten houden want hij bijt sneller, hij wil niet graag meer mee, ja de korte wandelingen geniet hij zeker van maar de langere weigert hij resoluut.... hij is in korte tijd erg oud geworden zeg maar.
Voor mij is het acceptabel hoor ik ken hem al zijn leven lang weet hoe hij is maar andere mensen vergissen zich nog wel eens in hem.
Ik weet wel dat als er nu weer een tumor zou komen dat ik hem niet meer zou laten opereren.
Ik heb de tip gekregen om met een bepaalde druppels aan de slag tegaan speciaal voor oudere honden en dat ga ik ook doen en ik hoop dat het nog een beetje wat oplevert.
Tyson was 11 toen hij geopereerd werd.

Jacqueline
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Sisboo schreef:Ja heb hier een hond die dit heeft gehad, de tumor is opengeklapt anders hadden we niet geweten dat hij dit had, zat tussen staart en anus. We moesten hem ook laten castreren, want onder invloed van hormonen kon de tumor weer terug komen.
Het is inmiddels al weer drie jaar terug, maar het gebeurde bij mij bij een hond van toen 4 jaar.
groetjes Marianne
Hoe verliep het herstel? En had je het nu gedaan, als je wist hoe het verlopen zou?
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

jacq1970 schreef:Ik heb de tip gekregen om met een bepaalde druppels aan de slag tegaan speciaal voor oudere honden en dat ga ik ook doen en ik hoop dat het nog een beetje wat oplevert.
Tyson was 11 toen hij geopereerd werd.

Jacqueline
Wat voor druppels zijn dat? Zou dat ook bij Porky wat kunnen zijn?
Sisboo
Actief

Ongelezen bericht door Sisboo »

M@rleen schreef:
Sisboo schreef:Ja heb hier een hond die dit heeft gehad, de tumor is opengeklapt anders hadden we niet geweten dat hij dit had, zat tussen staart en anus. We moesten hem ook laten castreren, want onder invloed van hormonen kon de tumor weer terug komen.
groetjes Marianne
Hoe verliep het herstel? En had je het nu gedaan, als je wist hoe het verlopen zou?
Jammer genoeg heeft de d.a. toen hij onder het mes lag voor de tumor hem niet gelijk gecastreerd, ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk was.
Maar we moesten hem z.s.m. laten castreren, dus een maand later toen hij weer helemaal was hersteld hebben we hem laten castreren, en dat was in zijn geval wat lastiger omdat hij maar 1 ingedaalde bal had.
Maar dat herstel is ook verder goed gegaan.
En ik had het nu zeker ook gedaan als het nodig was geweest.
Maar ik ben jou niet en ik kan niet zeggen wat je wel of niet moet doen.
Sterkte ermee.
groetjes Marianne
Roady
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Roady »

Ik begrijp de opmerking over het niet meer opereren van een 12 jarige steeds maar niet. Wanneer ik naar mijn honden kijk die in Januari 12 worden, heb ik geen enkele rede om er ook maar aan te twijfelen dat ze daar te oud voor zijn. De dierenarts zegt het ook steeds maar weer opnieuw. Wanneer er iets is met een van hen, maar ja ze is ook al oud.

Ze zijn helemaal niet oud. Ze gedragen zich niet anders, zijn nog net zo fit. Spelen nog net zo hard en doen dus niks anders alsdat ze altijd al gedaan hebben. Wanneer er dan iets is met 1 van hen, is dat om een rede en niet vanwege hun leeftijd...

Ik zal ze geen kans ontnemen door niet te opereren alleen maar omdat ze 12 zijn.
Carola Sabic
Vaste gebruiker

Roady schreef:Ik begrijp de opmerking over het niet meer opereren van een 12 jarige steeds maar niet. Wanneer ik naar mijn honden kijk die in Januari 12 worden, heb ik geen enkele rede om er ook maar aan te twijfelen dat ze daar te oud voor zijn. De dierenarts zegt het ook steeds maar weer opnieuw. Wanneer er iets is met een van hen, maar ja ze is ook al oud.

Ze zijn helemaal niet oud. Ze gedragen zich niet anders, zijn nog net zo fit. Spelen nog net zo hard en doen dus niks anders alsdat ze altijd al gedaan hebben. Wanneer er dan iets is met 1 van hen, is dat om een rede en niet vanwege hun leeftijd...

Ik zal ze geen kans ontnemen door niet te opereren alleen maar omdat ze 12 zijn.
Misschien heb ik het mis, maar ik dacht gehoord te hebben dat een narcose bij een oude hond een grotere impact heeft dan bij een jonge/volwassen hond...
Groetjes, Carola
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Carola Sabic schreef:
Roady schreef:Ik begrijp de opmerking over het niet meer opereren van een 12 jarige steeds maar niet. Wanneer ik naar mijn honden kijk die in Januari 12 worden, heb ik geen enkele rede om er ook maar aan te twijfelen dat ze daar te oud voor zijn. De dierenarts zegt het ook steeds maar weer opnieuw. Wanneer er iets is met een van hen, maar ja ze is ook al oud.

Misschien heb ik het mis, maar ik dacht gehoord te hebben dat een narcose bij een oude hond een grotere impact heeft dan bij een jonge/volwassen hond...
Ik wil hem ook geen enkele kans ondernemen, maar idd, hij is bijna 12. En hij is veel te dik, heeft hoogstwaarschijnlijk artrose en hoogstwaarschijnlijk ook wat aan zijn nieren. Ik weet dan niet wat de meerwaarde zal zijn. Vandaar dat ik graag de meningen en ervaringen wil weten, zodat ik de juiste keuze kan maken.

Porky is nu een week bij ons, daarvoor heeft hij bij iemand gewoond die hem naar het schijnt nooit uitliet, alleen op een binnenplaats van 20 vierkante meter. Nu bij ons beweegt hij ten 1e veel meer en ik zie m met de dag vrolijker worden..
Daarom ook wil ik de goede beslissing kunnen maken. Ik weet niet hoe hij hiervoor was. Ik weet niet hoe hij na een eventuele operatie zal zijn. Maar ik weet wel dat ik m niet onnodig pijn wil (laten) doen, als het resultaat is dat hij daarna nog maar kort, met pijn, te leven heeft. Dan heb ik liever dat hij niet geopereerd wordt, maar pijnloos doorkan, met plezier.
Roady
Vaste gebruiker

Het gaat mij niet speciaal om deze hond. Ik bedoel elke hond is anders.
Wanneer er naast het ene probleem nog andere niet op te lossen problemen spelen is het een kwestie van een keuse maken en die moet altijd ten goede komen van de hond.

Ik kijk puur naar mijn eigen honden en de opmerking van mijn arts wanneer hij zegt dat ze al zo oud zijn. In mijn ogen zijn ze niet oud. Wanneer een van mijn honden van de ene op de andere dag niet lekker loopt heeft dat niks met ouderdom te maken, maar er is of iets met haar knieband, of iets met haar spieren of iets anders, maar geen ouderdom, anders zou het langzamer gewoon steeds minder worden en tot nu toe heb ik steeds nog gelijk gehad.

Afgelopen zomer (9 juni) ging ik met spoed met 1 van mijn honden naar de dierenarts. Ze hijgte verschrikkelijk, snoei harde buik. Er was iets verschrikkelijks mis. Scan gemaakt van haar buik. Grote lever met bobbels erop. Mild niet goed, groot gezwel in de web van haar darmen. Darmen leeg... het was een verschrikkelijk senario... :cry:

De arts raade ons aan haar in te laten slapen. Ze is al oud en dit komt niet meer goed... het zou niet hond waardig zijn om haar te opereren. Nou zei ik, ik vertrouw niet zomaar op de scan. Snij haar maar open, kijk wat je vind en oordeel dan. Dood kan ze altijd nog.

Toen ze eenmaal open lag bleek haar lever heel erg mee te vallen, haar mild ook en het gezwel was simpel weg te halen.

We zijn nu een half jaar later nog elke dag dankbaar dat ze er nog is. En ze is ondanks dat we 3 maanden geleden de ziekte van cushing bij haar hebben ontdekt, erg goed!

Dat een narcose slecht is voor een 12 jarige hangt denk ik af van de gezondheid van het dier. Maar wanneer je in een situatie zit waarbij de keus is of opereren of doodgaan, zou ik toch nog voor de operatie kiezen. Zoals ik al zei, dood kan je altijd nog...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Roady schreef:Maar wanneer je in een situatie zit waarbij de keus is of opereren of doodgaan, zou ik toch nog voor de operatie kiezen. Zoals ik al zei, dood kan je altijd nog...
nou dat vind ik dus niet, ik zou het niet doen als een hond er hooguit een paar maanden mee zou rekken... :roll: Al die stress en pijn hoeft een hond voor mij niet te lijden als het maar een paar maanden rekken is...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

malinois schreef:
Roady schreef:Maar wanneer je in een situatie zit waarbij de keus is of opereren of doodgaan, zou ik toch nog voor de operatie kiezen. Zoals ik al zei, dood kan je altijd nog...
nou dat vind ik dus niet, ik zou het niet doen als een hond er hooguit een paar maanden mee zou rekken... :roll: Al die stress en pijn hoeft een hond voor mij niet te lijden als het maar een paar maanden rekken is...
Helemaal een uitspraak naar mijn hart :ok:
Afbeelding
Roady
Vaste gebruiker

malinois schreef:

Wie heeft het hier over een paar maanden?
En nogmaals, per hond verschillend, maar als ik zie hoe fluitend de honden door de operatie gaan en daarna kunnen ze er weer tegenaan dan zie ik niet een reden om het niet te doen.

Nou zijn mijn honden geen stresskippen, dus dat scheelt wellicht alles....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Roady schreef:
malinois schreef:

Wie heeft het hier over een paar maanden?
En nogmaals, per hond verschillend, maar als ik zie hoe fluitend de honden door de operatie gaan en daarna kunnen ze er weer tegenaan dan zie ik niet een reden om het niet te doen.

Nou zijn mijn honden geen stresskippen, dus dat scheelt wellicht alles....
daar hoeft een hond geen stresskip voor te zijn... :roll: Ik heb het dus NIET gedaan bij mijn hond. Geen nierspoeling, geen andere dingen, gewoon lekker leven gehad en dan mag ze rust hebben als ze het aangeeft...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Roady
Vaste gebruiker

Ik weet de situatie van jouw hond niet.... en een ieder moet zijn eigen keuze maken.

Ik heb bij de hond met cushing bewust de keus gemaakt niet te opereren, maar aan de medicijnen. Dit omdat ze volgens de arts in deze situatie nog 15 kan worden (3 jaar erbij) en met een operatie ook, want veel ouder dan 15 worden ze niet. Was ze nu 8 geweest had ik haar wel laten opereren want dan hadden we er nog 7 jaar bij gekregen. Vandaar dat ik zeg dat elke situatie anders is en elke keuze die je maakt je afstemd op je hond.

Waar het bij mij om gaat is dat het niet per defenitie over hoeft te zijn wanneer je hond 12 is... De keuze die je maakt moet ten alle tijde goed zijn voor de hond en voor mij is er dan geen verschil in leeftijd. Pas wanneer mijn honden aan gaan geven dat ze oud en zwak zijn zal ik daar anders over denken, maar dus niet per defenitie niet omdat ze (pas) 12 zijn...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”