Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Farmfood vs Cavom

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Farmfood vs Cavom

Ongelezen bericht door Gittje »

Voor beide merken heb ik de samenstelling bekeken.

FF bevat minder vet. Ook de vitaminen- & mineralenbalans is ietsje anders. Volgens dat ik hier & daar gelezen heb zou FF minder hard zijn van brok & vlugger uiteenvallen, wat bij sommige honden tot tandplak leidt, maar zou wel lichter verteerbaarder zijn dan Cavom.

Waar ik geen zicht op heb bij Cavom is de kwaliteit van de gebruikte ingrediënten en dan meer bepaald de eiwitten & de granen. Bij FF wordt duidelijk op de website vermeld "De samenstelling is overeenkomstig de richtlijnen van de Nutrient Requirements of Dogs". Kan je die lijn ook doortrekken voor Cavom ?

FF vermeldt bovendien dat het bijkomend voeren van versvlees aan te raden is voor het opbouwen en instandhouden van de darmflora. Dit in tegenstelling tot Cavom, waarbij je bij het lezen van de uitleg de indruk krijgt dat de korrel zelf instaat voor een goede darmflora.

Rekening houdend dat Cavom ook beduidend goedkoper is dan FF, stel ik mij de vraag of beide merken kwalitatief evengoed zijn :denken:
Bientje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bientje »

Wij zijn begonnen met Cavom. Onze hond hield daarmee honger en bleef zeuren om eten. Zijn toen overgestapt op Farmfood en daarmee was het probleem weg.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik voer hier Barca, vergelijkbaar met Cavom. Als ik eens niet genoeg voer heb, krijgen ze Cavom, makkelijk ineens over te zetten hierop, nooit problemen mee gehad. Het enige wat ik een nadeel van Cavom vind, is dat mijn honden er meer van poepen... maar dan hebben ze het geen maanden gegeten, hooguit een week of anderhalf a 2 tot ik weer mn eigen voer heb.
Ik heb het idee dat het iets vetter is dan Barca maar verder zie ik maar heel weinig verschillen. FF ken ik niet.
Ik zie niet in waarom een brokken fabrikant erbij moet zetten dat vers erbij aan te raden is :denken: ik heb jaren alleen brok gevoerd heb nooit echt problemen gehad qua darmflora....Voer nu een combi tussen brok, kvv en soms vers... ook weinig problemen maar ook geen verschil met eerder hoor...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Ik voer hier cavom en de honden doen het er erg goed op.
Vooral Max zijn vacht is er erg op vooruit gegaan, die blinkt en glanst je tegemoet.
Merk ook niet dat ze dikker zijn geworden, ondanks dat cavom een vrij vette brok is.
Ik geef daarnaast nog in het weekend KVV en s'avonds krijgen ze er enkelvoudig versvees doorheen van bijv. smuldier.

Ik heb expres voor cavom gekozen ivm de tandplak verhalen die ik las over FF en de prijs is ook wat lager, maar dat is niet zo belangrijk zoveel eten ze niet :mrgreen:
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Heb ook een tijdje Cavom gevoerd, en ze werden heel snel dikker, en ze kregen nauwelijks wat
En juist bij Cavom bleef de brok resten bij de kiezen plakken bij de honden, en bij FF wat ik nu geef niet :19:
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

amos heeft jaren ff gehad maar begon op een gegeven moment er van te spugen en te klotsen :mrgreen:

overgestapt op cavom en de problemen zijn over :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:Ik heb het idee dat het iets vetter is dan Barca maar verder zie ik maar heel weinig verschillen.
nog vetter :N: :mrgreen: !
ik heb hier met barca een vergelijkbaar probleem als myra met cavom : ze mogen er niet naar kíjken of ze worden dikker. nu was dat ook de bedoeling, maar ik ben hem half om half blijven voeren met mijn vorige brok.

mijn honden hadden overigens in het begin allemaal behoorlijk moeite met de omschakeling naar geperste brok, maar dat is na een tijdje weer goed gekomen.

met FF heb ik geen ervaring.
heb ik juist niet :mrgreen: ik heb net 1 van mijn honden tijdelijk overgezet naar Cavom om hem wat dikker te krijgen.... :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Volgens mij zijn ze kwalitatief absoluut vergelijkbaar. Ik heb het allebei een tijdje gevoerd. FF is erg zacht, veel gruis in de bak, Cavom is een stuk harder. FF ruikt lekkerder maar onze honden maakt het niet uit. Van FF poepten ze hier 4 gigantische hopen per dag, van Cavom 2 keer normaal. Je hoeft van allebei maar weinig te voeren dus dat maakt niets uit. Cavom is weliets goedkoper en heeft wel mijn voorkeur. Ik vond dat ze van de FF bijna te weinig nodig hadden, 1 hap en de bak was leeg.....omdat de brok van Cavom iets groter en harder is doen ze er ietsje langer over...
Gittje
Zeer actief

Ik geef -voorlopig- enkel Farmfood 's morgens gemengd met 2 plakken Duck Pens enkelvoudig. Voor 's avonds geef ik ze hun normale geëxpandeerde korrel. In korte tijd is onze oudere hond van 8 jaar wel zienderogen aangekomen, ondanks dat hij bijzonder weinig FF krijgt, en dit is duidelijk de bedoeling niet.

Ik blijf mij wel afvragen of Cavom, qua gebruik van de individuele bestanddelen, kwalitatief even goed is als Farmfood gezien Cavom toch een stuk goedkoper is en zij bovendien verschillende soorten (brok voor pup/junior, volwassen of senior hond & dinner) in hun assortiment hebben.

Voor jong volwassen honden zal het verschil in kwaliteit wellicht niet zo doorslaggevend zijn, maar voor een oudere hond ... :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gittje schreef:Ik geef -voorlopig- enkel Farmfood 's morgens gemengd met 2 plakken Duck Pens enkelvoudig. Voor 's avonds geef ik ze hun normale geëxpandeerde korrel. In korte tijd is onze oudere hond van 8 jaar wel zienderogen aangekomen, ondanks dat hij bijzonder weinig FF krijgt, en dit is duidelijk de bedoeling niet.

Ik blijf mij wel afvragen of Cavom, qua gebruik van de individuele bestanddelen, kwalitatief even goed is als Farmfood gezien Cavom toch een stuk goedkoper is en zij bovendien verschillende soorten (brok voor pup/junior, volwassen of senior hond & dinner) in hun assortiment hebben.

Voor jong volwassen honden zal het verschil in kwaliteit wellicht niet zo doorslaggevend zijn, maar voor een oudere hond ... :19:
ik weet niet of het bij Cavom ook zo is, maar bij Barca is bijv. het enige verschil tussen puppie-brok en volwassenbrok de grootte van de brokken... dus je hebt wel 2 soorten maar exact dezelfde brok alleen de maat is anders
Afbeelding
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

malinois schreef:
Gittje schreef:Ik geef -voorlopig- enkel Farmfood 's morgens gemengd met 2 plakken Duck Pens enkelvoudig. Voor 's avonds geef ik ze hun normale geëxpandeerde korrel. In korte tijd is onze oudere hond van 8 jaar wel zienderogen aangekomen, ondanks dat hij bijzonder weinig FF krijgt, en dit is duidelijk de bedoeling niet.

ik weet niet of het bij Cavom ook zo is, maar bij Barca is bijv. het enige verschil tussen puppie-brok en volwassenbrok de grootte van de brokken... dus je hebt wel 2 soorten maar exact dezelfde brok alleen de maat is anders
Het is in ieder geval wel zo bij FF, bij Cavom zou ik het niet weten, ben er wel benieuwd na
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik vind het voordeel van ff dat er bij de ingrediënten lijst bij ff als eerste rundvlees staat ipv. granen.
Afbeelding
Gittje
Zeer actief

Bea. schreef:Ik vind het voordeel van ff dat er bij de ingrediënten lijst bij ff als eerste rundvlees staat ipv. granen.
Ja, nochtans maken die "granen" 45 % van de totale brok uit t.a.v. 24 % voor het "rundvlees" (zie http://www.farmfood.nl/index.php?id=7,0,0,1,0,0 ).

De volgorde waarin de ingrediënten worden aangegeven lijkt mij op zich niet zo belangrijk. Ieder merk begint met het aangeven van het percentage & het soort gebruikte eiwitten ...
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Gittje schreef: De volgorde waarin de ingrediënten worden aangegeven lijkt mij op zich niet zo belangrijk. Ieder merk begint met het aangeven van het percentage & het soort gebruikte eiwitten ...
Datgene waar het meest van in zit, wordt altijd als eerste genoemd. Vandaar dat de volgorde van de ingredienten wordt genoemd.
Gittje
Zeer actief

Scooby schreef:
Gittje schreef: De volgorde waarin de ingrediënten worden aangegeven lijkt mij op zich niet zo belangrijk. Ieder merk begint met het aangeven van het percentage & het soort gebruikte eiwitten ...
Datgene waar het meest van in zit, wordt altijd als eerste genoemd. Vandaar dat de volgorde van de ingredienten wordt genoemd.
Hoe komt het dan dat de koolhydraten niet op de eerste plaats worden vermeld gezien die 45 % van het totaal uitmaken t.a.v. 24 % eiwit ?

Mis ik iets :denken: ?
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik heb jaren Farmfood gevoerd, maar ben over gegaan op Cavom omdat Sun toch soms wat dunne ontlasting kreeg. Ik weet dat de brokken vergelijkbaar zijn maar op een of andere manier gaat het met Cavom toch nét iets beter.
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

ik heb het ook beide gevoerd, en ik vond cavom ook beter voor mijn hond. Ook omdat ze er wat meer op moeten kauwen als op farmfood.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

linda1985 schreef:ik heb het ook beide gevoerd, en ik vond cavom ook beter voor mijn hond. Ook omdat ze er wat meer op moeten kauwen als op farmfood.
Honden hebben geen gebit om te kauwen. Ze bijten misschien een brokje doormidden, maar meer niet.
linda1985
Zeer actief

ze kauwen toch ook op botten ed?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
linda1985 schreef:ze kauwen toch ook op botten ed?
ze kauwen niet op botten, ze knágen aan botten en dat is een wezenlijk verschil.
Inderdaad. Om te kauwen heeft een dier een heel ander gebit nodig dan een hond heeft. Vergelijk de kiezen van een hond maar eens met bijvoorbeeld onze kiezen. Wij hebben kiezen waarmee we voedsel kunnen malen (en dus kunnen kauwen). Honden hebben hele puntige kiezen waarmee ze het voedsel kunnen scheuren, maar echt kauwen kunnen ze niet. Daar hebben ze de kiezen niet voor en fysiek kan de onderkaak van een hond ook geen maalbeweging maken die nodig is bij het kauwen.
linda1985
Zeer actief

vandaar dat mijn hond altijd zo raar zit te knagen :wink: op zn botten om de laatste resten weg te krijgen
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Mijn jonge hond krijgt ook ff.
Hij vindt het echter niet te eten! Hij liet het steeds langer staan.
Ik meng het nu met Carocroc, dat vindt hij heerlijk.

Van ff vind ik het niet fijn dat het zo snel uit elkaar valt. Het gruis eet mijn hond toch niet op.

Ik weet nog niet of ik helemaal op de Caracroc overga, of stug door blijf mengen.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Kelly eet Cavom. Ze doet het er goed op. Poept er ook niet echt overdreven veel van. Wat onze eigen honden wel doen als ze eens een poosje Cavom krijgen. (als hun voer op is bv)

FF weet ik niets van.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”