Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe beginnen met rauw voeren?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Hoe beginnen met rauw voeren?

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Ik zit momenteel van alles te lezen over kvv en barfen en alles.
Maar momenteel loop ik even tegen enkele problemen aan.

Maar hoe begin je?
(dit even ivm het ontgiften wat ik op barf natuurlijk las)

En wat kan ik het beste voeren?
Mike krijgt nu regelmatig smuldier, maar ik wil hem ook meer rauw voeren, botten met vlees.

En welke hoeveelheden moet ik aanhouden?
We vervangen nu af en toe een avondmaaltijd voor twee pakjes smuldier, dit probeer ik wel zo gevarieerd mogelijk te geven.
Mike is een herder (voor degenen die dat nog niet doorhadden :wink: ) van ruim 37 kilo.

Momenteel krijgt hij op een gewone dag 350 gram biobrok.
Ongeveer 3 maal per week vervangen we de avondmaaltijd voor twee pakjes smuldier (is 800 gram).
Die dag dat ie smuldier krijgt, geven we hem smorgens maar 150 gram biobrok.

Voor mij voelt het beter om hem natuurlijk te voeren, ik merk ook dat ie dat veel lekkerder vindt en dat ie het er goed op doet.

Tevens zit ik even met wat beter is voor zijn heupen, bedoel, het blijft een herder, dus HD gevoelig, we hebben pas foto's laten maken, vrijdag de acceptgiro in de bus gehad, dus nu nog een tijdje afwachten...

Kortom, advies gevraagd over wat voor Mike het beste is.
groetjes Diana

Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Re: Hoe beginnen met rauw voeren?

Ongelezen bericht door ien »

Rory schreef:Ik zit momenteel van alles te lezen over kvv en barfen en alles.
Maar momenteel loop ik even tegen enkele problemen aan.

Maar hoe begin je?
goed van je :ok:
belangrijkste is dus ook lezen en lezen.
Verder is het niet zo moeilijk als het lijkt allemaal.

Je hond KAN in het begin reageren op zijn nieuwe voeding..ontgiften of weer uitbraken.

Je kan eenvoudig beginnen.
Probeer een kipkarkasje of kippennekken en geef dit ipv de kvv

Kijk hoe je hond dit wil eten en of het lukt.

Lukt dat dan kan je langzaam verder gaan.

tik anders hier in de zoekmachine barf,rauwvoeren in je zal heel wat beginnersvragen lezen inclusief de antwoorden.

Heb je nog vragen?
Er zijn zat beginners hier..vraag rustig...
succes
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Als je lid wordt van rauwe voedingsites dan vind je daar ook allemaal adressen bij jou in de buurt. Dan kan je kijken wat en waar er allemaal aan rauwvlees, vleesbotten en organen te koop is voor een redelijke prijs.

Ik ben ook begonnen met KVV, hele kippen en veel vuile pens. Daarna steeds meer uitgebreid met andere diersoorten en producten.

Ik heb mijn Colliepup laten opgroeien met NRV en zijn heupfoto's waren super.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat zwaar 37 kilo :eek: is hij erg groot? Bedoel ik niet l*llig hoor, op de foto zie ik zeker geen dikke hond maar dan moet hij dus flink aan de maat zijn :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rory schreef:we hebben pas foto's laten maken, vrijdag de acceptgiro in de bus gehad, dus nu nog een tijdje afwachten...
heeft de DA niet gezegd of het goed of niet goed was? :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:Wat zwaar 37 kilo :eek: is hij erg groot? Bedoel ik niet l*llig hoor, op de foto zie ik zeker geen dikke hond maar dan moet hij dus flink aan de maat zijn :wink:
Mike is ruim 67 centimeter en behoorlijk breed.
Zwaar is ie zeker niet, eerder wat te mager momenteel, ben momenteel dus wat aan het bijvoeren.
Deze foto's zijn van afgelopen maand.
Zien jullie mij ook gelijk, ter vergelijking met Mike, ik ben maar 163.
Afbeelding

En nog een van Mike alleen, die is toch echt niet te dik toch?
Afbeelding

Ben vanavond bij iemand hier vlakbij geweest.
Zij heeft me erg veel advies gegeven, weet niet of ik de link hier mag plaatsen, als het niet mag, dan geven jullie maar een gil, dan verwijder ik de link.
www.naturedogstore.nl
Zij voert haar eigen hond ook regelmatig rauw en die zag er errug mooi uit.
Mooie stafford bull terrier...

Maar goed, heb voor Mike een proefpakketje Haaks barf meegenomen met 6 verschillende smaakjes van 250 gram per stuk.
Verder kippestrotjes, lamspens, runderstrot en lamsstrotjes en nog wat rundvlees snijlingen of zo.
Kortom, we gaan wat uitproberen de aankomende weken, weet wel dat ik vanavond toen ik weer thuiskwam heel erg enthousiast werd begroet, ra ra hoe zou dat nou komen hahahaha
groetjes Diana

Afbeelding
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Rory schreef:we hebben pas foto's laten maken, vrijdag de acceptgiro in de bus gehad, dus nu nog een tijdje afwachten...
Dierenarts heeft al wel iets gezegd, maar dat hou ik nog even voor me tot ik de officiele uitslag heb :wink:
groetjes Diana

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rory schreef:
malinois schreef:
Dierenarts heeft al wel iets gezegd, maar dat hou ik nog even voor me tot ik de officiele uitslag heb :wink:
oke, maar dan weet je ook wel of het goed is of niet, je weet hooguit niet welke letter hij krijgt... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Rory schreef:
alm@ schreef:Wat zwaar 37 kilo :eek: is hij erg groot? Bedoel ik niet l*llig hoor, op de foto zie ik zeker geen dikke hond maar dan moet hij dus flink aan de maat zijn :wink:
Flink aan de maat dus :wink: mijn reu is 59 cm. en weegt 27 kilo en mijn teefje is 58 cm. en weegt 24 kg. vandaar mijn verbazing.
Afbeelding
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:
Rory schreef:
Flink aan de maat dus :wink: mijn reu is 59 cm. en weegt 27 kilo en mijn teefje is 58 cm. en weegt 24 kg. vandaar mijn verbazing.
Behoorlijk aan de maat en toch, Mike is vergeleken bij een groot aantal reuen van dit ras aan de kleine kant.

En dat terwijl de rasstandaard toch echt aangeeft dat een reu tussen de 60 en 66 cm moet zijn, Mike valt daar dus al iets buiten alhoewel een licht boven of ondermaat is toegestaan...
groetjes Diana

Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

op de kvv dagen krijgt amos 2 pakjes smuldier per dag
1 s morgens en 1 s avonds

ik zie dat jij 2 per keer geeft :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

fenneke schreef:op de kvv dagen krijgt amos 2 pakjes smuldier per dag
1 s morgens en 1 s avonds

ik zie dat jij 2 per keer geeft :wink:
Sja, ik moet nog even bekijken hoeveel hij eigenlijk mag hebben en waar ie het het beste op doet
groetjes Diana

Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Zo op de foto oogt Mike mij wel wat zwaar, niet te zwaar overigens, maar hij is niet schraal.

Ameno is 62 cm schoft en is tussen de 27 en 29 kilo, zij is wel echt schraal maar ik krijg er geen gram vet op.

hier zie je het een beetje: Afbeelding

Ameno eet trouwens overwegend carnibest, rond de 1 kilo per dag :wink:
:pop:
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

pooh schreef:Zo op de foto oogt Mike mij wel wat zwaar, niet te zwaar overigens, maar hij is niet schraal.
Vergeet niet dat Mike geen echte korthaar is, daardoor lijkt ie zwaarder als Ameno.

Mike is momenteel op zijn magerst, voel iets teveel ribben nu...

Gisteren heeft Mike ook weer rauw voer gehad, zijn avondmaaltijd bestond uit een pond lamspens en een pond runder snijlingen.

Hij heeft genoten, al was het nog even wennen met de echte rauwe pens, want daar moet je flink op kauwen zeg :ok:

Das wat anders als een hap sloek weg maaltijd :mrgreen:
groetjes Diana

Afbeelding
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Ik geef mijn honden ook pens dat is een paar keer kauwen en slik naar binnen.

Leuk dat je de honden vers gaat geven.

Ik ben na een week smuldier ineens overgestapt op vers.

Eerst pens,kipkarkas, kippen nekken, al snel naar alles, alleen wilde eend lustten ze niet maar verder alles.

Zalmkoppen vinden ze ook geweldig.
Afbeelding
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Had ook al zalmkarkassen mee willen nemen.
Maar ze vertelde me dat die dingen vreselijk kunnen gaan stinken en dat de stank van zo´n karkas zo een dag blijft hangen.
Nou, dan geef ik dat aankomend voorjaar wel zodat ie die lekker buiten kan opeten :mrgreen:
groetjes Diana

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zie dat Mike inderdaad vrij schraal is aan zijn opgetrokken buiklijn. Ik vraag me af of 800 gram genoeg is. Wij voeren hier 400 gram aan honden die 24 en 20 kilo wegen maar dat gaan we nu opvoeren want ik vind ze ook te schraal. :ok: Raar uit mijn mond maar sinds het kouder is lijken ze wat meer nodig te hebben en ook rennen ze de laatste weken als debielen rond :cheer:

Wij gaan nu dus naar 600 gram per hond per dag dus ik denk dat je met Mike naar ongeveer een kilo zal moeten gaan als hij niet gecastreerd is :wink:
Afbeelding
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Van de kvv kreeg ie twee pakjes van 400 gram per stuk.
Gister kreeg ie wel 1 kilo, 1 pond runder snijlingen en 1 pond lamspens.

Het is nog een beetje aftasten hoeveel hij moet hebben, wel kan ie wat extra gebruiken nu hij wat aan de magere kant is.
groetjes Diana

Afbeelding
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Ze eten nu ook de zalmkop buiten en pens trouwens ook.

Waarom wachten tot het voorjaar?
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

MARC_S schreef:I
i Wij voeren hier 400 gram aan honden die 24 en 20 kilo wegen maar dat gaan we nu opvoeren want ik vind ze ook te schraal. :ok: Raar uit mijn mond maar sinds het kouder is lijken ze wat meer nodig te hebben en ook rennen ze de laatste weken als debielen rond :cheer:

Wij gaan nu dus naar 600 gram per hond per dag dus ik denk dat je met Mike naar ongeveer een kilo zal moeten gaan als hij niet gecastreerd is :wink:
w.s hangt het ook wel af hoe of wat voor kvv het is?
kvv met veel vulmiddel hebben de honden veel van nodig..hoe puurder een kvv hoe minder ze nodig hebben.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

ien schreef:
kvv met veel vulmiddel hebben de honden veel van nodig..hoe puurder een kvv hoe minder ze nodig hebben.
Even een tussendoor vraagje:
Hoe komt het dan eigenljk dat ik qua grammen meer geef aan mijn honden nu ik zelf samenstel dan toen ze nog vaak kvv aten?
Ik bedoel: ik vind 't niet erg, omdat vooral Bill schraal moet blijven i.v.m. zijn gewrichten dus het is fijn dat 'ie dagelijks toch een flinke portie kan eten, zo tussen de 450/500 gram per dag, zonder aan te komen.

(Ik dacht altijd dat de honden hier aankwamen op kvv omdat 't over het algemeen best vet is...).
Afbeelding
laeken
Zeer actief

ien schreef:
MARC_S schreef:I
i Wij voeren hier 400 gram aan honden die 24 en 20 kilo wegen maar dat gaan we nu opvoeren want ik vind ze ook te schraal. :ok: Raar uit mijn mond maar sinds het kouder is lijken ze wat meer nodig te hebben en ook rennen ze de laatste weken als debielen rond :cheer:

Op dit moment eten ze vooral Rodi omdat we op zoek zijn naar een leverpunt van Carnibest. Ik neem dus de laatste tijd gewoon elke dag 2 pakken Rodi mee van de supermarkt. Het lijkt erop dat dat dus niet zo veel bevat want ze zijn ineens veel dunner geworden. Gisteravond voelde ik dat Cleo geen vet meer op de ribben had en dat is er dus in slechts 2 weken helemaal vanaf gegaan. Dapper is ook dunner dus het ligt echt aan het voeren. Vanavond dus ieder 600 gram Rodi en snel die Carnibest halen. Dat moeten we hebben voor de pup die dat gewend is en we willen dat dus zelf hier ook blijven voeren. :ok:

Smuldier-pens bevat veel vet (kwam ik achter bij haastig ontdooien in iets te lange ontdooistand :kotz: ) dus als Martijn dadelijk langs een supermarkt komt neemt hij pens mee van smuldier. Ieder 2 porties dus vandaag en de komende tijd tot die ribjes weer wat vetter zijn. :wink:
Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

ien schreef: w.s hangt het ook wel af hoe of wat voor kvv het is?
Welke kvv is dan puur? Ik geef vaak smuldier maar omdat ze daar niet de complete versie van hebben bij mijn supermarkt krijgen ze ook rodi kompleet.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
laeken
Zeer actief

Ze aten eerder Prins en daar gaf ik elke dag 1 kopje rijst bij. Toen waren ze dikker en ik vraag me af of dat alleen aan die rijst ligt :denken:

Rijst wil ik ook weer bij gaan geven, dat deed iets heel positiefs met ze op de een of andere manier :ok: Ze poepte er ook heel mooi door. :wink:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Tiny schreef:
Welke kvv is dan puur? Ik geef vaak smuldier maar omdat ze daar niet de complete versie van hebben bij mijn supermarkt krijgen ze ook rodi kompleet.
van de merken weet ik niet.
ik heb merkloze en deze is zo van samenstelling dat ik er maar 1. 1/2 % van lichaamsgewicht van hoef te geven.
de honden zijn 22 kilo
Afbeelding
Rami
Zeer actief

En ik zie rijst juist weer als een (overbodig) vulmiddel. :wink:
Daarbij krijgt een van mijn honden er jeuk van. Een van de redenen ooit om zelf samen te gaan stellen was juist dat ik geen rijst/graan wilde voeren.

Oh, en ik maak volgens mij een denkfout met mijn vraag/opmerking aan Ien. Ik geef qua grammen weliswaar meer nu ik zelf samenstel maar ze komen er niet van aan, met kvv wel. Dat zal dan iid wel betekenen dat de kvv die ik gaf (verschillende merken afgewisseld) vetter is. Heeft niks met vulmiddelen te maken, denk ik... :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zie rijst niet als vulmiddel zelf. Er zit vanalles in rijst en honden kunnen het volledig verteren zover ik merk. Wel de witte die je heel lang laat doorkoken. Ik heb ze wel eens een bak rijst gegeven en daar kwam maar een klein donker net poepje van en zeker geen berg zoals van de vulmiddelen in brokken. :mrgreen:

Het is ons aangeraden rijst bij kvv te geven door een voedingsdeskundige omdat wij vonden dat Dapper en Cleo niet helemaal lekker gingen. Zij zei dat rijst toevoegen juist goed was en dus doen we dat maar. :wink:
Ik heb ze net weer ieder 100 gram gekookte rijst gegeven en straks krijgen ze nog ieder 500 of 600 gram kvv.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik zie rijst niet als vulmiddel zelf. Er zit vanalles in rijst en honden kunnen het volledig verteren zover ik merk. Wel de witte die je heel lang laat doorkoken. Ik heb ze wel eens een bak rijst gegeven en daar kwam maar een klein donker net poepje van en zeker geen berg zoals van de vulmiddelen in brokken. :mrgreen:

Het is ons aangeraden rijst bij kvv te geven door een voedingsdeskundige omdat wij vonden dat Dapper en Cleo niet helemaal lekker gingen. Zij zei dat rijst toevoegen juist goed was en dus doen we dat maar. :wink:
Ik heb ze net weer ieder 100 gram gekookte rijst gegeven en straks krijgen ze nog ieder 500 of 600 gram kvv.

Aha, oké. Nou, als ze het er goed op doen, waarom niet! Mij staat bij dat gekookte rijst zetmeel is en dus koolhydraat en dat een hond dat eigenlijk niet nodig heeft.
En ik heb zelfs gelezen dat het geven van rijst aan een hond tot gezondheidsproblemen kan leiden zoals bv diabetes en blaasgruis. Volgens mij is het een conclusie van een van de versvoer-'deskundigen' zoals Mogens Eliasens of Lonsdale. Weet ik niet zeker, zou ik even op moeten zoeken.
Oh, niet dat ik klakkeloos alles navolg wat zij schrijven, maar het is iets dat me is bijgebleven. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik zie dat Mike inderdaad vrij schraal is aan zijn opgetrokken buiklijn. Ik vraag me af of 800 gram genoeg is. Wij voeren hier 400 gram aan honden die 24 en 20 kilo wegen maar dat gaan we nu opvoeren want ik vind ze ook te schraal. :ok: Raar uit mijn mond maar sinds het kouder is lijken ze wat meer nodig te hebben en ook rennen ze de laatste weken als debielen rond :cheer:

ik voer mijn reu nu 600 gram energique (voor werkhonden) per dag, hij woog zo'n 25 kg, maar omdat hij met die drontal zo ziek is geweest en door de stress zo enorm afgevallen is krijgt hij nu voor een hond van 30 kg eten... en hij komt nog amper een gram aan... ze verbruiken nu gewoon heel veel met dit weer (en dan traint hij ook nog eens niet, hij krijgt 6 weken rust van me om wat te herstellen zeker qua gewicht)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:
Tiny schreef:
van de merken weet ik niet.
ik heb merkloze en deze is zo van samenstelling dat ik er maar 1. 1/2 % van lichaamsgewicht van hoef te geven.
de honden zijn 22 kilo
hoe kom je daaraan dan? Ik kan al met hangen en wurgen aan energique voor werkhonden in grote hoeveelheden komen...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”