Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil tussen de KVV

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Verschil tussen de KVV

Ongelezen bericht door Renske »

Waarschijnlijk woont er over twee weken een pupje bij me en twijfel wat ik wil gaan geven. Er staat veel op internet en op dit forum, maar ik kom er niet helemaal uit. Barfen lijkt me nog te omslachtig en wil de pup in ieder geval niet volledig op brokken zetten. Waarschijnlijk kvv of mogelijk in combinatie met FF.
Over Carnibest hoor ik goede geluiden, maar is dat merk duidelijk beter dan andere merken? Van Carnibest is voor zover ik weet geen leverancier van in Leeuwarden, wat voor mij een klein nadeel is. Vele andere merken, Energique, Rodi, smuldier, etc. zijn wel gemakkelijk verkrijgbaar.
Tot nu toe krijgt de pup moedermelk en carnibest voor pups.

Mijn vraag is dus:
Wat zijn de verschillen tussen de KVV die er zijn?

Welk merk voeren jullie en waarom?

En misschien een hele rare vraag, maar blijft een gebit goed schoon bij volledig kvv of wat kun je het beste erbij gaan geven om het gebit schoon te houden?
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

Mijn ervaring na 3 jaar kvv voeren is dat alleen kvv funest is voor de gebitten van mijn honden.Ik ben dus bijna volledig afgestapt van kvv,ik voer nu Arden Grange brokken en 2 dagen per week voer ik nog wel kvv,maar het merk maakt me niks meer uit,ik koop wat ik het makkelijkst kan krijgen.De verschillen van de diverse merken kvv zijn vaak de structuur,de ene is grof gemalen en de ander is tot snot gemalen en geperst in hamburgervormpjes.Maar de kwaliteit zal allemaal wel een beetje het zelfde zijn,er zit iig nergens kipfilet en biefstuk in verwerkt. :wink: Maar voor een pup heeft Energique ook een pupvariant ik dacht dat dat Energique nr.2 was(kijk anders op hun website).
Renske
Zeer actief

Dank je voor je reactie.

Mijn 'gevoel' dat kvv slecht voor de gebitten kán zijn bevestig je dus. Energique is er inderdaad in een pupvariant en carnibest ook. Met 8 weken is ze niet meer superklein en anders kan ik altijd even met een staafmixer groffere stukjes fijn maken. Dat is ook geen probleem.
Tinker

Renske schreef:Dank je voor je reactie.

Mijn 'gevoel' dat kvv slecht voor de gebitten kán zijn bevestig je dus. Energique is er inderdaad in een pupvariant en carnibest ook. Met 8 weken is ze niet meer superklein en anders kan ik altijd even met een staafmixer groffere stukjes fijn maken. Dat is ook geen probleem.
Ja met nadruk op kàn,want er zijn ook mensen die deze ervaring niet hebben.Maar Cavaliers staan er ook een beetje bekend om.Maar als ik eerlijk ben dan denk ik dat jarenlang hap-slik-slurp voeding,want dat is kvv,niet gezond kan zijn voor een gebit van een jonge hond.Mits je er voldoende kluifwerk bij geeft,maar mijn honden kluiven niet,zelfs een pensstaafje oid vinden ze niet erg intressant,dus dat is lastig. :19:
Renske
Zeer actief

Tinker schreef:

Ja met nadruk op kàn,want er zijn ook mensen die deze ervaring niet hebben.Maar Cavaliers staan er ook een beetje bekend om.Maar als ik eerlijk ben dan denk ik dat jarenlang hap-slik-slurp voeding,want dat is kvv,niet gezond kan zijn voor een gebit van een jonge hond.Mits je er voldoende kluifwerk bij geeft,maar mijn honden kluiven niet,zelfs een pensstaafje oid vinden ze niet erg intressant,dus dat is lastig. :19:
Dat is nou ook het 'probleem' wat ik heb met Beetle. Ze wil helemaal niet knagen, ja een pensstaafje of bullepees, die gaan er wel in. Beetle voeren we Hills lam en rijst brok in combinatie met Rodi. Voor haar achterkleindochter ben ik dus zoekende.
Tinker

Renske schreef:
Tinker schreef:

Dat is nou ook het 'probleem' wat ik heb met Beetle. Ze wil helemaal niet knagen, ja een pensstaafje of bullepees, die gaan er wel in. Beetle voeren we Hills lam en rijst brok in combinatie met Rodi. Voor haar achterkleindochter ben ik dus zoekende.
Ik vind het zowiezo wel een beetje lastig met kleine hondjes,want 1 bullepees/pensstaafje is veel te veel,als ze dat dagelijks zouden eten voor het knaagwerk dan zouden ze veel te dik worden.Van brokjes eten ze maar 65-75 gram per dag.Als ik kvv geef dan krijgen ze 120-150 gram per Cavalier.Tis idd lastig,maar dat is een goede brok zoeken ook, is mijn ervaring.Maar goed,we komen er wel.... :ok:
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Onze Mike krijgt er nu een paar keer per week kvv bij, gewoon smuldier van de C1000.
We zijn hier pas mee begonnen, dus ik weet nog niet hoe het effect op de langere termijn is.
We vervangen zijn avondmaaltijd een paar keer per week en zijn begonnen met een mengeling van half brokken en half smuldier (waarbij de brokken vreemd genoeg tot het laatst bleven liggen terwijl het echt door elkaar heen zat :denken: ).
Nu krijgt ie twee bakjes smuldier per maaltijd met nog wat brokken erdoor.
Ben nog een beetje aan het uitvogelen hoeveel hij precies moet hebben...
groetjes Diana

Afbeelding
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

mijn ervaring met KVV is dat ze er absoluut GEEN viezer gebit van krijgen dan van brokken. Wel moet er inderdaad liefst dagelijks flink geknauwd worden, maar dat moet ook naast de brokken. Het "kauwen" op brokken zorgt echt niet voor een schoner gebit. :wink:
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik denk dat zowel KVV als brokken niet kunnen zorgen voor schone tanden. Er moet gekauwd worden voor het schoonschuren van de tanden en kiezen en dat gebeurt niet met KVV en niet met brokken. Daar is meer tijd en schuurwerk voor nodig. En Tinker, je kunt de pensstaafjes toch doormidden snijden? Dat gaat met bullenpezen (bijna) niet, maar ik krijg de pensstaafjes gemakkelijk doormidden.
Afbeelding
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Sja, oes Mikey krijgt vrijwel wekelijks een echt bot, dus niet zo'n samengeperste staaf met een laagje buffelhuis eroverheen, maar een echt bot met gerookt of vers vlees eraan.
Heb dat afgelopen zomer een paar keer niet gedaan omdat het zo ging stinken met die warmte, maar je kon het aan zijn tanden merken.
Aankomende zomer krijgt ie dus gewoon wel botten, maar dan wel van het soort die hij binnen een dag opheeft en niet het soort waar ie een zowat een week mee doet.
groetjes Diana

Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou inderdaad zeker niet regelmatig een groot bot geven, zeker niet van dragende delen. Het houdt de tanden misschien wel schoon, maar het is er verder funest voor. Het slijt de tanden erg snel af. Geef dan liever zachtere botten zoals vermeld in het bottendocument en ALLEEn RAUW. Dus zeker geen botten geven die verwarmd zijn geweest!!
Afbeelding
Tinker

Sennaruby schreef:Ik denk dat zowel KVV als brokken niet kunnen zorgen voor schone tanden. Er moet gekauwd worden voor het schoonschuren van de tanden en kiezen en dat gebeurt niet met KVV en niet met brokken. Daar is meer tijd en schuurwerk voor nodig. En Tinker, je kunt de pensstaafjes toch doormidden snijden? Dat gaat met bullenpezen (bijna) niet, maar ik krijg de pensstaafjes gemakkelijk doormidden.
Dat zou kunnen,maar als ik ze in de lengte snij dan zijn ze binnen 1 minuut op,dus of dat nu zoveel doet voor de gebitjes?En als ik de doordemidden snijd dan ben ik bang voor stikgevaar,want dan zitten ze met dat hele ding in hun bek.Bovendien eten ze ze niet graag,het zijn geen kauwers ook niet op vleesbotten(niet dat ik nog ooit zou willen geven,maar goed...). :wink:
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Tja, dan zou ik ze om de dag een pensstaafje geven en dan minder brokken geven.
Afbeelding
Tinker

yvonne1961 schreef:mijn ervaring met KVV is dat ze er absoluut GEEN viezer gebit van krijgen dan van brokken. Wel moet er inderdaad liefst dagelijks flink geknauwd worden, maar dat moet ook naast de brokken. Het "kauwen" op brokken zorgt echt niet voor een schoner gebit. :wink:
Het kauwen op brokken zorgt bij mijn honden zeer zeker wel voor een schoner gebit!Ik heb kleine hondjes maar voer ze normale brokken die dus ook geschikt zijn voor grotere honden,op de brokjes die wij geven moeten ze wel eerst kauwen willen ze,ze door kunnen slikken.Maar hoe lang is jouw ervaring dan met kvv?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

smuldier heeft opok een puppenvariant. maar het is onzin want ik heb mijn pups daarop afgespeent en met 5.5 weken kregen ze al gewone smuldier en carnibest
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

bij ons zitten ze nu een aantal weken op Energique maar ze kauwen ook veel op hoefjes en andere botjes.

aan de tanden is niks te zien zijn nog steeds het zelfde als eerst.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Toen wij Myra nu bijna een jaar geleden uit het asiel haalde had ze een flinke aanslag op haar tanden. Ze eet hier vanalles, van hele kippenbouten en kvv tot brokken en ( gezonde) tafelresten. Zo nu en dan een pensstaaf en haar tanden zijn weer prachtig wit. :-)
Pensstaafjes "knip"ik in stukjes met een snoeischaar. Zo heb ik niet te versmaden beloninkjes voor onderweg.
Renske
Zeer actief

Muis.. schreef:Ze eet hier vanalles, van hele kippenbouten en kvv tot brokken en ( gezonde) tafelresten.
Over kippenbouten heb ik wel vaker gehoord dat ze daar een mooi schoon gebit van krijgen. Maar om een pup nou ook al kippenbouten gegeven, weet niet hoe ik daar tegenover sta.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Je hebt ook nog vleugeltjes!
Afbeelding
Renske
Zeer actief

Sennaruby schreef:Je hebt ook nog vleugeltjes!
Oh ja, kippenvleugeltjes die je 'gewoon' bij Appie kunt halen bedoelde ik.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Volgens mij is het een fabeltje dat honden een schoner gebit van brokken dan van KVV krijgen. Alsof honden hun tanden zo enorm moeten gebruiken om die plakkerige brokken naar binnen te krijgen....of zeg ik nou iets raars? :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Helemaal niet, je zegt precies wat ik denk.
Afbeelding
Tinker

Zoek stok! schreef:Volgens mij is het een fabeltje dat honden een schoner gebit van brokken dan van KVV krijgen. Alsof honden hun tanden zo enorm moeten gebruiken om die plakkerige brokken naar binnen te krijgen....of zeg ik nou iets raars? :denken:
Ja ik vind dat je iets raars zegt. :mrgreen: Ten eerste zijn het geen plakkerige maar knapperige brokken :wink: en ten tweede gebruiken honden de tanden helemaal niet bij kvv.Dat is echt van hap-slurp-slik-weg,kvv is leuk voor oude tandenloze hondjes die niks anders meer kunnen verdragen dan zacht voer.Maar nogmaals ik voer grotere maat brokken en mijn honden moeten wel degelijk kauwen om ze uberhaupt door te kunnen slikken. :ok:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Rory schreef:Onze Mike krijgt er nu een paar keer per week kvv bij, gewoon smuldier van de C1000.
We zijn hier pas mee begonnen, dus ik weet nog niet hoe het effect op de langere termijn is.
We vervangen zijn avondmaaltijd een paar keer per week en zijn begonnen met een mengeling van half brokken en half smuldier (waarbij de brokken vreemd genoeg tot het laatst bleven liggen terwijl het echt door elkaar heen zat :denken: ).
Nu krijgt ie twee bakjes smuldier per maaltijd met nog wat brokken erdoor.
Ben nog een beetje aan het uitvogelen hoeveel hij precies moet hebben...
amos krijgt op de kvv dagen 2 bakjes smuldier per dag
ik heb hier gelezen dat dat het niet goed is om brokken en kvv samen te geven er moet minstens 12 uur tusen zitten :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Tinker schreef:
Zoek stok! schreef:Volgens mij is het een fabeltje dat honden een schoner gebit van brokken dan van KVV krijgen. Alsof honden hun tanden zo enorm moeten gebruiken om die plakkerige brokken naar binnen te krijgen....of zeg ik nou iets raars? :denken:
Ja ik vind dat je iets raars zegt. :mrgreen: Ten eerste zijn het geen plakkerige maar knapperige brokken :wink: en ten tweede gebruiken honden de tanden helemaal niet bij kvv.Dat is echt van hap-slurp-slik-weg,kvv is leuk voor oude tandenloze hondjes die niks anders meer kunnen verdragen dan zacht voer.Maar nogmaals ik voer grotere maat brokken en mijn honden moeten wel degelijk kauwen om ze uberhaupt door te kunnen slikken. :ok:
Jij bent 1 iemand die zegt dat het wel zo is, ik zou graag een wat bredere onderzoekspopulatie willen hebben :mrgreen: :wink:

Maar Renske...ik zou als ik jou was KVV geven met zo nu en dan een lekker bot (met vlees, als vervanging van een KVV maaltijd). Bram heeft een tijd Duck gegeten en ik ben toen overgestapt op Carnibest. Als ik full time KVV zou geven, zou ik denk ik de betere merken afwisselen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nee hoor. Als Kaya brokken krijgt, dan zit haar hele gebit nog onder de brokkenplak na het eten. Bij KVV is dit niet zo.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Tinker

Zoek stok! schreef:
Tinker schreef:
Jij bent 1 iemand die zegt dat het wel zo is, ik zou graag een wat bredere onderzoekspopulatie willen hebben :mrgreen: :wink:

Maar Renske...ik zou als ik jou was KVV geven met zo nu en dan een lekker bot (met vlees, als vervanging van een KVV maaltijd). Bram heeft een tijd Duck gegeten en ik ben toen overgestapt op Carnibest. Als ik full time KVV zou geven, zou ik denk ik de betere merken afwisselen.
Ik heb 4 honden,telt dat ook als bredere populatie? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Tinker schreef:
Zoek stok! schreef:
Tinker schreef:

Ik heb 4 honden,telt dat ook als bredere populatie? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Haha, ik geloof wel dat het bij jouw honden zo is hoor, maar het staat haaks op veel andere verhalen die ik lees en hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tinker

Zoek stok! schreef:
Tinker schreef:
Zoek stok! schreef:
Tinker schreef:Ja ik vind dat je iets raars zegt. :mrgreen: Ten eerste zijn het geen plakkerige maar knapperige brokken :wink: en ten tweede gebruiken honden de tanden helemaal niet bij kvv.Dat is echt van hap-slurp-slik-weg,kvv is leuk voor oude tandenloze hondjes die niks anders meer kunnen verdragen dan zacht voer.Maar nogmaals ik voer grotere maat brokken en mijn honden moeten wel degelijk kauwen om ze uberhaupt door te kunnen slikken. :ok:

Haha, ik geloof wel dat het bij jouw honden zo is hoor, maar het staat haaks op veel andere verhalen die ik lees en hoor :wink:
Ja dat hoorde ik 3 jaar geleden ook,en dat en nog wat andere voordelen maakte dat wij toen ook de honden kvv gingen voeren.Nu 3 jaar later wou ik dat ik er nooit van gehoord had.....Mijn honden zijn van zichzelf al niet erg gezond,ze zijn belast met nogal wat erfelijke aandoeningen,en die zijn helaas nooit verbeterd door het voeren van kvv,eerder verslechterd ga ik bijna denken.Ik voer nu weer fulltime brokken(+2 dagen kvv) vanaf oktober en ik zie gewoon mijn honden opknappen beetje bij beetje,ze gaan weer frisser ruiken,de vachten worden wat zachter,de adem is met 150% frisser geworden,de tanden wat schoner en ze hebben meer energie.Het enigste nadeel van de brokken is het vele poepen,en na 3 jaar kvv voeren is dat afzien voor mij.Ik sta tegenwoordig steeds gebukt en met een diepvrieszakje om mijn hand om weer eens wat op te ruimen tijdens een uitlaatbeurt. :boos: :mrgreen: Maar goed als andere honden het goed doen op kvv,dan zou ik het vooral blijven geven,had ik ook gedaan als ik net zo positief was geweest als andere kvv-voerders. :ok:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Tinker schreef:
Shibby krijgt sinds een jaar kvv en zijn tanden zijn mooier dan daarvoor. :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”