Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontbijtkoek bij gebraden kip

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Ontbijtkoek bij gebraden kip

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas heeft net een gebraden kippenvleugel van straat gevreten :boos: Na overleg met de dienstdoende dierenarts moest ik hem ontbijtkoek geven. Hij heeft nu 200 gram gekregen, Vegas weegt ca. 29 kilo. Is dit voldoende? Zal ik zijn water weghalen, en zo ja, hoe lang?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:waarom het water weghalen?

ik denk eerlijk gezegd niet dat het zo'n probleem wordt hoor - als je nu constant gebraden kip zou voeren zou je wel eens kans hebben dat er een scherp botje problemen veroorzaakt, maar dat gebeurt natuurlijk lang niet altijd :wink: .
Als Vegas normaalgesproken een bottenmaaltijd krijgt haal ik het water ook altijd een uur of 2 weg omdat er een theorie is dat de botten anders te snel naar de darmen worden gespoeld, vandaar dat ik eraan dacht :wink:

Wel een geruststelling in ieder geval :ok: Ik had voor de zekerheid toch nog maar 100 gram erbij gegeven, het smaakte Vegas prima :mrgreen:

Ik heb meteen ook een mailtje naar de regionale krant gestuurd of er misschien een artikel geweid kan worden aan vuil op straat. Ik erger me er helemaal rot aan :devil:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Reini schreef:

ik denk eerlijk gezegd niet dat het zo'n probleem wordt hoor - als je nu constant gebraden kip zou voeren zou je wel eens kans hebben dat er een scherp botje problemen veroorzaakt, maar dat gebeurt natuurlijk lang niet altijd :wink: .
Als Vegas normaalgesproken een bottenmaaltijd krijgt haal ik het water ook altijd een uur of 2 weg omdat er een theorie is dat de botten anders te snel naar de darmen worden gespoeld, vandaar dat ik eraan dacht :wink:
dat is achterhaald:

Waterbak weg na het eten van een BARF maaltijd?

Het advies om de waterbak weg te halen na het eten van een BARFmaaltijd door de honden kan je op ieder forum en bottendocumenten vinden.

De reden was duidelijk..dit kon gevaarlijk zijn als de honden grote stukken bot en vlees gegeten hadden en na het drinken van water dit onverteerd zou doorspoelen naar de darmen met alle gevolgen van dien.

Naar aanleiding van vragen op honden.nl over de maagfunctie ben ik maar weer eens in een boek gedoken en vond de volgende opmerkelijke tekst.
Ik copieer een gedeelte, bron is uit het boek E.K.K van Drs Robert van der Molen. blz 113

=====================================

snip:
De toegang van de maag is de cardia, waar vanuit de slokdarm het voedsel de maag binnenkomt.
De uitgang aan het andere uiteinde van de maag is de maagportier of pylorus.

snip:
Voedsel dat de maag binnenkomt, wordt gelaagd opgeslagen. nieuw voedsel in de maag komt in het midden van de al aanwezige voedselbrij te liggen, zodat dit nog verstoken wordt van de maagsappen.

snip:
de lege maag heeft een grillig verloop van slijmvliesplooien, maar langs de kortste weg tussen de cardia en pylorus verloopt de slijmvlies als in een soort geul Dat is de zgn slokdarmsleuf.

Kleine hoeveelheden vloeistof gaan vrijwel direct door deze sleuf heen, ook al is de maag gevuld met voedsel
Grotere hoeveelheden vloeistof zullen over de rand heen kunnen klotsen en zeer kleine deeltjes voedsel mee kunnen sleuren wanneer de vloeistof weer terugglijdt in de slokdarmsleuf.
===========================================

resumerend houd dit in dat als de honden na het eten van hun botten met vlees wat water drinken dit helemaal niet in de maag komt en dus ook geen botten mee kunnen sleuren naar de slokdarmsleuf en naar de darmen!!!
en dit verklaart waarom mijn honden na het eten gewoon even hun dorst willen lessen zonder liters te willen drinken..
De honden gewoon snugger zijn

bron: http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=905
Laatst gewijzigd door Hutsje op 23 nov 2007 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Reini schreef: Als Vegas normaalgesproken een bottenmaaltijd krijgt haal ik het water ook altijd een uur of 2 weg omdat er een theorie is dat de botten anders te snel naar de darmen worden gespoeld, vandaar dat ik eraan dacht :wink:
Huh? Ik weet van niks joh. Zowel de botten als het water komen toch gewoon in de maag? De theorie is dat de botten sneller de maag uitgaan door water te drinken?

Vegas heeft een superdag dus, eerst een overheerlijke kipvleugel en als toetje een homp ontbijtkoek :mrgreen: (dat Reini zich enorm zorgen maakt, is dan weer minder.... )
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Hutsje schreef:
Reini schreef:

dat is achterhaald:

Het advies om de waterbak weg te halen na het eten van een BARFmaaltijd door de honden kan je op ieder forum en bottendocumenten vinden.

De reden was duidelijk..dit kon gevaarlijk zijn als de honden grote stukken bot en vlees gegeten hadden en na het drinken van water dit onverteerd zou doorspoelen naar de darmen met alle gevolgen van dien.

Naar aanleiding van vragen op honden.nl over de maagfunctie ben ik maar weer eens in een boek gedoken en vond de volgende opmerkelijke tekst.
Ik copieer een gedeelte, bron is uit het boek E.K.K van Drs Robert van der Molen. blz 113

=====================================

De toegang van de maag is de cardia, waar vanuit de slokdarm het voedsel de maag binnenkomt.
De uitgang aan het andere uiteinde van de maag is de maagportier of pylorus.

Voedsel dat de maag binnenkomt, wordt gelaagd opgeslagen. nieuw voedsel in de maag komt in het midden van de al aanwezige voedselbrij te liggen, zodat dit nog verstoken wordt van de maagsappen.

de lege maag heeft een grillig verloop van slijmvliesplooien, maar langs de kortste weg tussen de cardia en pylorus verloopt de slijmvlies als in een soort geul Dat is de zgn slokdarmsleuf.
Kleine hoeveelheden vloeistof gaan vrijwel direct door deze sleuf heen, ook al is de maag gevuld met voedsel
Grotere hoeveelheden vloeistof zullen over de rand heen kunnen klotsen en zeer kleine deeltjes voedsel mee kunnen sleuren wanneer de vloeistof weer terugglijdt in de slokdarmsleuf.
===========================================

resumerend houd dit in dat als de honden na het eten van hun botten met vlees wat water drinken dit helemaal niet in de maag komt en dus ook geen botten mee kunnen sleuren naar de slokdarmsleuf en naar de darmen!!!

bron: http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=905
Oh ja, dit heb ik ook eens gelezen maar was ik alweer vergeten :idea:
Laatst gewijzigd door Reini op 23 nov 2007 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef: ik geloof daar zelf niet zo in, in het verplicht weghalen van water nav. van één of ander soort voer :wink: . ik moet het eerste wilde roofdier nog zien dat uit eigen beweging zal stoppen met drinken omdat het pas botten heeft gegeten :mrgreen: .

maar goed, zal ik wel weer eigenwijs zijn zeker met mijn wilde dieren altijd :mrgreen: ?

ik weet niet of het zo'n goed idee is om hem zonder drinken te zetten na die ontbijtkoek. dat is toch behoorlijk droge en zoete materie die wel vocht zou kunnen opslorpen in de maag, waardoor hij misschien juist dorst krijgt. als je dat dan gaat tegenwerken kan die dorst zo groot worden dat hij daarna de neiging kan krijgen om zich helemaal vol te zuipen.

kortom, ik zou hem gewoon zijn zin laten doen - botjes worden niet 'zomaar' doorgespoeld :wink: . (ze verdunnen misschien wel het maagzuur, waardoor het botje wat minder snel oplost, dat kan wel).
Jij met je wilde dieren altijd :pffff: Ik zet het water wel weer terug want ik geloof je helemaal :mrgreen:

Vegas ligt nu trouwens met een enorm dikke pens op de bank te slapen :smile: Nu maar afwachten hoe erg de diarree wordt :N:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Reini schreef: Als Vegas normaalgesproken een bottenmaaltijd krijgt haal ik het water ook altijd een uur of 2 weg omdat er een theorie is dat de botten anders te snel naar de darmen worden gespoeld, vandaar dat ik eraan dacht :wink:
Huh? Ik weet van niks joh. Zowel de botten als het water komen toch gewoon in de maag? De theorie is dat de botten sneller de maag uitgaan door water te drinken?

Vegas heeft een superdag dus, eerst een overheerlijke kipvleugel en als toetje een homp ontbijtkoek :mrgreen: (dat Reini zich enorm zorgen maakt, is dan weer minder.... )
Vegas gaat voortaan door het leven als....... de kippensnaaier. Leuke koosnaam hè :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou me over dat vleugeltje ook geen al te grote zorgen maken(maar wel over de hoeveelheid eten die op straat wordt gemikt :devil: ).
Ik haal eigenlijk ook nooit waterbakken weg na het eten van wat dan ook en ze hebben nog nooit problemen gehad daardoor.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Reini
Zeer actief

Vanmiddag had ik trouwens de dierenarts gebeld om eens te vertellen dat het heel goed gaat met Vegas. Ze zijn altijd zo betrokken dat het me leuk leek om eens met positief nieuws te bellen. Ik zei nog aan de telefoon: ik hoop dat ik mezelf nu niet vervloek en wat gebeurd er..... :roll: :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix heeft in z'n jonge jaren eens de inhoud van een pot pindakaas opgegeten, ......plus een kwart van de kapotte glazen pot zelf :eek:
We hebben hem toen een hele dubbele reepkoek gegeven en hij heeft er godzijdank helemaal niets aan overgehouden :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Reini
Zeer actief

Sjesusmina, Vegas stinkt...... Ik kan niet omschrijven hoe erg :eek:
Ik kan heel veel van hem hebben; Kots, diarree, winden etc. Maar dit?? Dit is echt té erg gewoon :kotz: Hij wordt zelfs onpasselijk van zichzelf want als hij een wind (zeg maar tornado) heeft gelaten trekt hij een heel vies gezicht en gaat hij gauw ergens anders liggen.

Hij heeft nog niet gepoept, ik ben erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien :N:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Reini schreef:[
Oh ja, dit heb ik ook eens gelezen maar was ik alweer vergeten :idea:
klopt, dit heb ik 2 jaar geleden, toen ik dit ontdekte in boek van Robert, mijn bevinding barf-natuurlijk en hier geplaatst
Laatst gewijzigd door ien op 23 nov 2007 08:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Re: Ontbijtkoek bij gebraden kip

Reini schreef:Vegas heeft net een gebraden kippenvleugel
een gebraden kippenvleugel heeft een andere structuur dan een gekookte kippenvleugel.
gebraden is zachter dan gekookt.
deze zal ook niet zo snel spinteren.doe de test maar eens met een blokkerschaartje..zie je het vanzelf wel.

:wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Volgens mij was het gebraden want dat kopen mensen bij de poelier hier in het dorp om zo uit de zak te eten en vervolgens dus afgekloven op straat te mieteren :roll: Moet ik in de ontlasting nu iets terug zien eigenlijk? Stukjes bot? Of wordt dat gewoon verteerd?
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Reini schreef:Volgens mij was het gebraden want dat kopen mensen bij de poelier hier in het dorp om zo uit de zak te eten en vervolgens dus afgekloven op straat te mieteren :roll: Moet ik in de ontlasting nu iets terug zien eigenlijk? Stukjes bot? Of wordt dat gewoon verteerd?
ik heb bij mijn honden nooit wat teruggevonden :19:

mijn poelier geeft zijn hond regelmatig zo'n gebraden kippenvleugel en toen hij mijn honden dit wilde geven mocht die dat niet van mij, keek die best vreemd van op.
Rauw durft die het niet :19:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Hè, hè... Vegas heeft eindelijk gepoept :cheer: Plakkerige bollekoek smurrie, maar gepoept heeft 'ie :mrgreen: :ok:
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Hartstikke goed ! Wat kun je blij zijn met zo'n hoop he... :mrgreen: Maarre, misschien een domme vraag. Maar waar helpt die ontbijtkoek dan precies voor ? Of 'plakt' dat om de scherpe botjes heen...??
Reini
Zeer actief

SuzieC1970 schreef:Hartstikke goed ! Wat kun je blij zijn met zo'n hoop he... :mrgreen: Maarre, misschien een domme vraag. Maar waar helpt die ontbijtkoek dan precies voor ? Of 'plakt' dat om de scherpe botjes heen...??
De ontbijtkoek kapselt inderdaad de scherpe kantjes in :wink: :ok:
Afbeelding
puplover
Actief

Ongelezen bericht door puplover »

Reini schreef:Hij wordt zelfs onpasselijk van zichzelf want als hij een wind (zeg maar tornado) heeft gelaten trekt hij een heel vies gezicht en gaat hij gauw ergens anders liggen.
AfbeeldingIk zie het zo voor me!!!
Hopelijk is Vegas gauw weer zijn propere zelf.
groetjes van Annie en Kasper
Afbeelding
Reini
Zeer actief

puplover schreef:AfbeeldingIk zie het zo voor me!!!
Hopelijk is Vegas gauw weer zijn propere zelf.
Proest! Dat plaatje :smile: Rothond :evil: :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”