Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Hulp" bij deking?
Moderator: moderatorteam
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
"Hulp" bij deking?
Naar aanleiding van een reactie die ik net geplaatst heb bij een ander onderwerp, heb ik een vraagje aan de fokkers onder ons.
Ik heb een reutje gekocht waarvan het de bedoeling is dat hij (na gebleken geschiktheid) voor de fok wordt ingezet. Nu heb ik gehoord dat er fokkers zijn, waarbij als je daar voor een dekking komt, de teef op tafel (trimtafel dus) wordt vastgezet/vastgehouden en de reu als het ware erop getild wordt. Omdat, zo gaat het verhaal, de teef wel eens zou kunnen bijten en dat de reu dan nooit meer durft te dekken of beschadigd raakt.
Even voor de duidelijkheid, het gaat me hierbij dus niet om 'truucjes' om de reu te laten zien waar hij moet zijn of iets dergelijks, maar om het geforceerde van de dekking.
Nu ik zelf een puberreu heb, kan ik me niet voorstellen dat hij zich door een weigering zou laten tegenhouden. Sterker nog, hij probeert mijn niet-loopse teef regelmatig te dekken, ondanks haar zeer duidelijke terechtwijzing.
Het liefst zou ik voor een zo natuurlijk mogelijke dekking gaan, eventueel met een klein beetje hulp. Is het naief van mij om dat te willen, of zijn er misschien anderen die het ook zo doen?[/list]
Ik heb een reutje gekocht waarvan het de bedoeling is dat hij (na gebleken geschiktheid) voor de fok wordt ingezet. Nu heb ik gehoord dat er fokkers zijn, waarbij als je daar voor een dekking komt, de teef op tafel (trimtafel dus) wordt vastgezet/vastgehouden en de reu als het ware erop getild wordt. Omdat, zo gaat het verhaal, de teef wel eens zou kunnen bijten en dat de reu dan nooit meer durft te dekken of beschadigd raakt.
Even voor de duidelijkheid, het gaat me hierbij dus niet om 'truucjes' om de reu te laten zien waar hij moet zijn of iets dergelijks, maar om het geforceerde van de dekking.
Nu ik zelf een puberreu heb, kan ik me niet voorstellen dat hij zich door een weigering zou laten tegenhouden. Sterker nog, hij probeert mijn niet-loopse teef regelmatig te dekken, ondanks haar zeer duidelijke terechtwijzing.
Het liefst zou ik voor een zo natuurlijk mogelijke dekking gaan, eventueel met een klein beetje hulp. Is het naief van mij om dat te willen, of zijn er misschien anderen die het ook zo doen?[/list]

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Bij Cairns?? Dan zijn ze de laatste jaren hard achter de Westies aan gehold. In negatieve zin dus.
Ik heb bij Annie Besselink nooit anders dan natuurlijke Cairndekkingen gezien en was er erg jaloers op. Als ik nu nog Westies zou fokken dan zou ik trouwens ook niet meer voor begeleide dekkingen gaan...... Zelf doen of helemaal niet.
De eerste dekking die ik haalde ging zoals jij omschrijft, bij een zogenaamde dekhulp zelfs. Teefje heeft de reu nooit gezien
Ik was jong en naïef en heb het laten gebeuren.
Ik heb bij Annie Besselink nooit anders dan natuurlijke Cairndekkingen gezien en was er erg jaloers op. Als ik nu nog Westies zou fokken dan zou ik trouwens ook niet meer voor begeleide dekkingen gaan...... Zelf doen of helemaal niet.
De eerste dekking die ik haalde ging zoals jij omschrijft, bij een zogenaamde dekhulp zelfs. Teefje heeft de reu nooit gezien
- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik had inderdaad gehoord dat Annie er beduidend anders mee omgaat. En daardoor heb ik ook het idee dat het vooral gaat om meningen, in plaats van dat een reu nu echt zo beschadigd wordt door een teef. Gelukkig ken er trouwens wel meer die op de vrije manier doen.
Alleen verkeren die in de ideale situatie dat ze een teef gewoon een week in huis kunnen nemen en dat vind ik persoonlijk minder geslaagd, vooral omdat we daar de ruimte eigenlijk niet voor hebben. Dus ik ben bij mijn vraagstelling uitgegaan van de teef komt langs bij reu, 'de daad' vindt plaats en teefje gaat weer naar huis.
Alleen verkeren die in de ideale situatie dat ze een teef gewoon een week in huis kunnen nemen en dat vind ik persoonlijk minder geslaagd, vooral omdat we daar de ruimte eigenlijk niet voor hebben. Dus ik ben bij mijn vraagstelling uitgegaan van de teef komt langs bij reu, 'de daad' vindt plaats en teefje gaat weer naar huis.

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als het zo moest hoefde het van mij helemaal niet eigenlijk. Iedereen krijgt oepsnesten en teven worden aan de lopende band zwanger als ze ook maar een kwartier bij een reu komen op de juiste dagen. Lijkt me dus nergens voor nodig om er een heel drama van te maken om puppies te krijgen. Reu bij teef en de natuur doet de rest. Gebeurd er dan niks of wordt er gevochten dan lie ik het er lekker bij zitten. Ik hoef toch geen pups van een teef die reuen beschadigt om zwanger te kunnen worden
Lijkt me lichtelijk gestoord allemaal
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik heb een vraagje(waarschijnlijk dom, maar alla)
Laten teven van een bepaald ras zich makkelijker dekken dan bv een ander ras?(laten teven van een over het algemeen dominant ras zich moeilijker dekken dan een teef vd gezelschapshondencategorie bv?)
Zit daar nog verschil in of praat ik *poep*.
Laten teven van een bepaald ras zich makkelijker dekken dan bv een ander ras?(laten teven van een over het algemeen dominant ras zich moeilijker dekken dan een teef vd gezelschapshondencategorie bv?)

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Zo is dat ook soms bij ridgebackteven.Martijn schreef:Er zit verschil in. Afghaanse windhondteven zijn bijvoorbeeld berucht om hun onwil om gedekt te worden door een bekende reu omdat ze die meestal al onder de plak hebben.wendy71 schreef:Ik heb een vraagje(waarschijnlijk dom, maar alla)
Die laten zich soms ook niet makkelijk dekken, willen het gehannes aan hun lijf simpelweg niet hebben op de een of andere manier.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Teckel SMNanna schreef:Ik heb een langhaar standaard teef gekend die zich beslist niet liet dekken, ze beet alle reuen aan gort.
Maar één specifieke reu kon haar mannen, die begon meteen met haar alle hoeken van de kamer te laten zien, het was dik vechten. De haren vlogen in het rond
Maar serieus, ik weet niet of ik dat zou accepteren als van mijn reu. Ik wil het liefst dat hij een teefje gewoon het hof maakt (hetgeen hij nu oefent op de niet-loopse teef die in zijn ogen gewoon "hard to get" speelt).
Dat is wel prettig dan want dat is ook iets waar ik me dan zorgen om zou maken!Nanna schreef: Ze was altijd een perfecte moeder en haar kinderen en kleinkinderen hebben dit malle gedrag niet geërfd.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ja, je kunt je alleen afvragen hoe 'natuurlijk' zo'n dekking nog is. Maar met een beetje mazzel kun je met een speelpartij in de tuin of een gezamelijke wandeling een heel eind komen. Anders komen de teefeigenaren de volgende dag toch terug? En de dag daarop en daarop........MirandaH schreef: Alleen verkeren die in de ideale situatie dat ze een teef gewoon een week in huis kunnen nemen en dat vind ik persoonlijk minder geslaagd, vooral omdat we daar de ruimte eigenlijk niet voor hebben. Dus ik ben bij mijn vraagstelling uitgegaan van de teef komt langs bij reu, 'de daad' vindt plaats en teefje gaat weer naar huis.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
-
Marion.
Re: "Hulp" bij deking?
Dat zie ik hier dus ook. Als Saar loops is, dan hoef ik daar in principe helemaal geen rekening mee te houden (moet ik wel, want Miep is dan ook loops).Inge O schreef:toch denk ik (verschillende keren bij reuen gezien) dat er wel nog een serieus verschil zit tussen het proberen rijden op een onwillige niet-loopse teef en een onwillige loopse teef. een reu 'weet' natuurlijk niet in menselijke overpeinzingen wat het verschil is, maar ik heb wel al gezien dat zogenaamde would-be allesverkrachters (bij niet loopse teven) plots bedeesde lammetjes worden als de teef echt loops en op haar hoogtepunt is. als een teef dan nog lelijk snauwt (bij een opstijgpoging) zijn reuen vaak echt niet bereid het risico te lopen om vast te zitten aan zo'n 'monster'. iets in hun instinct moet hun toch waarschuwen voor zo'n gedrag, blijkbaar.
Als reuen haar al interessant vinden, dan heeft zij ze zelf binnen no time weg. Saar zou ik in principe gewoon kunnen laten gaan tijdens haar loopsheid. Doe ik natuurlijk niet, maar ik denk niet dat er ongewenste dekkingen van komen
-
truusje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
Re: "Hulp" bij deking?
Ja, dat type teef herken ik wel....echte heksen, totdatMarion. schreef:Dat zie ik hier dus ook. Als Saar loops is, dan hoef ik daar in principe helemaal geen rekening mee te houden (moet ik wel, want Miep is dan ook loops).Inge O schreef:toch denk ik (verschillende keren bij reuen gezien) dat er wel nog een serieus verschil zit tussen het proberen rijden op een onwillige niet-loopse teef en een onwillige loopse teef. een reu 'weet' natuurlijk niet in menselijke overpeinzingen wat het verschil is, maar ik heb wel al gezien dat zogenaamde would-be allesverkrachters (bij niet loopse teven) plots bedeesde lammetjes worden als de teef echt loops en op haar hoogtepunt is. als een teef dan nog lelijk snauwt (bij een opstijgpoging) zijn reuen vaak echt niet bereid het risico te lopen om vast te zitten aan zo'n 'monster'. iets in hun instinct moet hun toch waarschuwen voor zo'n gedrag, blijkbaar.
Als reuen haar al interessant vinden, dan heeft zij ze zelf binnen no time weg. Saar zou ik in principe gewoon kunnen laten gaan tijdens haar loopsheid. Doe ik natuurlijk niet, maar ik denk niet dat er ongewenste dekkingen van komen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
toen mijn teef gedekt zou worden hebben zowel fokker als ik gezegd dat dit 'puur natuur' zou moeten gaan anders maar niet...
de reu zou sowieso geen 'hulp' geaccepteerd hebben... ze hebben lekker een paar dagen samen doorgebracht en gedurende dat samenzijn is het dus 2-maal tot een dekking gekomen. (overigens wel onder 'toezicht' dus dat je de dekdagen wel wist en mocht het nodig zijn in te kunnen grijpen maar gewoon van een afstandje)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
dan zal je zeker nooit een werktype sbt krijgenMARC_S schreef:Als het zo moest hoefde het van mij helemaal niet eigenlijk. Iedereen krijgt oepsnesten en teven worden aan de lopende band zwanger als ze ook maar een kwartier bij een reu komen op de juiste dagen. Lijkt me dus nergens voor nodig om er een heel drama van te maken om puppies te krijgen. Reu bij teef en de natuur doet de rest. Gebeurd er dan niks of wordt er gevochten dan lie ik het er lekker bij zitten. Ik hoef toch geen pups van een teef die reuen beschadigt om zwanger te kunnen wordenLijkt me lichtelijk gestoord allemaal
- CKS
- Zeer actief
Wat is een werktype sbt eigenlijk? Ik heb zoiets nog nooit zien werken. Pits (en kruisingen) waren bij de KNPV al lang voor het landelijke verbod uitgesloten.Inge O schreef:en dat vind jij normaal, dat dit er voor een sbt bijhoortValerie schreef:dan zal je zeker nooit een werktype sbt krijgenMARC_S schreef:Als het zo moest hoefde het van mij helemaal niet eigenlijk. Iedereen krijgt oepsnesten en teven worden aan de lopende band zwanger als ze ook maar een kwartier bij een reu komen op de juiste dagen. Lijkt me dus nergens voor nodig om er een heel drama van te maken om puppies te krijgen. Reu bij teef en de natuur doet de rest. Gebeurd er dan niks of wordt er gevochten dan lie ik het er lekker bij zitten. Ik hoef toch geen pups van een teef die reuen beschadigt om zwanger te kunnen wordenLijkt me lichtelijk gestoord allemaal
?
Kees
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
dat vind ik net zo ongezond als een engelse bull moeder die standaard niet weet hoe ze haar pups moet verzorgen...Valerie schreef:dan zal je zeker nooit een werktype sbt krijgenMARC_S schreef:Als het zo moest hoefde het van mij helemaal niet eigenlijk. Iedereen krijgt oepsnesten en teven worden aan de lopende band zwanger als ze ook maar een kwartier bij een reu komen op de juiste dagen. Lijkt me dus nergens voor nodig om er een heel drama van te maken om puppies te krijgen. Reu bij teef en de natuur doet de rest. Gebeurd er dan niks of wordt er gevochten dan lie ik het er lekker bij zitten. Ik hoef toch geen pups van een teef die reuen beschadigt om zwanger te kunnen wordenLijkt me lichtelijk gestoord allemaal

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi