Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sperziebonen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Sperziebonen?

Ongelezen bericht door Moos »

Omdat Moos nog maar heel beperkt mag wandelen zal zijn hoeveelheid voer ook aangepast moeten worden vrees ik voor hem.
De laatste maanden was hij sowieso al minder actief, dus eigenlijk moet er al een halve kilo af. Als ik nu gewoon door blijf voeren zoals ik deed toen hij nog wel lang mocht wandelen kan ik hem straks rollen.

Alleen, Moos heeft wel maagvulling nodig om niet misselijk te worden en gal te gaan spugen. Met name 's avonds voor het naar bed gaan. En we zitten nu al aan echt het minimale wat hij kan hebben zonder te gaan spugen 's nachts. Als ik gewoon zijn voer ga minderen dan geeft dat dus problemen.

Is het een idee om dan maar (tijdelijk--ligt er ook aan wanneer en of hij weer lang mag wandelen--) sperziebonen erbij te geven? Of heeft iemand nog andere, betere suggesties? :wink:

En die sperziebonen, zo uit het blik in de voerbak? Of zit er zout bij sperziebonen in blik ( :denken: ) en moeten het verse zijn die je dan eerst kookt?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou de diepvries variant nemen, die uit blik zijn akelig zout :N: , vers kan en mag natuurlijk ook :ok:

Ik heb Baco nog steeds op de sperciebonen, zonder die dingen rammelt hij van de honger :19:
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Zo vanuit het blik in de bak (sommige blikken bevatten wel zout, dus even opletten bij het kopen). Een bruin boterhammetje kan ook zorgen voor maagvulling om de nacht door te komen.
Sterkte met Moos!!
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Als je ze al vers neemt moeten ze wel eerst gekookt worden.
Ik zou wel proberen, als je dit al doet, de hoeveelheid bonen die je erbij geeft langzaam af te bouwen. De maag past zich aan aan een kleinere hoeveelheid voedsel. Dat kan misschien even duren, maar dat betekent wel dat je gewoon kunt gaan afbouwen naar een hoeveelheid normaal voer waar hij niet dikker van wordt. Als je elke dag een blik bonen erbij blijft gooien zal zijn maag er nooit aan wennen, denk ik, en blijf je z'n leven lang bonen geven.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Moos
Zeer actief

Oh diepvries dat is ook slim. Moet ik er wel op tijd aan denken om ze te laten ontdooien :roll: Ach welja, kan meteen naast de Rodi liggen om te ontdooien dan :mrgreen:

@flatcoat, een boterhammetje zal vast ook wel aanzetten, en ik zoek juist iets waardoor Moos niet dikker wordt :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Uit blik op pot bevatten bonen wel vaak zout. Je kunt ook een groenemixje maken van verschillende soorten groente in de blender, en dit per portie invriezen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

jelle schreef:Als je ze al vers neemt moeten ze wel eerst gekookt worden.
Dat wist ik niet, hoezo?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Ik zou wel proberen, als je dit al doet, de hoeveelheid bonen die je erbij geeft langzaam af te bouwen. De maag past zich aan aan een kleinere hoeveelheid voedsel. Dat kan misschien even duren, maar dat betekent wel dat je gewoon kunt gaan afbouwen naar een hoeveelheid normaal voer waar hij niet dikker van wordt. Als je elke dag een blik bonen erbij blijft gooien zal zijn maag er nooit aan wennen, denk ik, en blijf je z'n leven lang bonen geven.
Oh ja diepvires moet dan natuurlijk ook nog gekookt :idea:

Moos is een lastig geval. Dat spugen is tegelijkertijd ongeveer gekomen met moeilijker lopen en die hele mikmak. Daarvoor had hij helemaal nooit maagvulling nodig, geen probleem :19:
Opeens is dat toen ontstaan, en de enige manier om ervoor te zorgen dat hij 's avonds en 's nachts niet ligt te smakken, smakken, smakken (en dus niet in slaap valt) en daarna heel vaak gaat spugen, is door hem een bepaalde hoeveelheid eten minimaal te geven voordat hij gaat slapen.
Extra lastig punt is dat hij zo'n 'kramp-aanval', of hoe ik het dan maar zal noemen, krijgt na beweging/opwinding. Gaat hij zich vreselijk op staan winden met constant kokhalsen en uiteindelijk gal spugen dan is dat niet handig. Dat heeft al eerder zo'n aanval in de hand gewerkt :wink:
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Jaap* schreef:
Dat wist ik niet, hoezo?
Rauwe sperziebonen bevatten een stof die verminderd gezond is. Even de kook erover verhelpt dit probleem. Ik zou even moeten nazoeken waar het precies om gaat.
Het is wel een volstrekte aanname van mijn kant dat dit ook voor de honden geldt.

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Hutsje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Dat wist ik niet, hoezo?
dat hoeft niet als het puur als vulling gebruikt wordt :wink: . wel als je wilt dat er voedingsstoffen opgenomen worden.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Hutsje schreef:Uit blik op pot bevatten bonen wel vaak zout. Je kunt ook een groenemixje maken van verschillende soorten groente in de blender, en dit per portie invriezen.
Als je het blendert dan is het ook goed dus? Volgens mij heb ik hier nog ergens een verdwaalde staafmixer liggen :idea:
Laatst gewijzigd door Moos op 28 sep 2007 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

jelle schreef:
Jaap* schreef:
Dat wist ik niet, hoezo?
Rauwe sperziebonen bevatten een stof die verminderd gezond is. Even de kook erover verhelpt dit probleem. Ik zou even moeten nazoeken waar het precies om gaat.
Het is wel een volstrekte aanname van mijn kant dat dit ook voor de honden geldt.
nog nooit van gehoord, interessant!
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Hutsje schreef:
jelle schreef:
Jaap* schreef:
Dat wist ik niet, hoezo?
nog nooit van gehoord, interessant!
ik heb het wel ook uit overlevering, hoor, maar wel een redelijk betrouwbare bron bij mijn weten :wink:

ik ben even aan het zoeken of ik er iets meer over kan vinden.

Afbeelding

jelle
Zeer actief

Afbeelding

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

:ok:
Felix krijgt de overblijfselen na het punten wel eens (en een handvol rauwe bonen :wink: ), ik zal er rekening mee houden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hutsje
Zeer actief

Dit geldt idd alleen voor de mens, geen idee of dat ook voor honden geldt, en of het door fijnmalen ook verdwijnt. Er sttaat ook dit:
Peulvruchten en bonen die u diepgevroren koopt en peulvruchten en bonen in pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden van deze stoffen meer in de groente.
maar ik haal hier niet uit of het nu wel of niet in diepgevroren bonen zit, die zijn doorgaans niet gekookt :19:
Laatst gewijzigd door Hutsje op 28 sep 2007 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

overigens zijn er ook wel andere groenten waarmee je vermoedelijk hetzelfde effect bereikt, hoor. De enige truc die achter de sperziebonen zit is dat het de maag vult en heel weinig caloriën bevat. Daarbij zijn bonen in blik niet duur, dus da's dan wel fijn. Maar je zou dus wel kunnen afwisselen als je wilt.

Afbeelding

jelle
Zeer actief

Jaap* schreef:
:ok:
Felix krijgt de overblijfselen na het punten wel eens (en een handvol rauwe bonen :wink: ), ik zal er rekening mee houden.
ik bewaar die voor de kippen, maar als ik dan onze eigen boontjes gekookt heb (als dat is wat ik er mee doe) giet ik het water af op de puntjes-in-een-kommetje zodat ze geblancheerd worden, of ik gooi er wat anderszins kokend water bij.
Ik lees nu echter ook dat blancheren niet voldoende zou zijn en dat ze echt gaar moeten... dus dan zou mijn methode ook niet afdoende zijn.

Afbeelding

jelle
Zeer actief

Hutsje schreef:Dit geldt idd alleen voor de mens, geen idee of dat ook voor honden geldt, en of het door fijnmalen ook verdwijnt. Er sttaat ook dit:
Peulvruchten en bonen die u diepgevroren koopt en peulvruchten en bonen in pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden van deze stoffen meer in de groente.
maar ik haal hier niet uit of het nu wel of niet in diepgevroren bonen zit, die zijn doorgaans niet gekookt :19:
misschien verliest de stof in kwestie ook zijn werking als je het invriest??? :denken: :19:
vanaf hier weet ik het ook niet meer hoor, heb het tot nog toe nooit verder in detail uitgezocht...

Afbeelding

Hutsje
Zeer actief

Moos schreef:
Hutsje schreef:Uit blik op pot bevatten bonen wel vaak zout. Je kunt ook een groenemixje maken van verschillende soorten groente in de blender, en dit per portie invriezen.
Als je het blendert dan is het ook goed dus? Volgens mij heb ik hier nog ergens een verdwaalde staafmixer liggen :idea:
je hoeft het niet perse te blenderen, ik doe het wel omdat ik nrv geef, en geen kvv. ze krijgen dus 1 keerper week groenetemix. Omdat dat een wezenlijk deel uitmaakt van hun voeding wil ik wel dat ze de voedingsstoffen opnemen, maar in jouw geval hoeft dat niet en zou je ook een stronk broccoli of bloemkool kunnen geven. je kunt ook een groentmix maken van geblenderde groente en dit per portie invrizen, ze zijn er hier gek op en het zet niet aan.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

*Tekst voedingscentrum weggehaald wegens overbodig... :wink:*

En on-topic: Ik zou ook eerder een rauwe, gepureerde groentemix gaan geven i.p.v. alleen bonen. Daar heeft Moos tenminste nog wat aan qua verschillende mineralen/vitaminen, behalve dat het alleen maagvulling is.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om bijv. een aantal dagen zelf samen te gaan stellen i.p.v. kvv, zodat je de wat magere vleesoorten kunt geven.
Ik weet niet waar ik het las (Barfplaats misschien?) maar in kvv' schijnt nogal wat vet verwerkt te worden.
Laatst gewijzigd door Rami op 28 sep 2007 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
chyta
Actief

Ongelezen bericht door chyta »

Je zou ook de bonen uit blik even in schoon water kunnen laten staan :19:

Dommel gaat er juist van spugen .

Maar van doperwten uit een pot weer niet ,bevatten ook niet zoveel kalorieen. :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

chyta schreef:Je zou ook de bonen uit blik even in schoon water kunnen laten staan :19:
het zout trekt in de bonen dus dat heeft geen nut :19:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Rami schreef:Volgens het voedingscentrum:
dat is dezelfde link die jelle plaatste en waar ik mijn kwoot uithaalde :19: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:
Daarnaast zou je kunnen overwegen om bijv. een aantal dagen zelf samen te gaan stellen i.p.v. kvv, zodat je de wat magere vleesoorten kunt geven.
Ik weet niet waar ik het las (Barfplaats misschien?) maar in kvv' schijnt nogal wat vet verwerkt te worden.
Dat is wel een goed idee ook inderdaad. Ik zou in het weekend dan iets anders kunnen geven; ik neem aan dat bijvoorbeeld kipfilet mager is? Kippenvleugeltjes valen hier ook in de smaak trouwens.

Als ik doordeweeks kvv geef dan kan het geen kwaad om in het weekend twee kipdagen te doen toch? Of ander soort mager vlees als iemand tips heeft :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Hutsje schreef:
Rami schreef:Volgens het voedingscentrum:
dat is dezelfde link die jelle plaatste en waar ik mijn kwoot uithaalde :19: :wink:
Oh, sorry!
(Niet het hele topic doorgelezen... :oeps: )
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:
Dat is wel een goed idee ook inderdaad. Ik zou in het weekend dan iets anders kunnen geven; ik neem aan dat bijvoorbeeld kipfilet mager is? Kippenvleugeltjes valen hier ook in de smaak trouwens.

Als ik doordeweeks kvv geef dan kan het geen kwaad om in het weekend twee kipdagen te doen toch? Of ander soort mager vlees als iemand tips heeft :wink:
Nee, kan zeker geen kwaad. En kip is idd mager, je zou dan ook nog wat vel er af kunnen halen. Kalkoen zou je ook kunnen geven. Misschien zijn kalkoennekken te groot voor Moos maar iets van filet en dan bijv. een eitje met schil er bij?
Kun je aan paardenvlees komen? Is ook een magere vleessoort.
Evenals hart en (magere) runderlappen. En penslap bevat ook weinig vet (soms zit er wat buikvet aan maar dat kun je er makkelijk afsnijden).

Toen Bill nog kvv at moest ik 'm ook steeds minder geven in de periode dat hij zo veel minder bewoog door zijn knie. In die tijd ben ik helemaal zelf gaan samenstellen. Ik kom hem qua hoeveelheden meer geven dan kvv en toch viel hij af.

Denk dat het 't proberen waard is. :ok:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:
Nee, kan zeker geen kwaad. En kip is idd mager, je zou dan ook nog wat vel er af kunnen halen. Kalkoen zou je ook kunnen geven. Misschien zijn kalkoennekken te groot voor Moos maar iets van filet en dan bijv. een eitje met schil er bij?
Kun je aan paardenvlees komen? Is ook een magere vleessoort.
Evenals hart en (magere) runderlappen. En penslap bevat ook weinig vet (soms zit er wat buikvet aan maar dat kun je er makkelijk afsnijden).

Toen Bill nog kvv at moest ik 'm ook steeds minder geven in de periode dat hij zo veel minder bewoog door zijn knie. In die tijd ben ik helemaal zelf gaan samenstellen. Ik kom hem qua hoeveelheden meer geven dan kvv en toch viel hij af.

Denk dat het 't proberen waard is. :ok:
Ik kan alleen makkelijk komen aan dingen die in de supermarkt verkocht worden, aangezien ik geen auto heb :wink:
Kalkoennekken vindt hij heerlijk (Canis naturalis bezorgde toen nog thuis hier), maar die zijn inderdaad wel errug groot, qua gewicht.

Maar hart kan ik krijgen, en kippenvleugens, kipfilet en runderlappen ook.
Ga ik mee aan de slag, bedankt :ok:
Afbeelding
jelle
Zeer actief

lukt pens ook? Dat bevat ook relatief weinig caloriën.

Afbeelding

Moos
Zeer actief

jelle schreef:lukt pens ook? Dat bevat ook relatief weinig caloriën.
Nee, niet echt..
Ja, de pens van Rodi, is dat ook goed denk je?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”