Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Toch uitvallen, wat dan?
Moderator: moderatorteam
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Toch uitvallen, wat dan?
Ik ben benieuwd wat jullie doen als je hond toch een keertje uitvalt, ondanks goed opletten, afleiden en de hele riedel. Iedereen (toch? :N: ) let weleens eventjes niet op of ziet iets te laat waardoor een hond toch weleens kan uitvallen.
Wat doen jullie dan? Worden jullie kwaad op je hond of denk je 'eigen schuld' pakt je hond en wandelt weer door alsof er niets gebeurd is, corrigeer je stevig of minder stevig, doe je direct wat flinke aandachtsoefeningen?
Kortom: hoe is jouw reactie als je hond toch eens een keertje uitvalt?
Wat doen jullie dan? Worden jullie kwaad op je hond of denk je 'eigen schuld' pakt je hond en wandelt weer door alsof er niets gebeurd is, corrigeer je stevig of minder stevig, doe je direct wat flinke aandachtsoefeningen?
Kortom: hoe is jouw reactie als je hond toch eens een keertje uitvalt?
- majelle
- Zeer actief
Bikkel valt zelden uit maar heel soms als een andere hond lelijk tegen hem doet. Meestal loopt ie dan gewoon door maar als het een bepaalde hond is dat valt ie een beetje uit. Ik zeg gewoon hop doorlopen wat ie dan ook doet ik maak maak er verder geen woorden aan vuil of straf het af. Als ik hem op zijn donder zou geven maak ik het alleen maar spannender op dat moment denk ik
groetjes majelle
groetjes majelle
- Moos
- Zeer actief
Moos valt ik denk zo 1-2 keer per jaar uit (om en nabij
). Zelden dus, en daarom ben ik dus ook niet erg oplettend....
Die een of twee keer dat hij uitvalt, bij Moos houdt dat in grommend in de riem hangen, dan krijgt hij op zijn flikker van me. Dat wil zeggen, ruk aan de riem, en een boos "NEE" of "KLAAR". Daarna meteen belonen en gek doen zodat hij zijn aandacht ook bij mij houdt.
En aangezien hij dus nog steeds zelden uitvalt werkt dat wel afdoende geloof ik...
Moos heeft er wel een handje van om vol in de riem te gaan hangen omdat hij per se wil snuffelen met die andere hond. Voornamelijk als die andere hond ook kwispelend in de riem hangt denkt Moos "ah, gezellie
".
Daar probeer ik wel op te letten en hem af te leiden. Ben ik dan te laat dan hou ik de lijn maar kort en sleur hem mee
Saar heeft uitvallen niet in haar vocabulaire zitten. Als een hond naar haar uitvalt dan schiet ze piepend met d'r staart tussen d'r poten weg. Moos denkt dan dus zo 1 keer per jaar "had je wat????
"
Sleuren aan de riem richting andere honden doet ze alleen bij vriendjes.

Die een of twee keer dat hij uitvalt, bij Moos houdt dat in grommend in de riem hangen, dan krijgt hij op zijn flikker van me. Dat wil zeggen, ruk aan de riem, en een boos "NEE" of "KLAAR". Daarna meteen belonen en gek doen zodat hij zijn aandacht ook bij mij houdt.
En aangezien hij dus nog steeds zelden uitvalt werkt dat wel afdoende geloof ik...
Moos heeft er wel een handje van om vol in de riem te gaan hangen omdat hij per se wil snuffelen met die andere hond. Voornamelijk als die andere hond ook kwispelend in de riem hangt denkt Moos "ah, gezellie

Daar probeer ik wel op te letten en hem af te leiden. Ben ik dan te laat dan hou ik de lijn maar kort en sleur hem mee

Saar heeft uitvallen niet in haar vocabulaire zitten. Als een hond naar haar uitvalt dan schiet ze piepend met d'r staart tussen d'r poten weg. Moos denkt dan dus zo 1 keer per jaar "had je wat????

Sleuren aan de riem richting andere honden doet ze alleen bij vriendjes.

Ik moet zeggen dat ik er dus wel behoorlijk op let. Zeker met Hera.
Als ik met Hera loop dan heb ik mn ogen en oren overal zitten en kan dus eigenlijk wel zeggen dat ik altijd voor Hera de vreemde hond al heb gezien.
Maar zoals gisteren, we waren met Chello, Ghaya en hera aan het wandelen in het stadspark. Chello en Hera aan de lijn.
Komen 2 mensen ons tegemoed met een middelmaat hondje. Omdat je geen kant op kunt op dat stukje ging ik wat in de bosjes staan en liet Chello en Hera afliggen.
Hera beheerst dat uitstekend, het geeft haar ook altijd wat rust zodat ze niet uitvalt. Maar lulletje Chello niet, dus toen de hond voorbij liep moest hij natuurlijk wel uitvallen waar Hera op reageerde door ook uit te vallen.
Op zo'n moment wordt ik niet loeikwaad maar commandeer erg duidelijk en streng 'AFFFF!!! NU!!!' met een rukje aan de lijn.
Met Hera gaat het nu echt steeds beter. Ze kan dus al afliggen zodat andere hond kan passeren. Maar vroeger drong ik bijna niet tot haar door, wat ik ook deed. IK ben toen weleens echt kwaad geworden en heb haar welens bij haar flanken naar achteren getrokken, dr bek gepakt en haar zo gedwongen de andere kant op te kijken.
Maar sinds ik werk met het afleiden gaat het enorm goed.
Als ik met Hera loop dan heb ik mn ogen en oren overal zitten en kan dus eigenlijk wel zeggen dat ik altijd voor Hera de vreemde hond al heb gezien.
Maar zoals gisteren, we waren met Chello, Ghaya en hera aan het wandelen in het stadspark. Chello en Hera aan de lijn.
Komen 2 mensen ons tegemoed met een middelmaat hondje. Omdat je geen kant op kunt op dat stukje ging ik wat in de bosjes staan en liet Chello en Hera afliggen.
Hera beheerst dat uitstekend, het geeft haar ook altijd wat rust zodat ze niet uitvalt. Maar lulletje Chello niet, dus toen de hond voorbij liep moest hij natuurlijk wel uitvallen waar Hera op reageerde door ook uit te vallen.
Op zo'n moment wordt ik niet loeikwaad maar commandeer erg duidelijk en streng 'AFFFF!!! NU!!!' met een rukje aan de lijn.
Met Hera gaat het nu echt steeds beter. Ze kan dus al afliggen zodat andere hond kan passeren. Maar vroeger drong ik bijna niet tot haar door, wat ik ook deed. IK ben toen weleens echt kwaad geworden en heb haar welens bij haar flanken naar achteren getrokken, dr bek gepakt en haar zo gedwongen de andere kant op te kijken.
Maar sinds ik werk met het afleiden gaat het enorm goed.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nika heeft los al heel lang geen kans meer gekregen doordat ik alleen maar daar loop waar ik niemand tegenkom.
Maar vorige week had ik haar meegenomen naar de club en toen ik, als een van de laatste, naar huis ging liep Nika los op het veld met me mee.
Ineens zag ik Cain (Duitse Herderreu) aankomen, Peter had hem ook losgelaten. :N: Nika maakte zich direct groot en stond klaar voor de aanval, maar met een hup...doorlopen en de auto in koos ze eieren voor haar geld
Pfieuuuuuuwwwwwwww
Aan de riem kan ik het niet altijd voorkomen en dan trek ik haar maar gewoon mee, ze krijgt wel verbaal een correctie (NEE
)
Biène valt soms aan de riem ook uit (de meeste honden negeert ze gelukkig) en die corrigeer ik ook verbaal en dwing haar door te lopen.
Maar vorige week had ik haar meegenomen naar de club en toen ik, als een van de laatste, naar huis ging liep Nika los op het veld met me mee.
Ineens zag ik Cain (Duitse Herderreu) aankomen, Peter had hem ook losgelaten. :N: Nika maakte zich direct groot en stond klaar voor de aanval, maar met een hup...doorlopen en de auto in koos ze eieren voor haar geld

Aan de riem kan ik het niet altijd voorkomen en dan trek ik haar maar gewoon mee, ze krijgt wel verbaal een correctie (NEE

Biène valt soms aan de riem ook uit (de meeste honden negeert ze gelukkig) en die corrigeer ik ook verbaal en dwing haar door te lopen.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij mij ligt het een beetje aan de situatie en hoe ernstig de uitval is. Gelukkig gebeurt het hier ook niet zo vaak, maar heel af en toe dus wel. Eigenlijk altijd aan de riem, want zie ik een vreemde hond dan lijn ik Kaya aan en leid haar af. Maar een hele enkele keer valt ze dan toch uit.
Bij de korte uitvalletjes, corrigeer ik aan de riem en zeg streng 'VOLGG!'.
Laatst had ik echter een stom moment van onoplettendheid. Een wat losbollige leuke reu van een jaar of twee was leuk met Puchu aan het spelen. Eigenaresse weet dat de reu niet in de buurt van Kaya moet komen. Kaya had ik aangelijnd en de honden waren aan het spelen.
Het was noodweer en de andere bazin liep toch naar mij toe, waarop de twee spelende honden ook onze richting opkwamen.
Op dat moment moet ik gewoon de boel afkappen en geen risico nemen, maar dat deed ik dus niet
Het is ook zo onvoorspelbaar met kaya gewoon, dan gaan het goed en dan niet.
De reu kwam naar Kaya en ik hield haar met argusogen in de gaten (uiteraard aan de lijn) en verrot, er werd leuk gesnuffeld en niets aan de hand.
Daarop verloor ik de echte concentratie en babbelde wat met de andere bazin en zag niet dat de reu vanachter de bosjes weer naar Kaya kwam en zijn neus ongeveer in haar poepgat stak :N: en dat is teveel voor Kaya, want gesnuffeld aan haar kont mag er absoluut niet worden.
Kaya dook er bovenop dus
Korte aanvaring, ik gaf een enorme brul (zat helaas verwikkeld in mijn eigen lijn
) en de boel was afgelopen.
Reu bang en bibberend, klein beetje bloed aan zijn flapoor, maar geen echte wond, was een schrammetje.
Op zo'n moment ben ik dus ongelooflijk pissig op Kaya en zou haar eigenlijk een draai om d'r kop willen geven. Ik doe het niet, word verbaal kwaad en laat haar boos 'AFFFFFF! en BLIJFFF' gaan om vervolgens de hond te controleren (Kaya is direct daarna ook weer rustig, ze gaat nooit door of zet nogmaals de aanval in).
Maar goed, dan vraag ik me dus weleens af hoe jullie in vergelijkbare situaties zouden handelen als je hond tóch uitvalt
.
(uiteraard voorkomen, maar ja.... altijd perfect zijn lukt ook stomweg niet
)
Bij de korte uitvalletjes, corrigeer ik aan de riem en zeg streng 'VOLGG!'.
Laatst had ik echter een stom moment van onoplettendheid. Een wat losbollige leuke reu van een jaar of twee was leuk met Puchu aan het spelen. Eigenaresse weet dat de reu niet in de buurt van Kaya moet komen. Kaya had ik aangelijnd en de honden waren aan het spelen.
Het was noodweer en de andere bazin liep toch naar mij toe, waarop de twee spelende honden ook onze richting opkwamen.
Op dat moment moet ik gewoon de boel afkappen en geen risico nemen, maar dat deed ik dus niet

De reu kwam naar Kaya en ik hield haar met argusogen in de gaten (uiteraard aan de lijn) en verrot, er werd leuk gesnuffeld en niets aan de hand.
Daarop verloor ik de echte concentratie en babbelde wat met de andere bazin en zag niet dat de reu vanachter de bosjes weer naar Kaya kwam en zijn neus ongeveer in haar poepgat stak :N: en dat is teveel voor Kaya, want gesnuffeld aan haar kont mag er absoluut niet worden.
Kaya dook er bovenop dus

Korte aanvaring, ik gaf een enorme brul (zat helaas verwikkeld in mijn eigen lijn

Reu bang en bibberend, klein beetje bloed aan zijn flapoor, maar geen echte wond, was een schrammetje.
Op zo'n moment ben ik dus ongelooflijk pissig op Kaya en zou haar eigenlijk een draai om d'r kop willen geven. Ik doe het niet, word verbaal kwaad en laat haar boos 'AFFFFFF! en BLIJFFF' gaan om vervolgens de hond te controleren (Kaya is direct daarna ook weer rustig, ze gaat nooit door of zet nogmaals de aanval in).
Maar goed, dan vraag ik me dus weleens af hoe jullie in vergelijkbare situaties zouden handelen als je hond tóch uitvalt

(uiteraard voorkomen, maar ja.... altijd perfect zijn lukt ook stomweg niet

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Ik corrigeer Jamey met de stem als ze echt lelijk snauwt (een gewoon snauwtje mag wel, als de andere hond opdringerig is)... Als ze echt uitvalt grijp ik haar in dr nek, omdat ze bij sommige kleine teven de neiging heeft om er ook echt op te klappen... Dat sta ik dus niet toe...

You'll be in my heart... Always...
-
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Tja, Xena valt eigenlijk nooit uit aan de lijn. De enige keren dat ze wel eens even wil keffen is dat als we op onze oprit staan klaar om weg te gaan en er komen mensen aan. Maar dan geeft ik meestal een klein rukje aan de lijn en een "STT!" en dan houd ze ook haar mond.
Ze heeft nog nooit ergens anders uitgevallen aan de lijn dan voor ons huis, dat verdedigd ze namelijk uitermate goed :N:

-
- Zeer actief
Als het me gebeurd dat ze toch kans zien een andere hond echt te pakken dan laat ik ze wel merken dat ik dan echt boos ben en dat ik dat niet hebben wil. Meestal pak ik ze bij hun kop, til ze met voorpootjes van de grond en bler iets als 'Ben je helemaal besodemieterd!!!! ga AF!!' En laat ze af gaan.Caro. schreef:Op zo'n moment ben ik dus ongelooflijk pissig op Kaya en zou haar eigenlijk een draai om d'r kop willen geven. Ik doe het niet, word verbaal kwaad en laat haar boos 'AFFFFFF! en BLIJFFF' gaan om vervolgens de hond te controleren (Kaya is direct daarna ook weer rustig, ze gaat nooit door of zet nogmaals de aanval in).
Maar goed, dan vraag ik me dus weleens af hoe jullie in vergelijkbare situaties zouden handelen als je hond tóch uitvalt.
(uiteraard voorkomen, maar ja.... altijd perfect zijn lukt ook stomweg niet)
Maar eerlijk gezegd gebeurd dat dus nooit omdat ik dus constant op mn hoede ben. Die keer dat het gebeurd is het gewoon bij onze hondjes onderling dat ze precies hetzlefde balleje willen hebben o.i.d. Maar dan dus tussen de hondjes onderling die nou juist geen mot met elkaar moeten hebben zoals de teven.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar ik heb het over uitvallen he?loving bulls schreef:ik blijf heel rustig en ga in zijn achteruit, en beloon hem op het moment dat ik zijn aandacht weer heb.![]()
Bij Baco heeft dit geholpen, die valt niet meer uit, en mat ducain ben ik het aan het trainen![]()
zo heb ik het op cursus geleerd, en in de loop van de tijd werpt het zijn vruchten af
Als Puchu bv wat blaft of zijn aandacht bij een hond heeft waar ik die niet wil hebben, dan doe ik dat ook achteruit hollen, aandacht, aandacht, aandacht.
Bij Kaya werk ik ook veel met aandacht, maar een hele enkele keer komt het dus weleens voor dat ze ondanks de aandachtsoefening toch uitvalt.
Op zo'n moment achteruitlopen is hier echt geen doen hoor

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is hier ook zo wanhopig druk af en toeestelle schreef:Als het me gebeurd dat ze toch kans zien een andere hond echt te pakken dan laat ik ze wel merken dat ik dan echt boos ben en dat ik dat niet hebben wil. Meestal pak ik ze bij hun kop, til ze met voorpootjes van de grond en bler iets als 'Ben je helemaal besodemieterd!!!! ga AF!!' En laat ze af gaan.Caro. schreef:Op zo'n moment ben ik dus ongelooflijk pissig op Kaya en zou haar eigenlijk een draai om d'r kop willen geven. Ik doe het niet, word verbaal kwaad en laat haar boos 'AFFFFFF! en BLIJFFF' gaan om vervolgens de hond te controleren (Kaya is direct daarna ook weer rustig, ze gaat nooit door of zet nogmaals de aanval in).
Maar goed, dan vraag ik me dus weleens af hoe jullie in vergelijkbare situaties zouden handelen als je hond tóch uitvalt.
(uiteraard voorkomen, maar ja.... altijd perfect zijn lukt ook stomweg niet)
Maar eerlijk gezegd gebeurd dat dus nooit omdat ik dus constant op mn hoede ben. Die keer dat het gebeurd is het gewoon bij onze hondjes onderling dat ze precies hetzlefde balleje willen hebben o.i.d. Maar dan dus tussen de hondjes onderling die nou juist geen mot met elkaar moeten hebben zoals de teven.

Loop ik alleen met Puchu, kom ik geen hond tegen en loop ik met ze samen dan zijn er juist leuke speelmaatjes voor Puchu. Dat wil ik hem dan ook niet ontzeggen en normaal let ik dan dus heel erg op Kaya en hou ook afstand.
Nu door alle omstandigheden ging het mis, was gewoon stom van me.
Maar oeiiiiii wat ben ik dan kwaad op zo'n moment op haar

-
- Zeer actief
Vegas valt heel zelden uit en dat komt dan eigenlijk altijd als reactie op een andere uitvallende hond waar hij een concurrent in ziet. Heel toevallig viel hij gister uit tegen een grote terriër op de markt die naar hem stond te grauwen. Tijdens die uitval heb ik hem in zijn nek gegrepen en een korte duidelijk 'klaar' toegeroepen, toen was het ook over. Het ligt een beetje aan de situatie of ik hem toespreek ja of nee. Ik kan eigenlijk niet precies uitleggen wanneer ik ingrijp en wanneer ik hem gewoon meetrek
Ik denk dat het afhankelijk is van de locatie en de andere hond. Als Vegas vaak uit zou vallen zou ik er wel consequenter op reageren maar het komt echt maar zelden voor en het is altijd een reactie op een andere uitvallende hond.

Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

-
- Zeer actief
Ik laat ze apart uit(duCain is een stier van een puber , als Baco er ook bij is is het nog erger, ), maar ik ga wel in zijn achteruit, want ik wil dit gedrag eruit hebbenCaro. schreef:Ja, maar ik heb het over uitvallen he?loving bulls schreef:ik blijf heel rustig en ga in zijn achteruit, en beloon hem op het moment dat ik zijn aandacht weer heb.![]()
Bij Baco heeft dit geholpen, die valt niet meer uit, en mat ducain ben ik het aan het trainen![]()
zo heb ik het op cursus geleerd, en in de loop van de tijd werpt het zijn vruchten af
Als Puchu bv wat blaft of zijn aandacht bij een hond heeft waar ik die niet wil hebben, dan doe ik dat ook achteruit hollen, aandacht, aandacht, aandacht.
Bij Kaya werk ik ook veel met aandacht, maar een hele enkele keer komt het dus weleens voor dat ze ondanks de aandachtsoefening toch uitvalt.
Op zo'n moment achteruitlopen is hier echt geen doen hooren ik neem aan dat als jouw honden met hun gewicht uitvallen dat je ook niet zo makkelijk achteruit loopt?

(maar ik heb wel afentoe het gevoel alsof mijn armen uitgerekt worden hoor

Ducain heeft het voornamelijk, bij onopgevoede swiffers die hun lipje optrekken, enz. je kent ze wel :N: , wat me opvalt is als ik verbaal corrigeer dat het vaak net het tegengestelde effect heeft, hij denkt gewoon dat ik met hem mee ga doe- en dat is niet de bedoeling
Maar ik kan me voorstellen dat als je 2 honden bij je hebt dat het anders wordt

Op het moment dat ik te laat ben zeg ik heel streng `heeee`, , en daarna `hierrrrrr`. Luistert hij dan, dan is hij heel erg `braaafffff. En krijgt zelfs een stukje frolic.
Dan zit hij zo´n beetje aan mijn hand geplakt door het stukje frolic wat ik dan weer snel pak en dan loop ik met hem weg.
Echt kwaad worden, of corrigeren doe ik niet, hoewel dat `heeee`op strenge toon ook een verbale correctie is in feite.
Maar waar ik heel erg voor uitkijk, is dat ik niet mijn eigen boosheid nog ga uiten op het moment dat het incident over is. Want door dat niet te doen, komt hij, ook al is hij flink uitgevallen, toch direct naar me toe.
Aan de lijn gebeurt dit nooit eigenlijk in het losloopgebied, omdat ik nooit in de buurt van andere honden kom met hem als hij aangelijnd is. Hij is in het losloopgebied zowiezo nooit aangelijnd, ook niet heel eventjes ofzo. Bij hele hoge uitzondering, als er kleine kinderen in de buurt aan het rennen zijn, maar die ontwijk ik meestal ook wel emt succes.
Zou Kaya niet wat relaxter zijn als ze niet aangelijnd is, want ze luistert verder goed toch. Dus misschien kun je haar onaangelijnd onder appel houden, als Puchu speelt, als ze dan wat milder is misschien.
Eigenlijk vind ik als er wondjes aan te pas komen, dat eht ook niet meer onder de noemer uitvallen hoort voor mij. Uitvallen vind ik met veel kabaal zich duidelijk maken, maar niet verwonden. Al is het maar een schaafwondje, er is toch gehapt dan.

Dan zit hij zo´n beetje aan mijn hand geplakt door het stukje frolic wat ik dan weer snel pak en dan loop ik met hem weg.
Echt kwaad worden, of corrigeren doe ik niet, hoewel dat `heeee`op strenge toon ook een verbale correctie is in feite.
Maar waar ik heel erg voor uitkijk, is dat ik niet mijn eigen boosheid nog ga uiten op het moment dat het incident over is. Want door dat niet te doen, komt hij, ook al is hij flink uitgevallen, toch direct naar me toe.
Aan de lijn gebeurt dit nooit eigenlijk in het losloopgebied, omdat ik nooit in de buurt van andere honden kom met hem als hij aangelijnd is. Hij is in het losloopgebied zowiezo nooit aangelijnd, ook niet heel eventjes ofzo. Bij hele hoge uitzondering, als er kleine kinderen in de buurt aan het rennen zijn, maar die ontwijk ik meestal ook wel emt succes.
Zou Kaya niet wat relaxter zijn als ze niet aangelijnd is, want ze luistert verder goed toch. Dus misschien kun je haar onaangelijnd onder appel houden, als Puchu speelt, als ze dan wat milder is misschien.
Eigenlijk vind ik als er wondjes aan te pas komen, dat eht ook niet meer onder de noemer uitvallen hoort voor mij. Uitvallen vind ik met veel kabaal zich duidelijk maken, maar niet verwonden. Al is het maar een schaafwondje, er is toch gehapt dan.
Laatst gewijzigd door Baily op 28 jul 2007 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Kaya is idd veel minder fel als ze niet aangelijnd is, maar toch heb ik er dan minder controle over.Baily schreef:Op het moment dat ik te laat ben zeg ik heel streng `heeee`, , en daarna `hierrrrrr`. Luistert hij dan, dan is hij heel erg `braaafffff. En krijgt zelfs een stukje frolic.![]()
![]()
Zou Kaya niet wat relaxter zijn als ze niet aangelijnd is, want ze luistert verder goed toch. Dus misschien kun je haar onaangelijnd onder appel houden, als Puchu speelt, als ze dan wat mikder is misschien.
Stel je let een seconde niet op (in het geval dat Puchu aan het spelen is met een andere hond), dan heb ik nog altijd de riem waar ze aan vast zit.
Het spelen interesseert haar niet, maar als Puchu een snauw krijgt en hij piept, dan is Kaya wel in staat om in te grijpen. Dus vandaar dat ze aan de riem zit voor alle zekerheid.
Het gebeurt eigenlijk nooit dat Kaya verwondingen toebrengt, dus ik stond hier ook zo

Maar goed, het gaat niet specifiek om dit incident, maar meer in z'n algemeenheid hoe jullie ingrijpen als er uitgevallen wordt.
als een snelle reactie pak ik Bauke gelijk, ( als het zijn schuld dus is),
vast aan zijn handvat vh tuigje.
En wacht tot de andere hond ook aangelijnd is, en dan vraag ik of het goed gaat, en vervolgen we onze wegen met aangelijnde honden.
Ik ga zéker niet staan toekijken !!!
Laatst dacht ik dat het Bauke was, dus ik greep in, maar die JR wilde maar steeds opnieuw gaan aanvallen
Moest hem met mijn voeten afduwen.
rare situatie was dat, was dus Buake niet , die begon.
Straffen heeft daarna geen zin, want het leed was al geschied en mopperend op hem loop ik verder.
vast aan zijn handvat vh tuigje.
En wacht tot de andere hond ook aangelijnd is, en dan vraag ik of het goed gaat, en vervolgen we onze wegen met aangelijnde honden.
Ik ga zéker niet staan toekijken !!!

Laatst dacht ik dat het Bauke was, dus ik greep in, maar die JR wilde maar steeds opnieuw gaan aanvallen

Moest hem met mijn voeten afduwen.
rare situatie was dat, was dus Buake niet , die begon.

Straffen heeft daarna geen zin, want het leed was al geschied en mopperend op hem loop ik verder.
- CockerBillie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Zelf denk ik dat als je hond af en toe uitvalt je niet zou moeten straffen. het moet dan wel een reden hebben. Natuurlijk kan je wel afleiden en een oefening doen zodat hij weer onder appèl komt en moet luisteren (wat je wel kan bestraffen als hij dan niet luisterd).
Billie valt af en toe uit maar dan altijd met een reden (soms duurt het even voordat ik door heb wat de reden is maar ok
). Soms is het angst zoals voor de hele grote en forse doberman uit de buurt. Soms is het omdat een pup te enthousiast is enz.
Als het (bijna) altijd is vind ik het iets anders. Billie heeft een hekel aan BD's. (sorry ik snap het ook niet
). Dan straf ik hem wel voor het uitvallen want dat is gewoon afwijkend gedrag. Al kan ik hem meestal wel afleiden of het voorkomen omdat ik er op voorbereid ben. 
Billie valt af en toe uit maar dan altijd met een reden (soms duurt het even voordat ik door heb wat de reden is maar ok

Als het (bijna) altijd is vind ik het iets anders. Billie heeft een hekel aan BD's. (sorry ik snap het ook niet

Indien u 's morgens met de kippen opstaat, overdag werkt als een
paard en 's avonds zo moe bent als een hond zou u wel eens een ezel
kunnen zijn.

kunnen zijn.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar goed, wat is 'een reden'? Tuurlijk heeft een hond een reden om uit te vallen, dat is altijd zo.CockerBillie schreef:Zelf denk ik dat als je hond af en toe uitvalt je niet zou moeten straffen. het moet dan wel een reden hebben. Natuurlijk kan je wel afleiden en een oefening doen zodat hij weer onder appèl komt en moet luisteren (wat je wel kan bestraffen als hij dan niet luisterd).
Billie valt af en toe uit maar dan altijd met een reden (soms duurt het even voordat ik door heb wat de reden is maar ok). Soms is het angst zoals voor de hele grote en forse doberman uit de buurt. Soms is het omdat een pup te enthousiast is enz.
Als het (bijna) altijd is vind ik het iets anders. Billie heeft een hekel aan BD's. (sorry ik snap het ook niet). Dan straf ik hem wel voor het uitvallen want dat is gewoon afwijkend gedrag. Al kan ik hem meestal wel afleiden of het voorkomen omdat ik er op voorbereid ben.
Of de andere hond is bang, of het is territoriumdrift of wat dan ook.
Dus vanuit het oogpunt van de hond is het heel normaal, alleen kan je het in deze drukke maatschappij natuurlijk niet accepteren.
Als Kaya bv een bal heeft en een andere hond wil die bal afpakken, dan zal ze uitvallen. Héél normaal, maar wenselijk?? Nee, niet echt.
toch moet je dit niet corrigeren, of bestraffen, dat is dè communicatie tussen de honden.Caro. schreef:Als Kaya bv een bal heeft en een andere hond wil die bal afpakken, dan zal ze uitvallen. Héél normaal, maar wenselijk?? Nee, niet echt.
"blijf van mijn spullen af" , eigenlijk is het met mensen ook zo,
wij doen alles op slot .
Bauke snauwt dan met zo'n bal, maar echt uitvallen doet hij dan niet.
een snauw is meestal al voldoende, dat ga je ook niet bestraffen
de andere hond móet dit kunnen "verstaan" .
Maar als Bauke aanvalt , id het meestal een bang hondje, die tòch iets wil forceren, blkijkbaar, wat hem enorm irriteert.
Zielig doen, maar tòch uitdagen.
Je moet ze alleen snel uit elkaar halen, maar het is geen moord-partij dan

- CockerBillie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Mee eens het is misschien niet wenselijk maar aan de andere kant ook niet iets waarvoor ik zou straffen. Jou hond heeft het recht om te zeggen afblijven en de andere hond had aan zijn houding al kunnen zien dat hij niet wilt dat die in de buurt komt. Doet die dat toch tja dan vind ik dat jou hond "mag" uitvallen. Zou jou hond meteen aanvallen en raak bijten dan is het weer afwijkend gedrag en dan zou ik het bestraffen. Het bestraffen dan door middel van een commando zoals hier of zit en als hij dat niet doet (wat meestal het geval is) kan je dat bestraffen.Als Kaya bv een bal heeft en een andere hond wil die bal afpakken, dan zal ze uitvallen. Héél normaal, maar wenselijk?? Nee, niet echt.
Het lastige is dat je het uitvallen zelf eigenlijk niet kan bestraffen omdat je eigenlijk altijd te laat bent. Door een schreeuw te geven ofzoiets moedig je hem alleen maar aan. Door er naartoe te lopen en hem op zijn rug te leggen breng je de band met je hond in gevaar. dus dan maar eerst een commando en daarmee je rangorde en dominatie bepalen.
Indien u 's morgens met de kippen opstaat, overdag werkt als een
kunnen zijn.

kunnen zijn.

Dat is hier net zo.Caro. schreef:Het is hier ook zo wanhopig druk af en toe![]()
Loop ik alleen met Puchu, kom ik geen hond tegen en loop ik met ze samen dan zijn er juist leuke speelmaatjes voor Puchu.:
Als ik denk, ik heb geen zin in gelazer dus neem alleen de sociale hondjes mee dan kom ik geen kip tegen. Denk ik 'ahhhh Hera' kan ook wel mee dan is het stampesdruk.
Echt elke keer weer en waar ik ook naar toe ga.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Natuurlijk heeft mijn hond dat recht op eigendom te verdedigen, maar ooit meegemaakt dat een vrij felle Rottweilerteef bv een pup corrigeert omdat die vrolijk haar balletje af wil pakken? Of een onbevangen ander klein ras?CockerBillie schreef:Mee eens het is misschien niet wenselijk maar aan de andere kant ook niet iets waarvoor ik zou straffen. Jou hond heeft het recht om te zeggen afblijven en de andere hond had aan zijn houding al kunnen zien dat hij niet wilt dat die in de buurt komt. Doet die dat toch tja dan vind ik dat jou hond "mag" uitvallen. Zou jou hond meteen aanvallen en raak bijten dan is het weer afwijkend gedrag en dan zou ik het bestraffen. Het bestraffen dan door middel van een commando zoals hier of zit en als hij dat niet doet (wat meestal het geval is) kan je dat bestraffen.Als Kaya bv een bal heeft en een andere hond wil die bal afpakken, dan zal ze uitvallen. Héél normaal, maar wenselijk?? Nee, niet echt.
Het lastige is dat je het uitvallen zelf eigenlijk niet kan bestraffen omdat je eigenlijk altijd te laat bent. Door een schreeuw te geven ofzoiets moedig je hem alleen maar aan. Door er naartoe te lopen en hem op zijn rug te leggen breng je de band met je hond in gevaar. dus dan maar eerst een commando en daarmee je rangorde en dominatie bepalen.
Dan is dat dus ineens niet normaal meer, het wordt niet normaal bevonden.
Ik vind het heel normaal hondengedrag, maar neem daarbij ook in ogenschouw dat een Rottweilerteef tegenover de meeste honden geen partij is

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Bij Bram moet ik eigenlijk alleen tijdens het laatste rondje alert zijn mbt uitvallen: tegen katten, honden en mensen. Niet dat hij constant grommend en grauwend in de lijn hangt
maar hij heeft zo z'n kuren.
En ja, meestal kan ik het voorkomen door als hij verstart al een verbale correctie te geven, maar als er bijv. iemand onverwachts een hoek om komt lopen, ben ik ook weleens te laat.
Ik corrigeer het: 'hou es op' 'bram, klaar' of zoiets. Als ik dat pissig genoeg zeg, houdt hij z'n snater wel. Soms nog een beetje nabrommend, maar dat mag ook niet.
Het uitvallen heeft ook een heel klein voordeel. Als Bram wil uitvallen tegen een bruine labrador of DH, weet ik dat het de honden zijn die Bram aangevallen hebben. Er lopen hier zoveel labradors en DH, ik kan ze zelf niet uit elkaar houden. Maar Bram wel
Overdag valt hij nooit uit, ook niet aan de riem als een andere hond (aan de riem) naar hem uitvalt. Behalve naar die ene Lab en DH dus.

En ja, meestal kan ik het voorkomen door als hij verstart al een verbale correctie te geven, maar als er bijv. iemand onverwachts een hoek om komt lopen, ben ik ook weleens te laat.
Ik corrigeer het: 'hou es op' 'bram, klaar' of zoiets. Als ik dat pissig genoeg zeg, houdt hij z'n snater wel. Soms nog een beetje nabrommend, maar dat mag ook niet.
Het uitvallen heeft ook een heel klein voordeel. Als Bram wil uitvallen tegen een bruine labrador of DH, weet ik dat het de honden zijn die Bram aangevallen hebben. Er lopen hier zoveel labradors en DH, ik kan ze zelf niet uit elkaar houden. Maar Bram wel

Overdag valt hij nooit uit, ook niet aan de riem als een andere hond (aan de riem) naar hem uitvalt. Behalve naar die ene Lab en DH dus.

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Ik weet dat Buffy snauwt naar een niet zo bekende hond die aan haar kont snuft, aangelijnd is ze feller dan niet aangelijnd. Dat vind ik logisch, ze kan niet weg als ze aangelijnd is. Los is het gwoon hondentaal van de ene tegen de andere hond, "Ik moet dat niet aan mijn kont snuffen", ze geeft een snauw en de andere hond loopt weg, dan geeft Buffy nog gauw de gelegenheid om om aan zijn kont te snuffen
Wij corrigeren zo'n snauw aan de lijn niet. Ik berijp dat het bij Kaya dan wat heftiger is als ze een oor te pakken heeft, het is gewoon ook een wat heftiger hond. Daarvoor zou ik dan wel corrigeren, want Buffy mag best een snauw geven maar als de hond wegloopt en ze zou hem nog even willen corrigeren dan mag dat niet van ons.
Maar ik heb een beetje hetzelfde als wat genoemd is, de ene keer wel kort corrigeren en de andere keer niet dat gaat meer op het gevoel wat je er op dat moment bij hebt, helemaal beredeneren kan ik niet. Het is meer wat ik bij Buffy zie of er gecorrigeerd wordt of niet. Ik zou zeggen in principe niet als zij aan de lijn zit en de ander los is (helpt namelijk een fluit en brengt haar in verwarring), maar wel als het met overdreven geweld zou gaan. Dus nahappen als de hond al keurig afdruipt of er stevig in willen gaan, terwijl de ander oenig staat te kijken van "Hu ik ben toch lief".
Blijven opdringen, wat honden die los zijn nog wel eens willen doen bij een hond aan de lijn, dat hebben ze prima door dat de ander aan de lijn zit en geen kant opkan in wezen, dan gaan wij Buffy zeker niet corrigeren en jagen de andere hond weg. Buffy heeft dan namelijk helemaal groot gelijk. Wel heeft zij zich niet meer te bemoeien als wij ingrijpen en haar kop te houden. Als ze dus doorgaat dan moet ze ophouden. Niet samen met baasje staan te wegjagen en even de grote meid spelen. Dat mag dan weer niet.
Kortom ingewikkeld en kan niet zomaar zeggen ja of nee corrigeren in die situatie. Ik weet wel natuurlijk dat het voor jou met een flinke Rottweiler anders is dan voor ons met een kooikerteefje, ook ten opzichte van de andere mensen. Ik denk dat ik in het geval Buffy met chihuahua ook eerder in een reflex Buffy zou corrigeren. Heel onredelijk misschien maar dat is dan ter bescheming van dat kwetsbare kleintje. En vanuit het gevoel dat groot tegenover klein zich moet inhouden, Dat is menselijk dat gevoel, niet honds.
Maar normaal gesproken ga ik ervan uit dat een normale hond een snauw begrijpt en corrigeren wij absoluut niet als de ander afdruipt. Ik ga beslist geen snauw den grauw corrigeren die prima door de tegenoartij begrepen wordt. Dat vind ik dan wel echt hondentaal waar wij ons niet mee hebben te bemoeien. Een bloedend oor vind ik dan weer geen korte snauw en grauw.
Anne

Wij corrigeren zo'n snauw aan de lijn niet. Ik berijp dat het bij Kaya dan wat heftiger is als ze een oor te pakken heeft, het is gewoon ook een wat heftiger hond. Daarvoor zou ik dan wel corrigeren, want Buffy mag best een snauw geven maar als de hond wegloopt en ze zou hem nog even willen corrigeren dan mag dat niet van ons.
Maar ik heb een beetje hetzelfde als wat genoemd is, de ene keer wel kort corrigeren en de andere keer niet dat gaat meer op het gevoel wat je er op dat moment bij hebt, helemaal beredeneren kan ik niet. Het is meer wat ik bij Buffy zie of er gecorrigeerd wordt of niet. Ik zou zeggen in principe niet als zij aan de lijn zit en de ander los is (helpt namelijk een fluit en brengt haar in verwarring), maar wel als het met overdreven geweld zou gaan. Dus nahappen als de hond al keurig afdruipt of er stevig in willen gaan, terwijl de ander oenig staat te kijken van "Hu ik ben toch lief".
Blijven opdringen, wat honden die los zijn nog wel eens willen doen bij een hond aan de lijn, dat hebben ze prima door dat de ander aan de lijn zit en geen kant opkan in wezen, dan gaan wij Buffy zeker niet corrigeren en jagen de andere hond weg. Buffy heeft dan namelijk helemaal groot gelijk. Wel heeft zij zich niet meer te bemoeien als wij ingrijpen en haar kop te houden. Als ze dus doorgaat dan moet ze ophouden. Niet samen met baasje staan te wegjagen en even de grote meid spelen. Dat mag dan weer niet.
Kortom ingewikkeld en kan niet zomaar zeggen ja of nee corrigeren in die situatie. Ik weet wel natuurlijk dat het voor jou met een flinke Rottweiler anders is dan voor ons met een kooikerteefje, ook ten opzichte van de andere mensen. Ik denk dat ik in het geval Buffy met chihuahua ook eerder in een reflex Buffy zou corrigeren. Heel onredelijk misschien maar dat is dan ter bescheming van dat kwetsbare kleintje. En vanuit het gevoel dat groot tegenover klein zich moet inhouden, Dat is menselijk dat gevoel, niet honds.
Maar normaal gesproken ga ik ervan uit dat een normale hond een snauw begrijpt en corrigeren wij absoluut niet als de ander afdruipt. Ik ga beslist geen snauw den grauw corrigeren die prima door de tegenoartij begrepen wordt. Dat vind ik dan wel echt hondentaal waar wij ons niet mee hebben te bemoeien. Een bloedend oor vind ik dan weer geen korte snauw en grauw.
Anne
- starfleet
- Erelid
Toch is dat dan jouw schuldCaro. schreef:
Als Kaya bv een bal heeft en een andere hond wil die bal afpakken, dan zal ze uitvallen. Héél normaal, maar wenselijk?? Nee, niet echt.

Ik vind het zelf niet zinvol om te corrigeren als ze uitvalt vanwege een bal. Ik ga er dan vanuit dat dat een doodenkele keer is als jij niet gezien hebt dat er een andere hond anakomt. Dan hoeft corrigeren niet naar mijn idee, alleen in het vervolg nog beter opletten en die bal op tijd wegsteken. Wel ingrijpen natuurlijk, maar corrigeren zou ik in zo'n geval niet. Ze leert daar toch niets van, de volgende keer laat ze zich niet vrolijk de bal afhandig maken, en dus is een correctie overbodig en zinloos.
Anne
-
- Erelid
Ollie valt eigenlijk nooit uit aan de riem, die enkele keer dat het dus wel gebeurt, zit ik totaal niet op te letten. Door de schrik foeter ik dan ook dan ook naar Ollie, iets van Potverdorie Ollie doe normaal zeg. En rij ondertussen door, Ollie is daar dan zo van onder de indruk dat hij zonder problemen mee loopt. Op dat moment is het gewoon de schrik van t moment.
Als er een kat loopt, weet ik dat hij in de riem kan gaan hangen, dan stop ik netjes, laat hem zitten, en vraag aandacht. Dit gaat steeds beter. Het is dus enkel die ene keer dat hij denkt dat t nodig is om een hond uit te foeteren, dat ik tegen hem foeter
Als er een kat loopt, weet ik dat hij in de riem kan gaan hangen, dan stop ik netjes, laat hem zitten, en vraag aandacht. Dit gaat steeds beter. Het is dus enkel die ene keer dat hij denkt dat t nodig is om een hond uit te foeteren, dat ik tegen hem foeter

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Was even een voorbeeld hoor, want al lange tijd is dit niet meer voorgekomen sinds ik heb gemerkt dat ze te fel erop is en te fel corrigeertstarfleet schreef:Toch is dat dan jouw schuldCaro. schreef:
Als Kaya bv een bal heeft en een andere hond wil die bal afpakken, dan zal ze uitvallen. Héél normaal, maar wenselijk?? Nee, niet echt.Jij hebt dan net goed opgelet en de bal niet weggestopt. Als er een andere hond bij is, moet Kaya gewoon geen bal hebben toch? Geen verwijt overigens, maar een constatering.
Ik vind het zelf niet zinvol om te corrigeren als ze uitvalt vanwege een bal. Ik ga er dan vanuit dat dat een doodenkele keer is als jij niet gezien hebt dat er een andere hond anakomt. Dan hoeft corrigeren niet naar mijn idee, alleen in het vervolg nog beter opletten en die bal op tijd wegsteken. Wel ingrijpen natuurlijk, maar corrigeren zou ik in zo'n geval niet. Ze leert daar toch niets van, de volgende keer laat ze zich niet vrolijk de bal afhandig maken, en dus is een correctie overbodig en zinloos.
Anne

Overigens helpt het afpakken van een bal totaal niet bij Kaya. Ze weet exact waar die bal gebleven is en blijft de bal 'beschermen' tegenover andere honden.
Dus stop ik de bal in mijn jaszak, dan gebeurt exact hetzelfde als dat Kaya de bal nog zou hebben.
Daarbij is het ook niet altijd zo simpel. Kaya is bv veel in het water, heeft een speeltje (of zoekt er zelf wel ééntje in de vorm van een stok).
Ik let altijd op of er geen vreemde honden aankomen en geef dan netjes aan dat dit niet samengaat (er zijn meer plekken om te zwemmen en desnoods ga ik weg).
Laatst hetzelfde, maar ja.... hond luisterde niet en sprong vlakbij Kaya die een speeltje had, het water in. Er zat hooguit een halve meter tussen.
Kaya trok haar lip op, maar wat ik nu zo verbazingwekkend vind, is dat bijzonder weinig honden dit oppikken als een teken 'opzouten'

Dan moet ik dus op afstand, van de kant af, de boel onder controle houden (de baasjes van de hond stonden wel te roepen, maar uiteraard weer een hond die totaaaaaaaal niet luisterde).
Het is allemaal goed gegaan hoor, maar hoe goed je ook oplet, er zijn soms situaties die ineens onverwachts zijn.
Re: Toch uitvallen, wat dan?
ten eerste worden speeltjes opgeborgen als er andere honden in de buurt zijn en wordt de omgeving continu gescand op volle reutjes, want daar valt boe naar uit. meestal gaat hij dan even aan de riem of, als hij de hele dag al verdacht braaf is, keurig naast me lopen.Caro. schreef: Kortom: hoe is jouw reactie als je hond toch eens een keertje uitvalt?
mocht boe toch uitvallen en er niks meer te redden zijn, dan loop ik weg. en niet omdat het me geen zak boeit of omdat ik vind dat die honden het zelf maar uit moeten zoeken, maar omdat het meestal dan meteen afgelopen is. en zoniet, dan grijp ik hem bij zijn lurven en loop ik met een exploderend klootzakje alsnog weg, al dan niet me verontschuldigend.

ursula valt niet echt uit want zoiets inferieurs doet een mormelmajesteit niet.