Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoeveel rodi voeren ipv barf

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

hoeveel rodi voeren ipv barf

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan krijgt normaal barf, hij krijgt gemiddels 200 gram per dag. Morgen gaat hij voor een week uit logeren en krijgt dan rodi. Volgens de verpakking moet hij 3 tot 4 schijven per dag hebben. Dit lijkt mij erg veel. Ik dacht zelf aan 2 schijven per dag dus dezelfde hoeveelheid als hij van barf krijgt. Daan weegt 9 kilo en is actief. Hij krijgt een weekje rodi omdat dit voor de oppas makkelijker is dan barf. Hoeven ze niet op te letten of hij wel goed kauwt ed.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou zelfs wat minder KVV geven dan barf. Maar zeker niet meer. Toen ik overging van KVV naar een zelf samengesteld menu, ben ik meer gaan voeren.

Niet te veel aantrekken van wat de fabricant zegt over hoeveelheden. Het is een richtlijn, niet meer en niet minder.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Het probleem met KVV is dat het meestal heel fijn gemalen is en dus minder lang in de maag blijft. Hoe korter in de maag, hoe mindere tijd het voedsel wordt bewerkt met de maagsappen en dus worden er minder voedingstoffen opgenomen. Misschien is dat de reden dat je van KVV ook meer moet voeren dan wanneer je barft. Dan geef je als het goed is grotere stukken vlees te voeren.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Het probleem met KVV is dat het meestal heel fijn gemalen is en dus minder lang in de maag blijft. Hoe korter in de maag, hoe mindere tijd het voedsel wordt bewerkt met de maagsappen en dus worden er minder voedingstoffen opgenomen. Misschien is dat de reden dat je van KVV ook meer moet voeren dan wanneer je barft. Dan geef je als het goed is grotere stukken vlees te voeren.
Groetjes van Charlotte
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

2 schijven vind ik te weinig ik zou er dan 3 voeren.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Sjalot schreef:Het probleem met KVV is dat het meestal heel fijn gemalen is en dus minder lang in de maag blijft. Hoe korter in de maag, hoe mindere tijd het voedsel wordt bewerkt met de maagsappen en dus worden er minder voedingstoffen opgenomen. Misschien is dat de reden dat je van KVV ook meer moet voeren dan wanneer je barft. Dan geef je als het goed is grotere stukken vlees te voeren.
Jij zegt dus juist meer KVV dan barf? :denken: Ik hoor juist alleen maar mensen die meer gaan geven als ze overstappen van KVV naar barf, hoe kan dat dan? Mijn idee is dat er meer vet in KVV zit en dat de hond er daarom minder van moet hebben.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

200 gram Rodi voor een hond van 9 kilo lijkt me een goede hoeveelheid wel. Moos weegt 6.5 kilo en krijgt 125 gram Rodi per dag. Moos is wel gecastreerd en wordt makkelijk te dik.
Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat jouw hond wel iets meer mag hebben dan 200 gram.
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Nou 2 schijven is genoeg hoor, ik geef Bowie anderhalve schijf en die weegt 8 kg
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Sjalot schreef:Het probleem met KVV is dat het meestal heel fijn gemalen is en dus minder lang in de maag blijft. Hoe korter in de maag, hoe mindere tijd het voedsel wordt bewerkt met de maagsappen en dus worden er minder voedingstoffen opgenomen. Misschien is dat de reden dat je van KVV ook meer moet voeren dan wanneer je barft. Dan geef je als het goed is grotere stukken vlees te voeren.
Jij zegt dus juist meer KVV dan barf? :denken: Ik hoor juist alleen maar mensen die meer gaan geven als ze overstappen van KVV naar barf, hoe kan dat dan? Mijn idee is dat er meer vet in KVV zit en dat de hond er daarom minder van moet hebben.
Die ervaring heb ik alleen met brok en Barf (NRV). Mijn honden mochten weer normaal gaan eten toen we overgingen op NRV. Veel honden worden zwaar van de koolhydraten in brokken. Mijn honden waren dat ook en toch mochten ze bijna niks eten. Veel voedingsstoffen kregen ze echter niet binnen. Nu ze op NRV staan mogen ze weer veel lekker eten en eten vaak vet en zijn toch mooi slank, gezond en gespierd.

Het probleem met KVV is dat je vaak ook niet precies weet wat er in zit. In sommige gaan ook weer graan, dus koolhydraten. Als je er dus minder van geeft is het nog maar de vraag of ze ook genoeg voedingsstoffen binnen krijgen. Vandaar dat ik liever geen KVV geef.
Groetjes van Charlotte
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn hond weegt 8,5 kilo en krijgt 2 schijven Rodi op een dag. Hij is erg aktief, maar op deze hoeveelheid doet hij het erg goed.
Chub

Ongelezen bericht door Chub »

joline schreef:Mijn hond weegt 8,5 kilo en krijgt 2 schijven Rodi op een dag. Hij is erg aktief, maar op deze hoeveelheid doet hij het erg goed.
Chub weegt 10 kilo en krijgt 2 plakken Duck per dag. Ook erg aktief en doet het er ook goed op.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Chub schreef:
joline schreef:Mijn hond weegt 8,5 kilo en krijgt 2 schijven Rodi op een dag. Hij is erg aktief, maar op deze hoeveelheid doet hij het erg goed.
Chub weegt 10 kilo en krijgt 2 plakken Duck per dag. Ook erg aktief en doet het er ook goed op.
Duck en Rodi verschillen van samenstelling en volgens mij ook van gewicht per schijf,dus dat kun je niet vergelijken :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik wissel zelf nogal van merk kvv en ik hou eigenlijk het advies van de verpakking aan min 10%.
Als je hond snel tedik wordt geef je hem nog wat minder en als hij snel afvalt geef je hem iets meer...je ziet vanzelf wel of hij mager wordt of juist dik en pas dan de hoeveelheid weer aan.
Tysin weegt 8 kilo en krijgt 2 schijven per dag, hij wordt snel te dik.

Jacqueline
Afbeelding
Mabeline
Actief

Ongelezen bericht door Mabeline »

Mabeline kreeg van duck uitmuntend 1,5 plakken en ze weegt 9,3 kilo

Van Barf krijgt ze nu 120 gram

3-4 plakken zou dus veel te veel zijn voor de mijne
Waar een wil is, is een weg, ook al is hij soms moeilijk
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Belle weegt ongeveer 10,5 kilo en krijgt 4 plakken rodi op een dag. Ze blijft netjes op gewicht.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy weegt 15 kilo en krijgt 200 gram per dag van de Rodi die ik tussendoor wel een sgeef. De Carnibest snijd ik af op 250 gram. Ze zou 300 gram mogen hebben als ze nmiets tussendoor kreeg.Voor haar is dat prima, want ze krijgt wel wat tussendoor. Van KVV moet je verder hetzelfde aanhouden als van Barf volgens mij, 20 tot 25 % van het gewicht in kilo's. Dat is de richtlijn, ook al staat er bij Rodi vaak wat ruim op het pak. Buffy heeft veel te lang volgens het pak gekregen, voeding voor een hond tot 18 maanden terijl een kooiker al veel eerder is uitgegroeid.

Als je 20 tot 25% aanhoudt zit je prima voor je hond. Het is ook maar voor een weekje. Krijgt hij iets te veel of iets te weinig lijkt me dat ook geen probleem. Dat barf langer in de maag blijft e.d. dat daarom minder gegeven hoeft te worden is denk ik niet waar. Rodi is als het ware meer voorgekauwd en verteerd door het malen, maar het is niet zo dat de voedingsstoffen dan niet meer goed worden opgenomen.

Anne
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik heb Daan net weer opgehaald. Hij heeft de hele week 2 plakken rodi per dag gehad en is zo te zien niet aangekomen of afgevallen. Morgen krijgt hij weer barf. Ik maakte me niet echt druk over eventuele tekorten maar wilde een beetje een richtlijn. De volgende keer als hij uit logeren moet krijgt hij weer 2 plakken rodi per dag. 1 schijf per maaltijd is ook makkelijk voor de oppas.

Hij heeft een super week gehad, veel gespeeld en muizen gevangen. Zijn halsbandje kapot getrokken toen hij boos werd op een lab. Hij heeft van de oppas een nieuwe rode halsband gekregen. Nu ligt hij lekker te slapen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”