Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraag over roskam

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

yvonne1961
Actief

vraag over roskam

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

ik kom met de gewone hondenkam best moeilijk door de krulvacht van mijn koningspoedel.
Nu weet ik dat er een ander soort kam is, lijkt meer op een harkje. Bij de boerenbond hangt deze en daar staat op dat het een roskam is (dacht altijd dat dat alleen voor paarden is)
Er zijn er met één rij of met twee rijen tanden.

Mijn vraag is dus: kamt zo'n type kam makkelijker door poedelhaar en zo ja, wat is beter één of 2 rijen tanden?

groetjes, Yvonne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Bedoel je zoiets?
Afbeelding

Of bedoel je een herderharkje?
Met de bovenste heb ik geen ervaring,maar de herderhark gebruik ik bij Max
en ik vind hem vooral prettig om losse onderharen weg te halen.
Hoe het bij een poedel werkt weet ik dus niet :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
yvonne1961
Actief

Ik kom hem inderdaad ook tegen als herder harkje.
Die van de foto is het niet.
Ik lees echter nu ik ga zoeken dat die harkjes geschikt zijn om de ondervacht mee uit te kammen. Een poedel heeft geen ondervacht dus ik weet niet of het geschikt is om de poedelvacht te kammen. Het gaat dus puur om het ontwarren.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Een Poedel is één en al ondervacht :ok:

Bij een trimsalon kun je niet alleen het overtollige haar in laten korten maar ook kam en borstelles krijgen. We laten je zien hóe te borstelen en waarmée te borstelen. Hierdoor doe je geen miskopen als herderharkjes voor poedelvachten.

Hoe lang heb je je poedel al?
yvonne1961
Actief

Ik heb een dwergpoedel van 1,5 jaar en een koningspoedel van 10 maanden.
Op zich kam ik al heel lang honden (vroeger thuis een poedel, later kerry blue terriers) Dus de handeling op zich lukt me ook wel en ik doe het grondig.
De dwergpoedel is een makkie om te kammen, maar als ze weer bijna aan knippen toe zijn(doe ik om de 2 maanden), dan wordt de koningspoedel een hele klus. Eerst gebruik ik de universeelborstel en daarna een hondenkam. Dit gaat best zwaar vind ik. Maar ik begrijp dat zo'n hark dus inderdaad niet geschikt is. Maar goed dat ik het even vraag, want ik stond er al bij de BB mee in mijn handen :wink:
Maar je zegt: één en al ondervacht? Het is toch een enkele vacht? Of is het juist alleen maar ondervacht. Ik heb altijd gedacht dat de poedelvacht een bovenvacht zonder ondervacht is.
Hoe zit dit nu precies?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ondervacht met heel weinig bovenvacht dus ;-) De bovenvacht zie je als je de vacht langer laat worden als een soort floesje (hoe schrijf je dat joh..) er bovenuit steken.

Als gedachtegang kun je gebruiken dat hoe meer haar de hond heeft hoe grover je kam moet zijn en hoe langer de tanden. Als die tanden ook nog een beetje dun en 'scherp' zijn dan schiet het ook op.

Daarnaast, maar dat weet je dan nog wel van de KBT's, is regelmatig wassen en nabehandelen met conditioner het behoud van je vacht.

Dit bedoel ik met een grove kam met lange tanden. Deze zijn me alleen wat 'te bot'

Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Oh die heb ik ook voor Bowie vind ik iedeaal
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”