Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is "erger"

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Wat is "erger"

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Ok we hadden laatst een discussie op de club..wat is erger:

je fokt een nestje kruisingen omdat je denkt dat daar goede werkhonden uitkomen..
of
je fokt met 2 honden van hetzelfde ras maar deze zijn niet geschikt voor de fok..(rasstandaard voldoet niet)
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Ik weet het.... :pffff: Je fokt een nestje kruisingen die niet aan de rasstandaard voldoen en niet geschikt voor de fok zijn...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Annelies schreef:Ik weet het.... :pffff: Je fokt een nestje kruisingen die niet aan de rasstandaard voldoen en niet geschikt voor de fok zijn...

haha ja zo had ik het nog niet bekeken haha :mrgreen:
Afbeelding

Neeltje

Re: Wat is "erger"

Ongelezen bericht door Neeltje »

RachelleAmericanBulldog schreef:Ok we hadden laatst een discussie op de club..wat is erger:

je fokt een nestje kruisingen omdat je denkt dat daar goede werkhonden uitkomen..
of
je fokt met 2 honden van hetzelfde ras maar deze zijn niet geschikt voor de fok..(rasstandaard voldoet niet)
het is maar net wat je wilt met de honden. Wil je 'n goede werkhond, dan zou ik zeggen doe de kruising, dat is wat je wilt.

Bij de rashonden, ligt er aan hoe erg ze niet geschikt zijn voor de fok. Zijn het ernstige rasstandaard afwijkingen, waardoor of de teef in problemen kan komen. Als er wel leuke honden uit komen, waarom niet?
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

:mrgreen: Moet ff lachen om Annelies haar reactie :ok:

Het lijkt mij beide even erg erger ergst...!!!
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Het ligt er maar net aan wat je verstaat onder 'niet geschikt voor de fok'
Is dat wegens gezondheidsproblemen dan zeg ik, niet doen.
Maar is dat puur om een paar schoonheidsfoutjes, dan zou mij dat niet zo heel veel uitmaken.
Hetzelfde geldt voor een kruising.
Als er op gezondheid wordt gelet, waarom zou dat dan erg moeten zijn?
:zweep:
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
www.woofatwork.nl
Contacteer:

het was gewoon een algemene discussie dus niet specifiek...

ik vond er geen verschil tussen mits alle beesten gezond zijn...

maar de meningen verschilde..vandaar hier de vraag :mrgreen:
Afbeelding

Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Dan ben ik het helemaal met je eens.
Gezondheid is het belangrijkst van alles naar mijn mening.
Daarna komt karakter.
En eerlijk gezegd het uiterlijk op één van de laatste plaatsen.
Natuurlijk is een perfect uitziende hond mooi, maar wat heb je eraan als het dier steeds van alles mankeert?
:zweep:
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Paulala schreef:Dan ben ik het helemaal met je eens.
Gezondheid is het belangrijkst van alles naar mijn mening.
Daarna komt karakter.
En eerlijk gezegd het uiterlijk op één van de laatste plaatsen.
Natuurlijk is een perfect uitziende hond mooi, maar wat heb je eraan als het dier steeds van alles mankeert?
Ik ben geen voorstander van kruisingen fokken..maar er kunnen idd hele mooie goede werkhonden uikomen..zie mij eigen nina (kruising boxer x mechelaar) ..
ik ken ook iemand die in de IPO zit en mechelaars met hollanders kruist ..idd geweldige werkhonden..maar hij let dus wel op waar hij de honden plaatst.

maar ik ken ook zat mensen die met hun ambulletjes fokken omdat ze allebei zo leuk zijn..maar niet aan de rasstandaard voldoen,maar ach ja het zijn ambull's (om nog maar te zwijgen over gezondheidskwesties) en vervolgens staan ze op marktplaats..om weer verkocht te worden aan onwetende mensen :roll:

dus ja voor mij blijft het gelijk..
Afbeelding

Palmuk
Actief

Ongelezen bericht door Palmuk »

Ik zou juist zeggen dat doorfokken met honden die niet 100% okee zijn erger is, dan proberen nieuwe eigenschappen te creeëren door bewust twee gezonde honden te creeëren. Juist doorfokken met fouten heeft veel rassen minder leuk gemaakt (agressieve retrievers, dat soort ongein). Daarentegen is het gericht combineren van raseigenschappen of afwijkende exemplaren de basis van het ontstaan van rassen.
Ik zie zelf niet zo heel veel logica om te stellen dat dingen binnen de FCI niet mogen veranderen. De omstandigheden waarin honden leven zijn immers ook niet constant. Dus waarom zouden rassen die 50 jaar geleden bestonden beter zijn dat rassen die nu ontstaan. Let er wel op dat ik zeg bewust kruisen (ook op gezondheid natuurlijk) en niet puur eens kijken of je een witte rottweiler ofzo kan krijgen.
Ik weet dat ik nu allemaal puristen boos heb, maar het hele doel van rassen lijkt me goede honden hebben met een beetje voorspelbare eigenschappen en niet puur raskenmerken (die naar mijn mening soms ook arbitrair zijn: bij de Tibetaanse Terriër heeft er geloof ik door een tikfout ooit een andere schofthoogte gestaan) in stand houden. Dit alles neemt niet weg dat ik de verschillen in rassen heel interessant vind :).
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Soms zijn honden die buiten de standaard vallen vele malen mooiere en betere honden. Neem bv engelse bull met een snuit. Dat is tegen de standaard, maar daar zou ik prima een nestje mee fokken :ok: buiten de rasstandaard vallen wil niet meteen zeggen dat ze niet geschikt voor de fokkerij zijn.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Wat is erger? Ik laat Pieter fokken met zijn zus, omdat daar vast sportievelingen uit komen. Of ik laat Pieter kindjes maken met mijn kleine zusje, omdat die vast mooie nakomelingen geven.

Gut, wat een vraag zeg :roll:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik vind het allebei niets, kan echt niet kiezen :19:.

De kruisinkjes: Wie zegt dat het goede werkhonden worden? Je kunt het net zo goed treffen dat het hele nest juist de minder prettige eigenschappen van beide ouderdieren heeft.

De rashondjes: De ouders zijn niet voor niets ongeschikt voor de fok, dus zou voor mij ook niet bepaald ideaal te noemen zijn :?.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Marion. schreef:Wat is erger? Ik laat Pieter fokken met zijn zus, omdat daar vast sportievelingen uit komen. Of ik laat Pieter kindjes maken met mijn kleine zusje, omdat die vast mooie nakomelingen geven.

:smile: ik vind jouw vraag eigenlijk makkelijker te beantwoorden :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

RachelleAmericanBulldog schreef:Ok we hadden laatst een discussie op de club..wat is erger:

of

waaraan voldoet de rastandaard niet? Dat vind ik dan een belangrijk punt... een witte borstvlek of witte voetjes, 1 cm te groot of te klein vind ik geen onoverkomelijk probleem als ze wel goed geschikt voor het werk zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Djazz
Actief

Ongelezen bericht door Djazz »

de zwarte labpup van mijn vriendin is direct te boek gezet als een boomer, omdat deze pup welgeteld 5 witte haartjes in zijn nek heeft!!
Maken die 5 witte haartjes de hond nou echt minder labrador? Ik vind het persoonlijk een beetje een lachertje, ik heb nogal veel moedervlekken, maakt dat mij minder mens? daarbij kan het nog heel goed zijn dat die 5 witte haartjes nog verdwijnen....
wees niet bang om langzaam vooruit te gaan...
Afbeelding
grtz Nicolet
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

of
geen idee...

een kruisingnest voor het werk lijkt me niks mis mee. als ik het goed begrepen heb zijn de werkhonden mensen die kruisen daar misschien nog wel preciezer mee dan bij rashonden..

optie 2 ligt aan het ras... er zijn bijvoorbeeld bij de engelse staff types die niet aan de standaard voldoen van nu maar aan de oude standaard en die moet ook behouden blijven.

erfelijke afwijkingen is altijd not done
Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Marion. schreef:Wat is erger? Ik laat Pieter fokken met zijn zus, omdat daar vast sportievelingen uit komen. Of ik laat Pieter kindjes maken met mijn kleine zusje, omdat die vast mooie nakomelingen geven.

dan reageer je toch niet :mrgreen:
Afbeelding

RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
www.woofatwork.nl
Contacteer:

malinois schreef:

of

waaraan voldoet de rastandaard niet? Dat vind ik dan een belangrijk punt... een witte borstvlek of witte voetjes, 1 cm te groot of te klein vind ik geen onoverkomelijk probleem als ze wel goed geschikt voor het werk zijn.

zoals ik al zei het was een open discussie dus geen specifiek iets waar het over ging...
en idd zoals al gezegd bij de engelse bull kunnen ze beter buiten de rasstandaard fokken als volgens de rasstandaard...
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”