Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bij lamsbot minder voer?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Bij lamsbot minder voer?

Ongelezen bericht door Moon »

Dante is superslank maar krijgt corticosteroïden (met als bijwerking overgewicht). Nu krijgt hij geregeld ter recreatie een lamsbot. Nu vraag ik me af of ik hem dan minder gewoon voer moet geven? Heb nl. geen idee hoe voedzaam zo'n kaal bot is?
Ik wil echt voorkomen dat hij sluipenderwijs dik wordt want dat zou heel slecht zijn voor zijn gewrichten (én banden en pezen) en door de bewegingsbeperking zou het een hele klus worden om dat er weer af te krijgen....
Gr. Marijke
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hij eet het bot wel op?
Dan moet je het gewoon zien als voeding.
De reden dat een kaal bot niet geadviseerd wordt is omdat het anders te eenzijdig is. Met vlees eraan krijg je geen overdaad aan bot en calcium.
Maar als je hond af en toe een bot te eten krijgt, ookal is het om de tandjes te poetsen en hij eet hem op, dan kan je dat van zijn gewone voeding af trekken, want het vult wel degelijk. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Moon
Zeer actief

Dante eet kvv, maar zoals ik al zei krijgt hij af en toe een bot om hem weer even bezig te houden, en dat eet hij met huid en haar op :N: :wink: .
Hij is door de cortico's erg hongerig dus ik wilde wel zeker weten dat een bot ook voedzaam is; zou het wel zielig vinden als hij minder voer krijgt als dat niet nodig is...
Bedankt!
Gr. Marijke
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Marijke, is het geen goed idee om bijvoorbeeld 2 dagen i.p.v. kvv een echt goed bevleesd bot als maaltijd te geven? Ook omdat in kvv al veel (ruim voldoende) calcium/bot toegevoegd is.
Denk aan goed bevleesde geiten- of lamsribben, geitenschouder of geiten- of lamsnek. Of misschien kun je ook wel eens een keer een heel konijn geven of eend. Of een zalmkop.
Allemaal voeding waar lekker lang op geknaagd wordt. Bijkomend voordeel is dat je zo ook eens wat andere diersoorten kunt geven als die in kvv verwerkt zijn (meestal kip, rund of lam).

Zoals je weet moet ik Bill schraal houden (nu zeker met zo weinig beweging) en met (fulltime) zelf samenstellen heeft hij geen honger, loopt niet te snaaien of te bedelen. Zelfs niet toen hij Cortaphen kreeg (met als bijwerking honger/dikker worden). En dat was wel anders toen ik nog een paar dagen kvv gaf...
Vlees en bot (en ook orgaan) wat je in grote stukken aanbiedt, blijft langer in de maag zodat je hond ook langer 'voldaan' is.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Rami schreef:Marijke, is het geen goed idee om bijvoorbeeld 2 dagen i.p.v. kvv een echt goed bevleesd bot als maaltijd te geven? Ook omdat in kvv al veel (ruim voldoende) calcium/bot toegevoegd is.
Denk aan goed bevleesde geiten- of lamsribben, geitenschouder of geiten- of lamsnek. Of misschien kun je ook wel eens een keer een heel konijn geven of eend. Of een zalmkop.
Allemaal voeding waar lekker lang op geknaagd wordt. Bijkomend voordeel is dat je zo ook eens wat andere diersoorten kunt geven als die in kvv verwerkt zijn (meestal kip, rund of lam).

Zoals je weet moet ik Bill schraal houden (nu zeker met zo weinig beweging) en met (fulltime) zelf samenstellen heeft hij geen honger, loopt niet te snaaien of te bedelen. Zelfs niet toen hij Cortaphen kreeg (met als bijwerking honger/dikker worden). En dat was wel anders toen ik nog een paar dagen kvv gaf...
Vlees en bot (en ook orgaan) wat je in grote stukken aanbiedt, blijft langer in de maag zodat je hond ook langer 'voldaan' is.
Tja, ik heb daar wel eens over gedacht, maar het lijkt me een hele studie om dat op een verantwoorde manier te doen, dat ten eerste :wink:.
En daar kan ik me nu even niet toe zetten; ben nog zo bezig met het hele lichamelijke gebeuren van Dante. Verder lijkt het me toch wel ingewikkeld voor iemand die geen auto rijdt om alle spullen bij elkaar te 'sprokkelen' :19:
Die lamsbotten haal ik nu bij een islamitisch slagertje hier in de buurt. Die heeft ook kalfspens (schoon), kippenhartjes, kippennekken, lamsribben. Maar daar blijft het dan zo'n beetje bij. Die dingen krijgt hij nu al bij de kvv. Ik gok dan maar zo'n beetje hoeveel kvv en hoeveel van dat andere spul. En hij krijgt (orders van Crama :wink: ) nu iedere dag groenten.
Vooral veel sperciebonen mevrouw :neenee: :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Moon schreef:[
Tja, ik heb daar wel eens over gedacht, maar het lijkt me een hele studie om dat op een verantwoorde manier te doen, dat ten eerste :wink:.
En daar kan ik me nu even niet toe zetten; ben nog zo bezig met het hele lichamelijke gebeuren van Dante. Verder lijkt het me toch wel ingewikkeld voor iemand die geen auto rijdt om alle spullen bij elkaar te 'sprokkelen' :19:
Die lamsbotten haal ik nu bij een islamitisch slagertje hier in de buurt. Die heeft ook kalfspens (schoon), kippenhartjes, kippennekken, lamsribben. Maar daar blijft het dan zo'n beetje bij. Die dingen krijgt hij nu al bij de kvv. Ik gok dan maar zo'n beetje hoeveel kvv en hoeveel van dat andere spul. En hij krijgt (orders van Crama :wink: ) nu iedere dag groenten.
Vooral veel sperciebonen mevrouw :neenee: :wink:
Haha, ja! Nou geef ik ook wel eens groente (verse), kort geblancheerd (want anders eten ze het niet) maar volgens Crama is een hond een alleseter, terwijl ik denk dat een hond vooral toch een carnivoor is. :wink:

Als je 5 dagen kvv geeft en twee dagen zelf zou samenstellen zal Dante echt geen tekorten oplopen en is het dus ook niet ingewikkeld (overigens is het het helemaal zelf samenstellen dat ook niet echt; een beetje de percentages vlees, bot en orgaan en de verschillende diersoorten in de gaten houden en dat is het eigenlijk wel).
En qua 'sprokkelen', ik laat ook wel eens wat thuis bezorgen, er zijn een aantal bedrijven die vlees/barf-producten in Zuid-Holland (netjes verpakt en gelabeld) aan huis bezorgen.

Maar goed, nu lijkt het alsof ik je wat opdring en dat wil ik helemaal niet. :oops:
Ik ga gewoon met Roelfien mee, geef je een goed bevleesd bot kun je dat idd als maaltijd beschouwen! :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”