Zo, we zijn bij de dierenarts geweest.
Tijdens het uitlaten vanmorgen ging het wel met Kaya, maar daarna liep ze weer met d'r kop omlaag en staart naar beneden gedrukt.
Overleg gepleegd met de weekenddierenarts en we konden meteen komen.
Ik heb het laten zien, want ik vond het in eerste instantie te link dat een wildvreemde dierenarts aan haar pijnlijke bek kwam, maar Kaya liet het gelukkig allemaal toe ook bij deze (geduldige en lieve) dierenarts.
Roesje gekregen en toen kon de boel goed bekeken worden en dat is dus niet best
Er zit een echt diep gat tussen twee kiezen in, daarin zat een stuk van een stokje, zeker een cm diep. Dat is eruit gehaald. De boel was flink ontstoken en aan het etteren en de wortels van beide kiezen liggen open.
Maandag moet ik contact met mijn eigen dierenarts opnemen, maar in principe moet ik naar een speciale tandheelkundige kliniek voor dieren, waar ze waarschijnlijk de twee kiezen eruit gaan halen (misschien aan beide zijden twee kiezen).
De kiezen zijn prima gezond, maar door de gaten in het tandvlees, zijn de wortels vrij komen te liggen en dat is natuurlijk hartstikke pijnlijk.
De gaten zijn ontstaan omdat de ruimte tussen deze kiezen te groot is, waardoor er van alles tussen gaat zitten en gaat ontsteken.
Om gezonde kiezen te trekken bij een grote hond, is een enorme klus werd me gezegd en een normale dierenarts doet dit niet. Ik moet dus even maandag overleggen met mijn eigen dierenarts verder.
Antibiotica mee (ik geloof voor 5 dagen, moet ik nog even nakijken) en 3 dagen pijnstilling geven.