Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tandplak

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Silvia
Zeer actief
Contacteer:

tandplak

Ongelezen bericht door Silvia »

welk voer is het beste om tandplak tegen te gaan.

nu lees ik dat vers goed is maar bedoeld men dan ook rodi en smuldier.

want diesel eet alleen dat en die kiezen van hem zijn helemaal geel.
Groetjes Silvia en Diesel
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik poets de tanden en kiezen ook regelmatig...dus 2x per week.
Ook lekkere harde kauwbotten kan helpen tegen tandplak.

Jacqueline
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Veel laten kluiven, en een penslap af en toe helpt hier heel goed.

Dus geen gemalen pens, maar echt een lap waar hij op moet kauwen.

Wel goed opletten of hij het inderdaad kauwt en scheurt. Niet dat hij te grote stukken inslikt enzo.
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Gewoon de tanden poetsen,ik doe het 1 keer per week.
Afbeelding
Murphybull

Ongelezen bericht door Murphybull »

Onze murphy had eerder ook veel last van tandplak en tandsteen op brok, overgezet naar BARF en ging veel beter, maar voor de tandsteen en tandplak helpen vooral de eendenekken, kalfsknars en karassen het beste naar mijn mening :ok:
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Ik zou ook eens wat botjes geven of inderdaad een lap vuile pens. Het is natuurlijk belachelijk ( niet persoonlijk bedoeld!!) dat mensen de tanden van hun hond gaan poetsen. Dat zegt al genoeg over het voer niet waar :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Geef hier 3 x in de week een lamsbot of bekken (van de Islamitische slager). Ze hebben allebei een schoon gebit :ok:
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Contacteer:

Ester&Lara schreef:Ik zou ook eens wat botjes geven of inderdaad een lap vuile pens. Het is natuurlijk belachelijk ( niet persoonlijk bedoeld!!) dat mensen de tanden van hun hond gaan poetsen. Dat zegt al genoeg over het voer niet waar :wink:
Toch beter om dan ff te poetsen,dan een hond met rotte tanden,die je teveel ziet rond lopen.Het is toch ook niet belachelijk om een hond zijn vacht te kammen of te wassen.
Kayleigh heeft overigens van zichzelf spietwitte mooie tanden,ik poets ze dat ze eraan gewend is en blijft,Bowie's tanden worden erg vlug vies,ligt dus niet altijd aan het voer,ze eten hetzelfde.
Ik heb ook ruim 1,5 jaar gebarfd en ja,Bowie's tanden waren schoon,maar wel voor de helft af gesleten.
Trouwens de vraagsteller zijn hond eet rodi,dus geen brokken.
Afbeelding
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Bea. schreef:
Ester&Lara schreef:Ik zou ook eens wat botjes geven of inderdaad een lap vuile pens. Het is natuurlijk belachelijk ( niet persoonlijk bedoeld!!) dat mensen de tanden van hun hond gaan poetsen. Dat zegt al genoeg over het voer niet waar :wink:
Toch beter om dan ff te poetsen,dan een hond met rotte tanden,die je teveel ziet rond lopen.Het is toch ook niet belachelijk om een hond zijn vacht te kammen of te wassen.
Kayleigh heeft overigens van zichzelf spietwitte mooie tanden,ik poets ze dat ze eraan gewend is en blijft,Bowie's tanden worden erg vlug vies,ligt dus niet altijd aan het voer,ze eten hetzelfde.
Ik heb ook ruim 1,5 jaar gebarfd en ja,Bowie's tanden waren schoon,maar wel voor de helft af gesleten.
Dan vraag ik me af wat voor botten je gegeven hebt want dit is niet normaal.
En KVV is in mijn ogen ook geen optimale voeding. :wink: Een optimale voeding is in mijn ogen een voeding waarbij de tanden worden gebruikt. KVV mag dan wel rauw zijn maar draagt verder niet ( voldoende ) bij het onderhoud van het gebit.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

een lap vlees heb ik al eens geprobeerd te geven maat dat doet ie niet. hij slert het overal heen en soebelt er op.

zelfs een koekje wat te groot is laat hij vaak liggen.

ik denk dat ik dus aan een tandenborstel moet geloven?
Groetjes Silvia en Diesel
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Silvia schreef:een lap vlees heb ik al eens geprobeerd te geven maat dat doet ie niet. hij slert het overal heen en soebelt er op.

Dat zit er dan wel in :wink:
Geen probleem hoor. Je hoeft alleen de buitenkant te poetsen :ok:
Neem er wat goede hondentandpasta bij dan vindt hij het nog lekker ook :mrgreen: :smile:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator

Silvia schreef:een lap vlees heb ik al eens geprobeerd te geven maat dat doet ie niet. hij slert het overal heen en soebelt er op.

Een lap vlees is wat anders dan een lapje vuile pens! Ik heb 4 jaar lang lopen klunzen met een hond die snel gele tanden en kiezen kreeg met harde randjes tegen de rand van het tandvlees die ik geregeld weg moest bikken. Bovendien at hij ook slecht (deed een uur over een maaltijd en liet vaak de helft staan). Ben overgestapt op rauw vlees, kvv en botten: hij eet met smaak álles op en zijn gebit is brandschoon zonder dat ik daar nog maar iets aan hoef te doen (hij is nu 6). Misschien dat je toch nog eens kunt uitproberen wat hij wel lekker vind en wat meteen het gebit reinigt :wink:
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik word ook een beetje kriegelig van al die tandenpoetsverhalen de laatste tijd, met name na de maand van de gebitsverzorging. Ik snap niet dat dierenartsen en diervoederfabrikanten de link niet leggen met slechte/verkeerde voeding.... Mijn kat had vreselijke tanden toen ze nog brokjes kreeg, ook die zogenaamde dentaltroep. Hielp geen zier. Toen ik 2 jaar geleden haar tande had laten schoonmaken ben ik rauw gaan voeren en de tandplak is nooit meer teruggekomen!

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Contacteer:

Ester&Lara schreef:
Bea. schreef:
Dan vraag ik me af wat voor botten je gegeven hebt want dit is niet normaal.
En KVV is in mijn ogen ook geen optimale voeding. :wink: Een optimale voeding is in mijn ogen een voeding waarbij de tanden worden gebruikt. KVV mag dan wel rauw zijn maar draagt verder niet ( voldoende ) bij het onderhoud van het gebit.
Het waren knoken,inderdaad te hard,kon hier in de buurt geen ribben etc. aan komen,daarom ben ik ook gestopt met barfen.
Dan nog zijn ze bij Mickey amper afgesleten,die had dezelfde botten en bij Bowie dus wel.Hij zal vast een zwakker gebit hebben.
Gisteren ben ik naar de dierenarts geweest en ik kreeg een compliment,hij had nog nooit honden gezien van die leeftijd,wiens tanden 100 % schoon waren.
Verder is het natuurlijk ook zo dat wanneer je vind dat poetsen niet normaal is,het dat voor ons misschien ook wel niet is,ook iets om over na te denken,die rimboemensen poetsen namelijk ook geen tanden en die zien er meestal prachtig uit,hun tanden dan,behalve dan bij oudere mensen.
Ik poets ze maar 1 keer per week en daar doe ik 5 minuutjes over,de honden vinden het verder leuk en ik zie niet in waarom ik het dan zou laten,ik doe het overigens met een elektrisch borstel :wink:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Bea. schreef: Het waren knoken,inderdaad te hard,kon hier in de buurt geen ribben etc. aan komen,daarom ben ik ook gestopt met barfen.
:
hoi Bea.
dat was denk ik toen je jaren geleden begon met barfen?
overigens heeft knoken eten niet veel met barfen te maken :wink: niet barfhonden en knoken kunnen dezelfde problemen met hun gebit krijgen.
Afbeelding
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Wanneer je je hond 1x per dag te eten geeft (een kvv) en daarbij 1x per week een flinke lap vuile pens of een mooi stuk vlees met bot geeft worden de tandjes snel schoner.

Ik heb hier drie dieren van brok naar vers zien gaan en alledrie hebben prachtige tandjes! Zonder tandsteen of geïrriteerd tandvlees wat ze daarvoor wel hadden.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik geef voor het gebit Pens lappen(ze worden zeer gewaardeerd), en afentie iets met bot(lams ribben ofzo) :ok:
Bea.
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:
Bea. schreef: Het waren knoken,inderdaad te hard,kon hier in de buurt geen ribben etc. aan komen,daarom ben ik ook gestopt met barfen.
:
hoi Bea.
overigens heeft knoken eten niet veel met barfen te maken :wink: niet barfhonden en knoken kunnen dezelfde problemen met hun gebit krijgen.
Ja,dit is een jaar of 5 geleden,klopt.
Ik wil alleen maar zeggen dat ik met ze 1 keer per week poetsen toch echt niet slecht behandel.Soms krijg je hier op het hondenforum het gevoel dat wanneer je brokken geeft,je eigenlijk erg slecht voor je hond zorgt,terwijl ook ik het beste met ze voor heb en ik vind nog steeds dat ik dan beter 1 keer per week kan poetsen dan een hond te hebben waarbij de tanden uit hun mond zweren of je ze al vanaf 5 meter afstand ruikt,verschrikkelijk vind ik dat.
Als ik dan van de dierenarts zo'n compliment krijg dat mijn honden er prachtig uitzien,ben ik toch echt niet verkeerd bezig.
Afbeelding
alm@
moderator

Bea. schreef:
ien schreef:
:
hoi Bea.
Ja,dit is een jaar of 5 geleden,klopt.
Ik wil alleen maar zeggen dat ik met ze 1 keer per week poetsen toch echt niet slecht behandel.Soms krijg je hier op het hondenforum het gevoel dat wanneer je brokken geeft,je eigenlijk erg slecht voor je hond zorgt,terwijl ook ik het beste met ze voor heb en ik vind nog steeds dat ik dan beter 1 keer per week kan poetsen dan een hond te hebben waarbij de tanden uit hun mond zweren of je ze al vanaf 5 meter afstand ruikt,verschrikkelijk vind ik dat.
Als ik dan van de dierenarts zo'n compliment krijg dat mijn honden er prachtig uitzien,ben ik toch echt niet verkeerd bezig.
Ze zorgt niet slecht voor je hond hoor als je brokken geeft :wink: Ik geef s'morgens brok en s'avonds vers en botten en ze hebben gelukkig een goed gebit waar ik niks aan hoef te doen. Je kan ook pech hebben en een hond hebben met een slecht gebit ondanks al het gebarf :19: Mijn vorige hondje een Jack Russeltje had dat, moest ik ondanks de rauwe botten én poetsen 1x per jaar het gebit laten schoonmaken en op zijn 16e zijn er nog 3 kiezen getrokken omdat die helemaal ontstoken waren. Sommige honden zijn nou eenmaal 'gezegend' met een slecht gebit, wat je er ook aan doet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”