Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vacht golden retriever

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

romda40
Vaste gebruiker

vacht golden retriever

Ongelezen bericht door romda40 »

is het borstelen van het vacht van een golden retriever voldoende of moet er meer gebeuren zoals bv trimmen, knippen noem maar op. ze is nu 1 jaar en ik denk dat oud en nieuw haar door elkaar zit. ik borstel en kam bijna iedere dag en haal veel loszittend haar eraf.

@Graag wil ik ook ervaringen van andere golden retriever bezitters hoe de vacht van de hond zich houdt als de hond gecastreerd is.
leef bij de dag van vandaag!Gisteren is voorbij; morgen komt nog.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ik zou eerst stoppen met elke dag kammen,je haalt er zoveel af omdat de huid geen rust krijgt om te herstellen.ik kam mijn flatcoateds hoogstens 1keer in de week maar ook wel is 1keer in de maand en ik haal er geen bergen af. een golden kan naar de kapper,ik zelf vindt het mooier en netter staan als de voetjes mooi rond geknipt zijn en de staart mooi geknipt is,die dikke haren bij de hals weg zijn. ik zou het niet zelf doen als je geen ervaring er in hebt.de vacht kan enorm veranderen in een dikke onverzorgde niet met de kam er door heen te gaan vacht,of zoals de flat die ik zo straks behandeld heb in een vlassige fluffie vacht die werkelijk alle kanten op staat behalve de goeie en dan zou een trimbeurt eens in de 3maanden niet verkeerd zijn.maar waarom wil je castreren?
Afbeelding

jemble 5 maanden
romda40
Vaste gebruiker

we zijn aan het overdenken wat wijsheid is. de voor en nadelen op een rij zeg maar. Heb er al een vraag over geplaatst bij medisch wat betreft de voor en nadelen. ben nu aan het uitzoeken hoe het met de vacht gaat als ze geholpen is
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

hier ook een Golden van net een jaar die vreselijk haart, ik pluk nu 1 keer per week zn broek want daar vallen hele plukken uit, zn vacht is verd hardstikke mooi en borstelen of kammen doe ik heel weinig, mn vriend die eigenlijk zn eigenaar is wil hem laten castreren, maar door alles wat ik hier geleerd heb ben ik het daar niet mee eens eigenlijk, Oz is totaal niet dominant, kan met reuen en teven heel goed overweg ( nog steeds ) dus ik vind t niet zo nodig eigenlijk :wink:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik kam ze bijna nooit, alleen als ze in de rui zijn. Verder gaan ze 2x per jaar naar de trimmer en krijgen ze een goede beurt.
Castreren van een Golden zou ik heeeeeeeel diep over nadenken. Dan krijgen ze namelijk wel een rotvacht die je wekelijks moet borstelen :wink:
scooby1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door scooby1 »

Spike laat ik 1 keer per jaar naar de trimmer gaan
voor hem is dit nu de 2e keer, want zijn vorige eigenaar deed dat nooit.
hij is nu 4 jaar
hij begint als het haar te lang wordt, zicht steeds meer te krabben en dan is het hoog tijd dat het eraf moet
zeker nu het zwemweer er aan zit te komen
Spike borstel ik ook maar 1 keer per week
hij is niet geholpen en ben dat ook niet van plan, maar zijn haar is altijd vrij zacht en erg krullend
Willeke, Scooby & Spike

Afbeelding
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer

Ongelezen bericht door pia zz »

Ongeveer 1 maal per week borstel ik Yorick en ik trim hem ongeveer 3 keer per jaar ( broek, poten, buik hals ,borst en oren. ) Omdat ik ander iedere dag een pens vol werk heb met schoonmaken, hij zwemt namelijk bijna dagelijks bij ons in het bos en dan lekker rollen door het zand :mrgreen:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Hier ook een weekelijkse borstelbeurt.
Bij Donna is het eigenlijk alleen om klitjes achter haar oren te voorkomen, maar Megan (is gecastreerd waardoor haar vacht enorm achteruit is gegaan, krullerig en een enorme ondervacht die snel vervilt) moet ik echt iedere week doen, anders kom ik er niet meer doorheen vanwege de klitten in de ondervacht. Ook verhaart Megan het hele jaar door, ook veroorzaakt door de castratie
Twee keer per jaar trim ik mijn meiden.

Maar als het niet nodig is moet je een Golden niet laten castreren.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

romda40 schreef:we zijn aan het overdenken wat wijsheid is. de voor en nadelen op een rij zeg maar. Heb er al een vraag over geplaatst bij medisch wat betreft de voor en nadelen. ben nu aan het uitzoeken hoe het met de vacht gaat als ze geholpen is
Wijsheid voor wie, als ik vragen mag?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
romda40
Vaste gebruiker

wijsheid voor mezelf. het is mijn eerste hond. ervaringen vraag ik hier. van een vacht die verpest is door castratie had ik nog nooit gehoord, tot voor kort, vandaar de info. De een zegt wel castreren de andere zegt niet doen. Ik wil een goede beslissing nemen en vraag hier informatie, vandaar de uitdrukking wat is wijsheid.
MoniqueDM
Zeer actief

Wijsheid is: niet doen!!!
Alleen als het niet anders kan vanwege medische redenen.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

romda40 schreef:wijsheid voor mezelf. het is mijn eerste hond. ervaringen vraag ik hier. van een vacht die verpest is door castratie had ik nog nooit gehoord, tot voor kort, vandaar de info. De een zegt wel castreren de andere zegt niet doen. Ik wil een goede beslissing nemen en vraag hier informatie, vandaar de uitdrukking wat is wijsheid.
En als je het aan de mensen van de castratenhond vraagt, is het altijd "mijn hond heeft nu eenmaal een rotvacht". Ik ken heel wat Goldens, en iedere castraat heeft zo'n zijdeachtige vacht die heel snel klit. Hoe toevallig :denken:
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Je kan ze laten ontwollen bij de trimster, zodat ze van dat oude haar af komen.
pia zz
Zeer actief
boxer

Marion. schreef: En als je het aan de mensen van de castratenhond vraagt, is het altijd "mijn hond heeft nu eenmaal een rotvacht". Ik ken heel wat Goldens, en iedere castraat heeft zo'n zijdeachtige vacht die heel snel klit. Hoe toevallig :denken:
Yorick is 2 jaar geleden ook gecastreerd , maar zijn vacht is nog steeds tip top in orde, niks geen overmatige wollige ondervacht, niks geen klitten, gewoon normaal haar.

Afbeelding
Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ook als trimster kan ik je alleen maar aanraden om je Golden níet te laten castreren tenzij medisch noodzakelijk.

Met een gecastreerde Golden moet je wel vaker naar de trimmer en da's kassa voor ons ;-) maar écht mooi krijgen ook wij die vacht niet meer dus is het dan een frustrerend klusje. Trimmers houden niet van frustratie, vandaar dat we baarmoeders en ballen van honden met een vacht vergelijkbaar als van een Golden liever op hun plaats houden.

Wanneer je Golden professioneel getrimd wordt zal het verharen ook een stuk minder zijn.
pia zz
Zeer actief
boxer

Rosita Compagner schreef:

Met een gecastreerde Golden moet je wel vaker naar de trimmer en da's kassa voor ons ;-) maar écht mooi krijgen ook wij die vacht niet meer
Waarop baseer je dit, heb je veel goldens in de salon, ik ken er zelf ook verscheidene, maar heb van alle "geholpen "honden eigenlijk maar 1 gezien ,waarvan de vacht ruiger was geworden. :denken: :denken: Ik trim mijn hond zelf en doe dit 3 maal per jaar, lijkt me toch niet zo vaak.
Afbeelding

Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Borstelen doe ik ongeveer 1 keer per 2/3 weken. Als ze in de rui zijn vaker. Ik trim onze honden zelf.

Castreren zou ik niet doen, mits het medisch noodzakelijk is. De vacht wordt over het algemeen veel wolliger en dikker, wat weer meer klit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

pia zz schreef:
Rosita Compagner schreef:

Met een gecastreerde Golden moet je wel vaker naar de trimmer en da's kassa voor ons ;-) maar écht mooi krijgen ook wij die vacht niet meer
Waarop baseer je dit, heb je veel goldens in de salon, ik ken er zelf ook verscheidene, maar heb van alle "geholpen "honden eigenlijk maar 1 gezien ,waarvan de vacht ruiger was geworden. :denken: :denken: Ik trim mijn hond zelf en doe dit 3 maal per jaar, lijkt me toch niet zo vaak.
Ik baseer dit op ruim 25 jaar ervaring als hondentrimster. Jouw Yorick is de uitzondering die de regel bevestigt, laten we het daar op houden ;-) :ok:
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Juda is een gecastreerde Golden en zijn vacht is er vreselijk op achteruit gegaan. Zeg maar rustig een ramp, vooral nu hij weer veel in het water zit. Een klittebaal en niet meer doorheen te kammen. Hij wordt om de drie maanden getrimd. Als er geen medische noodzaak is, niet castreren!
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby Speerstra »

Normaal wordt de Golden uitsluitend in het voor- en najaar gedaan omdat deze dan ook in de rui zit. Indien je dit buiten de ruiperiodes gaat doen dan stimuleer je de onderwol waardoor de vacht weer dikker van wordt. Wel spijtig dat je in zo'n circulatie zit....
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”