Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bijwerkingen Moderin
Moderator: moderatorteam
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Bijwerkingen Moderin
Dante heeft een flinke kuur Moderin (corticosteroïden) achter zijn kiezen. Zit nu nog op een onderhoudsdosis van 2x 4mg. om de dag. Tot nu toe valt het mij mee wat ik aan bijwerkingen zie. Vooral in het begin wat vaker en meer plassen en hij was toen wat hongeriger. Op dit moment merk ik niets. Het zou kunnen dat hij iets dikker is geworden, maar helaas werkte de weegschaal bij het laatste bezoek aan de arts niet, dus dat weet ik niet helemaal zeker. Ik vraag me dus af of die bijwerkingen later pas gaan optreden, bij langer gebruik?
Gr. Marijke

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ja, meestal reageren honden veel later op bijwerking als gewichtstoename dan mensen. Mijn dierenarts zegt dat je Prednison echt minstens een jaar moet geven voor ze er dikker van gaan worden.
Ik heb hier de bijsluiter van Moderin voor je Marijke. Misschien heb je er iets aan:
Productnaam
moderin 4 mg
Leverancier
Pfizer
Postbus Postbus 37
Postcode 2900 AA Capelle a/d IJssel
Land NL
Telefoon 010 - 4064600
Fax 010 - 4064293
Farmaceutische vorm
Tablet.
Samenstelling
Per tablet 4 mg methylprednisolon.
Eigenschappen
Methylprednisolon geeft een afdoende anti-inflammatoire werking bij gebruik in lage doses, met een goede verdeling tussen anti-inflammatoire werking en mineraal-corticoïde activiteit. Zout- en waterretentie zijn relatief gering. Snel verlichting van de pijn, afnemen van de zwelling of ontsteking en verbetering van de motoriek.
Doeldier
Hond, kat.
Indicaties
Orthopedische en inflammatoire aandoeningen van het bewegingsapparaat: spier-, gewrichts-, skeletaandoeningen, veroorzaakt door trauma en reuma en als adjuvans bij de therapie van aandoeningen zoals arthritis, synovitis, myositis en tendinitis. Toxi-infectieuze aandoeningen: acute infecties in combinatie met specifieke antimicrobiële therapie. Allergische aandoeningen: van de respiratoire tractus: astma bronchiale; van de huid: allergische dermatitis, urticaria, dermatosen in combinatie met pruritis.
Contra-indicaties
Virusinfecties, diabetes mellitus, osteoporose, hartafwijkingen, nierafwijkingen, schimmelinfecties, cornea ulcera, brandwonden, toediening in hoge doseringen aan drachtige dieren.
Bijwerkingen
Mogelijke abortus in het laatste derde deel van de dracht; afnemende weerstand tegen alle ziekteverwekkers: verhoogde kans op septicaemie en septische cystitis, maskering van infecties, immunosuppressieve werking; bijniersuppressie bij langer durende behandeling met kans op bijnierinsuffiëntie bij belasting van het dier zoals stress en bij acuut stoppen van de therapie; katabolisme met als gevolg: spieratrofie, myopathie en vertraging van de wondgenezing; osteoporose; remming van de lengtegroei van beenderen; huidatrofie; diabetes mellitus; polyurie, polydipsie; polyfagie; euforie; ulceraties in het gastro-intestinale systeem; pancreatitis; hyperlipidemie; toename van de lipolysis; vettige infiltratie van de lever met steroïd hepatopathie; remming van het hypothalamus-hypofyse-bijniersschorssysteem; afname van de thyroïd synthese; toename van de parathyroïd synthese; morbus Cushing.
Dosering/Toediening
Oraal. Bij acute aandoeningen: 0,05-0,6 mg methylprednisolon per kg l.g. per dag. Bij chronische aandoeningen: 0,3-0,6 mg methylprednisolon per kg l.g. per dag gedurende 3 dagen; vervolgens 0,15-0,3 mg methylprednisolon per kg l.g. per dag gedurende 5 dagen; vervolgens 0,15-0,3 mg methylprednisolon per kg l.g. om de andere dag; met intervallen van een week wordt de dosering gehalveerd, tot de minimaal werkzame dosering is bereikt. Hond om 8.00 uur ''s morgens en kat om 22.00 uur ''s avonds doseren in verband met het verschil in dagritme.
Houdbaarheidstermijn
5 jaar, indien bewaard bij kamertemperatuur (15-25°C).
Verpakking
Pot à 1000 tabletten.
Registratienummer/Kanalisatiestatus
REG NL 7906 UDA
Ik heb hier de bijsluiter van Moderin voor je Marijke. Misschien heb je er iets aan:
Productnaam
moderin 4 mg
Leverancier
Pfizer
Postbus Postbus 37
Postcode 2900 AA Capelle a/d IJssel
Land NL
Telefoon 010 - 4064600
Fax 010 - 4064293
Farmaceutische vorm
Tablet.
Samenstelling
Per tablet 4 mg methylprednisolon.
Eigenschappen
Methylprednisolon geeft een afdoende anti-inflammatoire werking bij gebruik in lage doses, met een goede verdeling tussen anti-inflammatoire werking en mineraal-corticoïde activiteit. Zout- en waterretentie zijn relatief gering. Snel verlichting van de pijn, afnemen van de zwelling of ontsteking en verbetering van de motoriek.
Doeldier
Hond, kat.
Indicaties
Orthopedische en inflammatoire aandoeningen van het bewegingsapparaat: spier-, gewrichts-, skeletaandoeningen, veroorzaakt door trauma en reuma en als adjuvans bij de therapie van aandoeningen zoals arthritis, synovitis, myositis en tendinitis. Toxi-infectieuze aandoeningen: acute infecties in combinatie met specifieke antimicrobiële therapie. Allergische aandoeningen: van de respiratoire tractus: astma bronchiale; van de huid: allergische dermatitis, urticaria, dermatosen in combinatie met pruritis.
Contra-indicaties
Virusinfecties, diabetes mellitus, osteoporose, hartafwijkingen, nierafwijkingen, schimmelinfecties, cornea ulcera, brandwonden, toediening in hoge doseringen aan drachtige dieren.
Bijwerkingen
Mogelijke abortus in het laatste derde deel van de dracht; afnemende weerstand tegen alle ziekteverwekkers: verhoogde kans op septicaemie en septische cystitis, maskering van infecties, immunosuppressieve werking; bijniersuppressie bij langer durende behandeling met kans op bijnierinsuffiëntie bij belasting van het dier zoals stress en bij acuut stoppen van de therapie; katabolisme met als gevolg: spieratrofie, myopathie en vertraging van de wondgenezing; osteoporose; remming van de lengtegroei van beenderen; huidatrofie; diabetes mellitus; polyurie, polydipsie; polyfagie; euforie; ulceraties in het gastro-intestinale systeem; pancreatitis; hyperlipidemie; toename van de lipolysis; vettige infiltratie van de lever met steroïd hepatopathie; remming van het hypothalamus-hypofyse-bijniersschorssysteem; afname van de thyroïd synthese; toename van de parathyroïd synthese; morbus Cushing.
Dosering/Toediening
Oraal. Bij acute aandoeningen: 0,05-0,6 mg methylprednisolon per kg l.g. per dag. Bij chronische aandoeningen: 0,3-0,6 mg methylprednisolon per kg l.g. per dag gedurende 3 dagen; vervolgens 0,15-0,3 mg methylprednisolon per kg l.g. per dag gedurende 5 dagen; vervolgens 0,15-0,3 mg methylprednisolon per kg l.g. om de andere dag; met intervallen van een week wordt de dosering gehalveerd, tot de minimaal werkzame dosering is bereikt. Hond om 8.00 uur ''s morgens en kat om 22.00 uur ''s avonds doseren in verband met het verschil in dagritme.
Houdbaarheidstermijn
5 jaar, indien bewaard bij kamertemperatuur (15-25°C).
Verpakking
Pot à 1000 tabletten.
Registratienummer/Kanalisatiestatus
REG NL 7906 UDA
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- Moon
- Zeer actief
Die had ik al gevondenMoniqueDM schreef:Ja, meestal reageren honden veel later op bijwerking als gewichtstoename dan mensen. Mijn dierenarts zegt dat je Prednison echt minstens een jaar moet geven voor ze er dikker van gaan worden.
Ik wilde alleen weten wat de ervaringen in de praktijk waren. Volgens de orthopeed geeft Moderin minder bijwerkingen dan Prednison. Was ik dus benieuwd naar
Gr. Marijke

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Moderin is ook een Prednison-achtige.
Moderin staat er om bekend dat het inflammatoire reacties van de huid tegengaat.
Ik geef Donna in de zomer ook vaak een kuurtje Moderin. Donna is allergisch voor één of ander onkruid (vermoedelijk berenklauw) en dan krijgt ze vanaf haar hals, doorlopend naar de liezen een vuurrode huid en ze vergaat van de jeuk. Daar helpt Moderin vrij goed tegen.
Ik zou het liever niet gebruiken, maar soms moet je kiezen uit twee kwaden
.
Moderin staat er om bekend dat het inflammatoire reacties van de huid tegengaat.
Ik geef Donna in de zomer ook vaak een kuurtje Moderin. Donna is allergisch voor één of ander onkruid (vermoedelijk berenklauw) en dan krijgt ze vanaf haar hals, doorlopend naar de liezen een vuurrode huid en ze vergaat van de jeuk. Daar helpt Moderin vrij goed tegen.
Ik zou het liever niet gebruiken, maar soms moet je kiezen uit twee kwaden
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- Moon
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
Willow is enorm dik van de Moderin geworden, die kreeg het voor zn hernia.
Schrik niet hij is van 7 naar 12 kilo gegaan. En overmatig eten deed hij niet.
we zijn nu bezig om met Yarvithan 'm af te laten vallen, omdat alle andere dingen niet meer werkten.
Gaat vrij goed moet ik zeggen, hij is al 2 kilo kwijt.
we zijn nu bezig om met Yarvithan 'm af te laten vallen, omdat alle andere dingen niet meer werkten.
- Moon
- Zeer actief
ZóEukalipta schreef:Willow is enorm dik van de Moderin geworden, die kreeg het voor zn hernia.
(vragen, vragen, vragen
Gr. Marijke

- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
Willow heeft een halfjaar op Moderin gestaan. En daarna is ie enorm gaan uitdijen. Maar hij heeft 't ook aan zn nieren, dus het is een combinatie van dingen geweest.
Nu staat ie op nierdieet en hij is aan het afvallen.
En nee die moderin krijgt hij niet meer. Als hij last heeft dan krijgt hij wat ontspanners en pijnstillers. Meer niet.
En nee die moderin krijgt hij niet meer. Als hij last heeft dan krijgt hij wat ontspanners en pijnstillers. Meer niet.
- Moon
- Zeer actief
Nou in ieder geval iets om rekening mee te houden! Ik weet nog niet hoelang Dante op Moderin blijft staan. Ik ben Dante's leven lang al bezig om hem op gewicht te houden; hij was altijd aan de schrale kant, soms zelfs wat tè mager. Te dik worden is dus nieuw voor mijEukalipta schreef:Willow heeft een halfjaar op Moderin gestaan. En daarna is ie enorm gaan uitdijen. Maar hij heeft 't ook aan zn nieren, dus het is een combinatie van dingen geweest.
Gr. Marijke