Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
6 maand en dan al laten steriliseren?
Moderator: moderatorteam
-
bri
- Zeer actief
6 maand en dan al laten steriliseren?
gisteren tijdens de puppycursus waren er een aantal eigenaren die het erover haden om hun hond al te laten steriliseren.
er was zelfs al een reu van 5 maand die al was gecastereerd. toen we er even over aan het discussieren waren lagen de meningen nogal uiteen over dit ow.
volgens de een kun je teven het beste laten steriliseren voor de eerste loopsheid, dus rond een halfjaar omdat zo de kans op baarmoederhalskanker wordt verminderd en de hond gemiddeld 2 jaar langer te leven heeft.
volgens iemand anders kun je ze het beste 1 a 2 keer loops laten worden omdat anders de baarmoeder kan verzakken.
kortom: ik heb nu geen idee.
wie heeft er hier meer verstand van?
er was zelfs al een reu van 5 maand die al was gecastereerd. toen we er even over aan het discussieren waren lagen de meningen nogal uiteen over dit ow.
volgens de een kun je teven het beste laten steriliseren voor de eerste loopsheid, dus rond een halfjaar omdat zo de kans op baarmoederhalskanker wordt verminderd en de hond gemiddeld 2 jaar langer te leven heeft.
volgens iemand anders kun je ze het beste 1 a 2 keer loops laten worden omdat anders de baarmoeder kan verzakken.
kortom: ik heb nu geen idee.
wie heeft er hier meer verstand van?
De weg is lang als je blijft struikelen
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
-
joline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Takkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
- Aantal honden: 1
steriliseren moet niet een vanzelfsprekend iets zijn. Het lijkt wel als je met de pup voor de inenting komt bij de dierenarts, dat ze dan gelijk al een afspraak willen maken voor het castreren. Dit vind ik te gek voor woorden.
Gebruik de zoekfunctie eens, er is hier al heel veel over gediscusieerd. En het is goed om je er in te verdiepen of je het wel of niet laat doen. Als je erin gaat verdiepen, dan lees je dat het niet zo vanzelfsprekend is.
Gebruik de zoekfunctie eens, er is hier al heel veel over gediscusieerd. En het is goed om je er in te verdiepen of je het wel of niet laat doen. Als je erin gaat verdiepen, dan lees je dat het niet zo vanzelfsprekend is.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik laat niks in m'n honden snijden als het niet nodig is, zowel reu als teef.
doe ik bij mezelf toch ook niet waarom dan wel bij m'n maatje
doe ik bij mezelf toch ook niet waarom dan wel bij m'n maatje

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Mijn teefje is bij haar vorige eigenaar gecastreerd met 8 maanden (weet niet of ze loops geweest is). De baarmoeder is blijven zitten, eileiders- en eierstokken zijn weggehaald. Zouden er nog baarmoederproblemen kunnen ontstaan? Mijn reu is ook gecastreerd (prostaatproblemen). Beiden zijn kerngezond en superslank maar dat is idd iets wat je goed in de gaten moet houden. Zou het zelf ook niet onnodig laten doen.Martijn schreef:Baarmoederhalskanker is niet het grootste gezondheidsrisico.
Dat is obesitas en de daarbij horende gewrichtsklachten. En daar heeft castratie een veroorzakend effect op.
Mensen laten hun teef niet castreren voor haar gezondheid maar voor hun eigen gemak.
Het is totale onzin om te doen alsof het beter voor een hond is om organen te verwijderen. Bij sommige honden die problemen met die organen hebben kan dat een oplossing zijn, ja. Maar standaard verwijderen heeft niets met gezondheidszorg te maken.
Problemen met de baarmoeder en melkklieren komen inderdaad niet of bijna niet meer voor na een vroege castratie. Maar zeggen dat een hond daarom gezonder oud wordt is echt veel te simplistisch. Er is meer aan een gezonde hond dan geen tumoren of baarmoederonsteking.
Daarnaast is gezondheid belangrijk maar niet enige doel.
Ik blijf erbij dat jan met de hond niet om gezondheidsredenen laat castreren maar om het gemak. Is niet eens een heel slechte reden maar zeg dat dan gewoon.

- alm@
- moderator
- starfleet
- Erelid
Ik zou sowieso de hond een keer loops laten worden. Ook steriliseren voor de derde loopsheid heeft nog een gunstig effect op het oinstaan van mamatumoren. Verder heeft Martijn al opgeschreven hoe ik erover denk. Een hoop blabla omdat mensen het maar lastig vinden een reu met ballen en een teefje dat loops wordt.
Anne
Anne
- dorien83
- Actief
ik heb ook op een puppycursus de tip gekregen om shaila te laten steriliseren voor haar eerste loopsheid.
aangezien ik mijn katten ook vroeg laat castreren en sterilisren zodat ze niet voor nog meer katten overschot zorgen.
leek het me ook een logische stap voor mijn hond.
mijn reden had ook met de gezondheid te maken. wat ze allemaal kon krijgen als je het niet deed etc. ( verteld door de dokter) ook wilde ik zeker niet dat ze puppy's zou krijgen omdat ze teveel kwaaltjes heeft en ik bang was dat ik de loopsheid niet door zou hebben. aangezien dit mijn eerste hond is.
dus het is bij voor de gezondheid geweest en inderdaad ook voor mijn eigen gemak. gewoon onbezorg het park in kunnen gaan en niet bang hoeven te zijn dat er een mannetje boven op haar springt.
nou weet ik niet of ik het weer zo snel zou doen.
gelukkig is alles goed gegaan en werd ze ook niet incontinent maar dat had anders kunnen lopen.
aangezien ik mijn katten ook vroeg laat castreren en sterilisren zodat ze niet voor nog meer katten overschot zorgen.
leek het me ook een logische stap voor mijn hond.
mijn reden had ook met de gezondheid te maken. wat ze allemaal kon krijgen als je het niet deed etc. ( verteld door de dokter) ook wilde ik zeker niet dat ze puppy's zou krijgen omdat ze teveel kwaaltjes heeft en ik bang was dat ik de loopsheid niet door zou hebben. aangezien dit mijn eerste hond is.
dus het is bij voor de gezondheid geweest en inderdaad ook voor mijn eigen gemak. gewoon onbezorg het park in kunnen gaan en niet bang hoeven te zijn dat er een mannetje boven op haar springt.
nou weet ik niet of ik het weer zo snel zou doen.
gelukkig is alles goed gegaan en werd ze ook niet incontinent maar dat had anders kunnen lopen.
- alm@
- moderator
Gelukkig, dank jeInge O schreef:nee, baarmoederproblemen zijn dan zo goed als totaal uitgesloten.alma2 schreef:Mijn teefje is bij haar vorige eigenaar gecastreerd met 8 maanden (weet niet of ze loops geweest is). De baarmoeder is blijven zitten, eileiders- en eierstokken zijn weggehaald. Zouden er nog baarmoederproblemen kunnen ontstaan?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dorien83 schreef:gewoon onbezorg het park in kunnen gaan en niet bang hoeven te zijn dat er een mannetje boven op haar springt.
Niet elke teef is daar 3 weken lang van gedient hoor, de mijne maar 2 dagen heb ik gezien bij haar dekking....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- alm@
- moderator
- starfleet
- Erelid
Dat gebeurt zo maar niet hoordorien83 schreef:
Ik begrijp niet waarom hondenscholen zich bemoeien met castreren
Anne
- alm@
- moderator
Een half jaar geleden heb ik heel wat hondenscholen in de omgeving gebeld voor informatie. 2 daarvan vroegen als eerste of de hond 'geholpen' was en zo niet dat ik dat maar eerst moest laten doen, zéker omdat het een herder betrof. Ongevraagd advies zonder dat ze mijn hond of mij überhaupt gezien haddenstarfleet schreef:Ik begrijp niet waarom hondenscholen zich bemoeien met castrerenAnne

- Hamilton
- Zeer actief
dat begrijp ik dus ook nietstarfleet schreef:
Ik begrijp niet waarom hondenscholen zich bemoeien met castreren![]()
Anne
een hondenschool dient hier helemaal geen advies in te geven
Takkie schreef:
steriliseren moet niet een vanzelfsprekend iets zijn. Het lijkt wel als je met de pup voor de inenting komt bij de dierenarts, dat ze dan gelijk al een afspraak willen maken voor het castreren. Dit vind ik te gek voor woorden.
en dan praten ze voor het gemak maar niet over de nadelen die kunnen optreden bij een te vroege ingreep in de (groei) hormoon huishouding
zoals eventuele incontinentie, vachtproblemen enzovoort
verder heeft Martijn het heel goed verwoord(mijn mening)
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nieuwe onderzoeken wijzen op een aantal nadelen bij vroege castratie van de teef.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html
Dan klikken op bibliotheek en dan op castratie.
Ik zou dus op zijn minst wachten tot de hond volgroeid is.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html
Ik zou dus op zijn minst wachten tot de hond volgroeid is.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Mee eens Anne.starfleet schreef:Dat gebeurt zo maar niet hoordorien83 schreef:
dus het is bij voor de gezondheid geweest en inderdaad ook voor mijn eigen gemak. gewoon onbezorg het park in kunnen gaan en niet bang hoeven te zijn dat er een mannetje boven op haar springt.Bij katten is wat anders, die vinden altijd een gaatje om weg te komen, maar honden is prima te doen, ook al omdat het even duurt eer ze vruchtbaar en willig zijn, dan zie je echt wel al eerder dat ze loops zijn.
Ik begrijp niet waarom hondenscholen zich bemoeien met castreren![]()
Anne
En een poes is veel vaker krols dan een teef loops is. Een een kater piest als het tegen zit het huis onder als ie niet is gecastreerd. Daar hebben we met onze ongecastreerde reuen nooit last van gehad. Verder hebben die eigenlijk nooit de gelegenheid gehad om een teef te bespringen. Rijden op vreemde honden wilden we niet, dus bespringen kregen ze ook de kans niet toe.
Blijf het jammer vinden dat er zoveel eenzijdige informatie t.o.v. castratie wordt gegeven waardoor veel mensen denken dat ze moeten castreren.
- alm@
- moderator
Je hebt gelijkMartijn schreef:Afhankelijk van het ras is "in de gaten houden" niet altijd genoeg.alma2 schreef:
Mijn reu is ook gecastreerd (prostaatproblemen). Beiden zijn kerngezond en superslank maar dat is idd iets wat je goed in de gaten moet houden.
Een slome hond kun je heel erg moeilijk genoeg laten bewegen. Je kunt hem moeilijk voortslepen. Dan moet je extreem weinig gaan voeren wat soms gewoon niet lukt en dan wordt je hond gewoon dik ook al wil je dat per se niet.
Het effect van castratie op dik worden moet je echt niet onderschatten. En het effect van overgewicht op toch al slechte heupen zeker niet.

- dorien83
- Actief
dat is dus het probleem. bij de puppy party van de dierenarts kreeg je erg enge verhalen te horen en vandaar dus dat ze gesteriliseerd is.Blijf het jammer vinden dat er zoveel eenzijdige informatie t.o.v. castratie wordt gegeven waardoor veel mensen denken dat ze moeten castreren
ook kreeg je korting als je je dan liet verzekeren en dat laatste was maar goed ook. want ik heb die verzekering erg hard nodig gehad.
op de puppy cursus hebben ze er niks van gezegd. en ik hoorde later pas dat ze incontinent kon worden als je haar zo vroeg laat helpen.
vandaar dat ik ook niet weet of ik het de tweede keer weer zal doen.
-
jidde
- alm@
- moderator
Graag, het is misschien niet belangrijk maar is wil wel graag alles van Reintje wetenjidde schreef:ik dacht van niet, nu roept mijn zus van welalma2 schreef: Mijn teefje is bij haar vorige eigenaar gecastreerd met 8 maanden (weet niet of ze loops geweest is).Ik vraag het voor je na (als je dat wilt)

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Ameno is de hele loopsheid ontzettend gewillig, maar dan nog ervaar ik het niet als last. Het hoort erbij en de drukte zoeken we niet op. Geen moeite toch?malinois schreef:dorien83 schreef:gewoon onbezorg het park in kunnen gaan en niet bang hoeven te zijn dat er een mannetje boven op haar springt.
nou dat valt ook wel mee hoor
ik kan rustig lopen met m'n loopse teef zonder lastig gevallen te worden door opdringere reuen.. ik ga dan niet naar losloopgebieden maar dat is niet om m'n teef te beschermen want die jaagt alles wel mijlen ver weg, maar meer om de eigenaren van de reuen.
Niet elke teef is daar 3 weken lang van gedient hoor, de mijne maar 2 dagen heb ik gezien bij haar dekking....
Ook hier wordt niet gesneden in dieren als het niet nodig is. En ik vind een leeftijd van 5-6 maanden toch wel ontzettend vroeg.

- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb even wat gelezen op deze site. Hier staat namelijk ook dat een angstige reu een angstbijter kan worden na castratie. Heeft iemand daar al eens ervaring mee gehad? Onze reu is namelijk angstig voor mensen maar hij bijt niet van zich af. We zaten eraan te denken om hem te castreren omdat hij echt helemaal dol wordt als er een loops teefje in het dorp is. Hij eet niet meer, hij wil alleen maar naar buiten, hij gaat loeien, enz. Tevens willen wij binnenkort een teefje aanschaffen en ik vraag me echt af hoe we dit dan moeten doen als ze loops wordt en Timo al helemaal dol wordt met een loops teefje uit de buurt. Misschien grijpen we te snel naar castratie...maar ik heb ook geen zin in een angstbijter omdat hij gecastreerd is.ranetje schreef: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie

- alm@
- moderator
Hoe oud is Timo? Hoe ouder een reu is hoe minder een castratie zal helpen qua gedrag. Die van mij was ruim 4 en hij is niets veranderd.Frenkie schreef:Ik heb even wat gelezen op deze site. Hier staat namelijk ook dat een angstige reu een angstbijter kan worden na castratie. Heeft iemand daar al eens ervaring mee gehad? Onze reu is namelijk angstig voor mensen maar hij bijt niet van zich af. We zaten eraan te denken om hem te castreren omdat hij echt helemaal dol wordt als er een loops teefje in het dorp is. Hij eet niet meer, hij wil alleen maar naar buiten, hij gaat loeien, enz. Tevens willen wij binnenkort een teefje aanschaffen en ik vraag me echt af hoe we dit dan moeten doen als ze loops wordt en Timo al helemaal dol wordt met een loops teefje uit de buurt. Misschien grijpen we te snel naar castratie...maar ik heb ook geen zin in een angstbijter omdat hij gecastreerd is.ranetje schreef: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html

- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer:
Timo wordt in april 3 jaar. Maar bedoel je dan dat hij qua angst niet veel zal veranderen?alma2 schreef:Hoe oud is Timo? Hoe ouder een reu is hoe minder een castratie zal helpen qua gedrag. Die van mij was ruim 4 en hij is niets veranderd.Frenkie schreef:Ik heb even wat gelezen op deze site. Hier staat namelijk ook dat een angstige reu een angstbijter kan worden na castratie. Heeft iemand daar al eens ervaring mee gehad? Onze reu is namelijk angstig voor mensen maar hij bijt niet van zich af. We zaten eraan te denken om hem te castreren omdat hij echt helemaal dol wordt als er een loops teefje in het dorp is. Hij eet niet meer, hij wil alleen maar naar buiten, hij gaat loeien, enz. Tevens willen wij binnenkort een teefje aanschaffen en ik vraag me echt af hoe we dit dan moeten doen als ze loops wordt en Timo al helemaal dol wordt met een loops teefje uit de buurt. Misschien grijpen we te snel naar castratie...maar ik heb ook geen zin in een angstbijter omdat hij gecastreerd is.ranetje schreef: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html

-
Azyzam
- Actief
- alm@
- moderator
Ik bedoel er mee dat bij een oudere reu gedrag 'ingesleten' is en dat zal niet veranderen. Ze zullen hooguit wat rustiger worden omdat loopsheid ze niet meer zo opwind. Mijn reu is altijd dominant geweest naar andere dominante reuen (het blijft altijd bij dreigend rondjes draaien met staart en haren recht de lucht in) dat is nog steeds zo dat bedoel ik met ingesleten gedrag, loopse teven vindt hij wel minder interessant. Of Timo nog angstiger wordt naar vreemden: ik denk het niet maar het zal ook niet afnemen, het zit er op die leeftijd wel ingesleten. Ik kan je alleen de ervaring met mijn reu vertellen, misschien heeft castratie een gunstiger of juist ongustiger werking op TimoFrenkie schreef:Timo wordt in april 3 jaar. Maar bedoel je dan dat hij qua angst niet veel zal veranderen?alma2 schreef:Hoe oud is Timo? Hoe ouder een reu is hoe minder een castratie zal helpen qua gedrag. Die van mij was ruim 4 en hij is niets veranderd.Frenkie schreef:Ik heb even wat gelezen op deze site. Hier staat namelijk ook dat een angstige reu een angstbijter kan worden na castratie. Heeft iemand daar al eens ervaring mee gehad? Onze reu is namelijk angstig voor mensen maar hij bijt niet van zich af. We zaten eraan te denken om hem te castreren omdat hij echt helemaal dol wordt als er een loops teefje in het dorp is. Hij eet niet meer, hij wil alleen maar naar buiten, hij gaat loeien, enz. Tevens willen wij binnenkort een teefje aanschaffen en ik vraag me echt af hoe we dit dan moeten doen als ze loops wordt en Timo al helemaal dol wordt met een loops teefje uit de buurt. Misschien grijpen we te snel naar castratie...maar ik heb ook geen zin in een angstbijter omdat hij gecastreerd is.ranetje schreef: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn fokker en mijn dierenarts zeggen gelukkig allebei 'helemaal niet doen, tenzij medisch noodzakelijk'Azyzam schreef:Mijn dierenarts zegt met een half jaar laten helpen bij een reu , dan ben je alle problemen voor.
Mijn fokker zegt na 15 maanden vooral niet eerder want de kans op problemen met gewrichten is zeer groot als je ze te jong laat castreren.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb hier een intacte teef en 3 intacte reuen, geen probleem hoor, van eigen honden moet ze al helemaal niks hebben als ze loops is... die accepteerd ze zelfs niet op de dagen dat ze dekrijp isFrenkie schreef:Ik heb even wat gelezen op deze site. Hier staat namelijk ook dat een angstige reu een angstbijter kan worden na castratie. Heeft iemand daar al eens ervaring mee gehad? Onze reu is namelijk angstig voor mensen maar hij bijt niet van zich af. We zaten eraan te denken om hem te castreren omdat hij echt helemaal dol wordt als er een loops teefje in het dorp is. Hij eet niet meer, hij wil alleen maar naar buiten, hij gaat loeien, enz. Tevens willen wij binnenkort een teefje aanschaffen en ik vraag me echt af hoe we dit dan moeten doen als ze loops wordt en Timo al helemaal dol wordt met een loops teefje uit de buurt. Misschien grijpen we te snel naar castratie...maar ik heb ook geen zin in een angstbijter omdat hij gecastreerd is.ranetje schreef: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html

- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb ook al een eigen topic gestart....maar misschien dus de eerste loopsheid eens afwachten wat er gebeurt?malinois schreef:ik heb hier een intacte teef en 3 intacte reuen, geen probleem hoor, van eigen honden moet ze al helemaal niks hebben als ze loops is... die accepteerd ze zelfs niet op de dagen dat ze dekrijp isFrenkie schreef:Ik heb even wat gelezen op deze site. Hier staat namelijk ook dat een angstige reu een angstbijter kan worden na castratie. Heeft iemand daar al eens ervaring mee gehad? Onze reu is namelijk angstig voor mensen maar hij bijt niet van zich af. We zaten eraan te denken om hem te castreren omdat hij echt helemaal dol wordt als er een loops teefje in het dorp is. Hij eet niet meer, hij wil alleen maar naar buiten, hij gaat loeien, enz. Tevens willen wij binnenkort een teefje aanschaffen en ik vraag me echt af hoe we dit dan moeten doen als ze loops wordt en Timo al helemaal dol wordt met een loops teefje uit de buurt. Misschien grijpen we te snel naar castratie...maar ik heb ook geen zin in een angstbijter omdat hij gecastreerd is.ranetje schreef: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html