Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Puberen
Moderator: moderatorteam
- Trudy
- Actief
Puberen
Hoi allemaal,
Afgelopen zaterdag ging Lotte ervandoor notabene tijdens de training, zij stond heerlijk op een weiland paardepoep te eten, dus dat was veel leuker dan mij en de brokjes. Samen met de trainster haar opgehaald en toen ik haar had goed op haar donder gegeven. De trainster zei dat Lotte duidelijk in de puberteit zit (zit ik net op te wachten nu het zo lekker ging ) alleen is zij nu pas 5 maanden en 1 week. Is het niet een beetje vroeg om te puberen? Hoelang gaat dit duren of is dat bij elke hond verschillend? Ik baal er wel van want na al een moeilijke periode te hebben gehad met haar kan ik weer opnieuw beginnen. En ja ik weet dat het erbij hoort, alleen hoop je stiekem dat jou hond de puberteit overslaat.
Groetjes Trudy en Lotte.
Afgelopen zaterdag ging Lotte ervandoor notabene tijdens de training, zij stond heerlijk op een weiland paardepoep te eten, dus dat was veel leuker dan mij en de brokjes. Samen met de trainster haar opgehaald en toen ik haar had goed op haar donder gegeven. De trainster zei dat Lotte duidelijk in de puberteit zit (zit ik net op te wachten nu het zo lekker ging ) alleen is zij nu pas 5 maanden en 1 week. Is het niet een beetje vroeg om te puberen? Hoelang gaat dit duren of is dat bij elke hond verschillend? Ik baal er wel van want na al een moeilijke periode te hebben gehad met haar kan ik weer opnieuw beginnen. En ja ik weet dat het erbij hoort, alleen hoop je stiekem dat jou hond de puberteit overslaat.
Groetjes Trudy en Lotte.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
De hond wordt wat zelfstandiger en kan wel eens een periode wat minder goed luisteren.
Of dat in dit geval ook zo is, hangt er van af.
Wat voor oefening moest zij doen?
Hoe lang was zij al bezig op de les?
Moest je veel druk op haar zetten om die oefening te doen?
Was er onrust in de groep?
Dat kan er allemaal mee te maken hebben.
Na een paar maanden denken we allemaal dat de hond "het wel weet en dus ook moet doen".
Is dat ook zo? Of ben je zelf niet duidelijk genoeg geweest?
Als een hond zulk gedrag vertoont kan het ook zijn dat de druk op dat moment te groot is geweest. Zij kan zich dan even afsluiten om de spanning weg te laten vloeien.
Paardenpoep eten (waar zij misschien ook net "op de wind" de geur van heeft gekregen) is dan voor de hond heel prettig
Kijk eens naar het gedrag van je hond tijdens de les.
Veel schudden, gapen, wegkijken, krabben enz. zou een signaal kunnen zijn dat het even te zwaar is.
Dan kan je beter een stapje terug doen of de les afsluiten.
Volgende keer weer beter
Of dat in dit geval ook zo is, hangt er van af.
Wat voor oefening moest zij doen?
Hoe lang was zij al bezig op de les?
Moest je veel druk op haar zetten om die oefening te doen?
Was er onrust in de groep?
Dat kan er allemaal mee te maken hebben.
Na een paar maanden denken we allemaal dat de hond "het wel weet en dus ook moet doen".
Is dat ook zo? Of ben je zelf niet duidelijk genoeg geweest?
Als een hond zulk gedrag vertoont kan het ook zijn dat de druk op dat moment te groot is geweest. Zij kan zich dan even afsluiten om de spanning weg te laten vloeien.
Paardenpoep eten (waar zij misschien ook net "op de wind" de geur van heeft gekregen) is dan voor de hond heel prettig
Kijk eens naar het gedrag van je hond tijdens de les.
Veel schudden, gapen, wegkijken, krabben enz. zou een signaal kunnen zijn dat het even te zwaar is.
Dan kan je beter een stapje terug doen of de les afsluiten.
Volgende keer weer beter
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Puberen
Ten eerste is het niet verstandig om een hond te straffen als hij niet wil komen. Als Lotte dit onthoudt, rent ze in het vervolg weg als je eraan komt. Ik ben benieuwd wat je trainster daarover zegt.Trudy schreef:Hoi allemaal,
Groetjes Trudy en Lotte.
Het gedrag van Lotte heeft volgens mij niets met puberen te maken. Het is gewoon een jonge terrier die meer oog voor de omgeving heeft dan voor de baas. Het puberen komt nog en dat wordt nog veel erger
Reken er op dat een airedale terrier zijn hele leven je af en toe de middelvinger zal tonen. Dat hoort toch wel bij het ras. Als je voor een airedale kiest dan moet je daar toch wel een beetje de humor van in kunnen zien
- Trudy
- Actief
Lotte was op het moment van gebeuren los. Ze mochten even vrij spelen en zag in eerste instantie een paard waar ze achteraan ging en net toen ze weer naar me toe zou komen sloeg ze af het weiland in. Over het straffen als ze niet komen dat mag alleen als je haar letterlijk op moet halen omdat ze echt niet luisterd. Het is iets wat ik al meer gehoord hebt maar de een zegt je moet het zus doen en de ander zegt zo doen, moeilijk dus. Wat jij zegt klinkt ook logisch maar ik ben bij haar op training dus lijkt me het verstandig om een lijn te volgen maar ik zal wat jij zegt zeker in mijn achterhoofd houden.
Groetjes Trudy en Lotte.
Groetjes Trudy en Lotte.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
als mijn honden niet komen en ik ze uiteindelijk te pakken krijg hebben ze hier een probleemTrudy schreef:Lotte was op het moment van gebeuren los. Ze mochten even vrij spelen en zag in eerste instantie een paard waar ze achteraan ging en net toen ze weer naar me toe zou komen sloeg ze af het weiland in. Over het straffen als ze niet komen dat mag alleen als je haar letterlijk op moet halen omdat ze echt niet luisterd. Het is iets wat ik al meer gehoord hebt maar de een zegt je moet het zus doen en de ander zegt zo doen, moeilijk dus. Wat jij zegt klinkt ook logisch maar ik ben bij haar op training dus lijkt me het verstandig om een lijn te volgen maar ik zal wat jij zegt zeker in mijn achterhoofd houden.
Groetjes Trudy en Lotte.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
dat probeert een herder ook wel geloof me :N: je wil niet weten wat ik op de club aan het vangen ben geweest met m'n 1e hondje op die leeftijd.... maar uiteindelijk na een half uur is dat wel gelukt...Inge O schreef:dat straffen-als-je-gaat-vangen kan je je misschien nog veroorloven met een baasgerichte herder, maar bij het merendeel van de terriërs zal dat na een paar keer zéker weten uitmonden in 'pak me dan, als je kanmalinois schreef:als mijn honden niet komen en ik ze uiteindelijk te pakken krijg hebben ze hier een probleemTrudy schreef:Lotte was op het moment van gebeuren los. Ze mochten even vrij spelen en zag in eerste instantie een paard waar ze achteraan ging en net toen ze weer naar me toe zou komen sloeg ze af het weiland in. Over het straffen als ze niet komen dat mag alleen als je haar letterlijk op moet halen omdat ze echt niet luisterd. Het is iets wat ik al meer gehoord hebt maar de een zegt je moet het zus doen en de ander zegt zo doen, moeilijk dus. Wat jij zegt klinkt ook logisch maar ik ben bij haar op training dus lijkt me het verstandig om een lijn te volgen maar ik zal wat jij zegt zeker in mijn achterhoofd houden.
Groetjes Trudy en Lotte.maar komen ze uiteindelijk wel ook al is dat na 5 minuten dan straf ik ze niet want ze komen
Dus alleen straffen als je gaat vangen, niet als hij uit zichzelf komt.
'.
en laat een hond dat spelletje nou altijd winnen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik haal Benthor bij voorkeur niet op. Ik wacht liever wat langer zodat ik hem kan belonen dat hij terugkomt.
Soms moet ik hem wel halen, bijv omdat hij een andere hond hardnekkig achtervolgt. Dan haal ik hem op en lijn hem zwijgend aan. Geen beloning, geen correctie. Hij laat zich altijd makkelijk aanlijnen.
Soms moet ik hem wel halen, bijv omdat hij een andere hond hardnekkig achtervolgt. Dan haal ik hem op en lijn hem zwijgend aan. Geen beloning, geen correctie. Hij laat zich altijd makkelijk aanlijnen.
- starfleet
- Erelid
- Trudy
- Actief
Ik kon niet wachten tot ze kwam want in dat zelfde weiland staan paarden en deze staan onbeheerd. Ik moet er niet aan denken dat ze daar op afgelopen was. Normaliter wacht ik ook wel en soms loop ik op een paar meter afstand naar haar toe om haar alsnog te roepen en dat lukt altijd wel vooral met een stukje kaas. Ik maak er verder ook geen probleem van alleen in deze situatie had ik geen keus ze moest komen voordat ze die andere paarden zag.
Groetjes Trudy en Lotte.
Groetjes Trudy en Lotte.
-
Marco#
- Trudy
- Actief
Je zal mij niet horen zeggen dat het erg is als Lotte een keer niet komt, ik weet dat het een terrier is en voor Lotte heb ik ook een terrier gehad, alleen er ontstaan wel is situaties die gevaarlijk zijn, in dit geval de paarden op het weiland en dan wacht ik niet af maar haal haar op. Trouwens de afgelopen 2 dagen kwam ze in het bos hardstikke goed naar me toe dus Lotte heeft een vette bek. Mijn vraag was alleen, kunnen honden van goed 5 maanden al gaan puberen? Ik geloof dat nl niet zo, lijkt me meer een karaktereigenschap, lekker eigenwijs zijn.
Groetjes Trudy en Lotte.
Groetjes Trudy en Lotte.
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
- Trudy
- Actief
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Benthor is een echte grapjas. Hij houd van grapjes maken en vind het ook heel leuk als wij grapjes met hem uithalen
Waarom Lotte blaft weet ik niet. Kan je een moment beschrijven dat ze dit deed? Misschien herkennen anderen hun hond hierin.
Ga jij trouwens mee met de airdedalewandeling die het airedaleforum organiseert? Wij wel.
Waarom Lotte blaft weet ik niet. Kan je een moment beschrijven dat ze dit deed? Misschien herkennen anderen hun hond hierin.
Ga jij trouwens mee met de airdedalewandeling die het airedaleforum organiseert? Wij wel.
- crazyjanita
- Actief
max had ook zulke kuren toen hij 5 maanden was en nog steeds maar heb wel gezien dat als je de hond te vaak straft als ie niet wil komen dan komt ie echt niet meer als je hem roept . mijn vriendin en ik hebben het toen anders gedaan als de hond wegliep er na toe lopen aan de riem en dan gewoon weglopen nu lopen beide hondjes bijna niet meer weg en luisteren ze best wel goed en sommige dingen die ze op een cursus zeggen zijn niet altijd goed hoor van me wandelgroep wel eens dingen dat ik denk jezus hoe kom je der op . misschien een goeie tip me vriendin is toen begonnen met een clicker als ie terug kwam klikken misschien is dat ook een idee voor je maar zou niet meer straffen het beestje weet van niks het is nog maar 5 maanden en moet alles nog leren en tja nieuwe dingen als paarden enz. terriers zijn te nieuwsgierig en dan kun je roepen wat je wil mar zij hebben dan echt zoiets van
heb der ook 1 

- Trudy
- Actief
IK vond het ook niet leuk om Lotte te straffen maar op dat moment, als jij het niet weet, luister ik braaf naar de juf!!
Lotte heeft niet een specifiek moment dat ze begint te blaffen. Vanavond lag ze op de grond te slapen en ze werd wakker ging zitten, om haar heen kijken en dacht ""kom laat ik even blaffen"".Toen we haar corrigeerde stopte ze wel maar andere keren gaat ze gewoon door. Ik loop dan meestal van haar weg dan is ze afgeleid en stopt ze ook. Ik denk dat het wel overgaat.
Groetjes Trudy en Lotte.
Lotte heeft niet een specifiek moment dat ze begint te blaffen. Vanavond lag ze op de grond te slapen en ze werd wakker ging zitten, om haar heen kijken en dacht ""kom laat ik even blaffen"".Toen we haar corrigeerde stopte ze wel maar andere keren gaat ze gewoon door. Ik loop dan meestal van haar weg dan is ze afgeleid en stopt ze ook. Ik denk dat het wel overgaat.
Groetjes Trudy en Lotte.
- Trudy
- Actief
-
Addy
Bij mij had de juf dan pech gehad want mijn logisch verstand zegt dat het geen zin heeft om me kwaad te maken en al helemaal niet omdat het gewoon ook bij de leeftijd hoort. Mellemans heeft sinds enige dagen de gewoonte om als we bij de auto komen na een lekkere wandeling om dan nog even zelf op pad te gaan. Hij blijft wel binnen zicht. Ik geef dan heel demonstratief de andere honden lekkertjes en moet je zien hoe snel meneertje ineens weer in die auto springtTrudy schreef:IK vond het ook niet leuk om Lotte te straffen maar op dat moment, als jij het niet weet, luister ik braaf naar de juf!!
Groetjes Trudy en Lotte.
Het is een kwestie van creatiever zijn dan je hond en je verlies nemen als de hond je eens te slim af is.
Barf ging tijdens cursus madeliefjes eten, vond ze schijnbaar leuker op dat moment dan de les, prima hoor, vond het wel grappig. Anderen liepen zich rot te ergeren omdat puppemans niet deed wat ze wilden. Opvoeden is een jarenlang proces met verschillende fases. Buiten dat heb je een terrier
- starfleet
- Erelid
Ik heb nooit gecorrigeerd voor blaffen. Buffy reageert op "het is goed, ik heb het gezien". Een pup kan ' savonds om de gekste dingen even blaffen: een rare schaduw die hij niet eerder zeg bijvoorbeeld of een jas die op een stoel hangt een er in zijn ogen niet hoort. Als ze doorgaat weglopen zou ik ook doen.Trudy schreef:Toen we haar corrigeerde stopte ze wel maar andere keren gaat ze gewoon door. Ik loop dan meestal van haar weg dan is ze afgeleid en stopt ze ook. Ik denk dat het wel overgaat.
Groetjes Trudy en Lotte.
Anne
-
Addy
ik corrigeer ook niet voor blaffen, dat doen mijn honden welstarfleet schreef:Ik heb nooit gecorrigeerd voor blaffen. Buffy reageert op "het is goed, ik heb het gezien". Een pup kan ' savonds om de gekste dingen even blaffen: een rare schaduw die hij niet eerder zeg bijvoorbeeld of een jas die op een stoel hangt een er in zijn ogen niet hoort. Als ze doorgaat weglopen zou ik ook doen.Trudy schreef:Toen we haar corrigeerde stopte ze wel maar andere keren gaat ze gewoon door. Ik loop dan meestal van haar weg dan is ze afgeleid en stopt ze ook. Ik denk dat het wel overgaat.
Groetjes Trudy en Lotte.
Anne
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik vind het niet slim, om te trainen op een plek, waar als de hond dus zijn of haar eigen gang gaat, het gevaar op kan leveren ( weiland met paarden) logisch dat je haar daar weg haalt, maar ik vind het dus raar, dat ze kort bij zoiets trainen, jonge honden, tja die gaan wel eens een heel andere kant op, hoort erbij, maar dan wel graag in een veilige omgeving.
daarbij.. op haar donder geven? imo niet nodig of zelfs zeer overbodig, gewoon halen of zelf erg creatief zijn om leuker te zijn dan dat gene waar ze bij blijft hangen.
je hond is 5 mnd en daarbij van een ras, wat enerzijds leuk is om mee te trainen en anderzijds een compleet eigen boekje heeft ( terrier en brak invloeden)
daarbij.. op haar donder geven? imo niet nodig of zelfs zeer overbodig, gewoon halen of zelf erg creatief zijn om leuker te zijn dan dat gene waar ze bij blijft hangen.
je hond is 5 mnd en daarbij van een ras, wat enerzijds leuk is om mee te trainen en anderzijds een compleet eigen boekje heeft ( terrier en brak invloeden)
- Trudy
- Actief
Ik heb al gauw in de gaten gekregen dat straffen op het moment dat je ze op moet halen niet werkt! Een tweede keer kreeg ik haar niet te pakken, ze had me meteen door.
Uiteindelijk heb ik haar bij me gekregen met een hoop rare fratsen en een stukje kaas. Belonen is veeeel leuker dan straffen.
Groetjes Trudy en Lotte.
Groetjes Trudy en Lotte.
- Trudy
- Actief
Ik heb al gauw in de gaten gekregen dat straffen op het moment dat je ze op moet halen niet werkt! Een tweede keer kreeg ik haar niet te pakken, ze had me meteen door.
Uiteindelijk heb ik haar bij me gekregen met een hoop rare fratsen en een stukje kaas. Belonen is veeeel leuker dan straffen.
Groetjes Trudy en Lotte.
Groetjes Trudy en Lotte.
- Trudy
- Actief
Groetjes Trudy en Lotte.
Groetjes Trudy en Lotte.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Trudy
- Actief
Ik snap je vraag niet zo, wat bedoel je met een pup van 5 maanden,
Lotte inmiddels 6 maanden was een keer weggelopen tijdens de training en ik moest haar toen pakken en behoolijk toespreken van degene die de cursus geeft. Verschillende reacties opgehad maar ik ben er nu dus wel achter dat dit bij Lotte niet de goede aanpak is geweest want een tweede keer was er niet bij en liet zij zich niet meer pakken maar kwam wel, na veel geduld te hebben gehad, voor een beloning.
Groetjes Trudy en Lotte.
Groetjes Trudy en Lotte.
- Trudy
- Actief
ik snap je vraag niet
wat bedoel je met een pup van 5 maanden? De vraag was of een hond van nu bijna 6 maanden al kan gaan puberen? En daar kwam later bij of je een hond moet straffen als hij niet bij je komt maar je hem echt moet halen. Wij zijn er dus achter gekomen dat het beter is om hem niet op te halen want dit werkt, in ieder geval bij onze hond, averechts. Het is natuurlijk nog maar een pup en trouwens je hond belonen is toch ook veel leuker dan straffen?
Groetjes Trudy en Lotte.
Groetjes Trudy en Lotte.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- starfleet
- Erelid
Bij een jonge hond zou ik er totaal geen aandacht aan besteden en flink belonen als hij wel komt. Ik straf geen honden voor niet gelijk komen, ook geen oudere honden, maar ik zou met een oudere hond die eindelijk eens aan komt kakken niet staan juichen en uitgebreid belonen.massam schreef:dat je het ok vindt om dit gedrag niet te straffen/corrigeren is jouw mening. maar wat bedoel je met een pup van 5 maanden?starfleet schreef:Is toch niet zinvol om een pup van 5 maanden voor zoiets te straffen. Gewoon ophalen en niet zo moeilijk doen.
Anne
Een hond van 5 maanden daar kan je niet altijd en eeuwig komen van verwachten. Ik zou zo'n pup niet eens gaan roepen als hij lekker in het weiland staat te snuffen, alle kans dat hij niet komt en ik mijn commando onbruikbaar ga maken. Bij een volwassen hond is dat toch anders als het goed is.
Anne